Op zoek naar een (kleine) Fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Davlin

Op zoek naar een (kleine) Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:01

Misschien moet ik dit in Commercieel gezocht plaatsen, maar ik denk dat het daar gaat verzuipen in andere topics en ik denk dat de mensen met kennis van zaken zich toch wel echt in dit forum bevinden. *D (Maareh... toch excuses indien ik fout zit).

Ik ben me aan het oriënteren over de aankoop van een eerste eigen paard, een Fries is altijd de droom geweest maar ik heb problemen om de juiste 'bron' te vinden. Een aantal bekende handelaars (gevonden via Internet) lijken me zeer duur + ze verkopen ook vaak enkel jonge paarden. Ik hou hun websites in het oog, maar ik vermoed dat ik daar geen Fries ga vinden onder €5000. Of is een budget minder dan €4000 onrealistisch?

Misschien hebben jullie nog 'inside-information' ? ;)

Ik zoek een goed doorgereden, brave, betrouwbare, verkeersmakke Fries van rond 1m50 (nogal onpopulair, de kleine Friezen dus ik hoop dat dat de prijs wat kan drukken). Graag een al wat ouder paard tussen 8 - 13, merrie of ruin maakt niet uit. Papieren en keuringresultaten zijn niet belangrijk voor mij, maar natuurlijk wel een gezond paard.

Ik zit in Limburg, dus liefst niet té ver (ik moet het paard ook nog op een gezonde manier thuiskrijgen).

Bedankt!

nikki_fries

Re: Op zoek naar een (kleine) Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 10:24

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:42

Een fries van rond de 1.50 mtr zullen moeilijk te vinden zijn. Kun je niet beter op zoek gaan naar een Merens.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:39

Wat je ook kan doen is gewoon naar een keuring of fokdag bij je in de beurd gaan.. Daar lopen ook veel kleinere friezen rond, wellicht staan er daar een paar te koop?

Er zijn wel kleinere friezen, zeker met afstammelingen van bv Liekele worden niet groot.. Op sporthorses denk ik niet dat je gaat vinden wat je zoekt :+ ik zou Pieter Wijbenga bellen (als je zn naam googled, kom je op zn website uit).. die man heeft een giga netwerk en weet precies wie wat heeft staan.. Hij haalt de paarden dan naar zijn stal en dan kan je ze allemaal even proberen enz. Is het neit goed, kan je hem altijd weer terug brengen!! Daar hebben wij Romy ook vandaag, 10 jr later nog steeds goed contact met Pieter!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:46

bedoel je klein van stokmaat?
Meestal zijn die niet zo heel duur,aangezien de meeste mensen een fries van 1.65/1.70 veel intressanter vinden(waarom???geen idee...een fries hoort niet zo groot te zijn,maar goed,dat is mijn mening)

Je kunt ook voor een twee-jarige gaan die waarschijnlijk niet groot gaat worden....
Mijn fries is 1.60 ....ook klein dus..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:47

Waarom? Omdat he fokdoel is een dressuurpaard te maken van de fries, daar heb je maat voor nodig.. Daarbij zijn er ook veel mensen die of wat langer zijn of wat zwaarder zijn die op een fries stappen.. die hebben ook maat nodig..

Mijn beesten moeten ook allemaal boven de 165 zijn, anders gaan ze weg..

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 11:55

Ik vind persoonlijk ook dat het tegenwoordig te ''modern'' moet. Geef mij maar de ouderwetse Fries, zoals ze van nature zijn en niet zoals de mens het weer perse wil hebben.

Maar nu even naar de Ts: je kunt ook kijken voor een Fellpony, of je orienteren op andere brave paarden. Qua prijs moet je net geluk hebben.Maar een fries aanschaffen is zeker niet goedkoop :D

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:08

kijk anders eens op met http://www.lenysfriesepaarden.com
Die hoogte is idd een probleem.
Ik heb zelf een 6 jr. friese stermerrie van 1.63 te koop. erg lief alleen wel wat heet. Ze staat gestald op een loonbedrijf, dus ze is het meest vreemde voertuigen gewend en kijkt nergens van op. Ze alleen kan niet meer drachtig worden, dus de prijs is daar ook na. Ze staat op de bovengenoemde site.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:15

19LindA83 schreef:
Ik vind persoonlijk ook dat het tegenwoordig te ''modern'' moet. Geef mij maar de ouderwetse Fries, zoals ze van nature zijn en niet zoals de mens het weer perse wil hebben.

