Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 12:17

Maartje, wat knap dat je al gehangen hebt, knappe Lizzy! :D

Autumnn, wat heerlijk om te lezen, volgens mij hangt het in de lucht dat de paarden zo braaf zijn haha! Ik zweef ook weer even op een wolk, zo braaf als Fuego weer was <3

Matheno, spannend de laatste loodjes! Wordt het je eerste kindje? Fijn ook dat je een bijrijder hebt.

Oooh Jolijn wat een heerlijk vooruitzicht! OOOOIT wil ik ook nog eens op het strand gaan rijden met Fuego!

Castellón, ik geniet altijd van jouw geweldig mooie plaatjes <3

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:29

Wat een boel positieve berichten, heerlijk!!

Succes met de laatste loodjes van de zwangerschap!!

Tarzan wat fijn dat je er weer op gezeten hebt, ging het met de pols?

Oohh strand, wat een droom!
Zou dat ook graag eens doen maar hebben geen trailer en de enige rit die we met een trailer gemaakt hebben was niet heel erg geslaagd.

Vandaag les gehad, merk dat er langzaam steeds meer dingetjes beter gaan waardoor we weer aan nieuwe dingen kunnen werken. Zo fijn!! Alles begint een beetje zijn vruchten af te werken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:40

@Maartje, fijn om te horen dat je nog leeft :D En wat een topper is die Lissy toch <3

@Autumn, haha, dat zou het wel zijn, hadden we het maar eerder gezegd :') maar superleuk om te lezen dat jullie al zo goed hebben kunnen trainen nu!

@Matheno, succes met de laadste loodjes van je zwangerschap! En superfijn dat je zo'n goede bijrijder hebt. Ik ben niet actief op zoek naar iemand, maar af en toe als ik een berichtje zie waarbij ik denk "mhm, dat zou kunnen", reageer ik wel eens en zo komt er vrijdag iemand eens kennis maken :)

@Robijn, oh een hele week naar het strand nog wel!! Nog eventjes aftellen :D Ik ga in september voor het eerst een weekend naar zee.

@Castellon, nouu, ik wil wel eens op fotoreis komen bij jou in Spanje! ziet er heerlijk uit :D Is nog een ideetje voor Pasen komend jaar misschien (of een tripje in het najaar al?) moet even kijken wat haalbaar is.
Zo'n coole beelden ook met de drone <3

@Iris, wat fijn als je die vooruitgang zo voelt :D Ik kan daar ook echt van genieten.

Ik zit thuis met corona :'( heb het voor het eerst en bleh, wat balen. Ik had nog wat leuke plannen met Jenara afgelopen weekend en deze week, maar heb alles moeten afzeggen. Nu probeer ik goed mijn rust te nemen zodat ik zeker komend weekend beter ben!! Dan gaan we namelijk naar het extreme mountain trail park toe voor een weekend, ik kijk er zo enorm naar uit! Ons eerste weekend op verplaatsing ooit!!

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 14:44

Ai beterschap Jenara!
Ik heb tot nu ook de dans nog kunnen ontspringen, maar geloof dat ik ook vast nog wel eens aan de beurt kom

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:24

@Jenara, dankjewel! En laat het vooral weten mocht je in de buurt zijn. Supertof, je bent hier heel welkom om foto's te maken :D

Heel veel beterschap, hopelijk voel je je gauw beter.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:32

Beterschap Jenara! Hopelijk heb je er niet al te veel last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:38

Beterschap Jenara!

Lekker hoor zo dichtbij het strand! Hier is het 14 km dus iets te ver om te voet te doen heen en terug. Trailer is niet te doen in mijn eentje, maar.. waarschijnlijk ga ik Cordobes verhuizen en kan ik over een tijdje ook een keer naar het strand.

Succes met de laatste loodjes, geniet nog even van het getrappel in je buik!

Super fijn Iris en Autumn!

Dat is leuk robijn, wanneer gaan jullie?

Ik ben nog veel mensen vergeten geloof ik, ik probeer nog wat bij te lezen en dan vertrek ik zaterdagochtend naar Frankrijk.
Zin in, maar paard missen blijft lastig, vooral omdat mijn verzorgster ongeveer tegelijkertijd weg is.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:40

Fijne vakantie alvast zonnebloem! :D

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 22:44

Beterschap Jenara!

