Waarom koopt men geen Lusitano fokmerries?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Waarom koopt men geen Lusitano fokmerries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 00:31

Ik hoor zo vaak klagen dat de Portugezen hun merries niet loslaten, maar dat is dus een sprookje, je kunt best aan heel goede merries komen die fokkers wegdoen omdat ze op andere lijnen /types overgaan of omdat het verwantschap anders te nauw wordt of omdat ze oud gevonden worden (15 jaar).
Je moet natuurlijk wel weten hoe eraan te komen.

Maar zo over het algemeen krijg ik zelf bv bijna altijd vraag om een manlijk paard of een bereden/betuigde merrie, maar eigenlijk nooit om een fokmerrie. Ook als ik met fokmerries adverteer komt er geen respons. Of ze vragen meteen of ze bereden is...

Dus ik ben wel nieuwsgierig hoe dat dan zit daar in Nederland en België? Waarom wordt er aan de ene kant geklaagd dat men hier goede merries niet los laat, terwijl men ze eigenlijk toch niet lijkt te willen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:32

Ik denk dat veel mensen hier hun merrie niet alleen willen gebruiken om mee te fokken, maar ook om mee te rijden.
En de merries die de fokkers loslaten in Portugal zijn (zoals je al aangeeft) vaak wat ouder en nog niet beleerd, en dan is voor veel mensen de drempel denk ik wel heel hoog om zo'n merrie aan te schaffen...
(vaak hoge prijs, in combinatie met vrij hoge leeftijd om nog met beleren te beginnen)

Hengsten zijn vaak al in de hand geweest, regelmatig ook al zadelmak of goed doorgereden en heb heb je toch het gevoel meer zekerheid te kopen denk ik, dan dat je een merrie koopt die nog schuw is omdat ze alleen in een koppel heeft gelopen (en daardoor ook niet uit te proberen is)...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:55

De merries in mijn ruime omgeving worden ingereden voordat ze voor de fok gebruikt worden en er is ook geen probleem met een ouder paard inrijden, ik heb zelf twee merries van 16 ingereden.
Hoge prijs? Merries komen vaak niet aan de helft van het geld van een manlijk paard!!!!
Je kunt ook zo een hengst treffen die drie jaar op een eiland heeft gewoond (Alter Real veulens groeien op een eiland op) en even voor de veiling stap, draf en galop is aangeleerd of niet eens, en verder geen idee heeft van hoe met mensen om te gaan...

Bovendien is de grootste vraag voor onbereden hengsten, want men wil ze vooral zogenaamd onbedorven. Wat is dan het verschil?
Ook met name als je dan praat over jaarlingen tot vierjarigen? Waarom dan toch een hengst kiezen?
Een onbereden hengst kun je ook niet uitproberen...

Ik begrijp verder uit je verhaal dat mensen dan ook wel eens een veulentje willen fokken, maar niet echt aan productief (jaarlijks een veulen) fokken denken? Want in het laatste geval heb je een merrie die bijna constant een dikke buik heeft, niet echt het genot om op te rijden en alleen dan kun je het een fokmerrie noemen.

Jessix

Re: Waarom koopt men geen Lusitano fokmerries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:32

Kan het niet komen omdat er in Nederland nog maar weinig Lusitano fokkerijen zijn? En de particulieren zoeken veelal een goed bereden paard en het verhaal gaat dat men in landen als Portugal voornamelijk de hengsten rijdt terwijl de merries met veulen op het land staan. Nu leg jij al uit dat het niet altijd waar is, maar misschien is dat het beeld wat veel particulieren hebben.

Ik geloof zowiezo dat de gehele fokkerij (jaarlijks een veulen) hier nog op een erg laag pitje staat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:13

Ja dat geloof ik ook, maar ik denk dat dus ook die fokkers dan maar 1-3 merries hebben en niet naar meer zoeken en dan vraag ik me dus af waarom, en zoals gezegd, hoe kan het dat men op fora wel klaagt dat ze zo slecht te vinden zijn, tegelijkertijd met het feit dat er geen vraag naar is, want wat is het probleem dan, vraag ik me af, snap je wat ik bedoel? Ze lijken wat te willen, wat ze eigenlijk toch niet willen... :roll:

Ik ben er blij mee hoor, begrijp me niet verkeerd, ik zou willen dat ze helemaal niet buiten Portugal gefokt werden... :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:31

Toevallig heeft de fokkerij wel het een en ander doorgesproken over hoe ze de toekomst in willen (met iemand van het stamboek). Er is lijst gepubliseerd met daarop de hengsten die goedgekeurd zijn boven een bepaald aantal percentage, waarvan men gebruik wil gaan maken voor de fokkerij. Ook is er gesproken over het aankopen van goede fokmerries. (men gaat daar vanuit Nederland in investeren) En er is gesproken over de mogelijkheden van KI van die geselecteerde hengsten.

