[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 23:08

Ohhh… stoute Jels! Nog wel sterkte met de kat!
Boemel wat naar dat het weer wat minder lijkt te gaan…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:16

Soms is een stout paard een goed teken Jelske.

Ik ben vandaag niet teruggebeld door de dierenarts. Maar, ik geloof niet dat ik het nog aandurf met die Omeprazol. Ze heeft echt last van haar buik nu. :(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:41

Dierenarts wilde Omeprazol door blijven geven en nog een ander medicijn erbij voor de maag. Ik durfde het niet aan, ze zat gisteren gewoon tegen koliek aan.

Afgesproken is dat we haar nu 10 dagen rust geven en dat we dan bij aanhoudende klachten bloedonderzoek gaan doen. Uit bloedonderzoek kunnen ze ontstekingswaardes die betrekking hebben op de darmen boven water halen.

Probleem is alleen…. Toe tap je bloed bij een paard dat geen dierenarts in de buurt laat komen?
Of we zelf bloed kunnen tappen?
Ik zie het niet zitten eigenlijk. We gaan dan klungelen en maken het vertrouwen alleen maar verder kapot.

Dus afgesproken dat we dan oraal sederen voor de dierenarts komt en dan gaat de dierenarts het zelf proberen en in het ergste geval wij …. Onder begeleiding van de dierenarts.

Ik vind het wel ellende hoor :(

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:25

Ja, wat een ellende Boemel.
Bloedonderzoek geeft hopelijk meer duidelijkheid en richting voor een eventueel behandelplan.

Verdoven voor de komst van de DA klinkt voor nu voor de beste optie.

Kan ze eventueel naar een andere locatie, zodat ze de associaties daar krijgt en niet bij jullie? Of levert dat meer stress op?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:06

Ja, ze zou naar de kliniek kunnen, maar dat was de laatste keer ook veel poeha. Jong, druk paard, uitlopende afspraak en zo’n heisa met paardentrailers en paarden op de parkeerplaats, dat ik eigenlijk nergens meer naar toe kon. Dan toch maar liever thuis :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 15:52

Boemel ik snap dat je je zorgen maakt maar haar gezondheid staat voorop dus misschien even door de zure appel heen en niet te bang zijn. Goed sederen vooraf dan is ze snel klaar zonder negatieve associaties. En misschien nu al trainen thuis met gekke voorwerpen aanraken en bij alles wat ze goed doet heel uitgebreid belonen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:19

Ik heb een handje aan een stokje gemaakt (gevulde handschoen) en daar ben ik haar nu mee aan het aanraken.

Helaas is ze niet dom. Ze snapt heel goed dat dat handje door mij ‘bestuurd’ wordt en ze vindt dat handje hartstikke prima.

Ik denk dat ik clickertraining met haar ga oppakken om focus op een target te krijgen ipv op een mens.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:47

Wat een ellende Boemel. Kan me voorstellen dat je er zo klaar mee bent.

Oh jee die was lekker pittig dus Jelske.

Ik heb het vroeger wel gemerkt op wedstrijd. Mijn merrie straalt niet zo heel veel uit in de baan en als er dan een Friese hengst voor mij startte merkte ik echt wel verschil. Al liep die van mij dan de oefeningen naar mijn idee wel echt correcter.

Mooie punten Meya!

Ja en jammer Alwin weg. Toch jammer.

Hier contact gehad met Fysio. Vandaag ook een filmpje kunnen maken van het geluid omdat er eindelijk geen harde wind meer stond. Heb wel toestemming om gewoon te rijden. Merkte dat het geluid na een paar rondes draf ook echt verdween en heb daarna niks meer gehoord. Moet met 2 weken wel echt weg zijn, maar anders komt ze even langs.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:36

Dat klinkt geruststellend aangaande het gekke geluid. Fijn dat je het geluid hebt kunnen opnemen.

Ik had vroeger een hele knappe ruin, waar ik helemaal zulke mooie proeven niet mee reed, maar met hem had ik altijd hogere punten als met de gewonere merrie die ik daarvoor had.

Mijn vriend heeft zich ingeschreven voor zijn eerste wedstrijd met Diekke volgende maand.
Ik ben heel benieuwd. Diekke is erg braaf in de zin van niet bokken, niet wegspringen, niet steigeren, maar wel heel heet.
Daarnaast een lange merrie en geen makkelijk lijf.

Nageeflijk houden zonder dat ze sterk wordt is best lastig. En tegenwoordig lukt me dat meestal wel, maar het neusje er iets meer uit, maar nog steeds zacht in de aanleuning en fijn onder controle voelt soms als mission impossible.

