andalusiër kopen?waar let ik op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafjegek

andalusiër kopen?waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:05

hallo,
ik heb zomaar even een vraag, ik wil binnenkort een andalusier kopen en ben benieuwd of er nog dingen zijn waar ik speciaal op moet letten, anders dan anders zeg maar, heb levenslange ervaring in pony's (haflingers en shetlanders) en na een enorme teleurstelling van mijn 4 jarige haflingermerrie (die 1,50 had moeten worden maar slechts 1,38 is en dus te klein om te rijden) heb ik besloten haar te verkopen en wil ik mijn droom waar maken en een andalusier kopen.
uiteraard moet op de algemene gezondheid endergelijke gelet worden maar verder nog tips? zijn er eventueel veel voorkomende kwaaltjes ofzo misschien waar iemand iets van weet of ervaringen? (deze vraag vanwege een aantal kennisen waarvan 1 steeds problemen had met kwpners die altijd kreupel waren en een ander die steeds problemen had met friezen, slechte knieën slechte rug,)

ik ben benieuwd naar de reacties

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:07

Vaak kunnen pre een zwakke rug en achterhand hebben ik zou daar in ieder geval op letten , Zijn wel meer dingen maar vooral voor dressuur is het fijn dat het paard niet te veel maait en dat de nek niet te kort is.

Cyrina

Re: andalusiër kopen?waar let ik op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 22:21

Als het goed is heeft een PRE juist een heel sterke achterhand!! Het zijn juist paarden die makkelijk verzamelen, daar heb je een goede achterhand voor nodig! Er zijn idd paarden die een zwakkere achterhand hebben (bij welk ras niet) maar die zitten dan vaak ook in de lagere prijsklasse en dat is niet voor niets.
Maar een nette PRE heeft een bovengemiddelde achterhand.

Wat je je moet beseffen is dat ze heel anders van karakter zijn dan een haf en een shet, ze zijn veel temperamentvoller en gevoeliger.

Let als je gaat kopen op de manier waarop ze ingereden zijn, als de paarden uit Spanje geimporteerd zijn, kan het zijn dat ze volgens een andere dicipline dan de gewone dressuur zijn ingereden, als je die rijstijl niet kent kun je voor onaangename verassingen komen te staan.

Ga je voor een paard met volle papieren (PRE) let er dan op dat er naast het paspoort met het papier wat daarin zit, er ook een carta titularitad bij zit, dat is het eigendomsbewijs en zonder dat, kun je het paard nooit op jouw naam zetten en er dus ook niet mee fokken als je dat wilt.

Wil je er mee fokken let er dan op dat het paard zoveel mogelijk aan de eigenschappen van het ras voldoet.

Verder zijn veel andalusiers schimmel, meeste schimmels krijgen melanomen als ze ouder worden, daar doe je niks aan en kunnen ze heel oud mee worden. Maar ga je kijken bij een paard jonger dan 10 en hij/zij heeft dan al melanomen, dan zou ik hem/ haar niet nemen.

Verder ge goed na wat voor soort paard je wilt, er zijn heel veel verschillende types. klein barok, groot barok, klein en moderner, groot en moderner. Veel kniehef, een beetje kniehef, weinig ruim, heel ruim kwa bewegen. Koel van karakter, zeer vurig van karakter. En alle mixen die je hier mee kan maken.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:07

Het is over het algemeen bekend dat veel PRE vergeleken bijv bij de Lusitano een zwakkere rug (doorgezakt)en achterhand hebben dit proberen de goede fokkers eruit te fokken er is namelijk jaren lang op het uiterlijk gefokt en niet denkend aan de funcionaliteit iets wat de portugezen wel gedaan hebben, Vaak zijn deze paarden goedkoper zoals je zegt maar als een paard een goed uiterlijk heeft en de koper er niet veel verstand van heeft worden deze paarden nog goed aan de prijs verkocht.
Als je recreatie gaat rijden maakt het niet zo veel uit maar als je de sport in wil wel.
Ook is er natuurlijk een verschil met een andalusier (kruising-cruzado) of PRE (raszuiver)