Maar nu even naar de Ts: je kunt ook kijken voor een Fellpony, of je orienteren op andere brave paarden. Qua prijs moet je net geluk hebben.Maar een fries aanschaffen is zeker niet goedkoop :D

dat is helemaal geen slecht idee....een Fell heeft heel veel weg van een fries!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:15

Romyv schreef:
Wat je ook kan doen is gewoon naar een keuring of fokdag bij je in de beurd gaan.. Daar lopen ook veel kleinere friezen rond, wellicht staan er daar een paar te koop?

Er zijn wel kleinere friezen, zeker met afstammelingen van bv Liekele worden niet groot.. Op sporthorses denk ik niet dat je gaat vinden wat je zoekt :+ ik zou Pieter Wijbenga bellen (als je zn naam googled, kom je op zn website uit).. die man heeft een giga netwerk en weet precies wie wat heeft staan.. Hij haalt de paarden dan naar zijn stal en dan kan je ze allemaal even proberen enz. Is het neit goed, kan je hem altijd weer terug brengen!! Daar hebben wij Romy ook vandaag, 10 jr later nog steeds goed contact met Pieter!

Mwoah, ik heb een kleindochter van Liekele die als jaarling bijkant de 1.50 aantikt. Daarentegen staat er hier in de buurt een twenter van Botte te koop die rond de 1.40 zal zijn.
Veel zoeken en veel kijken, er zal vast ergens wel een 'kleinere' tussen zitten.
Een fellpony lijkt er misschien wel op maar vind er toch aardig wat verschil inzitten, maar goed, het is maar net wat je ligt natuurlijk.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:47

Friese handelstal bellen en vragen of zij weten waar er kleine Friezen zijn of voor je uit kunnen kijken?

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:53

Een kennis van mij fokt friezen...
Ze had er laatst een kleine tussenzitten, die kostte inderdaad bijna niks ook omdat hij hengst was. Maar bij fokkers is het wel vaak zo dat de paarden na het beleren (soms al voor) als blijkt dat ze klein zijn al weg gaan en als ze dan bij een particulier verder worden beleerd tot een fijn rijpaard en (en hengsten gecastreerd), ben je vaak alweet een stuk meer kwijt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:58

Er staat een keigave zwarte kruising fries x haflinger tekoop op marktplaats. Die zit dacht ik tegen de 150cm. Verder gewoon een beetje op marktplaat speuren. Er staan er zat, vooral net onder de 160cm.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 17:03

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 12:54

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:02

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 13:04

http://www.pieterwijbenga.nl zoals al eerder in dit topic genoemd is!
Mijn Fries Yetse komt ook van Pieter, zijn aardige hartelijke mensen, je mag alle Friezen uitproberen die je leuk lijkt.
Meestal zijn de kleinste bij Pieter rond de 1.58m.
Maar je kunt altijd contact opnemen met ze. Meer info kun je vinden op de site, waar ook enkele verkooppaarden staan. Wat op de website staat, is slechts een ieniemienieklein gedeelte van wat ze op stal hebben staan!
Succes met je zoektocht!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 22:40

Ik heb een 6 jarige merrie v. Jasper van 1.54 m te koop

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:26

mijn dochter heeft een friese ruin van 1,58 op stal roepen ze sierd is veels te klein voor een ruin
maar voor mijn dochter perfect ze rijd er geen dressuur mee alleen recreatief ,
ze zijn er wel hoor wat kleinere friezen alleen worden ze tegenwoordig dressuur gefokt en dan zijn ze idd rond de 1,65 1,70

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 14:34

Ik heb een Aan nakomeling die is 1,56 dus dat komt opzich redelijk in de buurt.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:53

www.engwegerhof.com :). Is in schin op geul, in engwegen. Zowiso hele prettige mensen. En leuke paarden. Ik zelf krijg daar les :). De paarden zijn niet erg groot, maar kan niets over de prijs zeggen.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:38

hee,
mensen waar ik voor rijd hebben een 4 jarige friese merrie te koop.
1,57 ongeveer.
Folkert x Goffert
Lief,
Aanhankelijk,
Zadelmak, doorgereden
Loopt zo mee in shows, net Barneveld gehad, moesten we over zon raar wiebelbruggetje van ijzer, ging super!
Was overigens haar 2e show.
Heerlijk cool in de kop.
Opgenomen in het stamboek.
Klein maar fijn

GEWELDIG KARAKTER!

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:17

mijn dochter heeft ook kleine fries van 1,58
voor een ruin is dit te klein volgens het stamboek
maar hij heeft een super karakter met soms ontdeugend gedrag
een paardje met een gouden hart