dna-onderzoek laten doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

dna-onderzoek laten doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:33

Bij de aankoop van mijn merrie is gezegd dat ze afstamt van lammert 260.
Wij zouden het echter leuk vinden om eens een keer een veulentje met haar te fokken.
ik kan nergens op de site terug vinden hoe dna-onderzoek bij het fps werkt.
Moet je dan al echt weten welke hengst of hebben ze een data-base of zo waar alle gegevens in opgeslagen zitten en dan vergeleken worden.
EN hoe zou je er achter kunnen komen hoeveel merries hij gedekt heeft in 2003, want volgens mij was hij al eerder overleden (2002 ?) dus ga ik er vanuit dat het niet veel veulens zijn en dat er daarvan dan ook weinig niet ingeschreven zijn ( dat er dus heel bewust voor lammert is gekozen)
Wie zou mij kunnen helpen??

FBN

Re: dna-onderzoek laten doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:35

mijn paard is trouwens in 2004 geboren

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:10

waarom bel je het stamboek niet op?
daar zullen ze je wel verder kunnen helpen,weet wel dat een DNA onderzoek niet goedkoop is.
succes ermee

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:37

Weet wel dat hij bij stal wijdewormer ter dekking heeft gestaan ondertussen..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:53

DNA onderzoek is volgens mij rond de 100 euro, maar als je niet weet wie de moeder is is het onbegonnen werk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:45

Ik wil je wel helpen. PB me maar met de vragen die je zou willen weten. Ik heb dan in ieder geval het levensnummer van je paard nodig. Wat betreft de gegevens over de nakomelingen van de dekhengst Lammert 260 Preferent.
Levenstotalen volgens de Hengsteninformatie 2009:
246 stamboekmerries
161 stermerries
4 modelmerries
36 Preferent
3 prestatie

haitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:03

helpen is niet zo moeilijk als ze inderdaad dat papier heeft met het levensnummer,maar wat ik er uit begrijp,weet ze dat juist niet?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:17

nee bij de aankoop had ze nog helemaal niks (zelfs geen chip!!)
ze was toen jaarling achteraf gezien zou ik het nooit doen maar ik ben toen niet mee geweest. En heb ook niet meebeslist o.i.d. Bij aankoop is gezegd dat ze van lammert afstamt en daar zou ik graag achter willen komen of dat ook echt klopt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:18

Met DNA onderzoek kun je alleen het antwoord ja of nee krijgen, niet van welke hengst een paard afstamt.
Ik bedoel in jouw geval kunnen ze vergelijken met Lammert en bevestigen of uitsluiten dat jouw paard een product van hem is. Maar ze kunnen niet op zoek gaan van welke ouders je paard zijn.

Of het nut heeft valt te betwijfelen. Als je niet weet wie de moeder is, kun je er qua afstamming niks mee, het paard zal nooit papieren krijgen.

Dat eventuele veulen, is dat dan voor jezelf?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-05-09 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:20

Je krijgt hoe dan ook geen papier bij je merrie, en dan dus ook niet bij een eventueel te fokken veulen. Wat voegt het toe om te weten dat Lammert idd de vader is?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:08

gewoon voor mezelf. Papieren hoef ik er ook niet bij hoor maar het is wel fijn om te weten zeker ook omdat het een heel kwaliteitvol paardje is en ik ontzettend vaak vragen krijg wat haar vader is en zo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:17

Dat weet je dus niet als het DNA uitsluit dat paardje van Lammert is. Wees daar wel op voorbereid. Die mogelijkheid zit er wel in.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:26

Ja daar ben ik me ook van bewust maar als het niet zo is dan is het niet zo en dan heb ik nog steeds een heel leuk paardje hahaha
Heb trouwens gebeld DNA- onderzoek kost 125 euro bij het fps..

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 21:26

Terwijl het bij het kwpn 43 dacht ik kost echt bijna 3 keer zoveel

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:20

Ik zou het raar vinden als ze een merrie zonder papieren laten dekken door Lammert. Het kost een hoop dekgeld, zonder dat je daar de bewijzen van hebt. Dus hou er echt rekening mee, dat het niet zo is.
Wat is de meerwaarde voor jou om het te weten en zoveel geld uit te geven, voor misschien nog geen antwoord.
Ik zou gewoon blij zijn met wat ik heb en het gewoon laten rusten. ;)

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:02

Ik moest voor het DNa profiel van mijn merrie van alledrie een pluk manen opsturen. Vader, moeder en veulen. Nu staan ze allemaal te schitteren in haar paspoort!! Per paard ongeveer 100,- dus ik was een klap geld kwijt |( maar nu wel officieel papier.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:05

horseyfries schreef:
DNA onderzoek is volgens mij rond de 100 euro, maar als je niet weet wie de moeder is is het onbegonnen werk.

Is bij het KFPS ook DNA van opgenomen stamboekmerries aanwezig?

Snowy2004 schreef:
Ik zou het raar vinden als ze een merrie zonder papieren laten dekken door Lammert. Het kost een hoop dekgeld, zonder dat je daar de bewijzen van hebt. Dus hou er echt rekening mee, dat het niet zo is.

Je zou ze de kost niet willen geven. Dat gebeurt wel zo ontzettend veel.

Anna_sSpring schreef:
Ik moest voor het DNa profiel van mijn merrie van alledrie een pluk manen opsturen. Vader, moeder en veulen. Nu staan ze allemaal te schitteren in haar paspoort!! Per paard ongeveer 100,- dus ik was een klap geld kwijt |( maar nu wel officieel papier.

Van een fries??

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 17:11

Snowy2004 schreef:
Wat is de meerwaarde voor jou om het te weten en zoveel geld uit te geven, voor misschien nog geen antwoord.
Ik zou gewoon blij zijn met wat ik heb en het gewoon laten rusten. ;)

om papieren erbij te krijgen moet je dat wel aangeven dekbewijs e.d. opsturen ... als je dat dus niet doet krijg je ook geen papieren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:42

@Niezel: Nee, er is bij het stamboek geen DNA bekend van stamboekmerries, alleen van alle dekhengsten is het DNA profiel bekend.
De merrie moet dus nog in leven zijn om naast de vader, ook duidelijk te krijgen wie de moeder is en zo toch papieren erbij te kunnen krijgen.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 15:34

horseyfries schreef:
@Niezel: Nee, er is bij het stamboek geen DNA bekend van stamboekmerries, alleen van alle dekhengsten is het DNA profiel bekend.
De merrie moet dus nog in leven zijn om naast de vader, ook duidelijk te krijgen wie de moeder is en zo toch papieren erbij te kunnen krijgen.

Als je denkt te weten wie de ouderdieren zijn, die op kunt sporen en er haren voor DNA van trekt. Als het DNA overeenkomt, de ouderdieren zijn een goedgekeurde dekhengst en een stamboekmerrie, kun je er via de KFPS dan alsnog papieren bijkrijgen? Ondanks dat er van het paard in kwestie geen geboorteaangifte is gedaan?

(Wat heb jij verschrikkelijk mooie friezen in je profiel! :oo )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:15

Ja, dat kan inderdaad!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:14

Als je de afstamming van je merrie niet weet, en ook niet of zij volledig raszuiver is zou ik niet met haar fokken. Vooral omdat het komende veulen dan inderdaad geen stamboekpapieren zou krijgen en alle extra risico's bij een dracht en zwangerschap.