Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:41

Strikje erom en stuur maar naar Afrika :j

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:45

Wauw Jenara die foto is gaaf!
Nette proef Robijn
Autumnn, je klinkt hier alsof je heel blij met hem bent, hd niet in de gaten dat je nog zo strugglet met hem in de bak, vervelend zeg! Ik hoop dat je ook hier met hem doorheen komt!
Wat vervelend Earth :(:)
Iriscope, ik heb de manen na bijna een jaar eraf geknipt :') Vlechten bleven niet zitten haha. Ik ga ze nu weer laten groeien en zie wel wat ik dan weer doe. Voor nu zodra ik hem poets gaat er cowboy magic in.
veerle92, wauw mooie foto's, jammer dat je geen WP hebt gekregen, het ziet er toch heel netjes uit! Succes vrijdag :D

Mijouxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:48

veerle92 schreef:
Sorry dames niet alles doorgelezen, maar wil wel even met trots deze foto’s laten zien..

Helaas geen wp, maar super trots op hoe ze voor de eerste keer zo door de ring heen liep <3

[ [url=m/9wZXjt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8iVKCR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie foto’s zeg !
En als je zelf maar tevreden bent ondanks geen winst dan heb je al gewonnen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:06

Vandaag weer gereden, ik moest van mezelf in de buitenbak. Ik heb hem eerst gelongeerd (want ik merk zodra hij “warm” is, hij veel minder spookt), en inderdaad, het ging een stuk beter en ik heb ook echt kunnen trainen. Rechtsom vind hij heel erg moeilijk om in te buiten en daar spookt hij ook meer, dus daar zijn we van onder af aan begonnen.
Ik heb fijn gereden :)
Vanaf volgende week voorlopig weer privéles ingepland dus we gaan weer aan de bak

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:18

Wat goed Autumnn! Plaatsvervangend trots op jullie vanuit hier. Die goede ervaring hebben jullie maar mooi te pakken.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:38

Hey dat is fijn om te horen zeg! Super, ben heel blij voor je!

Despacito heb ik vandaag voor het eerst even uit de wei geplukt en van de andere paarden weg gehaald.
Meneer is nogal hengst-ig want hij is net 8 weken gecastreerd, dus ik hoop dat het gehoor in mn linkeroor nog terug komt na zn geschreeuw :+
We gaan beginnen met wat grondwerk om aan het vertrouwen te werken en hem te leren met spanning om te gaan.
Zijn jullie PRE's ook zo enorm sensibel/nerveus of is dat die van mij alleen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:52

(Fijn ) sensibel is Izarra wel. Heb haar overigens ook geleerd dat ze niet overal aandacht aan hoeft te geven. Dat is fijner voor mij ivm mijn lichamelijke beperking.
Ze is nog steeds heel alert, maar niet heel nerveuzig. ( van zichzelf al niet )

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 13:53

Ik ben gek op sensibele paarden, maar vind het inderdaad ook belangrijk dat ze leren om dingen te negeren en leren hoe ze spanning af laten vloeien. Ik word wel elke dag meer verliefd op hem moet ik zeggen <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:00

Lief dank jullie wel <3

Dat sensibele herken ik wel hoor :j ik leer hem inderdaad ook dat hij niet álles hoeft te zien en horen maar daar is hij het niet zo mee eens :+
Zijn box is achterin het gangpad en daar voelt hij zich niet zo thuis. Ben nu op zoek naar een andere box waar hij lekker vooraan kan staan. Kan hij lekker de hele dag naar buiten kijken en iedereen besnuffelen die langsloopt :')
Ik voer nu trouwens de sereenbrok van voermasters en die vind ik wel erg fijn moet ik zeggen. Daarnaast zou ik sowieso magnesium geven (als je dat nog niet doet)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:38

Die van mij is wel scherp, maar absoluut niet nerveus. Juist een erg dapper paard.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:53

Matheno schreef:
Die van mij is wel scherp, maar absoluut niet nerveus. Juist een erg dapper paard.

