Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:37

Wel als je graag Barock Pinto wil fokken ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:43

Mocart ken ik niet bonte Willem heb ik wat nakomelingen van gezien en die waren mooi in proportie en leuk met vlekjes enz. Volgens mij wil Pearl gewoon leuk veulen voor zichzelf fokken. Arabofries lijkt mij ook gaaf op HE een mooie hengst gezien weet alleen geen naam

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:50

Rijden er as zaterdag nog mensen mee met de Friese paarden wedstrijd in Zoelen? Wij starten daar L2

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:53

Netjes Sababber!

Nog een half jaartje geduld dus Lauke!
Spannend!!

Even voor xPearl:
Vraag je goed af wat er met het veulen zal gebeuren, is het voor jezelf of ooit voor de verkoop.
Dekken met een afgekeurde Fries zorgt ervoor dat de nakomelingen niet veel waard en vaak lastig te verkopen zullen zijn.
Zeker in combinatie met een merrie welke geen vol papier heeft..
Gebruik je een Barock Pinto kijk dan naar een hengst welke 100% kans op bont geeft. (Mocart spreekt mij ook wel aan!)
Arabo Fries is ook wel leuk!
Of indien 100% kans op Appaloosa idd een spikkel Fries.
Als je voor een volle Fries zou gaan zou ik wel een stamboek hengst nemen.

Tietse is namelijk afgekeurd op nakomelingen, wel begreep ik van diverse dat het wel laatbloeiers kunnen zijn.
Als je een fok vaste lijn heb zou je een gok kunnen wagen...

Epke 474 geeft de volgende waardes bij het veulen:
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.34%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.61%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:18% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 107 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 108 Draf : 105

Dan is er nog Fabe 348, geeft vele sportpaarden.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 1.71%
Sinds 2014 wordt het inteeltpercentage niet alleen berekend binnen de gebruikelijke 5 generaties, maar ook binnen 6 generaties. Het inteeltpercentage binnen 5 generaties wordt voorlopig nog op het stamboekcertificaat van het veulen afgedrukt.
Het KFPS adviseert paringen te maken met een inteeltpercentage (binnen 6 generaties) van kleiner dan 5%.
Verwantschaps%:17.1% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 105 Bouw: 106 Beenwerk: 99 Stap: 105 Draf : 103

Van Thorben 466 hoor ik ook positieve verhalen.
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 0.98%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 2.15%
Verwantschaps%:17.4% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 105 Beenwerk: 102 Stap: 107 Draf : 103

Hoe is het veulen van Jisse?
Gekozen hengst: Jisse 433
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 1.95%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.22%
Verwantschaps%:17.6% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 103 Bouw: 105 Beenwerk: 101 Stap: 108 Draf : 106

En de combi met Beart:
Gekozen hengst: Beart 411
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 3.13%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 4.2%
Verwantschaps%:18.3% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 108 Beenwerk: 102 Stap: 111 Draf : 105

En Hessel:
Gekozen hengst: Hessel 480
Inteelt (berekend binnen 5 generaties): 2.54%
Inteelt (berekend binnen 6 generaties): 3.76%
Verwantschaps%:17.5% (hoe lager hoe gunstiger)
Geschatte fokwaarde: Rastype: 104 Bouw: 109 Beenwerk: 102 Stap: 106 Draf : 105

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:53

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:06

Het veulen is dan voor mij. Recreatief gebruik en dan hopelijk dressuurwedstrijdjes meepakken. Hoef geen Z-paard fzo
Vandaar miss ook de kruising. vind Peru's Scen Tao ook stoer. Bellmann BP12 ook! Die 2 spreken mij het meest aan. Ook ivm de grootte!

Zal straks wel uitgebreider reageren! :)

1500 vind ik dan wel veel.. Ook ivm BTW, scannen etc.. Miss als hij me echt aanstaat.. Maar dat moet k straks even kijken, haha

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:20

Xira haar vader is Onne 376. Die van haar moeder weet ik zo even niet.. Dat moet ik navragen (Xira is niet mijn paard namelijk). Wel is ze een stermerrie en heeft al eens eerder een veulen gehad van Jisse 433.

Ik zoek een hengst die groter dan 1,65 is. Omdat ik 1,80 ben & Xira ook maar 1,65. Dus ik hoop op een groot veulen. Haar beenwerk mag ook verbeterd worden. Luxer mag van mij ook.

Het veulen is niet (!) voor de verkoop, maar voor mij. Een apart kleurtje vind ik inderdaad ook wel leuk. Ik weet ook nog niet of ik voor een volle fries wil. Ik vind een kruising wel wat hebben.. Maar ik wil wel gewoon een goedgekeurde hengst.
Peru's Scen Tao vind ik erg gaaf en Bellman (Al weet ik niet wat dat dekgeld van hem is. Kan ik zo niet vinden) ook! Dus die 2 staan eigenlijk wel op mijn lijstje. Beide hengsten ook gewoon lekker groot! En volgensmij kunnen ze Xira goed verbeteren!

Cool Willow Spring (v. Willem van Nassau) is ook een Barock pinto, maar is ook 'maar' 1,66. Zelfde als Bart BP07. Die is ook maar 1,65 ):. Vind dat zo'n stoere hengst.

Dus als iemand wel een grote hengst weet (Boven de 1,66) met eventueel een apart kleurtje, die koel is zijn hoofd is (wil geen druktemaker) en Xira kan verbeteren.. Kom maar op met meer, haha! En wil het liefst ook geen hengst waar ik megaveel voor neer moet leggen, haha :).