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:35

Melanomen hoeven geen probleem te zijn. Als een paard ze inwendig krijgt dan kan hij er wel last van krijgen. Als er voldoende laxerend eten gegeven wordt (gewoon op de wei en altijd water ter beschikking is het beste) dan is er niets aan de hand. Elders op Bokt schrijft iemand over een medicijn dat bij mensen tegen maagzweren gebruikt wordt. Daar schijnen goede resultate mee behaald te worden (melanomen nemen af). Hoewel melanomen typisch bij schimmels voorkomen, is dat voornamelijk een inteelt kwestie. Vooral bij pure Karthuizers komt het meer voor. Maar nogmaals, hoewel het niet altijd een fraai zicht is, hoeft het dus helemaal geen probleem te zijn. Wij werken ook met traditionele stallen waarbij het helemaal niet voorkomt. Die fokkers hebben dan meestal ook hun beleid erop afgestemd. Inteelt kwesties komen voor bij alle pure rassen, zeker naarmate het stamboek kleiner is en er minder invloed van andere rassen is toegestaan. Een paar dagen geleden is de fries nog uitgebreid in het nieuws geweest ivm het hoge aantal geboortes van veulens met waterhoofden en andere zaken.

Hoewel bij sommige bloedlijnen een wat doorgezakte rug meer voorkomt, wil dat nog niet per definitie zeggen dat er sprake is van een zwakke of slechte rug. Je kunt dat gemakkelijk testen. Meestal merk je dat al bij het borstellen van de rug of als je met je vingers met enige druk vanaf de schoft aan twee kanten direct langs de ruggegraad naar achteren gaat. Bij een aankoopkeuring kun je verder tegen de veearts zeggen dat je wilt dat hij daar extra aandacht aan besteedt en uitsluitsel geeft.

Er zijn ook positieve gezondheidsaspecten aan de aankoop van een PRE. OCD en andere problemen met botten komen namelijk véél minder voor bij dit ras dan bij bv nederlandse en duitse warmbloedpaarden.

De PRE is bijzonder intelligent en gemakkelijk in de omgang. Als je met een PRE samenwerkt ipv probeert hem dingen op te leggen kun je geen fijner paard hebben. De Lusitano is met name gefokt met het oog op stierenvechten, daardoor hebben veel Lusitano's een heet temperament. Bij de PRE zijn er ook meer dan genoeg stallen die wèl op functionaliteit gefokt hebben en die zijn heus niet per definitie duurder. De prijs is lang niet altijd inherent aan de kwaliteit van het paard. Een Lusitano met papieren is gemiddeld 30 à 40% duurder dan een in kwaliteit vergelijkbare PRE. Als het bovendien gaat om een goedgekeurde Lusitano (APTO) worden de verschillen nog groter.

Bij cruzado's vinden we enorme verschillen in prijs en kwaliteit. Je moet er rekening mee houden dat als je een paard wilt om op hoger niveau sport te bedrijven de betere cruzados bijna net zo duur zijn als een PRE met papieren. Africhting is bovendien duur in Spanje. Paardrijden is hier geen volkssport zoals in Nederland, waardoor een nette africhting door een trainer stevig betaald moet worden. Lang niet iedereen investeert dat in zijn cruzado, waardoor je er rekening mee moet houden dat je over het algemeen bij de goedkopere cruzado wat "rework" zult moeten doen (het niveau van de spaanse recreatieruiter is bij lange na niet dat van de nederlandse). Als prijs belangrijk is en je hebt de capaciteiten om zelf te beleren dan kun je beter een onbeleerde kopen. Dat scheelt enorm in prijs en je kunt in de lagere prijsklasse al hele leuke prospects vinden. Wat verder de prijs enorm beïnvloed is stokmaat en type (voor een grote beleerde PRE met ruime gangen voor dressuur, die niet maait, maar van het traditionele barokke type, betaal je de hoofdprijs).

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:44

Citaat:
De Lusitano is met name gefokt met het oog op stierenvechten

Veel Spaanse stierenvechters (rejoneadores ) kopen juist Lusitanos omdat de PRE niet genoeg kracht en uithoudingsvermogen heeft als de PRE dit welzou hebben zouden ze gewoon PRE gebruiken want de meeste stierenvechters hebben handelstal en fokken ook PRE.

In mijn zone is de training niet te duur en er zijn best wel goede ruiters alleen deze getrainde paarden gaan meestal niet naar NL men investeerd niet in een training om daarna een paard naar NL te sturen voor noppes en aangezien over het algemeen de NL klant een niet te duur paard zoekt .