Maartje, fijn dat het zo goed ging! :D

Matheno, succes met de laatste loodjes! Mega fijn dat je een goede bijrijder hebt!

Veel plezier alvast Robijn!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:48

Dames ik heb even jullie advies/mening nodig O:)

Daurada heeft onder het zadel moeite met de aanleuning en kruipt graag achter de teugel.. ook heeft ze een heel gevoelig mondje en is ze vaak overmatig met het bit bezig..

Nu las ik op Facebook dat je bij een pre beter een ongebroken bit kan gebruiken omdat die ook veel stiller in de mond ligt..

Nu is dus mijn vraag wat jullie menig daarover is en wat voor bit jullie gebruiken.. Ik gebruik nu zelf een dubbel gebroken bit van trust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 10:51

Ik rijd het paard wat ik voor iemand anders rijd met ongebroken trens inderdaad, mijn eigen dames beide met een myler level 2.

Bij de 2 druksten van de 3 zijn ze alsnog heel onrustig in aanleuning, mijn bruine is heel stabiel in aanleuning.

nuevo_mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 11:46

@veerle, ik ga een dubbelgebroken bit gebruiken als start.
Ik hoor om me heen dat het echt per pre verschild. Misschien kun je van iemand een bitje uit proberen? Of een bitfitter laten komen?

Net even het stamboek gecheckt. Ik sta er nu als eigenaar in *\o/*

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:15

veerle92 schreef:

Daurada heeft onder het zadel moeite met de aanleuning en kruipt graag achter de teugel.. ook heeft ze een heel gevoelig mondje en is ze vaak overmatig met het bit bezig..

Nu las ik op Facebook dat je bij een pre beter een ongebroken bit kan gebruiken omdat die ook veel stiller in de mond ligt..

Nu is dus mijn vraag wat jullie menig daarover is en wat voor bit jullie gebruiken.. Ik gebruik nu zelf een dubbel gebroken bit van trust.

Ik heb voor Cortes deze: https://www.dochorse.nl/ekkia-feeling-f ... trens.html

Het is een zacht bitje, beweegbaar maar niet zo los, eerst had ik een gewone dubbelgebroken kneveltrens maar ook daar bleef hij op kauwen als een kauwgom. Deze geeft hem rust in de mond.
Men denkt al snel dat ongebroken trenzen scherp zijn maar dat is niet zo, ze zijn juist heel zacht en stabiel. Voordeel van die Ekkia is dat hij nog steeds soepel is

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:20

Volgens mij is het onderwerp bitten hier regelmatig ter sprake gekomen. Misschien helpt je zoekfunctie binnen dit topic je ook nog weer verder?

Ik rijd zowel bitloos als met bit.
Als we het over bitten hebben:
Hier loopt Faro idd het liefst op ongebroken en een tongboog, en het liefst met meer of minder hefboom en kinketting zodat hij al kan reageren op het pre-signaal. Hij is heel, heel licht, ik denk dat veel mensen het als 'zonder contact' zouden omschrijven, maar wij zelf voelen dat anders en voor ons werkt het dus zijn we allebei blij.

Zaf loopt nu, net als Faro, ook bitloos, maar als we het over bitten hebben: hij is begonnen met een ongebroken appeltbit en heeft nu een enkelgebroken bustrens. Hij is het schoolvoorbeeld van een paard dat het zelf beter weet: zelf ben ik helemaal geen fan van enkel gebroken bitten, maar hij wel en wie ben ik om er dan wat van te vinden :') Hij is er heel contento mee.

Wij hebben vandaag wel een magisch momentje gehad, ik heb een deel van mijn rit vanmorgen hoofdstelloos kunnen rijden <3 Zo ontzettend gaaf!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 12:29

Castellon schreef:
Volgens mij is het onderwerp bitten hier regelmatig ter sprake gekomen. Misschien helpt je zoekfunctie binnen dit topic je ook nog weer verder?

