[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe2

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:30

Jeetje wat gaan jullie snel dames!! Heb alles gelezen maar echt niet alles onthouden :+

Wij verwachten een (laat) veulen van Kees uit onze Norbert merrie. In eerste instantie hadden we haar gedekt met Auwert maar dat wilde niet lukken. Toen als laatste poging voor Kees gekozen. De merrie is werkelijk een schat en ze geeft hele brave veulens. We zullen het gaan meemaken hoe het karakter gaat zijn. Denk ook dat dat voor iedereen persoonlijk is.

Zo hadden wij een Jehannes welke op de fokdag kampioen driejarige werd met een 9 op de draf. Eerlijk dier en je kon er een klein kind alles mee laten doen. Ik was blij dat ze weg was want heb niets met dat soort paarden. Ik zoek wat karakter en als je die voor je hebt dan kun je er vaak toch heel veel uithalen.

De Nanes ben ik erg fan van. Eerlijk in omgang en toch een echte 'aan' knop als je de ring in gaat. Soms wat gespannen maar dat kun je wel laten afvloeien. Hij blijft maar gaan en gaan, niet te stoppen.

Uit de Norbert merrie hebben we ook ooit een Tsjalle gehad welke nog in het Centraal Onderzoek heeft gelopen. Ook een ontzettend eerlijk dier in de omgang en in het werk toch wel een tikkeltje heet. Maar voor de sport is dat karakter super. Hij tuigt nu succesvol en dat is leuk om te zien.

Hier verwachten we het eerste veulen pas in mei. Daarna nog eentje in juni en dan nog het Kees veulen in augustus. De eerste twee zijn weer een Nane en een Auwert.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:51

Leuk om te horen ook indd hoe verschillend iedereen er in staat.

Leuk Jinthe bij jullie ook nog een spannende zomer dus!

Ga indd gewoon het gokje wagen Jelske. Heb toch al besloten en geregeld met de hengstenhouder kan vast wel switchen maar ik wil ook een hengst waar ik zelf het wow gevoel bij krijg.

Wat ik nu gewoon hoor is een kopie qua karakter als moeder. Ik had voor een opvolger miss gehoopt op wat makkelijkers aangezien ik nu geen 22 meer ben en de laatste jaren ook niet echt veel verschillende paarden heb gereden. Maar er mag indd ook best wat pit in zitten onder het zadel. Eerlijk in de omgang en braaf in de omgang vind ik het belangrijkste. En dat gaat wel lukken als ik het zo hoor. Rust en tijd heb ik wel dus volgens mij moet het dan helemaal goed komen. Eerst maar eens zien of ze drachtig wordt en er een levend veulen uit komt.

Bah beterschap Boemel!

Haha Jelske 2e draagmerrie zou dan wel een goed idee zijn! Gelukkig dat Thijs zo resoluut was haha. Drukke planning indd voor jullie!

Haha Sunnyhorse toch weer hele diverse veulens dus.

Bedankt voor al jullie reacties!

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 22:34

Interessant om iedereen hun ervaring te lezen.

Bedenk mij nu dat ik ook kort een Tsjalle merrie heb gereden, ontzettend lief dier, maar met het rijden zo ongelooflijk kijkerig en inderdaad onzeker.
En de ruin op stal is ook een Tsjalle, ontzettend stoer dier, maar een groot watje. Is ook wel een beetje eenkennig.

Beterschap boemel, hopelijk knap je gauw op. Ik hoor veel over een longontsteking.
Wel fijn dat het met mirthje beter lijkt te gaan.

Fokken is gokken Marjolein, ik denk met een goede opvoeding het wel goed komt. En ik weet wat mijn eerste indruk van Caroliene was, jij redt je wel :+

Vandaag voor de 4e keer op Maan gereden en ons eerste drafje meegepakt, ze doet het bijzonder goed <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 23:26

Mooie foto’s!! Maan haar concentratie hoofd, lijkt me een ijverig type. Mooi paard, leuke combinatie.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 10:34

*kruipt onder de meeleessteen vandaan*
Ik heb ook een Tsjalle ruin, hij wordt 8 in april. Van z'n vorige eigenaresse heb ik begrepen dat ie inderdaad bangig/paniekerig was en vlug onder het zadel. Maar dat was toen hij echt nog een puppy was, ik heb hem nu 4 jaar en het is nu een stoere bink. Hij vertrouwt me blindelings en doet alles voor me. We zijn nu 2x op wedstrijd geweest en een paar keer op vreemd terrein om te oefenen. Hij vindt het spannend, maar blijft verder braaf.
In z'n gedrag is hij echt een enorme clown, ik noem hem m'n kleuter :D de hele wereld is een spelletje voor hem en daar maak ik dan ook heel graag gebruik van.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 11:33

Dat koppie van Maan <3 Die doet duidelijk hard haar best!

