Brandmerk Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piposansjo

Brandmerk Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:30

Hallo allemaal,

Graag zou ik willen weten waarom de ene Andalusier een brandmerk op zijn linkerbil heeft en de andere weer op zijn rechterbil. Iemand enig idee wat hier voor verschillen tussen zijn en waarom de fokker deze keuze maakt.

Royal_horse

Re: Brandmerk Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:43

Als ze uit Spanje komen staat bij de mannelijke paarden het brandmerk op de linkerbil en bij de vrouwelijke op de rechterbil. In Portugal wordt dat andersom gedaan.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 11:46

-> BKR

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:12

Adalberti schreef:
Als ze uit Spanje komen staat bij de mannelijke paarden het brandmerk op de linkerbil en bij de vrouwelijke op de rechterbil. In Portugal wordt dat andersom gedaan.

Ik hoor ook wel eens verhalen over dat aan de ene kant een PRE zou zijn en aan de andere kant van de bil niet? Weet je daar ook iets van?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:14

Ik heb een merrie en hij staat rechts.... Dus ja :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:30

Wat "dus ja?" (niet verkeerd bedoeld hoor)
Ik had het over een PRE of niet qua brandmerken..
Goya is ook een man en die heeft hem links

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:38

Euhm ik heb ook een anda????
Maar ik bedoelde eigenlijk dus ja, weet het eigenlijk ook niet maar zou kunnen.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:40

Soms brandmerken ze (zoals ik gehoord heb!) PRE's aan de ene kant en andalusiers (dus PRE's zonder papieren) aan de andere kant. Vroeg me af wat er waar was van dat verhaal.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 23:44

Ik heb dit ook wel eens gehoord maar ben er eens op gaan letten en dan zou dat niet kunnen kloppen.... En dan zal elke fokker toch op die kant gaan branden als dit een bewijs van echt heid is? Lijkt mmij...

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:02

Jammer dat hier nog geen duidelijk antwoord op is. Dat zou ik namelijk goed kunnen gebruiken in het artikel over Andalusiërs op de Bokt Wiki (http://www.bokt.nl/wiki/Andalusi%C3%ABr)

@ Adalberti: dat antwoord van jou klinkt wel logisch. Heb je dat uit een betrouwbare bron?? Van een bepaalde site ofzo?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:51

Laat ik toch een P.R.E. hebben die aan beide kanten gebrand is.
Een ruin wel te verstaan en afkomstig uit Andalusie.
Spanjaarden hebben het brandmerken uitgevonden.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:03

Het is een algemene vuistregel die door alle fokkers van zuivere raspaarden gehanteerd wordt. Ik kan niet bevestigen of dat officieel is voorgeschreven. Er zijn trouwens steeds minder fokkers die hun paarden brandmerken. Cruzados worden meestal helemaal niet gebrandmerkt, of ze worden gebrandmerkt door de handelsstal die ze doorverkoopt naar bv Nederland. Er zijn nog steeds mensen die geloven dat een paard een bepaalde raszuiverheid heeft als er sprake is van een brandmerk. Handelaren in Nederland willen dus graag paarden met brandmerk. Dat verkoopt beter. Het enige wat een brandmerk aangeeft is de stal waar het geboren is en bij cruzados vaak dat zelfs niet eens. Het staat er dan voornamelijk op om commerciële redenen.

De regel dat cruzados aan de andere kant gebrandmerkt worden is mij niet bekend. Het kan zijn dat bepaalde stallen daarvoor kiezen. De meeste fokkers van raspaarden willen niet eens een brandmerk op een eventuele cruzado, omdat ze alleen maar geassociacieerd willen worden met hun raspaarden. Zeker bij stallen waar ook ander vee is (koeien en stieren met name) zijn altijd wel cruzados aanwezig. Met name die worden gebruikt voor het werk op de finca. Ook in Spanje is dat een uitstervend beroep en komt eigenlijk alleen nog voor bij enkele bedrijven in Andalusië, Extremadura en misschien Murcia. Verder zijn cruzados populair bij stierenvechters.

Vroeger had het brandmerken wel een functie (ongeacht of het om raspaarden ging). Paarden van verschillende eigenaars graasden samen op dezelfde weides. Vaak kregen de paarden ook een nummer (in Portugal gebeurt dat nog), omdat je bij een groot aantal nakomelingen, die vaak erg op elkaar lijken, anders niet meer uit elkaar kunt houden wie wie is. In principe mag iedereen zelf weten hoe hij zijn paarden brandmerkt.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:20

Moggsy schreef:
Laat ik toch een P.R.E. hebben die aan beide kanten gebrand is.
Een ruin wel te verstaan en afkomstig uit Andalusie.
Spanjaarden hebben het brandmerken uitgevonden.

Als jouw paard al enigszins op leeftijd is dan kan dat te maken hebben met de inenting tegen de paardenpest.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:17

Mijn PRE heeft ook rechts zijn brandmerk, toen dat gedaan is was hij nog hengst, hij heeft verder volledige papieren, dus geen cruzado.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:22

Hij is 11 jaar dit jaar

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:23

de laatste uitbraak van paardenpest was van 1987 tot 1990 toch?? In dat geval is het wel vreemd dat een paard van 11 gevaccineerd zou zijn. Of is het vaccineren na de laatste uitbraak nog een aantal jaar volgehouden??