Dit heeft overigens niks met het topic te maken maar wou graag mijn mening geven.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:16

Wij werken met verschillende stierenvechters. Zij kopen met name Lusitano's vanwege hun temperament. Het karakter van de meeste PRE's is niet geschikt voor stierenvechten. Dat heeft weinig met kracht te maken. Ik kan je videos laten zien van PRE's die net zo krachtig zijn als de krachtigste Lusitano en dat zijn echt geen paarden van 20.000 EUR of meer, deze bijvoorbeeld (verkocht naar de USA). Wij kunnen al paarden leveren van deze kwaliteit voor onder de 10.000 EUR (onbeleerd). Het is een fabel dat de PRE minder kracht heeft. We mogen niet generaliseren. Het is wèl een feit dat het aantal PRE stoeterijen sinds de jaren '60 is toegenomen van ongeveer 60 toen tot enkele duizenden nu. Helaas heeft niet iedereen een verantwoord fokbeleid gevoerd. Daar zit hem dan ook het risico in van degene die een PRE gaat kopen, maar dat het niet voor handen zou zijn voor een redelijke prijs is onzin. Afijn, het is mijn werk het kaf van het koren te scheiden.

Een paard dat geschikt is voor de rejoneo reageert op alles wat beweegt zodra je de staldeur open doet. Ik merk het aan mijn eigen paarden. Ik heb behalve PRE een Lusitano en een cruzado Lusitano en laten dat nu juist de enige zijn die achter iedere kat of hond aan gaan die het waagt het land over te steken. Een paard dat niet in hoge mate dat instinct heeft is niet geschikt voor stierenvechten. Ze moeten dat dan bovendien óók doen bij een stier van meer dan hun eigen gewicht. Ook qua Lusitano zijn lang niet alle paarden geschikt voor deze activiteit. Wat rejoneadores doen is af en toe met een veewagen naar Portugal gaan om daar prospects op te kopen. De meesten hebben niet eens papieren. Cruzado's hebben voor de rejoneo vaak vele betere kwaliteiten. Alles wat niet geschikt blijkt (het meeste), komt daarna in de verkoop (ik heb er verschillende te koop), vaak voor zeer interessante prijzen, omdat ze die rejoneador op dat moment alleen nog maar geld kosten.

Ik werk met rejoneadores die PRE's fokken, met een temperament speciaal voor het stierenvechten. Voor deze tak van sport is een Lusitano uit Portugal (waarvan het aanbod veel groter is), beter betaalbaar dan zo'n PRE. Vraagprijzen voor een onbeleerde 3-jarige liggen aardig in de buurt van de 30.000 EUR, maar dan heb je ook wat. Geen enkele spaanse rejoneador koopt daar een paard. Het is voor hen veel lucratiever om wat Lusitano's te gaan halen. Je gaat bovendien niet op het paard van je concurrent de ring in. Dit soort PRE's vertrekt vrijwel allemaal naar Mexico of Costa Rica, waar ze gretig aftrek vinden.

Vrijwel elke rejoneador heeft minimaal een PRE op stal staan. Vaak wordt het "echte" rejoneo-paard aan het einde van de "voorstelling" verruild voor de veel mooiere PRE, om de laatste steken aan de stier toe te brengen. Dit is puur voor de show.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:39

N.B. de hengst Betunero die xxxNaatjuhxx hier op Bokt bij ons gekocht heeft is gefokt bij zo'n rejoneador. Hij heeft daar overigens geen enkel trauma aan over gehouden :P. De rejoneadores waar wij mee werken gaan heel netjes met hun paarden om.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:42

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Adalberti.

De PRE word alom geprezen voor zijn capaciteiten als hogeschoolpaard. Dat is juist de rijkunst waar een sterke achterhand voor nodig is. Uiteraard wordt er wel eens 1 geboren die het niet heeft, maar dat is niet rastypisch.
Als je ook ziet hoe die van mij soms aan het spelen zijn en wat voor kracht ze dan vanuit achter gebruiken, dat is niet normaal!

Overigens heb ik 1 PRE (onze oude hengst) die dus idd achter alles aangaat wat beweegt en als hij de kans krijgt, neemt hij het ook te pakken. Hij heeft ook vreselijk veel lef, als hij schrikt rent hij niet weg, maar gaat eerder in de aanval, super temperamentvol ook. Ik vind dit ook de moeilijkste van mijn paarden om mee te werken, terwijl hij wel super lief is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:49

Nog even over de melanomen.