Klinkt alsof je daar een fijn paard hebt Nadia!

Vanmiddag controle na de spoelingen van Jels. Hopelijk kunnen we na vandaag beginnen met (af)tellen voor de inseminatie. Heb vanaf vanmiddag ook vrij genomen. Het is zulk mooi weer en dit weekend ben ik er niet. Kan ik nog lekker even genieten van de merrie. :o

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 12:24

Super mooi Getty die foto’s met Maan! En wat knap dat ze het zo goed doet!

Klinkt goed Nadia bedankt ook nog voor jouw input!

Hopelijk is de controle verder goed Jelske en geniet lekker van het weer vanmiddag!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:13

Bedankt voor de reacties op mijn vragen dames, leuk!

Ik heb een norbert gereden en dat was echt een gespannen paard, en als je dan her en der bij andere vroeg dan hoorde je altijd dat mensen moeite hadden met de norbert-nakomelingen qua spanningen. Wel heel goed kunnen lopen maar dan net niet eruit komen vanwege de spanning. De ruin waar ik het over heb is wel onwijs verbeterd afgelopen jaar, maar altijd nog wel wat wantrouwend.

Van Hette nakomelingen hoor ik bijv van de kenners dat het echte show paarden zijn, die goed kunnen lopen, maar wel echt heet kunnen zijn.
Nou dat herken ik maar al te goed, al is mijn Hette rete braaf (zadelmak maken was opstappen en weg rijden, hij heeft tot op de dag van vandaag geen stap verkeerd gezet, is nu 6 jaar en voelde vanaf dag 1 onder zadel meteen zo vertrouwd) hij kan wel heet worden, en dan doet ie nu nog weinig werk omdat ik ik elke 8 weken zowat in het ziekenhuis lig en het basis werk al moeilijk vind voor mijn eigen lijf. Tenslotte is het niet voor niets dat ie in zijn jaargang 7e werd in de finale van de friesian talent cup, het zit er dus wel in. Maarja Hette is weer van Norbert, dus denk dat dat power deel daar wel vandaan komt (maar dat is meer een gevoel)
Ze hebben nog diepvries van Hette, dus dat kan ook nog haha

En Gosse, is dus nog een beetje een vraagteken qua karakters merk ik?

Dat Kees zelf ook een heet paard is maakt mij dan niet zoveel uit, omdat de merrie in kwestie wel een beetje vuur mag hebben. Ze is wel braaf, als ze iets eng vind kan ze er om zeuren maar daarna wel gewoon te rijden en ze blijft er niet in hangen.

De merrie waar ik het over heb is echt een nuchtere merrie, waarbij het frieze bloed van vaders kant af komt
Moeder van deze merrie was (is overleden helaas) een Gribaldi merrie, en Gribaldi's staan over het algemeen bekend als wat lastige paarden. Dat kan ik tot nu toe niet terug zien bij deze merrie gelukkig, maar is wel horizontaal gebouwd, dus mag wel wat opwaartser bloed gebruiken. En wat betreft inteelt-lijnteelt etc, is het dan niet van toepassing omdat het dus "out-cross" is
Het duitse bloed druk de percentages, deze merrie heeft 37.5% fries bloed.

Ik zal straks eens proberen een fatsoenlijke foto te vinden van haar, dan hebben jullie een beeld.

Bedankt dat jullie zo mee denken :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:46

Heel gaaf Getty Maan.
Mooi zo vertrouwen opbouwen. Ze doet goed haar best.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 20:25

Dat heb je goed gezien sunny :D

Wel een heel traject jelske, hopelijk slaagt het.

De fokker van Maan heeft ook een norbert merrie lopen, kan onwijs draven, maar je moet haar regelmatig rijden, wil je er beetje normaal opkomen en kunnen rijden. Is wel pas op oudere leeftijd beleerd.