Ik heb zojuist gereden en ze was heel heet. Foto’s zijn ingezoomde beelden van de bewakingscamera en niet al te best.
Afbeelding
Afbeelding

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 15:41

Wat leuk dat je vriend dat gaat doen zeg!

Ziet er wel uit alsof ze lekker kan strekken zeg!

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:37

Hoi! Ik kom hier binnenvallen en hoop mij binnenkort ook te melden als eigenaar van een Fries! Wij zijn opzoek naar een 1/2/3 jarige Friese merrie als opvolger voor mijn pony. Aankomende zondag gaan we naar 2 paarden toe om te kijken. ‘Vroerger’ veel met Friezen gewerkt en is toch altijd blijven kriebelen om er zelf een te hebben! :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:27

boemel schreef:
Dierenarts wilde Omeprazol door blijven geven en nog een ander medicijn erbij voor de maag. Ik durfde het niet aan, ze zat gisteren gewoon tegen koliek aan.

Afgesproken is dat we haar nu 10 dagen rust geven en dat we dan bij aanhoudende klachten bloedonderzoek gaan doen. Uit bloedonderzoek kunnen ze ontstekingswaardes die betrekking hebben op de darmen boven water halen.

Probleem is alleen…. Toe tap je bloed bij een paard dat geen dierenarts in de buurt laat komen?
Of we zelf bloed kunnen tappen?
Ik zie het niet zitten eigenlijk. We gaan dan klungelen en maken het vertrouwen alleen maar verder kapot.

Dus afgesproken dat we dan oraal sederen voor de dierenarts komt en dan gaat de dierenarts het zelf proberen en in het ergste geval wij …. Onder begeleiding van de dierenarts.

Ik vind het wel ellende hoor :(

Het is ook ellendig. Wat een dilemma. Hoe zijn jullie het weekend doorgekomen?
Die knappe Dieke <3 Ik ben heel benieuwd hoe jouw vriend en Dieke het gaan doen op wedstrijd. Wanneer/waar staat die gepland?

@M_arjolein: op zich een fijn bericht dat je van de fysio door mag rijden. Heb je het sindsdien nog gehoord?

@Afkepieteke: Welkom. Ben je opzoek naar een specifieke lijn? Wat voor afstamming hadden de paarden die jullie afgelopen weekend bekeken hebben?

Hier wel prima weekendje achter de rug. Vrijdag op tijd naar stal gegaan even eventjes wat klusjes opgepakt. Voerbakjes schoongemaakt, nieuw voer klaargezet, voervoorraad opgeruimd, zadelkast voorzien van wat extra haakjes: dat soort dingen. Zaterdag kwam een vriendin met haar dochtertje (bijna 6) langs. Echte pennydag van gemaakt :Y) Stallen opstrooien, paard uit de weide plukken, poetsen tot ze als nieuw was, nieuwe vlechtjes (met glitters en strik - arme Jels :') ) snoepjes, knuffels, the works. Mocht een pony lenen van een stalgenoot dus ze kon ook nog een rondje door het bos. Kind was zo gelukkig. Maar ja, toen moest ze weer naar huis. Meisje was zo verleifd,. die had tranen met tuiten dat het er weer op zat :o Zo zoet.

Gisteren met Jels een rondje door het bos gewandeld. Lieve brave, gouden merrie. :+: Ik heb werkelijk het idee dat ze voorzichtige tekenen van verbetering laat zien. Nog 4 weken tot de controle-echo meen ik en voor mijn gevoel komt het nu vlot dichterbij.

Afgelopen week alles rond gemaakt voor de ET met Van Kempen. Nog even de vraag wanneer/hoe lang we Jels brengen of dat we gedeeltes van het proces door Karin Hendriks laten doen (zie heeft immers haar praktijk hier om de hoek). Wilde ik hengst reserveren... Was Kanne al niet meer beschikbaar voor 2024... -O- Had ik wel flink de balen van. Op papier past onze tweede keuze ook wel goed (Murk, geheel toevallig), maar ik vond hem in de ring gewoon niet zo overuigend in januari. Dus nu heb ik eigenlijk enorme twijfels. Maar aangezien ik geen garantie heb dat volgend jaar nog een goed idee is, dit jaar iig maar Murk proberen denk ik en dan Kanne als nog voor volgend jaar reserveren. Mocht het ons gegund zijn, blijft het mooiste veulen en wordt het andere verkocht.

