karakter van de Lusitano

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magic59

karakter van de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 00:11

*D hallo lieve mensen,
ik wil eventueel een 12 jarige Lusitano ruin kopen.Hij was de afgelopen 7 jaar steeds bij dezelfde eigenaar. Deze was geen goede ruiter en heeft het paard alleen recreatief in de bossen gereden.Dank zei het lieve karakter van Jerez (zo heet het ruintje) heeft de eigenaar nooit een ongeluk gehad. Zelf maakt het dier een zeer rustige en lieve indruk op mij; Maar omdat ik geen ervaring met Lusitanos heb zou ik graag iets meer van diegene willen weten die wel veel van Lusitanos afweten.
Alvast bedankt voor jullie medewerking,

lieve groetjes,

Eva uit Frankrijk }:0

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:27

Binnen het Lusitanoras bestaan verschillende bloedlijnen met verschillende karakters. Binnen elk ras zitten uitersten van elk karakter, maar over het algemeen gesproken is de Lusitano gefokt op mensgerichtheid, wendbaarheid & snelheid en will to please. Allemaal belangrijke eigenschappen in de arena.

De Lusitano's die ik ken (allemaal hengsten) zijn erg gevoelig en werkwillend. Maar ook heel dapper en tegelijk erg voorwaarts en vurig. Daar moet je mee om kunnen gaan. Ze spiegelen hun begeleiders erg goed, dus als je zelf rustig en vol vertrouwen bent is het prima.

Elk paard is anders dus het is ook kijken of het qua karakter bij je past. Heb je er al op gereden?

Magic59

Re: karakter van de Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:08

bedankt voor je antwoord, ja ik ben vanmiddag weer met een vriend (die heel goed kan rijden) wezen kijken.Een klein maisje van 11 heeft het paard uit de wei gehaald en heeft hem verder opogezadelt, enkele minuten buiten gereden en daarna in de buitenbak.Later heeft die vriend van mij even gereden en toen ik zelf..voor mij was het veel meer aanvoelen..dan rijden. Jerez (zo heet het paard) weerd daarnaar aan een halster aan de omheining van de buitenbak gebonden en kreeg daar ook zijn geplette granen op de grond te vreten.Hij bleef rustig staan eten zonder zich van al de drukte om hem heen iets aan te trekken.Op zich zage het allemaal heel goed uit en ook wij hadden een goed gevoel met het paard. Maar goed ik hoop wel dat het dier ook inderdaad rustig is en blijft als wij samen de bossen intrekken en over wegen gaan..dat is wel mijn bedoeling..voor de toekomst...heerlijk buitenrijden en van de mooie natuur genieten. Weet je trouwens ook wat in Nederland de prijs voor een 12 jarige (volbloed) Lusitano ruin is?

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:28

hallo ik verzorg een lusitano he hij is dan 3/4 lusitano en 1/4 haflinger maar ziet er niet uit als haflinger maar hij is ontzettend dominant tegen over je kan zeggen dat dat best moeilijk is maar het gaat steeds beter hij is pas 4 maar weet wel als je hem heb dan gaat ie wel voor je door het vuur je moet gewoon de baas over hem zijn

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:31

ik hoop dat jij niet zo paardje tref maar waar je lekker idd naar buiten mee kan maar kan zeggen ze zijn wel super leuk hoor dus hoop dat het wat voor je wordt en met de prijs vor een volbloed ik heb zo eens op marktplaats zitten kijken en daar vragen ze ook al 4000 euro lig eraan wat voor niveau hij gereden heb want zag er ook 1 staan van 8000 tot 9000 euro bizar al die prijzen tegenwoordig

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:22

Magic59 schreef:
Weet je trouwens ook wat in Nederland de prijs voor een 12 jarige (volbloed) Lusitano ruin is?

Geen idee, maar niet de hoofdprijs. Dat ligt aan zijn stamboom en wat hij kan. Als zijn africhtingniveau normaal/laag ligt dan kost hij ook minder dan een goed/hoog afgericht paard.
Hij is natuurlijk ruin én 'al' 12 jaar. Vraag jezelf vooral af wat jij er voor over hebt. Een gemakkelijk paard in de omgang die verkeers/bosmak is, is ook wat waard (je veiligheid bv). :)

Edit: ik heb geen idee van de prijzen in Frankrijk voor een Lusitano.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:24

Vraag Lusitana hier op bokt eens ;) Zij doet nauwelijks anders dan met Lusitano's omgaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 00:58

Ik kreeg een tip van LovingTweety, wel zo handig, zo kom ik hier vanzelf. :D
Ik woon in Portugal en heb bijna alleen Lusitanos om me heen, heb op een Lusitano-stoeterij gewerkt en ben nu groom op een kleine pensionstal met Lusitanos. Dus ja, een ervaringsdeskundige zoals dat heet.
Als je het leuk vindt, kun je in mijn topic [HK] Simone in Lusitanië meelezen wat ik zoals meemaak in mijn dagelijkse leven met oa de paarden, maar goed dat is off topic.