Dus wie weet, Lusitana, krijg je het nog druk met het verkopen van fokmerries.

Ik denk ook wel dat de fokkers tot nu toe maar een paar fokmerries hebben vanwegen de kosten. Ik geloof niet dat de kosten van een lusitano fokkerij in Nederland al echt opwegen tegen de prijzen die ze voor een veulentje kunnen krijgen. Het is hier vaak toch meer hobby(achtig).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:19

Ik denk inderdaad dat het voor een groot deel te maken heeft met mensen die hier hobbymatig Lusitano-'s hebben en daar dus ook naaast het fokken andere dingen mee willen doen, dus merries niet puur als fokmerrie aanschaffen.

Dan denk ik toch ook dat het inrijden van merries in Portugal iets van de laatste jaren is, want ik ken toch wel een aantal merries die met 5 jaar of ouder naar Nederland zijn gekomen, en echt nog helemaal niks konden en nauwelijks in de hand waren geweest...

Wat hebben van een aantal merries en vervolgens niet verder zoeken naar nieuw bloed betreft...
Dat zal vast ook met het hobbymatige te maken hebben, een paard dat je hobbymatig houdt hecht je je aan en vervang je meestal niet na een paar jaar voor een andere merrie, omdat je ander bloed wilt, als je blij en tevreden bent met jouw merrie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:43

Ik ken paarden van 18 die vroeger zijn ingereden dus dat is niet van de laatste tijd. :D
Het ligt gewoon aan de fokker, of die al of niet een ruiter in dienst heeft.

@Jessix:
Heeft het APSL ook verteld dat de hengstenkeuringen gaan veranderen?

Overigens ken ik een fokker die wel 80 merries in een keer gaat opdoeken (gewoon omdat hij er teveel heeft), kun je uitkiezen. Deze doet vooral in verdunde kleurtjes uit Veiga lijnen.

Okee, conclusie: in Nederland is men bijna uitsluitend sentimenteel bezig met Lusitanos.
Maar het beantwoord niet de vraag waarom men klaagt over het slecht te krijgen terwijl men ze eigenlijk niet wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:18

Van het veranderen van de hengstenkeuring weet ik niets. Vertel, vertel? Daar ben ik wel weer heel benieuwd naar dan.

Ja waarom men dan klaagt over te weinig aanbod van goede fokmerries weet ik dan ook niet. Waarom vraag je het hun niet zelf op die forums?

Ik geloof ook wel dat sentiment meespeelt bij de klein schalige fokkers die nederland heeft. Maar voor de meeste is het ook veelal hobby. Dat ene veulen per jaar dekt echt de kosten niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:05

Lijkt me inderdaad het meest praktische om deze vraag direct te stellen aan degenen die aangeven dat er moeilijk aan goede merries uit Portugal te komen is.

Ik heb het van horen zeggen, maar kan helaas niet uit eigen ervaring spreken, er alleen naar gissen waarom...

De merries die ik ken, is er 1 van beleerd uit Portugal gekomen en de rest onbeleerd met 5 jaar of ouder, maar dan kan natuurlijk toeval zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:56

Ja, toeval.
Ik heb zelf bv een bereden merrie, had hiervoor ook een bereden merrie, heb twee merries ingereden, twee kennissen van me hebben bereden merries, op de manege waar ik reed gebruikten ze uitsluitend merries, op de stal waar ik nu werk is laatst nog een merrie ingereden, ik had en heb een aantal bereden merries, of die ooit ingereden zijn, te koop.... Dus het is net waar je kijkt, denk ik. Ik ken er makkelijk zo'n twintig.
Ze komen hier denk ik eigenlijk nog meer voor dan bereden Lusitano ruinen...