Voor de zekerheid wel een aanvraag om een online-fokadvies op aan het stellen. Dan kan ik mijn uitgangspunten een beetje staven... :list:

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 17:13

Spannend Jelske met de ET! Ik ben benieuwd hoe dat verloopt en wat het kostenplaatje daarachter is. Ik wil afhankelijk of het merrie veulens zijn dit jaar misschien nog een fokmerrie erbij. Laatst bij een leuke ster merrie wezen kijken, maar zo duur >;) ik wacht eerst even de veulentjes af. Dus misschien is ET ook wel wat voor mijn merries, hoef ik alleen een draagmerrie aan te schaffen /3

En dat van Kanne zag ik ook, volgens mij was die vorig jaar haast al vol voor dit jaar _O- maar wel een goed teken. Volgens mij verwacht iemand hier toch een veulen van hem?

afkepieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:17

Ik ben zondag wezen kijken naar een alger X doaitsen en een Menne X doaitsen.
Ik ben niet specifiek opzoek naar een bepaalde lijn, want zover is mijn kunde ook niet. De Menne was wel een erg leuke, maar twijfel nog wat over het Doaitsen bloed, omdat ik heb gehoord dat dat niet altijd even makkelijk is. Ik zoek een 1/2/3 jarige merrie, om zelf de sport mee in te gaan en eventueel later mee te fokken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:23

Ik zag een leuke Elias merrie voorbij komen op Facebook, 1 jaar oud Elias x Bikkel. En als voorzitter van de Elias fanclub moet ik daar natuurlijk wel even aandacht aan besteden :)

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 20:39

Ja die Elias x Bikkel is een leukerd!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 21:29

Dennenboom schreef:
En dat van Kanne zag ik ook, volgens mij was die vorig jaar haast al vol voor dit jaar _O- maar wel een goed teken. Volgens mij verwacht iemand hier toch een veulen van hem?

Ja! Check! Over 52 dagen hopen we een gezond Kanne veulen te verwelkomen.

Ben braaf aan meelezen. Even niet de ruimte om uitgebreid te reageren. Dus ga weer over naar de meelees modus.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 22:40

Balen indd Jelske dat Kanne al helemaal vol zit ik had ook al gehoord dat dat heel snel ging met hem. Meesten hadden hem vorig jaar ook alweer voor dit jaar gereserveerd. Wel interessant dat jullie dat ET proces gaan doen!

Vorige week leek het geluid bijna verdwenen na paar keer rijden en oefeningen. Maar zou gister met haar wandelen in de bak en toen vond ze het weer nodig om debiel te doen en te steigeren en nu was het geluid vandaag weer erger. Dus de fysio moet gewoon maar even komen. Snap er ook niks van. Paard is 16 dit jaar en wordt alleen maar drukker en gekker O:)

Ben benieuwd naar jullie Kanne veulen Sunnyhorse.

Hier nu definitief keuze gemaakt om met Tymen te gaan dekken dit jaar. Nu even wachten op de 1e duidelijke hengstigheid om even de baarmoeder te laten checken aangezien de laatste keer al een aantal jaar geleden is.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:54

Dennenboom schreef:
Spannend Jelske met de ET! Ik ben benieuwd hoe dat verloopt en wat het kostenplaatje daarachter is. Ik wil afhankelijk of het merrie veulens zijn dit jaar misschien nog een fokmerrie erbij. Laatst bij een leuke ster merrie wezen kijken, maar zo duur >;) ik wacht eerst even de veulentjes af. Dus misschien is ET ook wel wat voor mijn merries, hoef ik alleen een draagmerrie aan te schaffen /3

Ik kan jullie gerust een beetje meenemen in het proces.

Eerste stap nu is de volgende hengstigheid afwachten. Dan ga ik langs bij Karin Hendriks om haar baarmoeder(hals/mond) te laten scannen, te kijken waar in de cyclus ze zit en hoe het oedeem eruit ziet. Dan weten we of alles in goede staat is om te kunnen bevruchten. Dan laat ik ook gelijk een swap doen om te laten testen op evt. ontstekingen/slechte bacteriën.
De ET zelf is niet noodzakelijkerwijs de grootste kostenpost. Grootste postenkost voor mij is de huur van de draagmerrie (en dan nog is de investering vergelijkbaar met de aanschaf van een veulen). Het is een beetje afhankelijk van wat de prijzen in dat dekseizoen gaan doen. Uiteindelijk zul je een stukje onder of een stukje boven de gemiddelde aanschafwaarde van een veulen uitkomen. Als je een eigen draagmerrie hebt en de ruimte hebt om die zelf te stallen, ben je feitelijk spekkoper.

afkepieteke schreef:
Ik ben zondag wezen kijken naar een alger X doaitsen en een Menne X doaitsen.
Ik ben niet specifiek opzoek naar een bepaalde lijn, want zover is mijn kunde ook niet. De Menne was wel een erg leuke, maar twijfel nog wat over het Doaitsen bloed, omdat ik heb gehoord dat dat niet altijd even makkelijk is. Ik zoek een 1/2/3 jarige merrie, om zelf de sport mee in te gaan en eventueel later mee te fokken.

