Barok en Klassiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mika7

Barok en Klassiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 18:30

Wellicht een blonde vraag, maar zouden jullie me uit willen leggen wat "Barok" nou precies in houdt.
Natuurlijk ken ik Barokke rassen, maar wat betekend nu precies dat woord "Barok".

Dito voor Klassiek.

Alvast heel erg bedankt,

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:24

Barokke paardenrassen bedoelen ze doorgaans Friezen, Lipizaners en andalusiers mee.

Klassiek bedoelen ze volgens mij Gelderse en Groninger paarden (en meer uit diezelfde cathegorie

Moet eerlijk bekennen dat ik die termen ook pas ken sinds ik op bokt kom. Voorheen was mijn Gelderse knol gewoon een Gelderse knol.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 22:35

Niemand?

Is een Tinker dan ook Barok?
Ik bedoel als een Fries dat is dan wellicht een Tinker / Haflinger ook?

Anoniem

Re: Barok en Klassiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:19

1ba·rok het, de; o en v(m) kunststijl vanaf omstreeks 1600 die zich kenmerkte door het streven naar het grootse, verhevene

haha :') Andalusiers en friezen etc. Zijn natuurlijk wel paarden die bekend staan om hun fiere houding en statigheid ( = verheven en groots ? ).

Daar komt mss bij dat deze paarden in de oudheid (= barokke tijd ? ) al in gebruik werden genomen? Dat laatste ben ik niet echt zeker van. Ik weet alleen dat friezen al afstammen uit de romeinse tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:31

Mika007 schreef:
Niemand?

Is een Tinker dan ook Barok?
Ik bedoel als een Fries dat is dan wellicht een Tinker / Haflinger ook?

Nee die volgens mij niet. Een Fries heeft een andere bewegingsvorm en een ander exterieur dan een Tinker. De einge overeenkomst is veel haar en dat het ook een paard is.

Haflingers zeker niet.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:34

vermoeiend dat Friezen altijd in een adem genoemd worden met Tinkers :P

Friezen, Lusitano's, Lippizaners en Andalusiers zijn barokke rassen, waarom zou ik dan weer niet weten, ik vermoed dat het iets te maken heeft met de tijd en met deze paarden als oorlogspaarden.
Ook de term Klassieke Rijkunst heeft hiermee te maken.
De paarden werden in die tijd lang getraind om snelle, korte wendingen te kunnen maken op het strijdtoneel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:36

ik vind tinkers en haflingers een hele andere uitstraling hebben dan de barokke rassen. Tinkers en haflingers vind ik hele mooie paarden maar wel heel degelijk en gebruikspaarden.

Terwijl ik barokke paarden eerder sierlijk en statig vind ...

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 17:43

bedankt voor de uitleg.

De Knapstrubber en Frederiksborger dan, zijn die ook Barok?

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:19

Een barok paard, valt hier pas onder als niet alleen het uiterlijk; vierkantsmodel (hoogte versus lengte), weelderig behang, verheven gangen, hoogingezette hals met gespierde manenkam en karakter; moedig en werklustig. Maar ook de geschiedenis van het dier hier onder valt.
Officiele barokke paarden, zijn paarden die in de barokperiode hun grote doorbraak hebben gehad en naar de eisen (het uiterlijk en karakter) van die tijd gefokt zijn, meestal is dit door koningshuizen gedaan, het waren de paarden van de welgestelde mensen van die tijd. Paarden van de koningen.

Pura raza Espanola's (officiele naam voor raszuivere andalusier) Lusitano's, Friezen, Lipizzaners, Kladrubers, Knabstrubers en Frederiksborgers zijn hier de bekendste van.
Allen dragen Iberisch (andalusier, Lusitano) bloed in hun aderen.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 11:08

Dank je Cyrina, heel helder!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:14

Een Fredriksborger lijkt heel erg op een Gelderspaard. Heeft ook een zelfde fokdoel gehad. Lijkt mij dat dat eerder een klassiek ras dan een barok ras is.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:25

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:51

Heb je de foto's ook bekeken? Het Gelderse paard en de Fredriksborger lijken echt heel erg op elkaar.

Qua tekst moet ik je gelijk geven...maar ik heb ook wel eens wat anders gelezen over de wat meer recentere geschiedenis van de Fredriksborger. Dat ze ook als karossiers gebruikt zijn.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:21

ja ik heb de foto's bekeken. maar ik vind ze eigenlijk niet zo op gelderse paarden lijkten, aleen bij 1 zag ik een wat platter kruis, net als bij een gelder.
Ik denk dat het komt omdat er dus wat andere rassen in zijn gemengd. maar als je de rasbeschrijving leest, hoe het ideaal beeld is van een frederiksborger dan is dat echt barok.