Persoonlijk houd ik niet zo van het hoofd van Gosse en dat heeft Nane ook en zie dit ook bij Elger :o , zegt natuurlijk niets over de kwaliteit.

Kees is een Tjebbe en dat is weer een Bartele, ben echt Bartele fan. De moeder van Maan is een nakomeling van hem en ze is betrouwbaar en wil altijd werken en hij geeft bloedmooie hoofdjes. Daardoor zou ik Kees al willen gebruiken, maar kan natuurlijk niet.

Heel veel hengsten die mij aanspreken zijn of een nakomeling van Bartele of van Alwin, heb dus wel een duidelijke voorkeur :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:28

boemel schreef:
Lys PPA, Schutte is inderdaad fijn. Volgens mij is mijn vroegere paard ooit de aanstichter van het balans kussen van Schutte geweest. Hij was enorm breed in de schoft en kort in de rug. En het aangemeten Schutte zadel lag voor geen meter. Zadel is toen terug gegaan en toen hebben ze het zadel met balanskussen ontworpen. En omdat dat de oplossing was, zijn ze dat blijven doen.

Haha grappig! Springzadel met balans kussens had ze nog nooit gemaakt vgm, daar heb ik nog voor gevraagd :+ maar goed voor een zadel dat ik max 10x per jaar gebruik wil ik eigenlijk toch wel onder de 1000 euro blijven.

Mooie foto's met Maan, ziet er relaxt uit.

Hier is het weekend ook weer goed begonnen <3
Afbeelding
Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 22:12

Afbeelding

Niet de meest goede foto.... maar heb niets anders momenteel.

Ik denk dus dat een frieze hengst hier qua model van de fries hier goed op past.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:20

Even een vraag voor de fokkers/fokkerij kennen onder ons.

Welke geboortemelder raden jullie aan?

Mijn merrie is 1 april uitgerekend, gaat vaak eerder maar mis ik altijd. Op de camera is terug te zien dat het meestal binnen een kwartier is van 0 signalen naar een veulen :+ gelukkig altijd goed gegaan maar bij mijn andere merrie ben ik altijd bij en was vorig jaar ook nodig.. ik begin nu al best zenuwachtig te worden omdat mijn fop-fokmerrie bijna aan de beurt is := ze staat sws onder een camera.. maar overweeg een singel met geboortemelder of iemand nog andere tips?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:26

Wij gebruiken geen geboorte melders omdat onze merries heel duidelijk laten zien wanneer de veulens komen. We kunnen ze eigenlijk altijd opvangen :D

Ik ken iemand hier in de buurt die werkt met zuurtegraad staafjes van de melk en dat zou ook secuur werken. Verder geen idee hoe of wat maar dat zou je wellicht kunnen googlen.

Of wellicht een oproep op fb plaatsen of je er ergens eentje kunt huren?

Spannend hoor!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:48

Ik heb een halster alarm (en staafjes en camera) en toch heb ik het gemist vorige keer.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:33

Ook zo'n stiekemerd dus! Het is nooit 100%garantie natuurlijk.

Huren kan idd. Maar wij hebben wel de intentie om in de toekomst uit te breiden in de fokkerij. Dus vind nu even investeren niet zo erg. Als het maar wel fijn werkt want heb er dus nog geen ervaring mee. Hebben ook een behandelbox aangeschaft voor de dierenarts. Kunnen de merries thuis gescand worden :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 23:49

Hoor ook enthousiaste verhalen over de birth alarm met temperatuur meter. Zelf geen ervaring mee.

Heb ook vorig jaar de birth alarm met singel gebruikt. Maar die ging pas af toen ik al lang en breed veulentje uit vlies gehaald had.

Als ik denk dat het komt zet ik de wekker om de 1,5 uur. Eerder was het ‘s middags melk lekken, s’avonds veulen.

Vorig jaar lekte ze een week lang melk. Heb toen een week om de 1,5 uur gekeken via de camera . Pure luxe dat ik in mijn bed kon blijven liggen natuurlijk en de merrie via een app kan checken. Maar na een week om de 1,5 de wekker was pittig en ook wel klaar mee.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:07

Eerst deden wij het ook zonder alarm. Wel altijd camera en sticks en soms dikke week slechte nachten, om toch even op de camera te kijken. Straks zit zo'n stick etc er wel naast..