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:32

Ik denk dat de meeste dingen al zijn genoemd hier. De voornaamste reden is denk ik nog de 'onbekendheid' met het ras. Ook gaan er zoveel verhalen de ronde over paarden die met transport komen. Als je het moet geloven is ieder paard uit spanje/portugal een paard met verleden, mishandeld ect. :roll: Bovendien is denk ik over het algemeen bij ieder paardenras de vraag meer naar ruinen/hengsten dan merries.. Maar als je er zo over na denkt, met wat jij verteld, is het toch wel vreemd idd...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:14

Ja dat Spanje/Portugal irriteert me ook mateloos. Dat samentrekken bedoel ik. Spanje heeft een slechte reputatie en sleurt daarin Portugal maar mee omdat men denkt dat het zo ongeveer hetzelfde is.
Portugal is een totaal ander land, met een eigen cultuur en een heel ander dresuurverleden bv. De dressuur is hier en in Frankrijk ontwikkeld. Het zijn hier geen cowboys die hun paarden allemaal maar longeren met serretas en weet ik het wat voor verhalen er te ronde gaan.
Er zullen heus wel niet zulke prettige ruiters zijn, maar die heb je ook in Nederland.
Veel "traumas"worden gewoon verzonnen. Elk paard dat een lang reis maakt, uit zijn vertrouwde omgeving wordt gehaald en te maken krijgt met een totaal ander klimaat, voeding, taal en rijstijl kan zomaar daardoor wel eens afwijkend gedrag gaan vertonen, lijkt me niet meer dan logisch. Verhuizen op zich, al is het maar tien kilometer verderop, wordt nu eenmaal als byzonder traumatisch ervaren door paarden en elk paard gaat daar anders mee om. Ze zijn ook nog eens eenkennig dus als er ineens een andere ruiter is en een andere verzorger (hier bijna nooit een en dezelfde persoon) is dat ook best wennen.

Maar goed ik hoor dus dat men DENKT dat je niet aan goede merries kunt komen, dan vraag ik me af waar dat vandaan komt. Dat is gewoon maar een waan. Net als de waan dat Portugezen alleen slechte paarden naar het buitenland verkopen.
De Portugezen zijn erg trots op hun product en willen juist dat de Lusitano goed bekend staat. Waarom zouden ze dan troep exporteren?
Ja, kijk, als je zelf hierheen komt en je doet maar wat, zoals van een zigeunermarkt kopen ofzo, dan kun je het natuurlijk wel eens slecht treffen als je er geen verstand van hebt. Maar ook dat geldt net zo goed in andere landen.

Ik vind het heel jammer dat men het idee heeft van Portugal dat het a hetzelfde is als Spanje, b achterlijk, c corrupt

Dit is een van de redenen waarom ik op dit moment een groot aantal artikelen aan het schrijven ben.
Er mankeert helaas enorm aan voorlichting en wat men over het algemeen weet is negatief, of verzonnen of op Spanje gebaseerd.
Ik denk overigens dat het zelfs in Spanje niet zo slecht is, maar Hollanders willen nu eenmaal goedkoop uit zijn en door cultuur- en taal verschil en gebrek aan kennis worden ze ook niet altijd serieus genomen door verkopers. Daarom blijf ik altijd roepen dat je het beste via bemiddeling aan een Iberisch paard kunt komen.
Een ander grote fout die veel Hollanders maken, is kopen om het mooie. "Als er maar lange manen en dikke staart op zitten" lijkt het motto soms, waar de Spanjaarden heel handig op ingespeeld hebben. Dan láát je je toch ook bezodemieteren? Wie koopt er nou een paard om zijn haar?
De Portugezen fokken overigens niet op schoonheid.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:52

Ik ben het met je eens! Maar goed, dit beeld bestaat eigenlijk ook alleen bij mensen die niet écht oprecht zijn geïnteresseerd. Want de mensen die serieuze interesse hebben voor deze paarden, verdiepen zich in het ras, de culturen van herkomst ect. Maar mensen die zich niet oprecht interesseren, en dus een paard voor het plaatje kopen, met alleen een dikke staart en manen scheppen dit beeld verder. Zo zullen zij op stallen staan, en stalgenoten die verder niet bekend zijn met dit ras zullen daardoor ook deze gedachten en beeld erbij hebben! Zo fout...
Dus als je artikelen gaat schrijven -wat ik een heel goed initiatief vind!- zou ik wel kijken hoe je het voor een zo breed mogelijk publiek kan lanceren . Zodat niet alleen de oprecht geïnteresseerde mensen het lezen (die zich toch al goed verdiepen). :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:14

Ze komen op bokt ;)
Idd staan ook weer de goede artikelen helaas nou juist weer in de bladen over barokke paarden dus voor klein publiek dat toch al een en ander weet....

