SunnyHorse schreef:noem het een “pilot” Jekske, daarmee zijn menig leidinggevenden mee in zee gegaan
![]()
Het bloed van Kanne was voor ons de grootste factor die mee speelde om voor hem te kiezen: Ulbrân x Thorben. Dat past mooi op onze Wolfert merrie.
Achteraf bezien is Kanne in mijn ogen misschien iets teveel hetzelfde type als onze merrie, dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt en of het vooruitgang brengt.
Ik heb me voorgenomen om in de toekomst ook meer mijn “emotie” mee te nemen in het keuze proces. Enerzijds rationeel benaderen, maar defactor ook flink mee te laten wegen.
In onze merrie zit ook Doaitsen, ben daar zelf inmiddels niet zo meer van bevreesd. Onze merrie heeft absoluut persoonlijkheid en pit, ontzettend veelzijdig. En als je de sport in wil dan heb je dat ook nodig denk ik. Ze is absoluut niet verkeerd en heel eerlijk. Dus ik denk dat je vooral naar paard zelf moet kijken en niet blind moet staren wanneer er ergens Doaitsen op papier staat.
Ik heb inmiddels al een strategie

Natuurlijk is het een mogelijkheid om nu al een bom te planten bij de board of directors en nu al alle discussies te gaan voeren, maar zelfs ik (als jurist) zit dat niet op te wachten... Dus ik heb besloten eerst dit veulen te gaan fokken en af te wachten wat er uit zal komen. Voor hetzelfde geld past het ons gewoon goed en komt er een heel compleet paard uit. Maar het is natuurlijk ook geen gegeven dat het Jels nog gegund is, dus voor hetzelfde geld gaat het hele verhaal niet door.
Mocht deze poging slagen en ik toch twijfels houden, kan ik volgend jaar besluiten nog een ronde te doen en dan de discussie met Thijs aan gaan. Het betere veulen (naar ons inzicht) houden we dan aan en de ander zal verkocht worden.
Overigens is jouw overweging m.b.t. Kanne vergelijkbaar met de mijne: Jelske is namelijk van Lolke (en Wolfert v. Felle v. Lolke) en ook haar bloedlijn past mooi bij Kanne.
Ik ben wel heel benieuwd in hoeverre emotie straks invloed gaat hebben op jullie hengstenkeuze

Je hebt gelijk hoor, wat betreft jullie merrie. Je hebt altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen en er kan zoveel van invloed zijn op het karakter van een paard. Ik kijk ook altijd verder dan het papier. Het papier maakt namelijk niet het paard. Klinkt overigens wel alsof jullie er een fijne merrie aan hebben.
Jels is de afgelopen dagen op en top pennypony geweest