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:25

Dit is een duidelijk en informatief verhaal.

Links is van de fokker, rechts van e 2e eigenaar en tevens vaste berijder die hem heeft ingereden.
Lieg ik, dan liegen ze in Spanje.
Paard is een P.R.E. en geen crusado.

Ik ben er inmiddels wel achter dat een brandmerk geen enkele houvast geeft aan wat dan ook.
Ik ben er aan gewent en het heeft zijn charme.

Blijft een feit dat Columbus het brandmerken al heeft meegenomen naar Amerika.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 13:51

Het brandmerk bij vaccineren is een kruis op het linkerschouder

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:47

@ soeske: Voor welke ziekte geldt dat?? Of is dat voor alle ziekten zo? En heb je dat van een bepaalde bron, website ofzo??

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:58

Aurora3 schreef:
de laatste uitbraak van paardenpest was van 1987 tot 1990 toch?? In dat geval is het wel vreemd dat een paard van 11 gevaccineerd zou zijn. Of is het vaccineren na de laatste uitbraak nog een aantal jaar volgehouden??

Er is alleen gevaccineerd tijdens de risicoperiode. In Spanje is het in 1990 uitgbroken. In 1989 was het al in Portugal. Ik weet niet hoe lang dat geduurd heeft, maar ik geloof niet dat een tweede brandmerk van een nu 11-jarige daarvan is.
De paardenpest is uitgebroken ivm het importeren van besmette zebra's uit Afrika. Deze zebra's zijn niet in quarantaine geweest. De regels voor het importeren van dieren zijn sindsdien behoorlijk aangescherpt. Deze zijn via Portugal Europa binnen gekomen en waren bestemd voor een safaripark ongeveer 8 km van mijn huis. Een van de stallen waarmee wij werken (ook hier vlakbij) was als eerste besmet en heeft veel dieren verloren. Daarna zijn de stallen hermetisch afgesloten (ramen en deuren). De enige dieren die het overleefd hebben, zijn degene die op stal stonden. Het ging heel snel. Binnen een paar dagen tijd waren er ook andere stoeterijen besmet.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:01

Moggsy schreef:
Dit is een duidelijk en informatief verhaal.

Links is van de fokker, rechts van e 2e eigenaar en tevens vaste berijder die hem heeft ingereden.
Lieg ik, dan liegen ze in Spanje.
Paard is een P.R.E. en geen crusado.

Ik ben er inmiddels wel achter dat een brandmerk geen enkele houvast geeft aan wat dan ook.

Niemand liegt. Iedereen houdt er zijn eigen criterium op na. Het kan best zo zijn dat degene die een paard inrijdt er zijn brandmerk op zet. Ik heb daar alleen nog nooit van gehoord. Zal een trainer ooit wel eens bedacht en gedaan hebben, maar een regel is dat zeer zeker niet. Paarden met meerdere brandmerken komen nauwelijks voor.
Wat zeker is dat een brandmerk nergens garantie op geeft:

- een paard met stamboekpapieren hoeft nergens een brandmerk voor te hebben
- cruzados hebben vaak ook geen brandmerk
- een paard met een brandmerk staat niet per definitie ingeschreven bij een stamboek en kan dus zowel een cruzado als een paard met stamboekpapieren zijn
- het brandmerk kan er in principe door iedereen op gezet zijn die het paard in handen heeft gehad
- als ik morgen paarden wil gaan brandmerken dan bestel ik bij de smit een ijzer met een ontwerp dat ik zelf bedacht heb en kan ik dat op ieder willekeurig paard zetten, mits (als ik dat zelf niet ben) de eigenaar daarmee accoord gaat natuurlijk.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:08

Ik ken hier notabene verschillende boertjes in de omtrek, die zelf 1 of 2 paarden hebben, en hun eigen brandmerk hebben, geregistreerd en wel. Zij lopen rond met sjaaltjes met hun eigen merk erop en hebben vast in hun garage ook een brandmerk liggen. Alleen is daar nog nooit één dier mee gebrandmerkt.
Het is me opgevallen met hoeveel trots die mensen praten over hun eigen brandmerk en ze doen je het liefst ook een sjaaltje met hun merk erop kado (mooie wollen sjalen van superieure kwaliteit). :+
In die zin zou je ook kunnen zeggen dat voor sommigen het hebben van een brandmerk een statussymbool is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:18

Aurora3 schreef:
@ soeske: Voor welke ziekte geldt dat?? Of is dat voor alle ziekten zo? En heb je dat van een bepaalde bron, website ofzo??

Voor de paardenpest. Wanneer precies weet ik niet. Heb het niet van een bron, ja, eigen ervaringen en praten met mensen die zo`n paard hebben (met een kruis op t schouder)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:17

Leuk om te weten, dan wil ik er nog wel een sjaal bij hebben.
Mijn Spaanse vlam heeft geen kruis op de schouder.

Het is me wat, wat die kerels daar in hun broek missen brengen ze naar buiten met hun eigen brandmerk.
Een groot ego probleem van de Spaanse man.
Mogen se Spaanse dames wel uitkijken, die hebben zo een stempel van manlief te pakken.

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:27

Wat Adalberti aangeeft over de Spaanse paarden is bij mij ook zo bekend. Ik weet ook niet anders. Van de Portugezen weet ik het niet.