En in Bit komt dan weer een stuk over BRAZILIAANSE Lusitanos. (Dat is net zoiets als schrijven over Amerikaans gefokte KWPN ers). Met, naar ik me herinner een sneer naar Portugal, en de kapitale fout om Nuno Oliveira dus te gaan schrijven met een ñ en het daarmee maar even Spaans maakt. We hebben hier geen accenten op de n!!! Dus weer geen onderscheid erkennen. :( En de Brazilianen zijn toch al op heel andere voet bezig waardoor nu een flink conflict is ontstaan, daarover komt nog wat ik het nieuws op boktr, ben ik ook aan het schrijven.

Maar goed dat is een ander onderwerp.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:54

Lusitana schreef:
En in Bit komt dan weer een stuk over BRAZILIAANSE Lusitanos. (Dat is net zoiets als schrijven over Amerikaans gefokte KWPN ers). Met, naar ik me herinner een sneer naar Portugal, en de kapitale fout om Nuno Oliveira dus te gaan schrijven met een ñ en het daarmee maar even Spaans maakt. We hebben hier geen accenten op de n!!! Dus weer geen onderscheid erkennen. :( En de Brazilianen zijn toch al op heel andere voet bezig waardoor nu een flink conflict is ontstaan, daarover komt nog wat ik het nieuws op boktr, ben ik ook aan het schrijven.

Maar goed dat is een ander onderwerp.

Wij hebben ons ook vreselijk geergerd aan dat stuk en ik heb Bit er ook van op de hoogte gesteld. We hopen dat het gaat lukken om binnenkort een beter te stuk te laten publiceren, maar dat is nu nog heel onzeker.

@jessix
Wat de hengstenkeuring betreft; de eisen die aan de hengsten gesteld gaan worden zullen gaan veranderen m.b.t. onder andere stokmaat ( groter!), gangwerk, prestaties, etc.
Kleine, te barokke hengsten ( en merries) zullen minder makkelijk ( of helemaal niet) goedgekeurd worden. Ook het puntensysteem wordt strenger. Vanuit het APSL wil men een groter, luxer ( dressuur) paard en dat zal betekenen dat een groot deel van de huidige fokpaarden niet meer zullen voldoen.
Daarbij komt dan nog dat er een minimum aantal punten nodig zal zijn om een hengst in de "recomended" categorie te laten vallen waar hij d.m.v. het behalen van sterren in de sport zijn kwaliteit kan gaan bewijzen. Heel in het kort dus even de veranderingen die al in gang zijn gezet.

Veel mensen hier in Nederland zien "hun" Lusitano als een soort van sprookjespaard, echt doelgericht fokken volgens APSL eisen gebeurt te weinig, gevolg is dat er met minder goede paarden gefokt wordt en dat si het APSL een doorn in het oog.

Goede paarden zijn zeker te koop, maar vaak niet voor het bedrag wat de meeste Nederlanders ervoor willen betalen. Gevolg is dus dat vaak de mindere paarden naar Nederland komen, dus niet omdat ze niet te koop zijn maar omdat er niet voor betaald wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:08

@ ElCid: Bedankt voor de info! Gelukkig wordt het profesioneler, meer prestatie en sport gericht. Daar ben ik alleen maar voor! Ik zie graag een paard met een mooie voorwaartse beweging en geen gekrabbel op de plek. En iets meer maat zie ik ook graag. Dat van het puntensysteem wist ik al. Ik vind het al met al een goede zaak. Ik wil ook graag een heel mooi paard, maar in mijn beleving moet wel het hele plaatje kloppen. :D En vooral een dekhengst moet ook eigenlijk alles mee hebben, toch?!

Nog even wat anders, ik het bij "paarden vd zon" weer genoten van jullie hengst. Wat een geweldig dier is dat toch!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:24

Jessix, denk je dat ze nu niet professioneel bezig zijn, of sloeg dat op de nederlandse fokkerij?
De Lusitano is hier altijd als allround gebruikspaard gefokt en niet zomaar vermeerderd.
Er bestaan verschillende types binnen het ras en ik denk niet dat het nu plots een homogene zooi wordt naar de mode(zou ik heel erg vinden).

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:11

Ik kan alleen over Nederland een oordeel hebben, Lusitana.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:48

Jessix schreef:
Nog even wat anders, ik het bij "paarden vd zon" weer genoten van jullie hengst. Wat een geweldig dier is dat toch!

Bedankt :o

Ook wij hopen dat het hier in Nederland wat professioneler aangepakt gaat worden!