Ik was even benieuwd naar of jullie fries ook snel zweet. Ze heeft een best goede condititie. Ze mennen met dr en ik rij dr 3 a 4x per week. Misschien is dat omdat ze zwart zijn. en dan de zon trekt ofzo zeggen ze. Ze gaat echt zweten als ik ongeveer 25 minuten heb gewerkt Doet dat die van jullie ook .
Bij die van mij viel het wel mee, tot gisteren! Hij hielt het opeens echt niet meer uit, na een kwartier was hij al kletsnat! Komt door het weer denk ik..
Wees blij! Je hebt pas écht een probleem als je een Fries hebt die niet zweet! Die kunnen hun warmte niet kwijt. Als hij een echt dikke vacht heeft zou ik wel scheren, ik weet zeker dat je het wel mooi vind als het goed gedaan is. Dan zie je het namelijk niet eens. Pas geschoren:
Als je fries echt heel erg snel zweet dan zou ik er ook voor kiezen om hem te scheren. Ik ben het met Horseyfries heen dat als je hem goed scheert dat het ook mooi is. Ik heb mijn fries ook geschoren en het ziet er ook gewoon mooi uit. Succes met je fries.
Zweten heeft te maken, met de huid dikte. Paarden met dikke huid kunnen de warmte niet kwijt. Om warmte te verliezen gaan ze zweten zo koelen ze af en raken ze niet over verhit.
Claudia78
Geplaatst: 07-04-09 15:28
Mijn 7jarige Friese ruin zweette eigenlijk nooit. Hij voelde zelfs nooit warm na het werk. Ik maakte me hier wel eens zorgen over of dit wel klopte . Hij heeft zo`n 2.5week geleden zandkoliek gehad en sindsdien zweet hij wel
Mijn vijfjarige zweet erg snel, is ook nogal een opgelopen standje af en toe. De bijna driejarige zijn we tuigmak aan het maken en wat mee aan het longeren en die zweet lang zo snel niet, zoals ik nu kan beoordelen. Maar ik maak me pas zorgen als ze niet zweten maar wel lopen te hijgen en te puffen.
Als ze bruin zijn na het scheren is het paard ofwel al bruin voor het scheren, ofwel in het verkeerde seizoen geschoren. Normaal scheer je altijd in de periode net voor/tijdens het verharen, waardoor de nieuwe vacht er snel weer voor zorgt dat de mooie zwarte kleur terug komt.
Pipi
Geplaatst: 07-04-09 16:49
Mijn 5 jarige (friese) merrie zweet ook erg snel. Ze is dus ook afgelopen najaar/winter 2x geschoren. Ik wilde daar eerst ook niet aan,maar als je na 3x zweetdeken wisselen na 3 uur nog een nat paard hebt,ben je niet blij en is de keus gauw gemaakt En ze zag er gewoon mooi uit hoor, je zag er eigenlijk niet zoveel van.
friesiszwart
Geplaatst: 09-04-09 07:07
eerst wel maar nu haar conditie verbeterd is een stuk minder snel.