On-topic. Ik reageer ook meteen op
Citaat:
met de prijs vor een volbloed ik heb zo eens op marktplaats zitten kijken en daar vragen ze ook al 4000 euro lig eraan wat voor niveau hij gereden heb want zag er ook 1 staan van 8000 tot 9000 euro bizar al die prijzen tegenwoordig

en
Citaat:
Geen idee, maar niet de hoofdprijs. Dat ligt aan zijn stamboom en wat hij kan. Als zijn africhtingniveau normaal/laag ligt dan kost hij ook minder dan een goed/hoog afgericht paard.
Hij is natuurlijk ruin én 'al' 12 jaar. Vraag jezelf vooral af wat jij er voor over hebt. Een gemakkelijk paard in de omgang die verkeers/bosmak is, is ook wat waard (je veiligheid bv).

Edit: ik heb geen idee van de prijzen in Frankrijk voor een Lusitano.

Een Lusitano is, niet te vergeten, een vrij zeldzaam (en daarom duur) ras, dat door het gesloten stamboek (veulens kunnen alleen ingeschreven als beide ouders zijn ingeschreven in het boek voor de volwassen dieren, een oduer met alleen veulen papier en je veulen is al "cruzado"...) en altijd op functionaliteit is gefokt, waardoor het door de eeuwen heen een goed bruikbaar, betrouwbaar allround paard is gebeleven, en omdat niet naar schoonheid is gekeken (hoewel hij wel bepaalde kenmerken moet hebben) zijn er verschillende types ontstaan en heb je veel variatie. Hoewel mensen graag de boekjes napraten en zeggen dat Veigas zus zijn en Andrades zo, merk je in de praktijk dat je echt aan het paard zelf, gewoonlijk NIET zijn stamboom kunt aflezen. Een paard kan een wat ze dan typisch Veiga gedrag heben en toch helemaal geen Veiga zijn of andersom. (Veigas staan bekend als de hetere Lusitano). Daarbij vind je maar weinig paarden die puur alleen uit 1 lijn gefokt zijn. De meesten hebben in hun stamboom heel wat meer vertegenwoordigd. Je kunt ze dus niet zo makkelijk in groepjes verdelen als men zou willen en al helemaal niet over een kam scheren wat type betreft.
Wil je een beetje algemeen een prijs bepalen: Gekleurde paarden zijn duurder dan schimmels, verdunde kleuren zijn duurder dan solide kleuren. Grote paarden zijn duurder dan kleine, hengsten duurder dan merries, ruinen zitten er tussenin. Niet dat het veel zegt ;)
Afstamming en africhtingsniveau tellen idd zwaar mee in de prijsbepaling. En ook waar het paard voor is gefokt. Stierenvechterspaarden zijn ook, voordat ze echt wat kunnen, en zelfs zonder papieren, al veel meer waard dan een gemiddeld paard, al zijn ze spuuglelijk. Om maar wat te noemen...
Toch zijn paarden die hoog afgericht zijn, in verhouding met warmboeds eigenlijk niet eens zo duur. Zo kun je een GP paard kopen voor 50.000 euro, om maar wat te noemen, maar dat is hier verder niet van belang.
Ze kijken hier anders naar leeftijd dan in Nederland, waar paarden jong moeten presteren en snel kapot (kunnen) zijn. Hier laten ze een paard rustig "rijpen" en met 8 jaar wordt een paard pas interessant. Een paard van tussen de 10 en de 15 wordt hoog gewaardeerd. En pas als ze rond de twintig zijn, gaat de waarde op leeftijd achteruit... Dus vergis je niet met die "ál 12". 12 is een mooie leeftijd waarin een paard al goed "uitgekristaliseerd is" je weet dus wat je krijgt. En een paard is nooit te oud om te leren en omdat hij het lichamelijk en geestelijk goed aankan, zal hij een eventuele opleiding snel oppakken en kan hij een jaar later bv al een behoorlijk niveau hebben.
Een Lusitano mét papieren, zonder opleiding, begint toch snel met 10.000 euro, ongeacht de leeftijd, dus ik vind die prijzen op marktplaats dus helemaal niet zo bizar.

