[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 10:46

SunnyHorse schreef:
:D noem het een “pilot” Jekske, daarmee zijn menig leidinggevenden mee in zee gegaan :+

Het bloed van Kanne was voor ons de grootste factor die mee speelde om voor hem te kiezen: Ulbrân x Thorben. Dat past mooi op onze Wolfert merrie.
Achteraf bezien is Kanne in mijn ogen misschien iets teveel hetzelfde type als onze merrie, dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt en of het vooruitgang brengt.

Ik heb me voorgenomen om in de toekomst ook meer mijn “emotie” mee te nemen in het keuze proces. Enerzijds rationeel benaderen, maar de :P factor ook flink mee te laten wegen.

In onze merrie zit ook Doaitsen, ben daar zelf inmiddels niet zo meer van bevreesd. Onze merrie heeft absoluut persoonlijkheid en pit, ontzettend veelzijdig. En als je de sport in wil dan heb je dat ook nodig denk ik. Ze is absoluut niet verkeerd en heel eerlijk. Dus ik denk dat je vooral naar paard zelf moet kijken en niet blind moet staren wanneer er ergens Doaitsen op papier staat.

Ik heb inmiddels al een strategie }>
Natuurlijk is het een mogelijkheid om nu al een bom te planten bij de board of directors en nu al alle discussies te gaan voeren, maar zelfs ik (als jurist) zit dat niet op te wachten... Dus ik heb besloten eerst dit veulen te gaan fokken en af te wachten wat er uit zal komen. Voor hetzelfde geld past het ons gewoon goed en komt er een heel compleet paard uit. Maar het is natuurlijk ook geen gegeven dat het Jels nog gegund is, dus voor hetzelfde geld gaat het hele verhaal niet door.

Mocht deze poging slagen en ik toch twijfels houden, kan ik volgend jaar besluiten nog een ronde te doen en dan de discussie met Thijs aan gaan. Het betere veulen (naar ons inzicht) houden we dan aan en de ander zal verkocht worden.

Overigens is jouw overweging m.b.t. Kanne vergelijkbaar met de mijne: Jelske is namelijk van Lolke (en Wolfert v. Felle v. Lolke) en ook haar bloedlijn past mooi bij Kanne.

Ik ben wel heel benieuwd in hoeverre emotie straks invloed gaat hebben op jullie hengstenkeuze :)

Je hebt gelijk hoor, wat betreft jullie merrie. Je hebt altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen en er kan zoveel van invloed zijn op het karakter van een paard. Ik kijk ook altijd verder dan het papier. Het papier maakt namelijk niet het paard. Klinkt overigens wel alsof jullie er een fijne merrie aan hebben.

Jels is de afgelopen dagen op en top pennypony geweest <3 Dochter van een vriendin had vakantie en wilde graag mee naar de paarden. Ze kreeg er werkelijk geen genoeg van (paardenmeisje in de dop, merk je aan alles). Zo schattig. Jels was ook zo lief :o Brave, gouden merrie heeft ook ongegeneerd staan genieten van de aandacht, knuffels, mandarijntjes en snoepjes.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 03:38

Ach heerlijk, zowel voor het meisje als voor Jelske :)

Hier afgelopen weekend bitfitting gehad. Nog nooit gedaan, dacht wellicht kan ik iets verbeteren. Maar na meerdere verschillende bitten, kwamen we tot conclusie dat ze op ons eigen het beste liep. Ook fijn om te weten :+
Zadel gecheckt, tandarts geweest. Een grote apk week :')

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:13

Lief zeg zo’n meiske met Jelske. Altijd mooi om te zien hoe zacht paarden dan zijn.

Goed bezig met de APK Meya!
Ik heb ook wel eens een bitfit sessie gedaan. Volgens mij werd mijn paard er helemaal tureluurs van ha ha.
Ik heb toen wel een bit op proef gehouden en uiteindelijk gekocht.

Ik durf het bijna niet te schrijven, maar Mirtje lijkt goed te verbeteren. Na een fikse zelfstudie heb ik haar voerbeleid en supplementenbeleid flink omgegooid.

Haar mest is nog niet optimaal, maar ze is zoveel liever in de omgang, ze fleemt veel minder en als ze los mag in de rijbak dan zit er energie in en is ze lekker rond aan het rennen en aan het spelen in plaats van helemaal op de rem te gaan. Ik hoop echt dat we deze vooruitgang voort kunnen zetten :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:54

Wat fijn dat het zo goed gaat Boemel!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 20:38

Jelske wat heb je heerlijk lopen puzzelen en praktiseren over welke hengst te kiezen en hoe dit thuis te gaan brengen hahah.