Vorig jaar birth alarm kocht, nou perfect. Alhoewel mijn merrie ook wel eens op haar zij gaat liggen strekken, ging ie soms alsnog. Maar heel fijn, een alarm en camera erop. Konden we het zo weer "afbellen". En moment supreme werkte die ook top, ging netjes af bij het liggen, niet te laat of nadat het veulen er was :) Dit jaar de andere merrie, die krijgt hem straks alweer op. 1e veulen voor de merrie dus beetje lastig inschatten wanneer we 'm op doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 08:59

Vriendin had zn melder met thermometer nou hele vagina van de merrie ontstoken met veel ellende. Zij heeft uiteindelijk zn singel gebruikt.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 11:27

Meya_ schreef:
Eerst deden wij het ook zonder alarm. Wel altijd camera en sticks en soms dikke week slechte nachten, om toch even op de camera te kijken. Straks zit zo'n stick etc er wel naast..

Vorig jaar birth alarm kocht, nou perfect. Alhoewel mijn merrie ook wel eens op haar zij gaat liggen strekken, ging ie soms alsnog. Maar heel fijn, een alarm en camera erop. Konden we het zo weer "afbellen". En moment supreme werkte die ook top, ging netjes af bij het liggen, niet te laat of nadat het veulen er was :) Dit jaar de andere merrie, die krijgt hem straks alweer op. 1e veulen voor de merrie dus beetje lastig inschatten wanneer we 'm op doen.

Kleine toevoeging, gebruiken een singel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:16

Inmiddels is de ziekenboeg hier uitgebreid met een zieke vriend.
Maar als ik het rustig aan doe, dan kan ik inmiddels weer fatsoenlijk voor de paarden zorgen, een beetje huishouden en ook nog wat met Mirtje doen voor een 10 a 15 minuten.

Ik begin blij van haar te worden. Ze wordt iedere dag een beetje liever en blijer.
Morgen komt voor het eerst sinds Oktober de hoefsmid voor haar. Toch wel spannend en ik ga haar een halve sedatiepasta geven. Maar, de hoeven zijn er aan toe. En ik mentaal ook wel dat het nu eens gaat gebeuren :o
https://www.instagram.com/reel/C4Yi2y-g ... A5ODBsNQ==

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:01

Niks aan die ziekenboeg Boemel! Wel een heel leuk filmpje!

Interessant om de vele verschillende manieren te zien om te checken wanneer het veulen geboren wordt. Hier zag ik iets met die Ph strips. Leek mij wel interessant.

Leuke merrie Ivy Power!

Heerlijk om zo het weekend te starten Lys!

Hier gister de chiropractor geweest voor Caroliene haar schouder. Er zat wel degelijk problematiek in de schouder. Ze was wel verbaast dat ze eigenlijk niet kortere passen maakte dus dat er weinig te zien was.
Dus ben blij dat ze geweest is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:09

boemel schreef:
Ik begin blij van haar te worden. Ze wordt iedere dag een beetje liever en blijer.

Jaaaa, wat fijn om te lezen *\o/* is je ook van harte gegund.

Marjolein, goed dat de chiropractor langs geweest is dan inderdaad.

Afgelopen weekend de WE clinic gehad. Niet eens echt met de specifieke onderdelen (poort openen, roundpen, slalommen, garrocha etc.) van het WE geoefend, maar was een heel waardevolle training. De instructeur heeft me echt geholpen met verbeteren van de buiging in Picasso's lichaam en hoe ik hem beter op het achterbeen krijg. Gisteravond weer gereden en wat een ander paard heb ik als ik hem op die manier rijdt <3 Wat doen jullie aan warm-up in het begin van de rij sessie?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 10:29

Goed dat je je gevoel gevolgd hebt M arjolein. En nu? Weekje rust en dan weer oppakken of is het plan anders?

Dat klinkt heel goed en heel leuk Lyss PPA.
Ben laatst naar een klinic wezen kijken. Mooi veelzijdig, gecontroleerd, maar toch speels. Fijne afwisseling ook.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:34

Bedankt iedereen voor de ervaringen.

Fijn Boemel dat je er blij van wordt!

Mijn fokmerrie is wat ongemakkelijk, koliek verschijnselen. Contact met da gehad even afwachten hoe het gaat. Anders een pijnstiller.. hoop dat het zo bij trekt niet leuk om haar zo te zien :n