Nero is ook wel dapper. Hij loopt op alles en iedereen af om kennis te maken.
Was laatst een husky heeel hard aan het blaffen naar hem en Nero loopt zo op hem af. Husky gelijk stil :')
Toen we de wilde paarden tegenkwamen in het bos liep hij er ook zo op af. Ik kan weinig bedenken waar hij bang voor is. Hij loopt ook zo langs ronkende machines of iets.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:22

Hier 2 hele verschillende types. De 1 is heel sensibel, de ander is wat relaxter. Ze houden elkaar mooi in balans :D

Veerle, wat goed!! Jammer dat je geen wp had, maar lekker verder oefenen en dan komt dat helemaal goed. Jullie zijn een knap duo.

Autumn, fijn dat de training nu beter ging. Doet hij het in andere rijbakken ook zo?

Iriscope; hahaha een hengst-ige ruin die je doof schreeuwt lijkt me geen pretje :') hopelijk gaan zijn hormonen een beetje minderen en komt jouw gehoor terug := toffe naam heeft hij btw!

Robijn, gefeliciteerd met de winstpunten. Je gaat lekker zo :D

Ik heb ook ineens het idee gekregen om te gaan starten met mijn merrie. Weet niet goed waar het precies vandaan komt, want 10 jaar geleden heb ik gezworen nooit meer op wedstrijd te gaan want ik kan niet goed met die stress omgaan, maar ik merk nu dat ik een doel mis en daardoor niet gemotiveerd ben. En voor de working equitation moet je toch ook een dressuurproef kunnen rijden, dus ik zie het als training / voorbereiding voor de working equitation wedstrijden. Dromen mag.. toch? :o

Drie maanden geleden kreeg ik nog een paniekaanval als je me zei dat ik op mijn paard moest gaan zitten en nu heb ik mijn eerste dressuurproef gepland in september :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:33

@Dais, in de binnenbak ook, maar een stuk minder. Verder heb ik nog niet met hem op ander terrein gereden. Dat wil ik wel steeds meer gaan doen, al is het alleen maar om kilometers te maken :j

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:08

Superknap Veerle!! Mooie foto's ook, jullie zien er echt top uit :D
En ja dat achter de loodlijn lopen :+ herkenbaar hoor! Hoewel ik er eigenlijk niet echt meer last van heb sinds ik van bit ben veranderd!

@Autumn, ik wist ook niet dat jullie het nog zo lastig hadden in de bak, maar supergoed dat je nu al eens een goede training hebt kunnen rijden!! Het is wat zoeken hé, wat werkt en wat niet. Met geduld en oefening komt dat vast helemaal goed :D en inderdaad veel kilometers maken

@Iriscope, ik heb ééntje die wisselt tussen superchill en dramaqueen :') het ene moment kan ik er mee lange teugel mee buitenrijden langs echt elke grote tractor, lawaaimakend wat-dan-ook en geeft ze geen kik. En een paar weken later schiet ze er in de bak vandoor als een ander paard nog maar briest :') houdt het wel boeiend zo :+ Ik heb altijd het gevoel dat Jenara tegelijk super sensibel is, maar ook super dapper, beetje zoals Matheno zegt. En Autumn haar beschrijving herken ik dus ook heel erg.
Ik vind het in ieder geval een enorm boeiend en leuk karakter :D Maar het vergt wel wat tijd en goede communicatie om ze goed te leren kennen, het heeft bij mij toch ook wel zeker een jaar geduurd voor ik het gevoel had dat we echt een team waren en het wordt nog steeds alleen maar beter.

@Dais, Succes alvast :D leuk al die wedstrijddoelen hier!! En wauw, zo zie je maar hoe ver je kan komen in korte tijd!