Interessant! Wat vond je zo leuk aan de Menne?

Sanet schreef:
Ik zag een leuke Elias merrie voorbij komen op Facebook, 1 jaar oud Elias x Bikkel. En als voorzitter van de Elias fanclub moet ik daar natuurlijk wel even aandacht aan besteden :)

En daar wordt je dan ook hoogstens voor gewaardeerd :D Elias is voor mij uitgesloten van de hengstenkeuze. Ik ben ook wel eens benieuwd wat het oplevert met een andere combinatie.

@Sunny: Ik houd graag even contact als je dat niet erg vindt :Y) Wat voor merrie zat daar ook alweer achter?

Vooralsnog heb ik voor dit jaar Murk gereserveerd. Ik voel mij er niet helemaal overtuigd bij. Het is een echte gok, al kan hij op papier een heleboel goeds aan Jels toevoegen (beetje verfijning, meer souplesse, behoud van een prettig karakter). Ook de statistiek heb ik mee wat dat aangaat. Ik heb werkelijk alle fokwaarden doorgerekend en die statistiek doet het ook echt niet gek. Ik ben mij er van bewust dat Kanne inmiddels al 5 is en veel meer uitgezwaard en mede daardoor meer imponeert dan een 3-jarige Murk. Bovendien zijn het natuurlijk ook serieus andere type paarden (wereld van verschil zelfs) en toch heeft het allebei iets. Ondertussen heb ik meer uit niewsgierigheid zo goed en zo kwaad het formulier voor het online fokadvies eens ingevuld. Ik vind het wel een erg beknopt formulier, maar goed. Voor die paar tientjes ben ik wel eens benieuwd waar zij mee komen en daar zou ik dan eventueel eens mijn theorie aan kunnen staven.

Al moet ik wel zeggen... :roll: Dat ik weer ergens op heb zitten broeien... _O-

Ik overweeg Kanne alsnog voor volgend jaar te reserveren. Ik weet niet of het Jels gegund is, maar zo ja, zie ik de volgende mogelijkheid. Een veulen van Murk en een veulen van Kanne. Beide ook lekker de opfok in gooien. Tegen de tijd dat ze 3/4/5 jaar oud zijn en beide beleerd de keuze maken welke mag blijven. Met de kanttekening dat hengsten sowieso verkocht worden. Past voor mij niet in de huidige setting.

Ik moet alleen de leidinggevende thuis nog van deze hypothese zien te overtuigen... :9k :list:

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:20

Vooral dat laatste zinnetje _O-

PS: Liefde van de man gaat door de maag (gezegde)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:40

:D noem het een “pilot” Jekske, daarmee zijn menig leidinggevenden mee in zee gegaan :+

Heeeeerlijk dat puzzelen met hengsten Jelske!
Ben ook benieuwd wat er uit je opgevraagde advies komt.

Fokken met een nieuwe hengst vind ik persoonlijk ook erg leuk. Zo’n jonge hengst ontwikkeld zich nog enorm, er is nog niets bekend over zijn nakomelingen en dat vergroot nieuwschierigheid bij mij maar ook anderen hebben vaak grote interesse in de eerste lichting van een nieuwe hengst.

Het bloed van Kanne was voor ons de grootste factor die mee speelde om voor hem te kiezen: Ulbrân x Thorben. Dat past mooi op onze Wolfert merrie.
Achteraf bezien is Kanne in mijn ogen misschien iets teveel hetzelfde type als onze merrie, dus ik ben benieuwd hoe het uitpakt en of het vooruitgang brengt.

Ik heb me voorgenomen om in de toekomst ook meer mijn “emotie” mee te nemen in het keuze proces. Enerzijds rationeel benaderen, maar de :P factor ook flink mee te laten wegen.