Boemel wat fijn deze vooruitgang! Hopelijk houden jullie deze stijgende lijn.

Sunnyhorse benieuwd naar jullie veulen.

Sanet ik steun je keuze voor een Elias volkomen!

Afgelopen week heerlijk zelf wat gerommeld met de mannen. Ben morgen 6 weken na operatie dan mag ik weer voorzichtig wat gaan doen met sporten. Mijn eerste ritje gaat op mijn vertrouwde man Douwe zijn maar ik wacht nog heel even mijn lijf is er nog niet klaar voor.

Was zo blij met de af en toe droge dagen ik hoop dat deze weer wat meer zullen gaan komen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 21:36

Ik hoop ook echt dat het goed blijft gaan.
Mirtje lijkt momenteel verliefd op mijn vriend.
Als ze ‘m ziet, komt ze aangedraafd om heel veel knuffels te krijgen.
Zo fijn!

Dus ik dacht dat de liefde groot genoeg was, zodat mijn vriend er aan een touwtje mee rond kon stappen.
Dat viel tegen. Ze werd boos en sprong uit gif bijna op hem.

Ik heb het touwtje maar snel over genomen.
Mee aan een touwtje lopen, vindt ze heel bedreigend.
Het leek me daarom een goed idee om de boslaan op te stappen, zodat de focus meer op de omgeving zou komen en minder op mij.
Dat bleek een goed idee.
Daarna liep ze na een paar bokkensprongen ook in de bak braaf mee aan een touwtje.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vriend had Les op Diekke.
Diekke wordt binnenkort 15, maar was zo loeiheet dat hij er amper wat aan kon houden :D

Super dat je binnenkort weer mag beginnen Laura.
Zal best even spannend zijn in het begin, maar dat komt echt wel goed.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:24

boemel Wat schattig dat ze je vriend zo leuk vindt, maar nog wel even in relatietherapie dus :)
Ik heb even een deken vraagje. Ik heb altijd geleerd, paard houdt zichzelf wel warm als hij gezond is en goed hooi eet, dus als je hem niet scheert, geen deken erop want wordt veel te heet. Nu zijn eigenlijk alle Friezen die ik ken ongeschoren maar dragen ze wel allemaal een (dunne) deken en zitten daardoor mooier in de vacht. Hoe doen jullie dit? Ilse is nu de enige op stal zonder deken haha. Als het slecht weer is staan ze in de binnenbak dus ze staat ook nooit onder barre omstandigheden buiten. Denken jullie dat Friezen minder goed tegen de kou kunnen? Zeker als het niet vriest vind ik het een beetje onzin

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:34

Tsja, aan mij heb je niet zoveel dan. Hier gaan de paarden die gereden worden onder het scheermes, want ik heb geen zin in een zeiknat schuimend paard. En dus ook onder dikke dekens, want ik wil wel dat ze comfortabel zijn. En schoon, en droog enzo :)

De twee nu bijna twenters staan zonder deken, overdag buiten, in weer en wind, maar die van mij is echt een ontplofte cavia qua vacht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 00:46

Ik denk dat Friezen prima tegen de kou kunnen, maar het pak haar dat hier doorgaans bij hoort, vinden we nu eenmaal niet zo praktisch.

Hier staan ze ook onder deken.
Diekke is geschoren en Mirtje heeft bijna geen wintervacht.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 08:31

Ook hier de mannen onder een deken en geschoren anders heb ik 2 natte teddyberen

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:25

Mijn twee (fok)merries staan ook zonder deken hoor. En in weer en wind buiten. Ze tonen nooit koud en de dikte van de vacht valt mij nog mee. Nu staan ze nooit hele dagen buiten met slecht weer dus dat scheelt. En ze worden natuurlijk niet gereden op dit moment.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 10:57

Dan laat ik het nu zo, en volgend jaar maar scheren want ze is inderdaad zeiknat

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:31

@ Boemel; Die Dieke :D Frisse billen-paard. Heerlijk om zo te lezen <3
Maar klinkt wel alsof je serieus de goede kant op gaat met Mirtje.

