Camarque?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nielsje01

Camarque?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:21

Wie heeft er in Nederland ervaring met Camarque paarden? Ik heb alleen wat info kunnen vinden op de site van het Franse stamboek.

Alle info is welkom!

groetjes
Martine

Woody2015

Re: Camarque?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 23:34

Dit ras is hier in Nederland helaas nog niet veel te vinden!
Er zijn wel enkele particulieren die dit ras bezitten maar ben bang dat je er verder niet heel veel over terug zult vinden in ons kikkerlandje, wie weet meld een bokker zich nog! Knipoog

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:15

Beetje late reactie, maar ik ken een fokker/handelaar in België. Ik ben een paar jaar geleden met ze mee geweest om een paar paarden uit de Camargue op te halen, maar hij fokt ook met (goedgekeurde) merries en hengsten. Mocht je gegevens willen stuur me dan even een pb.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:33

Ik heb 1,5 jaar lang een Camarque merrie gehad, vanuit Frankrijk naar Nederland geimporteert. Ik had best veel problemen met haar, zowel qua behandeling als rijden, maar ik denk dat het meer ligt aan haar verleden dan aan 't ras. Camarques zijn erg veelzijdig, dressuur, springen, endurance en compactere paardjes zijn ook geschikt voor western.

Dit is m'n Chi Chi:
Afbeelding

Afbeelding

http://i43.tinypic.com/1z4e6fb.jpg

http://i44.tinypic.com/b506ps.jpg

http://i44.tinypic.com/2aikbc1.jpg

Camarques zijn verder redelijk zeldzame paardjes. Chi Chi (hierboven) staat behoorlijk hoog op d'r beentjes en is langer gerekt dan een 'normale' Camarque. Wel had ze hetzelfde hoofd, een lichte bolle neus (ramshoofd).
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 16-02-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's ter illustratie. Overige in link gezet.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:35

Trouwens, als je specefieke vragen hebt, kun je me altijd PB'en! :j

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:36

Bij stuntteam de Black Rider's in Beltrum hebben ze er een.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:24

Oh wat leuk !
Ik wilde vroeger zo graag een Camargue aanschaffen. Als kind spaarde ik de kaarten van de Gardians die ik bogven mij bed hing zodat ik iedere avond dromend in slaap viel. Dat buiten zijn en zo nauw samen werken met de paarden en de zwarte stieren. He verrast was ik toen tot mijn stomme verbazing ze ook echt bleken te bestaan die veehoeders te paard. Vlakbij eigenlijk, gewoon in Zuid Frankrijk. Eenreservaat vol met deze paarden en hun Gardians.

De Camargue is een veelzijdig en robuust paard, enorm geschikt eigenlijk voor ons natte landje. Ze komen immers uit de Rhône delta uit het moerasgebied. Gek eigenlijk dat je er zo weinig over hoort.

Waarom er uiteindelijk geen Camargue kwam? Tjah, ik liep 'per abuis' tegen een PRE merrie op, maar de poster van de Camargue hangt nog steeds in de kamer. Wie weet komt er ooit ook toch echt een.
Ze zijn in het wild geboren wat ze erg puur maakt en dicht bij de natuur. Ook staan ze bekend om een tikkeltje eigenwijsheid, wellicht dat de optoming van de Gardians dat duidelijk in beeld brengt. Overigens rijdt men voornamelijk op de hengsten en ruinen dacht ik?
Maar er is vast emand die daar meer over kan vertellen.

Het blijven hele bijzondere paarden. Wist je dat schilderingen terug gaan tot 25.000 v.Chr. zou oud is dit ras al.

Heeft de mooie Chi Chi ook nakomelingen?

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:28

Hallo,
Ik heb ook een camarque merrie van 13. Manouche, ze is op haar 2e uit de camarque naar nederland gehaald en is echt een geweldig leuk paardje.

hannahromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:20

Ik heb ook een Camargue, die staat alleen nog in Frankrijk, en het is maar de vraag of we d´r naar Nederland gaan halen.
Want ik zit nu in 2e gymnasium en ik heb het ontzettend druk.

Wat ik dus net las, dat de camargue goed zou zijn in dressuur en springen. Maar dat valt dus echt ontzettend tegen.
Dat zou kunnen omdat volgens mij Picassox(?) een Camargue heeft die iets groter is. Maar ze zijn beter voor crossen of endurance.
Vooral omdat ze een goed uithoudingsvermoge hebben.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 06:07

hannahromy schreef:
Ik heb ook een Camargue, die staat alleen nog in Frankrijk, en het is maar de vraag of we d´r naar Nederland gaan halen.
Want ik zit nu in 2e gymnasium en ik heb het ontzettend druk.

Wat ik dus net las, dat de camargue goed zou zijn in dressuur en springen. Maar dat valt dus echt ontzettend tegen.
Dat zou kunnen omdat volgens mij Picassox(?) een Camargue heeft die iets groter is. Maar ze zijn beter voor crossen of endurance.
Vooral omdat ze een goed uithoudingsvermoge hebben.

mijn camargue is heel goed in springen en erg soepel. haar uithoudingsvermogen is slecht ze is snel moe. ze kan hard crossen maar dat houd ze niet vol ondanks dat ik 4 keer in de week rijd. dat is gewoon een eigenschap van haar.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:08

Wat leuk zeg, er zijn er toch meer dan ik dacht.
Eigenlijk wilde ik zelf graag een Camargue, met de moerasachtergrond leek het me ook een van de rassen die wel erg goed in NL past.
Vraagje: Wat is nou een echt typisch raskenmerk van de Camargue vinden de eigenaren?

Isis83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:07

hoi hoi ik heb ook sinds 3 jaar een camargue echt geweldige paarden. het typische rassenkenmerk is denk ik toch wel de aanhankelijkheid. in ieder geval bij die van mij :D en de snelheid

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 06:09

snelheid en gewoon een hele grote persoonlijkheid. manouche is echt typisch manouche niet te vergelijken met iets anders. eenkennig trouw maar super eigenzinnig en eigenwijs!

janmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:09

Wat jammer dat er niet veel in Nederland zijn, daar moet eigenlijk toch wel verandering in komen, ze zijn zo mooi

hannahromy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 17:52

Beetje late reactie, maar omdat ik geen tijd heb voor mijn camargue pony staat ze te koop.
Ze heeft een consequente en goede ruiter nodig want ze is nog jong.
Misschien wordt dit wel lastig want ze is niet heel groot.
Ze meet 1.40. Als er iemand is met intresse graag even mailen. (hannah-95@hotmail.com)