Ons extreme mountain trail weekend komt nu wel heel dichtbij! Volgende week al :D
Vanavond nog een trailer-laad-les ter voorbereiding. Daarnaast wil ik dus komende zomer verder aan het trainen voor onze eerste TREC wedstrijd in het najaar.

En ik heb resultaten van onze fantasy shoot jongens! Wat GAAAAF, ik wil dit nog doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Als je er meer wil zien, ik heb een ITP topic gemaakt

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=53&t=2061543

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:11

O wat mooi zo’n fantasy shoot. Ik hou van fantasy <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 18:31

@Jenara, het is echt zeker zoeken met hem. Ik moet zó op gevoel, rust en vertrouwen met hem rijden. Hij duld absoluut geen harde hand, strakke teugels of correctie en ik moet echt even zoeken hoe daarmee om te gaan. Niet dat ik een harde hand heb bedoel ik hiermee, maar ik heb wel mijn teugels op maat en helemaal voor als hij weer eens wegspringt. Dan heb ik toch liever teugels op maat dan een losse teugel :+ . Maar goed, ik heb echt heel fijn gereden vandaag, en er gaan langzaam steeds meer knopjes bij mij en hem om :)

Je foto’s zijn trouwens echt absoluut fantastisch <3 kan me voorstellen dat dat smaakt naar meer! Is zij trouwens ook zo makkelijk met shoots? Nero staat gerust een uur met zijn oren naar voren :')

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:15

Haha, ook herkenbaar, het niet dulden van een harde hand :') Hier was het ook zoeken hoor, wel contact, meer ruimte geven, of net meer vragen. Ik heb nu (na 3,5j) eindelijk het gevoel dat ik echt kan rijden, en niet moet zitten zoeken naar hoe haar voorwaarts te krijgen zonder dat ze opkrult, hoe en waar ik mijn handen moet houden enzo. Nu moet juist haar balans nog verbeteren en goed blijven werken op het recht richten, maar verder zijn we goed op weg. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat dat bij jullie ook wel helemaal op zijn plooi komt!

En haha nee, helaas, Jenara staat vaak redelijk zuur te kijken zo van "moet dit echt", dus het is nog wel een uitdaging om een mooie foto met oren naar voren te krijgen. Ze reageert ook echt bijna nergens op van geluidjes ofzo. Paardengeluiden via de gsm werkt voor 1 of 2 keer, daarna haakt ze daar ook op af :')
En met deze shoot wou ze ook echt heeeel moeilijk stilstaan als ik erop zat, heb me er even boos op gemaakt zelfs :') in de piste kan ze dat perfect, gelukkig ook maar, want dat is een oefening in de TREC ook, maar buiten is daar nog werk aan de winkel :p

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:29

Oo is dat een dingetje ja niet stil willen staan onder het zadel?
Ik loop daar tijdens het rijden wel tegenaan.
Met opstijgen en afstijgen staat Izarra keurig stil. Tijdens het rijden echter is dat een uitdaging :')
Wanneer ze het wel braaf doet beloon ik uitbundig in de hoop dat het kwartje echt gaat vallen en het binnenkort geen probleem meer is.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:39

Autumnn schreef:
@Tarzan: zo goed gaat het bij ons niet hoor. In de bak weet ik echt niet wat ik met hem aanmoet. Hij blijft maar wegschieten bij élke hoek. Op het rechte stuk is hij alweer bezig met de volgende hoek. Nek erop, schudden met zijn hoofd als ik de teugels strakker neem, hoeken afsnijden, hij komt soms omhoog, schiet de andere kant op. Ik kan er echt niks mee. Buiten is hij zo lief, ik durf er bijna een kind op te zetten. Maar in de bak.. ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik wantrouw hem in de bak onderhand.
Ik heb maar weer iemand erbij gevraagd die me vorige keer ook had geholpen maar anders weet ik het ook echt niet meer.
Als iemand tips heeft.. hoor ik het graag

