Aanschaf trekpaard? Wie heeft wat meer info?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Aanschaf trekpaard? Wie heeft wat meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:30

Heb momenteel bij mijn eigen paard de haf van mijn moeder staan. Deze haf zal op een gegeven moment weer terug gaan naar mijn ouders. Nu zijn we al wat aan het fantaseren en orienteren naar een ander paard voor erbij.

Ik zat zelf aan een fjord oid te denken. Aanschaf is niet zo duur, is te berijden door een volwassene, is sober en makkelijk.

Mijn man heeft op zich niet veel met paarden, maar zou het wel heel leuk vinden om te mennen en af en toe mee het bos in te kunnen. Nu vind hij een fjord niet leuk, hij wilde een tinker. Echter is die aanschafprijs weer wat hoger.

Nu zat ik te denken aan een trekpaard. Echter, ik ken geen trekpaarden en heb er nooit mee te maken gehad. Het lijkt me leuk, maar meer kan ik er gewoon niet over zeggen.. Daarom vraag ik hier om info.

Karakter, hoe zijn ze over het algemeen met andere paarden? Is het kwa voeding een sober ras?

Er zijn natuurlijk verschillende trekpaardrassen. Welke zijn kwa aanschaf te betalen? En hoe hoog zijn ze?

Ik hoop dat jullie me meer kunnen vertellen.

Wilke89

Re: Aanschaf trekpaard? Wie heeft wat meer info?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:36

hoi,
Ik heb zelf ook trekpaarden (nederkands trekpaard ook wel belg genoemd). Zijn hele leuke dieren voor de kar. Mijn vader ment er mee. Zelf rij ik ze onder het zadel.
Over karakter vind moeilijk wat te zeggen. We hebben er nu 4 op stal staan en alle 4 zo verschillend. Zijn geen heet hoofden maar de 1 is wel aanhankelijk en de ander niet.
Zijn makkelijke paarden om te onder houden. Krijgen weinig biks bij en staat 24uur per dag buiten.
Misschien is een Groninger ook wel wat voor jullie. Rijd fijn onder het zadel en voor de kar en net effe wat soepeler.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:37

HEt karakter van een Trekpaard wordt over het algemeen verkeerd ingeschat.. Ze zien er uit als dotjes, lekker suffies waarmee je eindeloos door de polder kunt trekken in een slakkengangetje..
Maar helaas is dat iets waar veel mensen van terug komen.

Trekpaarden hebben ( over het algemeen he, altijd uitzonderingen her en der) vaak een behoorlijke kop en een zeer eigenzinnig karakter. Paarden om in een bak rondjes te dressuren zijn het niet...ze zijn zeer gevoelig, hebben veel karakter en zijn beresterk.
Daar tegenover staat dat ze vaak wel een zéér lief karakter hebben.

Mijn Trekpaard is een zeer dominante doos ;) Dult geen tegenspraak in de kudde..

Qua voeding idd zeer sober, ze leeft bij mij alleen op hooi en in de zomer gras. Staat 24-7 zomer en winter buiten met vriendjes.

Al met al zou ik een Trekpaard niet aanraden als paard voor af en toe ( zoals je man een keer wilt mennen of boshobbelen) en zeker niet voor beginners. Wanneer je echt op zoek bent naar een makkelijk paard, zou ik dit niet adviseren ;)

(overigens ben ik knettergek op mijn Belgje hoor, alleen ben ik ooit begonnen zoals jij hierboven beschrijft en daar toch wel hard van terug gekomen ;))

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:50

Verplaatst van VSW naar RPA.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:15

Bedankt voor jullie info.

Dus een trekpaard heeft absoluut meer beweging nodig?

Ik snap natuurlijk dat er binnen de trekpaarden ook verschillende karakters zitten.
;
@wilke: wat bedoel met dat een Groninger soepeler is? We zijn vooral op zoek naar een makkelijk paard, niet te duur in aanschaf en niet te duur in onderhoud. En een paard waar we af en toe een ritje onder het zadel of voor de kar kunnen doen.

Als ik jullie verhalen zo lees zou ik denk ik toch beter voor een fjord kunnen gaan.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:22

wij zijn ook de trotse eigenaar van een trekpaard en inderdaad achter het te schattige uiterlijk gaat een berensterk paard schuil, wat niet verkeerd is qua karakter, maar wel een hele duidelijke opvoeding nodig heeft. Qua energie en veel moeten werken hebben wij die ervaring nog niet, ons paard zijn we nu aan het beleren (onder het zadel) dus kan nog niet zeggen hoe dat uiteindelijk is.

Wel zijn ze heel erg aanhankelijk en gevoelig en echtje "maatjespaarden". Met het hele sobere ben ik het niet helemaal eens. Onze driejarige ruin staat nu op 4 tot 5 kg musli per dag met bijna een pakje hooi aanvullend. (wij hebben weinig gras).