@ nynke;
Jels staat wel onder een dekentje, maar zou dat misschien nog niet perse nodig hebben. Het is dit jaar al langer goed gegaan zonder dan vorig jaar - toen maakte ze bijna geen wintervacht aan. Dit jaar zit ze zo goed in haar vel dat ze dus een bijna-fatsoenlijke wintervacht heeft. En zolang de onderlaag droog blijft, hoef jij je ook geen zorgen te maken om de koude.

Maar feit blijft wel dat dit per paard enorm kan verschillen. Ik zou zeker ook goed naar het specifieke paard blijven kijken.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:11

Meestal ben ik niet zo fan van filmpjes delen vanwege alle meningen, maar mijn instructrice zei dat dit echt wel kon :) dus klein stukje galop van onze les van vorige week

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:34

Nynke, dat kan zeker wel.
Ziet er goed uit. Mooi constant ook.
Actief, maar ontspannen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:37

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:40

Cuteee! Ben je gaan volgen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 08:59

Afgezien van trauma, maagproblemen etcetera, etcetera is Mirtje een karakter op zich. Ze heeft zo’n eigen mening en dat maakt haar ook heel uniek en leuk.

Hier wat linkjes naar korte filmpjes van onze boef. <3

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4062691861

https://www.instagram.com/reel/CzO2mY6N ... RhaDZ6ag==

https://www.instagram.com/reel/CtpcULWr ... Yxb2ludjU3

Dus nu begrijpen jullie hopelijk hoe zwaar ik het met haar heb :=

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:25

Ik heb zo hard zitten lachen om de filmpjes van Mirtje :o := Dat laatste muziekje is ook gewoon perfect er onder.

Maar ik snap wel dat je het daar flink mee te kampen hebt Boemel. Het is jullie iig gegund dat het met de tijd allemaal weer goed komt.

@Nynke; dat mag zeker gedeeld worden hoor! Ziet er super fijn uit!

Gisteren nog bij de Nieuwe Heuvel geweest. Wat. Een. Drukte. Mijn hemel… Maar wel genoten van de paarden. Thijs was mee, hij vond de veulentjes toch het hoogtepunt. Die ene net drie weken oud! <3

Achteraf kwam ik er achter dat de vorige eigenaar van Jels er ook was. Die gaat dit seizoen weer fokken. Begreep dat ze bijzondere interesse hebben in Boet.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 10:31

Zo ik heb weer 2 insta accounts om te gaan volgen altijd leuk!

Nynke filmpje ziet er super uit hoor!
Boemel die merrie heeft echt karakter hahaha

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 12:40

Ik heb ook weer een paar insta’s te volgen. Leuk!

Ik ga met Pasen naar de Nieuwe Heuvel. Wil graag geloven dat het druk was. Het is ook altijd mooi en goed geregeld daar.

Oh was nog 1 filmpje vergeten te delen, waar ook weer de eigenwijze karakter vanaf spat :D
https://www.instagram.com/reel/C3KBkjyt ... lxcmxoYQ==

Wat ik ook echt bizar vind, is dat ze zich los in een 20x40m bak echt geweldig laat longeren. De cirkel is mooi rond, ze gaat niet uit de cirkel, ik kan haar eenvoudig naar me toe laten komen, omdraaien, ik heb tempo controle. Echt top allemaal.

Maar hang er een longeerlijn aan. Dan wil ze niet lopen, gaat ze omdraaien, trekken, bokken, etc.
Ik heb er nog nooit zo een meegemaakt :=

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 14:13

Hier ook bij de Nieuwe Heuvel gister. Ik vond het wel leuk, maar wel schrikken met de Gelderse..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:04

M_arjolein schreef:
Hier ook bij de Nieuwe Heuvel gister. Ik vond het wel leuk, maar wel schrikken met de Gelderse..

Wat is er gebeurd?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:18

Hoe kom ik er achter welke hengsten er naar de Hengstenshow Sint Nicolaasga komen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:24

boemel schreef:
M_arjolein schreef:

Wat is er gebeurd?

Combinatie zou de ring verlaten maar nam het dranghek mee. Zaten wat mensen, maar is min of meer net goed gegaan. Waren wel personen die zich bezeerd hadden, maar geen ernstige verwondingen.
Wagen stond dwars in het tussenpad terwijl het paard dus nog niet uitgespannen kon worden en de dranghekken zaten klem onder het chassis van de wagen. Paard is er zonder uiterlijke kleerscheuren vanaf gekomen.