Ik rijd zowel bitloos als met bit.
Als we het over bitten hebben:
Hier loopt Faro idd het liefst op ongebroken en een tongboog, en het liefst met meer of minder hefboom en kinketting zodat hij al kan reageren op het pre-signaal. Hij is heel, heel licht, ik denk dat veel mensen het als 'zonder contact' zouden omschrijven, maar wij zelf voelen dat anders en voor ons werkt het dus zijn we allebei blij.

Zaf loopt nu, net als Faro, ook bitloos, maar als we het over bitten hebben: hij is begonnen met een ongebroken appeltbit en heeft nu een enkelgebroken bustrens. Hij is het schoolvoorbeeld van een paard dat het zelf beter weet: zelf ben ik helemaal geen fan van enkel gebroken bitten, maar hij wel en wie ben ik om er dan wat van te vinden :') Hij is er heel contento mee.

Wij hebben vandaag wel een magisch momentje gehad, ik heb een deel van mijn rit vanmorgen hoofdstelloos kunnen rijden <3 Zo ontzettend gaaf!

Hier ook geen fan van enkel gebroken maar soms heb je weinig keuze, Wybrun (mijn fries) loopt ook het beste op een dikke holle enkelgebroken bustrens, hij vindt het heel fijn iets in zijn mond te hebben wat hij kan "vasthouden" een te dun of bewegelijk bitje reageert hij gewoon niet fijn op.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:52

Ik ben begonnen met een dubbel gebroken bit, dit was geen succes. Heel onrustig en met open mond. Daarna ongebroken bitje gebruikt van br. Dat ging redelijk maar ook niet super. Nu rij ik met een hackamore en dat gaat heel goed.
Laatst is de tandarts geweest en die heb ik eens extra laten kijken omdat hij een bit dus niet heel prettig lijkt te vinden, hij heeft een smalle mond en een wat hangend rooster waardoor er minder ruimte is in de mond.
Toevallig neemt mijn instructrice morgen een aantal bitjes mee om te proberen, om te kijken hoe hij daarop reageert.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 16:48

Hallo allemaal, mag ik hier ook meekletsen? Heb al een paar dagen meegelezen en ik denk dat ik hier nog wel wat fijne informatie kan verkrijgen.
Ik ben sinds april eigenaar van een 4-jarige PRE merrie met papieren.
Ze is vorig jaar met meerdere merries naar Nederland getransporteerd om als draagmerrie te fungeren. Daar deze merries niks gewend waren (kenden nog echt helemaal niks) bleek het geen succes om ze in een opvoelbox te zetten, laat staan te insemineren. Paarden waren veel te gestresst hiervoor en uiteindelijk lukte het dus allemaal niet waardoor de merries weer verkocht werden.
Ik fok voor de hobby met kwpn-ers, maar mijn grote droom was om aan mijn kudde nog een PRE en een quarter toe te voegen.
Die PRE is er nu dus gekomen.
Ze was echt nog een soort van wild toen we haar op gingen halen, ze kregen haar niet te pakken in het land en als je bij haar op stal kwam en haar aan wilde raken dook ze al steigerend weg in de hoek.
De reis naar huis ging wonderbaarlijk goed (we hadden de superbrave ruin van mijn man meegenomen als reisgezelschap) en sinds ze bij ons op de wei staat is het eigenlijk al een heel ander paard.
Dit is de dame in kwestie

Afbeelding

Ze had heel weinig vertrouwen in het begin, bij alles wat je deed kwam ze omhoog. We trainen haar volgens de Featherlight methode en dat begint nu al zijn vruchten af te werpen.
Het is nog een erg schraal paard qua bespiering, maar nu ze meer rust in haar hoofd krijgt wordt ze ook steeds voller. Ze heeft een mooie stokmaat van 1.66m maar is nog erg smal in haar lijf en enorm puppie in haar hoofd. Ze trekt ook het meeste op met mijn jaarling, dat matcht heel goed samen.
Een vriendin van mij gaat haar straks rijden en in de toekomst wil ik ooit eens een veulentje met haar fokken.
Als we haar papieren in orde krijgen (carta mist) dan gaan we volgend jaar met haar naar de keuring.
Het stamboek is aan het proberen om contact te krijgen met de fokker voor het overschrijven op naam, maar vooralsnog reageert hij niet. En ook niet via FB of Insta waar we hem ook gevonden hebben.
Iemand nog meer ideeën wat we nog zouden kunnen proberen om contact te krijgen?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:07