Als je echt een heel makkelijk paard wilt waar je bijna niets aan wilt doen, moet je je denk ik ook heel eerlijk afvragen of je wel een paard wilt.
paarden kosten altijd meer tijd en geld dan je van te voren verwacht en hoopt te spenderen. Als ik jou verhaal lees en een keuze moest maken zou ik neigen naar een volwassen (8+ liefs ruin)fjord met een boel levenservaring en relatief weinig eisen aan onderhoud.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:24

ps : mijn ervaring is dat (ons) trekpaard veel soepeler is qua beweging dan dat je van zijn uiterlijk zou verwachten, dus daar zou ik het niet om laten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:32

Als ik de mijne zoveel muesli zou geven, heeft ze de rest van het jaar jeuk..én veel te veel energie. ( hou dr nu al bijan 4 jaar op onbeperkt hooi van goede kwaliteit en ze doet het er beter dan ooit op)

Ook daarin zijn ze zeer gevoelig trouwens...mok, chronische lymfonsteking in de benen, snel gevoelig voor suikers/fructanen en eiwitten..
Hou daar ook rekening mee dus..

Qua energie.. die hebben ze in principe zat. Alleen niet om eindeloos rondjes in een bak te draven/galloperen, net als een tijd lang draven voor de kar..
Ze zijn gemaakt en gebouwd op stapwerk en in dat opzicht hebben ze energie zat!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 18:38

@konijn: Heb nu ook 2 paarden staan en rij op beide. Mijn eigen paard het meest (Ong.5xpwk) en de haf van mijn moeder ook af en toe (1tot2x pw) Dus het is niet zo dat het paard weken staat te verslonzen en dan ineens weer opgepakt wordt.

Ik vind 1 paard houden absoluut geen optie. Maar ik zou wel graag een paard willen waar ik wat mee kan. Maar denk idd als ik jullie verhalen zo hoor dat een fjord een betere keus is.

konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:54

rosita:
Citaat:
Als ik de mijne zoveel muesli zou geven, heeft ze de rest van het jaar jeuk..én veel te veel energie. ( hou dr nu al bijan 4 jaar op onbeperkt hooi van goede kwaliteit en ze doet het er beter dan ooit op)

Ook daarin zijn ze zeer gevoelig trouwens...mok, chronische lymfonsteking in de benen, snel gevoelig voor suikers/fructanen en eiwitten..
Hou daar ook rekening mee dus..

Ben me terdegen bewust van de gevaren van overvoeren van sobere paarden, Voer dan ook een hoogwaardige musli met heel weinig eiwit, suiker en haver speciaal voor koudbloeden. Deze hoeveelheid is ook puur om de periode van snelle groei (3 tot 3,5 jaar) te begeleiden en deze combineer ik met een voedingsuppplement welke help om mogelijke afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen en verder zorgt voor bijvoorbeeld een goede spieropbouw,
maar ook super werkt bij vachtproblemen bijvoorbeeld http://www.soulmatecare.nl/. Wij gebruiken dan de 2G. Gras hebben we weinig staan, dus hooi van goede kwaliteit voeren wij ook continu. Afbeelding en hij lijkt nu mooi op gewicht en in de bespiering voor een driejariige.

wreckh: super om te horen dat je bewust kiest om twee paardjes samen te houden. Mijn antwoord klinkt misschien een beetje kritisch maar ik hoor zo vaak mensen zeggen dat ze een paard (laat staan trekpaard) willen voor "erbij". Ook omdat het echte aandachtvragers zijn. Zou je partner toch eens wat meer laten zien over fjorden of eventueel naar een fjordenkeuring toe. Voor meer info over fjorden kan je bijvoorbeeld kijken op de site van het Ned stamboek http://www.fjordstudbook.com/ en mocht je er een heleboek samen willen zien weet ik een hele leuke manege op de veluwe met alleen maar fjorden!

Veel succes met je zoektocht naar een paardje, ben benieuwd!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 19:54

Ik heb tegen mijn man ook gezegt in hoeverre hij idd iets met het toekomstige paard wil doen. Als ik een fjord koop heb ik al een bijrijdertje (Mijn buurmeisje rijd nu ook op de haf van mijn moeder) en dat is voor paard en buurmeisje leuker. Dus als het een ander (groter) paard zou worden is dat puur omdat hij het mooier vind. Denk zelf echt dat een fjord een beter idee is.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:15

Hmm, voor een paard 'erbij' zou ik ook niet kiezen voor een trekpaard. Qua eten is het sober, de mijne leeft van gras en hooi, verder vrijwel niets (helemaal nu niet :+ ) maar houd rekening met het enorme onderhoud dat je aan de benen gaat krijgen. Lymfeoedeem is een veelvoorkomende kwaal, die niet simpel (of goedkoop :oo ) te behandelen is.
Daarnaast kan ik me volledig in Rosita's verhaal vinden, trekpaarden hebben temperament, en niet zo'n klein beetje ook. Het zijn absoluut geen dooie sullen waar je zomaar alles mee kan doen...
Denk dat je mede met het oog op evt verzorgstertjes beter af bent met een leuke, ervaren en wat oudere Fjord, Haflinger of andere potige pony!