Wat karakter betreft: Elk paard is een individueel en heeft dus ook een eigen karakter. Om toch wat algemeens te zeggen:
Over het algemeen zijn Lusitanos werkwillend, dit kan in sommige gevallen betekenen dat ze letterlijk trappelend klaar staan. Ze reageren zeer scherp op de hulpen. Ze zijn over het algemeen zo meewerkend dat ze je bijna voor zijn. Ze zijn voorwaarts, maar zullen niet snel bokken of op hol slaan.
Ze zijn moedig en koelbloedig van inborst (vandaar dat ze het ultieme stierenvechterspaard zijn). Dat wil zeggen dat ze natuurlijk ook wel eens kunnen schrikken, maar dat ze dat dan uiten in pal staan en kijken wat het nou was, of ze doen wel een stap opzij, maar echte paniek vind je maar weinig. Waar een ander paard voor aan de kant gaat loopt een Lusitano fier door, en geristsel waardoor een ander paard op scherp gaat, gaat bij ze het ene oor in en het ander uit, want het enige dat telt is hun ruiter. Dit betekent wel dat JIJ als ruiter geen fouten moet maken, want dat wordt dan wel weer duidelijk getoont door je paard....
Ze zijn zeer leergierig en heben een goed geheugen (dit kunnen ze ook tegen je gebruiken, ze onthouden je zwaktes). Dit maakt dat ze makkelijk nieuwe dingen leren. Niet voor niets worden Lusitanos gebruikt in vele soorten shows!
Ze zijn over het algemeen lief en zeer aanhankelijk. Sommigen hechten zich heel snel, anderen kijken lang de kat uit de boom, maar als ze eenmaal voor je gaan is het vriendschap voor het levenen gaan ze voor je door vuur, ook letterlijk.
Maar goed, samengevat kun je met een Lusitano over het algemeen zeker zeer veilig én comfortabel het bos in. Want dat heb ik nog niet genoemd, hoe heerlijk ze zitten...

Nu even concreet over deze ruin. Het feit dat hij ruin is kán een minpuntje zijn, want ze ruinen niet zo snel. Nu weet ik niet of hij geïmporteerd is, of in Frankrijk geboren?
Hier in Portugal (maar ook in Spanje, waar je ook hier en daar wel Lusitanos vindt) laat men paarden liever heel wat dat betreft en ruinen ze alleen extreem lastige paarden, paarden die niet voor de fok geschikt zijn omdat ze op een of ander vlak niet voldoen aan de eisen van het stamboek, of als ze als aangespannen paard gebruikt worden. Het hoeft dus niet negatief te zijn, maar als je te maken hebt met een "kneus" die daarom geruind is, uiteraard wél.
Omdat met het grote gros van de hengsten ook helemaal niet gefokt wordt - de meesten zijn gewoon rijpaard en worden nooit ter keuring gebracht voor opname in het boek voor volwassenen- ligt het waardeverschil tussen een hengst en een ruin (allebei rijpaard, dus wát is dan het verschil?) helemaal niet zo ver uit elkaar en het maakt soms zelfs niet eens uit. Alleen een dekhengst met al nakomelingen gaat omhoog in de prijs om dekwaarde.
Dit wordt in het buitenland, waar gewoonlijk elk manlijk paard een ruin is tenzij het een dekhengst is, vaak niet goed begrepen.

De prijzen liggen in Frankrijk ongeveer gelijk met Portugal. Je vindt goedkope en dure, het is maar net wie er van af wil en waarom, en door wie hij gefokt is (ook daar zij al grote namen).
Voor een recreatie paard, ruin van 12, met papieren, kun je rekenen op iets van 4.000 tot 12.000 euro (ja ruim, ik weet het, maar ik heb dan ook geen verdere info). Goedkope paarden zijn het daar ook niet echt. De kwaliteit die daar gefokt wordt is over het algemeen hoog.
Weet je de fokker toevallig?

Ik vind zijn naam intrigerend, daar Jerez in Spanje (Andalucía) ligt. In het Spaans spreek je het uit met een G maar in het Portugees, net als in het Frans, met een SJ aan het begin.

Iedereen die vragen heeft over Lusitanos kan altijd bij me terecht per pb of e-mail of msn.