@ Woestein
Ik zal zo even jouw hengsten bekijken in de les! :)

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:26

Ik vind het altijd wel grappig want tietse is afgekeurd maar ik heb een Fries van tietse die echt super is☺️
En even voor de hengsten de oude eigenaresse van Hanne heeft hanne d'r moeder laten dekken door een barock pinto die gegarandeerd bont overbracht bonte Willem was voor haar ook te duur
Ze heeft d'r laten dekken door bontfire dat kost €250,- dus dat is nog wel betaalbaar
Afbeelding

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:29

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:40

Laatst bijgewerkt door xPearl op 15-12-15 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:41

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:44

Niet zo'n beetje ook :=
Ik denk dat de een de echte houderij is en de andere het (ingevroren) doorverkoopt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:47

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:48

Jaa daarom. En ik wil eerlijk gezegd niet 1500 neerleggen. Tenzij de hengst me écht aanstaat. En ik heb bij deze nog niet 'wauw' haha ;p. Maar misschien dat ik er nog op terugkom! Ik zet hem erbij op mn lijstje :)

Bontfire is inderdaad ook wel een leukerd! Is ook 1,,67 ^^

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:52

Leuk een kruising! Heb je ook al eens gekeken naar andere kleuren fries? Zoals Fire Magic en Renoir? een super gaaf kleurtje vind ik zelf <3 Geen idee hoe dat werkt met genen en of je er dan ook echt zo'n kleur uit kan fokken, maar het is wel iets wat je hier in nederland niet ziet denk ik

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:55

Ik heb ook wel eens een vliegenschimmel Fries was errug mooi <3

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:55

xPearl schreef:
Jaa daarom. En ik wil eerlijk gezegd niet 1500 neerleggen. Tenzij de hengst me écht aanstaat. En ik heb bij deze nog niet 'wauw' haha ;p. Maar misschien dat ik er nog op terugkom! Ik zet hem erbij op mn lijstje :)

Bontfire is inderdaad ook wel een leukerd! Is ook 1,,67 ^^

Nee dat kan me voorstellen inderdaad, ik moest €950,- betalen voor Beart. Een hengst die ik heel graag wilde maar vond het toch ook al een beste som geld. Toen ze niet drachtig werd van Beart hoefde ik gelukkig niet opnieuw te betalen voor Hessel. Maar met al het scannen en dergelijke erbij ben ik ondertussen al zo'n €2200,- kwijt. En dan moet het straks nog geboren worden en alles :wow:

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:04

Jaa daarom!

En ik ben nu een indicatie aan het maken van de kosten. Dus als iemand een lijstje heeft welke kosten er bij komen tijdens/voor de dracht?
Ik vraag me ook af hoeduur scannen of iets is. Nog nooit n veulen gefokt, ahaha. Dus moet alles nog even uitzoeken. Dat ga ik ook ng doen, haha.

Die friezen ga ik eens opzoeken! :)

@iEmmaaa
Die van jou is nu drachtig dan? :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:44

Ja mijne is nu drachtig, ook voor het eerst haha ik wist ook niet zo goed wat er allemaal bij kwam kijken qua kosten. Mijn stalbaas fokt elk jaar ook wat dus hoe alles verliep wist ik wel maar dan krijg je natuurlijk niets mee van de kosten.

Als je wilt wil ik wel via pb een overzichtje sturen van wat ik allemaal kwijt ben enzo.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:50

Dan stuur ik je zo een pb! :)

De eigenaresse heeft wel een paar keer gefokt, dus die heeft er wel verstand van :). Maar daar heb ik het nog niet over gehad, ahah

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:14

Ik ben heel benieuwd wat je gaat kiezen Pearl. Genoeg stof om overna te denken

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:19

Dankje!

Ik blijf Scen Tao ook megagaaf vinden!
Maar gaan wss gewoon rondje nederland doen & dan hengsten kijken, haha

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:37

Pearl geen idee nog welke hengst, maar heb daar zelf wel eens aan gedacht. Hoger in het bloed paard.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 22:08

Leuk hoor een hengst uitkiezen, heb alleen geen tips heb me er nooit in verdiept want heb een ruin haha.
Toevallig wel afgelopen zaterdag met mijn instructeur over bloedlijnen etc gehad. Mijn Fries is een DoaitsenxSape. Hij gaf aan dat hij in principe een hele goede bloedlijn heeft omdat Doaitsen en Sape allebei "vrije" bloedlijnen zijn ofzo? Bloedlijnen met lage inteeltpercentage. Heb er Geen verstand van, maar dit is wat hij zei. Alleen heeft mijn Fries wit en dus niet echt interessant om te fokken. En dus ook ruin geworden haha.

We hebben het ook nog gehad over het overspringen in galop. Het lijkt er inderdaad op dat het een stukje kracht is. We hebben zo op linksom getraind omdat dit zijn lastige kant was m.b.t. stelling en buigen dat rechts achter is gebleven in kracht. Daarbij denk ik dat ik inderdaad ook nog eens scheef ga zitten.
Nu dus, ook in de draf, op rechts zorgen dat hij recht of met lichte stelling naar binnen gaat lopen en links met niet al te veel stelling naar binnen. Hopelijk krijgen we de galop dan ook weer goed.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 07:47

ohh ik snap dr nooit iets van, die percentages inteelt en homozygoot enzo. Ben wel benieuwd wat 'vrije' bloedlijnen zijn trouwens!

Gister wedstrijd gehad. Paar grove fouten (verkeerde kant op wijken, dus ik gaf verkeerde hulp en/of ze was dwars.. constant willen aanspringen in slangenvolte) toch 183 & 186 puntjes. Trots op mn zwarte!