Ik vind ze ook geen probleem boven een bepaalde leeftijd (Bobby 16 jaar en Taco 18 jaar, hebben ze ook bij mij). Maar uiteindelijk gaan ze wel in de weg zitten.
Hoe jonger ze ze krijgen, hoe groter de kans dat ze er last van gaan krijgen (de periode dat ze zich kunnen uitbreiden en groeien is dan langer). Daarom vind ik het niet erg als een paard op leeftijd er wat heeft, maar wel als een jonger paard ze heeft.

Overigens ligt het niet aan inteelt, maar echt aan de kleur, zie onderstaande tekst;
Het gen dat paarden wit maakt
21/07/2008 12:16
Schimmels zijn eigenlijk mutanten waarbij defect DNA een gen draagt dat de vergrijzing versnelt waardoor paarden snel wit worden. Dit hebben onderzoekers van de Uppsale Universiteit in Zweden ontdekt.

De grootste ontdekking van de onderzoekers is dat bijna alle schimmels drager zijn van een identiek gen, wat zou betekenen dat alle schimmels gemeenschappelijke voorouders hebben.

Schimmels hebben niet veel kans om te overleven in het wild. De witte kleur maakt ze een makkelijke prooi voor roofdieren en het gen verhoogt de kans op huidkanker. Dit kan betekenen dat de mens er waarschijnlijk tussengekomen is, zodat het witte paard het heeft overleefd.

„Het is een fascinerende gedachte dat er ooit een paard geboren is dat wit is geworden en dat mensen zo gefascineerd waren dat ze het paard gebruikt hebben om mee voort te planten, zodat de mutatie overgedragen wordt van generatie op generatie,” aldus Leif Andersson, leider van het onderzoek.

Tegenwoordig is een op de tien paarden drager van de mutatie, genaamd de ‘vergrijzing met de leeftijd’-gen. Deze paarden worden zwart, vos of bruin geboren, maar zijn wit binnen zes jaar. De paarden zijn te onderscheiden van de zeldzame albino paarden, doordat de albino wit geboren wordt.

De vergrijzing van deze paarden komt doordat de pigmentcellen in de haarzakjes al vroeg in het leven beginnen ‘op te drogen’, waardoor het haar wel blijft groeien maar geen pigment meer heeft. De afwezigheid van het pigment betekent ook dat de huid minder beschermd is tegen zonlicht, waardoor er een grotere kans is op huidkanker. „Ongeveer 75 procent van de schimmels ouder dan 15 jaar hebben een goedaardige vorm van een melanoom, dat mogelijk kan veranderen in een kwaadaardige vorm”, zegt Andersson.

Bron: Timesonline

Daarbij heeft een homozygote schimmel meer last dan een hetrozygote. (heeft dubbele vergrijzingsfactor)

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:04

bedankt voor alle info vooral het stukje over de soms zwakkere rug is hulpzaam, ik heb al jarenlang pony's gehad en een paardenhouderij opleiding gedaan.

en ik weet dat een andalusiër iets heel anders is als een haf of shet, dat is ook de reden dat ik er 1 wil :P ze zijn intelligent, gevoelig, en als je een band er mee hebt gaan ze voor je door het vuur. (figuurlijk, soms ook zelfs letterlijk.)
ik heb altijd hafjes en shetjes gehad, en met plezier hoor, omdat het goedkope en makkelijke beestjes zijn, maar met mn hafjes heb ik zoveel pech, ik heb er 2, een merrie van 23 met slijtage(was ik eindelijk op niveau ze kon M dressuur, maar ook al piaffe en galop pirouette kreeg ze slijtage), en haar veulen van 4 jaar, deze is veelste klein gebleven voor mij om op te rijden en met veel pijn in mijn hart heb ik dus besloten haar te verkopen, ik had al mijn hoop op haar gericht, en ik heb daardoor al 5 jaar niet kunnen paardrijden, lessen kon ik niet meer bij betalen met 3 pony's in de wei. dus als het hafje van me verkocht is kan ik op zoek gaan. ook heb ik met de hafjes gehad dat ze een tikje lomp en ongevoelig zijn, daarom wil graag een gevoeliger paard, ik ben zelf erg rustig en geduldig, en zodoende wel geschikt voor een gevoelig paard, als het maar niet te temperamentvol is. :(:)

ik zoek een ouderwets stevig type niet te groot, korte nek en veel kniebeweging, dat vind ik het mooist, ik hoef de sport niet in, ik rij enkel voor mijn eigen plezier hoewel ik wel van hoge dresuur en vrijheidsdressuur houd en voor mijn plezier graag piaffes, passages en dergelijk rijd, dus enkel een recreatie paard wil ik ook niet, maar ik hoef geen duur sportpaard, (heb ik ook niet genoeg geld voor.)