@ Veerle, ik ben ook begonnen met een dubbel gebroken kneveltrensje, en ik herken het achter de teugel kruipen en moeite hebben met aanleuning enorm! Ik ben sinds een paar maanden overgeschakeld op een ongebroken en ze kruipt nu niet meer achter de teugel.
Wel merk ik dat ze er nu makkelijker tegen komt, dus aanleuning nog steeds niet ideaal ...
Maar ik ben alvast blij dat ze wat meer lengte durft nemen nu en niet meer zo opgekropt loopt!

@busymissy, Gefeliciteerd met je PRE :D En welkom! Wat een verhaal al zeg, komt vast helemaal goed met tijd en geduld :) Verder kan ik je niet helpen, geen idee hoe je iemand in Spanje kan contacteren die niet reageert ...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:22

Matheno hoop voor je dat de baby besluit voor de hittegolf te komen. Ik weet uit ervaring hoe ellendig dat is :+

Julie beterschap!

Veerle hier voor Elevada ook een nep Myler
En de Welsh doet het ook het beste op een enkel gebroken hier idd, terwijl ik dat zelf niet zag zitten :+

Welkom busyMissy, knappe dame heb je! Ik denk dat je bij het stamboek al op de goede plek zit, die hebben best wat contacten in Spanje dus kunnen misschien nog wel aan andere touwtjes trekken straks

Wij hebben gister ons hooi naar binnen gehaald. Ik was helemaal kapot na 542 pakjes :') de dames hadden gister en vandaag dus vrij want het enige wat ik vandaag nog doe, is naar bed gaan :+

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:34

Zo flinke klus Maartje!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:48

Ja was even pittig doorwerken := met 3 man laden en mijn vader op de tractor (die mag niet tillen) zijn we van 4 tot half 11 bezig geweest := met eet pauze tussendoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 20:59

veerle92 schreef:

Ik ben ook nog zoekende, heb nu een enkel en dubbelgebroken geprobeerd.
Na mijn vakantie laat ik de tandarts nog een keer komen en een bitfitter.
Anders wil ik ook een ongebroken proberen want ik lees ook steeds dat een gebroken bit bij veel onrustig in de mond ligt.

Nou een hele workout Maartje

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:18

Bit zijn we hier nog niet aan toe.
Wel goed om te lezen dat dat dus best een ding kan zijn.
Zadel erop lukt al wel, dat ging eigenlijk vrij makkelijk.
Nu weet ik weer waarom ik voor folie pakken kies Maartje ;) (ook omdat ik geen opslagruimte heb hoor). Het blijft toch altijd een hele klus voordat al die pakjes weer op hun plaats liggen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:21

veerle92 schreef:

Ik rij met een trust bustrens dubbelgebroken 12,5cm (aangemeten door een bitfitter). Mijne was op een ongebroken niet te rijden

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 09:14

Ik heb er een die ook heel snel erachter duikt en hem reed ik met een ongebroken rubberen bitje. Truc was vooral om opwaartse ophoudingen te geven als hij te diep ging en giga zacht met mn handen te zijn. Zodra hij ook maar een klein beetje teveel contact voelde ging hij erachter, dus heb hem eerst geleerd er niet achter te kruipen, toen meer naar de hand gereden en pas als hij de verbinding opzocht werd hij ronder in de aanleuning. Vaak als je zulke paarden zelf probeert "rond te maken" met ophoudingen knikken ze erachter, daarom probeer ik zulke paarden met doodstille handen te rijden en eerst het erachter kruipen eruit te krijgen voor ik uberhaupt denk aan een ronder frame.
Nu hij voorwaarts contact maakt rijd ik hem met een HH r-roll, maar als ie tijden heeft dat ie weer extra gevoelig is gaat het rubberen bitje er weer een tijdje in tot hij weer fijner naar de hand toe komt en minder snel erachter knikt.