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:36

een groniger is meer een rijpaard. Zie voor foto,s mijn profiel.
Belgen zijn gewoon wat 'lomper', maar je kan er wel op rijden hor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:21

Ik ga helemaal mee met Rosita en Konijn; de meeste trekpaarden hebben een dominant, koppig, eigenwijs en sterk karakter en hebben een zeer stabiele en consequente eigenaar nodig.
Als ik mijn paard niet consequent zou behandelen, zou ze echt een loopje met me nemen. :j
Misschien kun je beter nog even doorsparen en toch gaan voor die Tinker.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:23

Het gaat niet echt erom dat we moeten doorsparen ofzo. Vind het gewoon onzin om een prijzig paard te kopen voor erbij. Maar denk zelf toch dat het een fjord wordt.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:29

Trekpaarden hebben veel kracht, mijn vriendin had er eentje, en die baggerde door elke afrastering heen, als hij schuurde aan een paaltje, dan lag het om.. Hij heeft onze schuilstal in de wei, ding stond al 6 jaar, in 1 dag compleet uit elkaar geduwd.
Ook het karakter is pittig, en doordat ze zo enorm sterk zijn, is het erg hard werken met zo'n paard. Overigens at hij behoorlijk veel, 3x zoveel hooi als de andere paarden op stal, alle paarden krijgen onbeperkt hooi. Hoefsmeden zijn ook niet dol op trekpaarden, wij hebben in het jaar dat zij hem had geen gevonden die eventueel wilde beslaan...
Mijn advies: kies voor een handzamer formaat.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:32

Een trekpaard is ge-wel-dig:)
mn staleigenaresse heeft er 3,
voor ik daar op stal stond had ik zoiets van "bah die knolle"
maar ik ben echt stapelverliefd geworden!!!
ze moeten wél fatsoenlijk opgeleerd zijn, eens ze weten hoe doen ze het ook. Mn staleigenaresse kan wijken,schouder binnewaarts ed met haar paard, GEWELDIG om te zien! consequent moet je zeker zijn, maar eens je vriend, altijd je vriend. Ze eten idd wel het dubbel :)
moest ik de plaats en het geld hebben zou ik me er eentje kopen.
+ hoefsmid is echt niet zo'n probleem..
redelijk veel hoefsmeden hebben zo'n hoefstal :D

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:50

Trekpaarden hebben een heel eigen karakter. Als je ze voor je weet te winnen, willen ze graag voor je aan het werk. Als je dat niet doet, dan eh... heb je een probleem.
Houd er ook rekening mee, dat trekpaarden niet altijd geleerd hebben vanuit de hand beslagen/bekapt te worden. Dat kan hele nare gevolgen hebben voor de hoefsmid, ik ken er eentje die "omarmd" werd door een steigerende boze merrie...
En de eeuwige strijd tegen mok moet je ook niet uitvlakken, daar blíjf je mee bezig. Toch ben ik zelf bijzonder onder de indruk geraakt van het bijzondere karakter van Belgen.

Overigens kunnen dominante merries zeer geschikt zijn als opvoedsters voor eigenwijze jaarling (warmbloed) hengstjes. 8-)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 11:11

_rosita_ schreef:
Qua energie.. die hebben ze in principe zat. Alleen niet om eindeloos rondjes in een bak te draven/galloperen, net als een tijd lang draven voor de kar.. Ze zijn gemaakt en gebouwd op stapwerk en in dat opzicht hebben ze energie zat!

Ik ben bang dat dat een generalisering is die niet opgaat, net als het algemene "knollen zijn koel in de kop, dus makkelijk..."

Mijn knollie draaft en galoppeert als de brandweer, maar stappen? Nee, :n dat is toch écht haar minst favoriete gang. Ze stapt gemiddeld een à twee hoeven over, dus gemakkelijk zat, maar toch; als ze mag kiezen draaft of galoppeert ze tijdens onze ritten.

Verder ga ik mee met de algemene trend in dit topic; trekpaarden zijn geweldige dieren, met een uitgebreide handleiding. Als je het niet erg vindt om veel tijd en werk in deze macho's te steken zijn het de meest fantastische paarden die je kunt vinden.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:15

Ik zou als ik je toch een paardje erbij wilt kopen, idd gaan voor een fjord of haflinger.
Een trekpaard heeft gewoon veel aandacht nodig. Ik heb zo'n goedzak, maar ook daar zit een kop op hoor! We staan regelmatig nog wel eens midden op de weg, omdat madam het ergens niet mee eens is. En dat op 16jarige leeftijd!!
Voor de rest voldoet ze volledig aan het beeld wat de gemiddelde mens over een trekpaard heeft: goeie sul.
Ik kan haar overal neerplanten zonder dat ze een stap verzet, ze is over het algemeen 100% bomproof en ontzettend lief.