eigenlijk is het redelijk simpel, ik zoek een paardje dat wel rustig is, verkeersmak omdat ik graag buitenrijd, en niet te groot en liefst een stevig ouderwets type, (ben zelf ook wat stevig dus beestje moet stevig genoeg zijn om me te dragen uiteraard.) kunsten en dresuur enzo leer het zelf wel, het zou mooi zijn als het al wat kan, maar hoeft niet als het maar wel al ingereden is, want dat vind ik een beetje eng als het te onervaren is. :o

dus dat is eigenlijk wat ik zoek. ik hoop alleen dat het ook gaat lukken in de prijsklasse die ik kan betalen. en keuren laat ik een diertje zowiezo zodat ik niet ineens voor onaangename verassingen kom te staan.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:12

Dit word een interesant topic zo , maar eigenlijk niet waar om het gaat , nog even reageren.

Citaat:
Een paard dat geschikt is voor de rejoneo reageert op alles wat beweegt zodra je de staldeur open doet

Ik ben het hier niet mee eens , ben super vaak bij rejoneadores en dan die wel in de grote plazas vechten en deze paarden worden hier gewoon op getraint net als een dressuurpaard of springpaard en deze training goed gedaan duurt jaren. , natuurlijk heeft een lusitano hier meer aanleg voor , maar er zijn zat cruzados die dat ook hebben , er zijn zelfs selle frances arabieren etc die vechten , paarden staan hier gewoon op stal en lekker rustig hoor.
Als de nummer 1 en 2 van Spanje zeggen dat de PRE niet echt de kracht heeft om het te doen dan zuigen ze dat niet uit hun duim lijkt mij.

De vraag was waar op te letten bij een PRE en ik denk zelf eerst de rug , er zijn zat videos en fotos op internet waar dit te zien is.
Ik ben zelf gek op PRE dus dit is totaal geen kritiek op het ras zelf maar wel op de manier van een heleboel fokkers die dus gewoon alleen uiterlijk fokken en dat is er heel veel in Spanje , dat zeggen ze namelijk zelf ook !!!!

Citaat:
ik zoek een ouderwets stevig type niet te groot, korte nek en veel kniebeweging, dat vind ik het mooist, ik hoef de sport niet in, ik rij enkel voor mijn eigen plezier hoewel ik wel van hoge dresuur en vrijheidsdressuur houd en voor mijn plezier graag piaffes, passages en dergelijk rijd, dus enkel een recreatie paard wil ik ook niet, maar ik hoef geen duur sportpaard, (heb ik ook niet genoeg geld voor.)

Ik weet niet wat voor prijsklasse je in je hoofd hebt maar Aldaberti heeft leuke paarden en denk toch beter als die "andalusiers" die bij handelaren in NL met supertransporten uit Spanje komen .

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:37

Jus; ik snap wel wat je bedoeld hoor. Er is zoveel aanbod/ keus bij de andalusiers en idd is niet iedereen gaan nadenken bij het fokken van een veulen, waarvoor je wel moet waken.

Hafjegek, er moet zeker wel een leuk paard voor jouw te vinden zijn in een redelijke prijsklasse! Wel zal het paard duurder zijn, dan jouw haflinger opbrengt.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:50

Er gaan alleen al in Spanje zoveel tegenstrijdige verhalen rond over Lusitano's en PRE's, wat wel en wat niet geschikt is voor de rejoneo en over wat wel en niet verkrijgbaar is en tegen welke prijs, zowel bij stoeterijen, handelsstallen als bij rejoneadores waarover geschreven wordt in de media en die in de grote arenas vertegenwoordigd zijn. Ik kan alleen maar vertrouwen op datgene wat ik met mijn eigen ogen heb kunnen beoordelen.
Als het gaat om mijn portfolio heb ik er een dagtaak aan om alle paarden in beeld te brengen die in mijn ogen wèl goede kwaliteiten hebben.

Dat over die melanomen is interessant. Hoewel het een algemeen bekend verschijnsel is zien we ze veel minder bij bloedlijnen waar minder sprake van inteelt is. Zou dat dan toevallig zijn of zou dat komen omdat er met name bij de niet-Karthuizers meer invloed is van andere kleuren (hoewel het resultaat vaak schimmel is)?