In onze merrie zit ook Doaitsen, ben daar zelf inmiddels niet zo meer van bevreesd. Onze merrie heeft absoluut persoonlijkheid en pit, ontzettend veelzijdig. En als je de sport in wil dan heb je dat ook nodig denk ik. Ze is absoluut niet verkeerd en heel eerlijk. Dus ik denk dat je vooral naar paard zelf moet kijken en niet blind moet staren wanneer er ergens Doaitsen op papier staat.

Als alles goed gaat, hebben we hier straks drie merries om in te kunnen zetten in de fokkerij. Eigen draagmerrie is dan ook een mogelijkheid.
Met ET moet je dan wel “geluk” hebben dat de cyclus synchroon loopt of te krijgen is wanneer je een eigen draagmerrie wil inzetten. In dat kader is Icsi natuurlijk handiger: dan plaatst je de embryo terug wanneer de draagmoeder er klaar voor is.

Ik vind die technieken super interessant. En sluit niet uit, dat we dat ook nog verder gaan onderzoeken over een jaar of 2 jaar.

We hebben afgelopen zomer ook even de draagmerrie moeder van een van de merries hier gehad. Reusachtige kwpn’er die overduidelijk afgekeurd was voor de sport. We hadden geluk: ze was zo verschrikkelijk lief! Maar ik had het echt met haar te doen, ze was duidelijk flink beperkt en mij veel te schraal. Ik heb veel tijd en aandacht en voer in haar gestopt.

Wanneer je een draagmerrie huurt is dus wel de vraag wat voor merrie het is. Veel mensen gaven aan dat ik geluk had dat het zo’n lief paard was in de omgang omdat ze dit vaak anders meemaakten. En ik heb me erg druk gemaakt over de gezondheid en welzijn van deze merrie.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 10:42

Ben wel benieuwd naar jullie Kanne veulen Sunnyhorse. In wat voor zin was die draagmerrie dan beperkt? Wel vervelend als je daar dan heel erg zorgen van hebt.

Interessant dat proces Jelske. Wel jammer dat je nog niet overtuigd bent van Murk. Ben wel benieuwd wat er uit je fokadvies komt. Hahaha en dat is ook een goed idee inderdaad voor volgend jaar.

Hier dacht ik dat ze hengstig was deze week, dus veearts gebeld want wilde een check doen en evt eerst swab afnemen. Nou kan dat ook nog wel even wachten maar denk als er wel wat behandeld moet worden. Maar gister belde die terug en toen vertoonde ze al niks meer. Dus afgesproken dat ik bij 1e tekenen voor de zekerheid maar bel. Heb het alleen nog nooit heel duidelijk gezien bij haar alleen toen we hengsten op stal hadden

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 16:22

Leuk, alle fok ideeen :D Ben benieuwd naar alle veulentje.

Sunnyhorse jullie Kanne was geloof ik een dikke week eerder verwacht dan de onze.
Wij hebben Kanne ook gekozen oa om papier, maar ook qua hengst zelf. Hebben gekozen om alleen bij de bikkel x haitse merrie te doen. Daar past hij qua bouw ook beter op en qua manier van lopen dan bij de Epke merrie.

Ik kijk er naar uit om door te kunnen rijden, nu voor het eerst dat ik gewoon een doel kan stellen over 1,5 a 2 jaar :D Ook wel heel fijn gevoel. En ik mag toch niet alle veulentjes houden helaas :+

Met emotie fokken is ook goed sunnyhorse :P zo is mijn eerst gefokte veulentje goedgekeurd bij het nrps. Ik vond Geniaal zo... geniaal :Y) Dus die gekozen destijds. Jaar erna is er meer naar het papier gekeken en qua hengst, heeft mijn man gekozen.

Ons enter merrie gekozen qua karakter vd hengst, een Yme. En ze is leuk <3

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 18:28

Voor 1 merrie is mijn keuze op Martinus gevallen. Hij bleef bij mij hangen en past wel goed bij haar. We staan voor nu op de reserve lijst, waarschijnlijk kan ze er wel bij. Maar dat is nog even afwachten, ik hoop het :))

Ook leuk Meya doelen stellen ! Ik ben ook benieuwd naar Kanne zijn veulens. Zag er vandaag 1 voorbij komen, leek nog niet zo gek

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 21:22

Leuk Martinus is heel gaaf. Gaf 0,00 % inteelt op mijn merrie op 5 generaties. Ik wilde zelf alleen niet heel snel beslissen en dat moest bij hem wel indd gezien de wachtlijst anders.

Dat is ook wel fijn Meya even wat doelen halen met rijden. Wat fijn dat jullie Yme nakomeling zo’n leuk karakter heeft! Jammer dat Yme er niet meer is, vond hem toen echt zo gaaf.