Maar die benen kosten je een vermogen, ze heeft min. 3x per week beweging nodig (ook voor de benen), de hoefsmid kost bijna 2x zoveel als bij de Epony en dan de hoeveelheid voer die ze nodig heeft.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:51

Wij hebben 2 "knullemansen" en hiervoor een merrie gehad die helaas is overleden. Wij vinden het echt geweldige paarden; groot, robuust, een eikenhouten "kop". Ja is ja en nee is nee. Maar! als ze je mogen zijn ze geweldig! en doen ze alles voor je. (uitzonderingen natuurlijk daar gelaten, maar dat heb je met elk onderwerp).
En ja, er gaat veel hooi in en ik heb tot nu toe altijd een smid kunnen vinden die ze wil bekappen, uit de hand.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 13:52

Ik ben nieuw op bokt, maar is er ook een aparte topic voor/over trekpaarden? Heb het nog niet kunnen vinden 8-)

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 15:16

ik heb zelf 2 jaar lang een trekpaard verzorgd
( zie profiel )
ik kon hem al van af veulen
hij had een erg cool karakter
Hercules was een Belgische trekpaard
zijn stokmaat was ongeveer 1,65 / 1,70 ( was pas3 jaar )
en hij pakte alles super op , het inrijden is ook heel makkelijk gegaan bij hem alleen soms een tikkie eigenwijs
maar ze zijn zeker geen lompe paarden !!! ze kunnen best door lopen :) ik vind het top paarden ik zou het je zo aan kunnen raden ! ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:27

RPA---> BKR

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:48

Ik moet het wel met een aantal mensen eens zijn dat trekpaarden een ontzettend koppig karakter kunnen hebben (zal niet voor elk trekpaard opgaan). Daar ben ik bij mijn merrie ook tegenaan gelopen, heb haar al vanaf 8 maanden, altijd netjes opgevoed en heel veel mee aan het werk geweest, maar haar karakter blijft voor mij toch een beetje een punt. 90% van de tijd werkt ze braaf mee hoor, en is het een heel makkelijk paard waar je ook een beginner op kan zetten. Maar als er dan iets aan de orde is wat ze echt NIET wil, dan heeft ze ook een mega-spijkerhard-hoofd en is ze niet te bewegen tot een beetje samenwerking. Ze wil het dan zelfs ook niet voor je proberen (zoals m'n andere paard dus wel doet), ze zegt gewoon "nee" en je moet dan echt streng ingrijpen, anders walst ze over je heen. Terwijl ze als ze in een goeie bui is en je doet dingen die zij wel ziet zitten, ze heel zacht is en heel lief meewerkt.

Voorbeeldje, het is me uiteindelijk gelukt om haar hoeven te laten geven en dat doet ze ook keurig netjes. Voor mij dus. Staat niet te spatsen en laat netjes d'r hoefje uitkrabben. Wil 'm ook best wel op een standaardje leggen en daar laten liggen. Zet er ook hele lieve ooggies bij op :+ . Maar dan komt de hoefsmid en dan zie je haar denken: waarom moet die ook d'r aan zitten? En dan blijft ze dus onverstoorbaar haar hoef een uur lang wegtrekken en neerzetten. Daar kun je weleens wanhopig van worden.

Ook bij het geven van wormspuiten, de tandarts of de veearts moet je altijd weer slimmer zijn dan haar of gewoon flink je spierballen gebruiken om gedaan te krijgen wat nu eenmaal moet gebeuren.

Mijn andere paard (Arabier) zeg ik 5x streng "nee" en dan is het klaar en snapt hij : ok, het moet dus gewoon. Bij Neel is het na 50x NOG niet klaar en ze blijft dan NOG tegenwerken ook al weet ze allang wat de bedoeling is.

maar ja, die 90% van de tijd dat ze het braafste paard van de wereld is, dat is dan ook wel weer wat waard. Als ik dat lieve hoofd zie als je een lekker buitenritje doet, en ze tevreden naar de koetjes en de schaapjes kijkt en lekker loopt te pruttelen, ja, dat is gewoon pure ontspanning, daar kan bijna niets aan tippen. En dan kan dus ook m'n vriendin, die helemaal niet kan rijden, lekker mee op Neel, want Neel die wandelt wel en doet dan echt geen stap verkeerd.

Maar ik twijfel dus vanwege haar koppige karakter wel of dat paard nog wel lang bij ons zal blijven.