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:08

Wij rijden zelf dressuur hier dus ik kijk op mijn manier of een paard hier voor geschikt is , terwijl er zat leuke paarden zijn die dus supergeschikt zijn voor alta escuela of vrijheids dressuur maar dus niet echt de bewegingen hebben die ik zoek in een paard , zo ieder zijn keus bijv hafjegek zoekt een dikke korte nek dat zou mijn keuze dus totaal niet zijn.

Inderdaad hebben Cartujanos veel meer last van melanomas , vooral paarden die gekrulde manen en staart hebben.

Royal_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:20

Inderdaad, het is voor ieder wat wils. De PRE werd van oorsprong gefokt voor militaire doeleinden en Alta Escuela (nauw met elkaar verweven), incl showen aan het hof en als volksvermaak, waar ze dan ook meer dan welk ander ras dan ook geschikt voor zijn. De moderne dressuur en de bijbehorende oefeningen zijn echter in het leven geroepen voor de West-Europese paarden (lange nekken, voorwaartse gangen). De al dan niet geschiktheid van de PRE daarvoor wordt ernstig betwist tussen voor- en tegenstanders, óók door de professionals op dit gebied. Hoewel we paarden tegen komen die excellente kwaliteiten hebben voor de sport zie ik zelf ook graag de PRE in zijn klassieke en traditionele setting. De meeste PRE's die gewild de dressuursport zijn dan ook vaak van het grote en wat modernere type. Voor alle duidelijkheid: dat heeft helemaal niets met kwaliteit te maken, maar met voorkeuren. Hoewel de indruk wel eens gewekt wordt dat de PRE zou moeten concurreren in de dressuur en zijn "capaciteiten" en gangenwerk worden vergeleken met de nederlandse en duitse warmbloed, vind ik dat dat geen steek houd. Er ìs namelijk geen vergelijk. Het is gewoon een geheel ander concept. Toch zijn het juist de kleinere klassieke types die het goed doen op de hoogste niveaus (zoals Invasor met Rafael Soto). Aan dat traditionele type in combinatie met maat en bewegingen behorend bij de moderne dressuur, hangt alleen het hoogste prijskaartje.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:35

Adalberti schreef:
Dat over die melanomen is interessant. Hoewel het een algemeen bekend verschijnsel is zien we ze veel minder bij bloedlijnen waar minder sprake van inteelt is. Zou dat dan toevallig zijn of zou dat komen omdat er met name bij de niet-Karthuizers meer invloed is van andere kleuren (hoewel het resultaat vaak schimmel is)?

Ik denk dat je daar wel eens gelijk in kan hebben, ik denk dat karthuizers idd vaker homozygoot schimmel zijn door minder kleurfokkerij.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:25

Cyrina schreef:
Hafjegek, er moet zeker wel een leuk paard voor jouw te vinden zijn in een redelijke prijsklasse! Wel zal het paard duurder zijn, dan jouw haflinger opbrengt.

dat hoop ik wel, ik heb als mn haflinger verkocht is een budget van €5000,- het is aan de weinige kant(maar meer zit er niet in) maar ik heb al contact gehad met adalberti en die hebben waarschijnlijk wel iets in deze prijsklasse, word misschien een cruzado, maar dat zou ik niet zo heel erg vinden, als het uiterlijk nog maar een beetje de uitstraling heeft van een andalusiër, ook papieren maakt me niets uit zolang het paardje gezond is en een fijn karakter heeft. uiteraard gaat mijn voorkeur naar een zuivere PRE, maar is geen noodzaak.
het aller aller liefst zou ik een zwarte andalusiër merrie met veel behang, een fijn temperament en die alle kunstjes kan willen hebben :P maar ja keep on dreeming! :Z of win de staatsloterij, hahahaha. :Y)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:34

dat laatste zou ik ook erg graag willen!!! Maar mijn bankrekening laat het ook niet toe, haha

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:39

tja de mijne ook niet hihi, dus ik wacht al 5 jaar op die ene trekking van de lotterij die op mijn lot valt :P maar ik vrees dat ik dan nog wel lang kan wachten.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:44

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:52

Dat is een erg leuk paard!! (maar wel wat duurder)

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:00

Daar heb je gelijk in Cyrina. Ik vind het wel een heel knap paard en wat ik er van hoor, echt superbraaf :j

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:06

het is een prachtig paardje inderdaad.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:49

Met 5000 euro heb je op dit moment een goede PRE vooral hoe het nu staat met de economie.