Hebben andere paarden er ook last van? Het kan soms zijn dat er bepaalde wateraderen onder de bak doorlopen waardoor ze enorm opgefokt raken. Vooral gevoelige paarden kunnen hier énorm op reageren. Zo rijd ik vaak op het weiland, dat gaat super op één hoek na. Daar blijken dus wateraderen te zitten. Mocht dat niet het geval zijn dan kun je kijken hoe het gaat als je eerst gaat grondwerken in de bak. Heb je een andere plek wellicht waar je dressuurmatig kunt rijden? (denk aan een weiland o.i.d.)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 09:41

Jullie gaan hard joh! Ik ben iets te druk om het goed bij te houden.

Onrustige paarden zie ik voorbij komen, mijne heeft echt veel baat bij 24/7 buiten in kuddeverband, dat heeft al een heel groot verschil gemaakt.

Wedstrijden gereden zie ik, super leuk!

En een mooie shoot <3

Ik ga morgen per ongeluk weer op wedstrijd :')

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:18

Autumnn: Wat onwijs gaaf, hebben jullie al eerder meegedaan?

Robijntjah: Succes morgen!

Jenara: Wauuuuw die foto, echt prachtig! En de rest ook in het bos met die lichtval, wauw wauw wauw!

Mijouxx: Echte mannen dragen roze toch? Het staat hem heel mooi. Zie ik nou dat jij de Presteq hebt? Hoe bevalt die? En inderdaad mooi wit, bij mij kan daar geen vlekkenverwijderaar tegenop haha...

veerle92: Wat een knap paard en prachtige foto's. Die punten komen vanzelf.
Die punten zie ik ook vaak op mijn coupon staan. Is toch denk ik omdat ze er vaak al snel wat gespannen uitzien en wat sneller "opkroppen" dan de gemiddelde KWPN'er.

Autumn: Fijn om te lezen dat het al beter gaat. Soms kan een les ook helpen. Diegene let vaak nét op de dingen die je zelf niet doorhebt.

Hier gisteren weer gestart tussen de enorme buien door. Een mooie 1e plek en twee winstpunten wat maakt dat we Z2 mogen starten. *\%/* Of we dat gaan doen weet ik nog niet. Hij heeft nog steeds enorm veel spanning voor we op wedstrijd gaan, hij staat echt te shaken. Tijdens het inrijden zijn we die spanning steeds sneller kwijt en rijden we nu mooie ontspannen proeven. Ook switchen we nog tussen trens en stang en trens. Ik merk dat Hugo met stang en trens zijn spanning beter kwijt kan omdat hij dan wat te rommelen heeft in zijn mond :o en ik hem net wat kan doorvragen voor de lengtebuiging (wat weer ontspanning geeft) het is was met die Spanjaarden ;)

Afbeelding

Afbeelding

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:56

@Jenara, ik ben verliefd op je foto's. Ben ook gek op fantasy dus ze passen helemaal in mijn straatje.

@Keeyzie, dat ziet er goed uit zeg, wow! Hoe oud is je Hugo? Z2 is een mooie mijlpaal, of je dat nu gaat starten of niet. Je kunt altijd nog even doorrijden tot er minder spanning is op wedstrijd, voor je besluit over te gaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:05

Succes vandaag op wedstrijd Veerle92!

Keeyzie, gaaf zeg, ik heb het talent niet voor Z :') Knap hoor!

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:07

Hij is net 10 geworden dus we hebben nog alle tijd.
Nu met de nieuwe erbij sowieso even kijken wat we willen.
Working Equitation lijkt me ook zo onwijs gaaf, hier mensen die starten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:11

Ik vind WE clinic’s al zo leuk om te kijken <3 Volgens mij zijn die wedstrijden allemaal wel ver weg helaas…
Is er een schema van en wat zijn eigenlijk de vereisten om te mogen deelnemen? De exacte regels van zo’n proef weet ik ook nog niet, dus heb nog zat te leren :')