Welke predikaten bestaan er bij het groninger paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Welke predikaten bestaan er bij het groninger paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:49

Welke predikaten bestaan er bij het groninger paard? Merrie's en hengsten. Misschien wordt mijn huidige paard verkocht en dan zou ik graag een groninger of gelderse merrie willen kopen, maar wil hier in de toekomst ook mee fokken. Voor het fokken wil ik weten welke predikaten er zijn(gelderse weet ik al staat op wiki) en dan ook graag in oplopende volgorde, want dan kan ik ook bekijken welke veulens ik eventueel aan wil houden en welke niet. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen.

En weten jullie misschien nog websites van fokkers van groninger en gelderse paarden?
Van de groningers weet ik er 2 stal littink en de sundancerstud en natuurlijk de verenigingen van beide.

En ik las ook in een ander topic iets over subsidie maar daar had ts een pb over gehad, maar hoe zit dat dat is toch tegenwoordig niet meer zo of nu weer wel?

Alvast heel erg bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:57

Er is volgens mij geen subsidie meer voor deze paarden. Het was ook maar een heel laag bedrag.
Mail het stamboek eens, die kunnen je vast de stamboekrichtlijnen verstrekken. KWPN heb je al gevonden, dat staat in de WIKI, voor een gelders paard gelden wel iets andere regels.
http://www.hetgroningerpaard.nl

daffie1986

Re: Welke predikaten bestaan er bij het groninger paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:45

Ja die had ik ook gevonden op wiki het gelderse paard dan maar van de groningers kan ik er niks over vinden op de site van de vereneging, of zoek ik verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:55

Je leest mijn post niet goed.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:20

ik snap even niet wat je bedoelt sorry

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:30

Onze paarden, die van Sundancer Stud, staan niet bij het Groninger Paard, maar bij het IHW. Dat is een van de 2 erkende stamboeken voor Groningers. Wij fokken ze bij het IHW op internationale basis (ook in Oostenrijk, Polen etc staan deze paarden) en noemen ze Zwaar Warmbloeden.

De site is: www.ihwstudbook.com

Predikaten bij ons:

Ster -> minimaal 75 punten bij stamboekopname
Keur -> minimaal 75 punten bij stamboekopname en een voldoende afgelegde verrichtingsproef of sport.
Model -> minimaal 80 punten bij stamboekopname, voldoende verrichtingsproef of sport en een 1e premie nakomeling
Preferent -> 4 punten behaald door nakomelingen, goedgekeurde zoon 2 punten, stermerrie/sterruin 1 punt.

Preferentschap hengsten wordt over het totaal bekeken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:30

@ Yootha: Wat is het andere erkende stamboek voor de Groninger paarden? En als je een merrie bij groninger hebt kun je deze dan ook voor 1 van de erkende stamboeken laten keuren of kan dit alleen andersom? . En als ik foto's zie van de hengstenkeuring van het ihw lopen er ook gelderse paarden (b.v. Alfero Rose v. AhoyxFarao) Hoe kan het dat deze toch in dit stamboek worden opgenomen? Ja ik heb niet zo heel veel kaas gegeten van de groninger en gelderse maar wil er graag veel over te weten komen want wil er in de toekomst mee gaan fokken

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:36

Het andere stamboek is het Groninger Paard.

Wij fokken klassieke Zwaar Warmbloeden op een bepaalde bloedbasis. Als je een Groninger hengst pakt en een Gelderse hengst en je gaat terug in de bloedlijn dan zie je dat ze van dezelfde voorouders afstammen. Er is alleen anders geselecteerd. De Groningers, Geldersen en Tuigpaarden worden wel ieder apart gekeurd.

Je kunt met je merrie en hengst bij beide stamboeken terecht. Wij erkennen de hengsten, merries en predikaten van het GRP. Het kan wel zijn dat ze bij ons een ander bloedpercentage hebben.