Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:26

Lastig, al die zadeltroubles.. Ik lees hier veel over Custom, Fryso en dus Sella. Ik vind de Sella zadels heul erg mooi en hoor er idd goede verhalen over. Bij ons was laatst ook Hulsebos op stal. Mensen die hier ervaring mee hebben?
Mijn Tekna heb ik net nieuw, maar merk dat Imme een hele korte rug heeft. Ze heeft echt zo'n kuiltje. Het zadel schuift daardoor snel naar achteren en dan ligt hij volgens mij niet goed meer. Misschien toch maar over op een 17,5 inch.
Wat hebben jullie voor maat op je Fries liggen?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:52

Suus 17.5 heeft met je eigen zitvlak te maken. Als hij schuift is je boommaat te groot/wijd. Ik heb zelf een 18'' en verstelbare boom.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:55

En aanvullend. Als je paard echt een korte rug heeft moet je kijken naar een zadel met kortere kussens. Je zelf in een 17,5'' proppen krijg je meer druk op de lepel en dus druk achter op de rug. Wil je ook niet. Er bestaan zadels met kortere kussen en 18'' zitvlak

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:04

Klopt Jenny. Mijn kont past wel in een 17,5 maar mijn zadelmaker vond destijds dat mijn benen zo lang zijn, dat ik beter in een 18 inch zit. Mijn boommaat is ook verstelbaar, maar heb niet het idee dat hij te groot is. Hij ligt zeer stevig en zak niet op de schoft met druk. het heeft volgens mij echt met het kuiltje te maken in haar rug. Maar goed.. binnenkort de zadelmaker maar weer langs laten komen ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:47

Ik ben er nooit zo Open over maar heb heel veel ellende met een fryso gehad. Zadel was ontzettend scheef gevuld (ene kant veel meer vulling)waardoor ik een heel scheef paard kreeg...

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:01

Afbeelding
Vandaag lekker speelkwartiertje in de natte bak. Daarna mooi veel werk om haar weer netjes te maken voor morgen. Want dan gaan we weer op pad.
Ik heb een Rossner America op haar. Half jaar geleden nog gecheckt door onafhankelijke zadelmaker en lag gelukkig nog goed en kussenvulling was ook nog prima.
Wij zijn trouwens ook bezig met de contralijntjes. Dit doet ze erg goed. Zij of misschien ik heeft meer moeite met de zijgangen.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:10

Onze bak is helemaal droog.. haha. Laatst heel diep omgeploegd, en nu heel fijn!

Is er iemand die mij duidelijk uit kan leggen hoe die plastron etc om moet? :')
Ik heb dan dat ding om je nek en dat witte stuk stof & de plastron die daar dan opmoet. ik vraag me altijd al af hoe ik dat moet knopen.... hahaha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:38

Suus douwe had ook z'n kuiltje waar jij over spreekt longeren met passoa of touwtjes waardoor ze de rug net iets meer gebruik engeltje heel goed.

Ik heb nu een sella en wil niets anders meer. En lengte van je bovenbenen zou eigenlijk niet met grotere inch maat opgelost moeten worden maar langer zweetblad

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 22:54

Xpearl. Ik heb een hekel aan die dingen en heb dus nu een wedstrijdshirt waar plastronsachtig iets op zit.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:00

Jenny_S schreef:
Xpearl. Ik heb een hekel aan die dingen en heb dus nu een wedstrijdshirt waar plastronsachtig iets op zit.

Die heb ik dan weer niet.. haha.
Wil wel een plastron kopen waar alles al vastzit etc. Maar dat word pas volgende maand, haha. Dus moet nog even met deze doen!

boerinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:13

Emma, snap wel dat je de dracht af wil wachten. Je weet maar nooit.

Suus, Over Hulsebos hoor ik qua service niet zulke goede verhalen. Maar goed, je vind over elke zadelmaker wel negatieve verhalen. P
Lobke heeft ook een kuiltje, komt ook omdat ze een vrij steile schouder heeft.

Ilsemarie, nu ben ik wel nieuwsgierig. Mag ook via pb hoor 8-)

Pearl, mijn plastron kan maar op 1 manier. Dat slabbetje (om het maar zo te noemen), haal ik door het lusje heen wat weer op de 'halsband' zit. Snap je me nog? :P
Misschien eens op zoeken op Google?
Ik heb een 17 inch zadel, dit heeftte maken met je zitvlak maar volgens mij ook wel metje eigen lengte.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 00:05

@boerinnetje

Volgensmij snap ik m jaa. Maar ik heb dit;
Afbeelding
Afbeelding

Dus die 2 losse dingen (en plastron ofcourse). Nu heb ik bij n kennis vanmorgen dat wedstrijdshirt gehaald, en daar zitten ook lussen aan! :')

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:26

ff googlen hoe je die plastron moet vast maken. Ik heb ook een hekel aan die dingen, in de zomer buiten bij een beetje wind waaien ze zo onder je jasje vandaan. Ik heb uiteindelijk een wedstrijdshirt gekocht met opstaand kraagje met blingbling erop, hoef dus geen plastron meer te gebruiken. Het is ook niet verplicht hoor, als je een opstaand kraagje hebt (en dat heeft dat shirt zo te zien) dan hoef je echt niet meer verplicht een plastron erbij te doen.

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:45

Woow wat zie ik prachtige friezen tegen komen <3
Daarom wil ik mij ook graag aanmelden als dat kan :)
Laatst kwam ik erachter dat ik haar al bijna 2 jaar rij (pff wat gaat de tijd toch snel)
zoveel mee gemaakt, zoveel ups en downs maar nu gaan we echt in een stijgende lijn omhoog :)
En dat gaan we dan ook over 2 en 3 weken aan de jury laten zien!!
Ik ben benieuwd wat jullie van haar vinden, maar bij mij heeft zij mijn grootste plek in mijn hart gestolen <3
(let niet op haar vlecht hier aub die was uitgezakt net voor de wedstrijd en ik baalde heel erg :(
Foto is nog van de zomer en ik zie al veel verandering :) )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 14:47

Heee, gezellig Demi! ^^

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:01

xPearl schreef:
Heee, gezellig Demi! ^^

heeii jij ook hier!! ;)
Leuke fries trouwens <3

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:31

Welkom!

Ik heb net Klasien haar baby gehoord... Zo bijzonder <3 (Ik hoop echt zo erg dat het een merrietje word :o :o )

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 16:52

iEmmaaa schreef:
Welkom!

Ik heb net Klasien haar baby gehoord... Zo bijzonder <3 (Ik hoop echt zo erg dat het een merrietje word :o :o )

aawh super cute!!! hoeveel weken is ze drachtig?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:36

Weken kan ik niet precies zeggen haha maar ze zit nu op 160 dagen, iets meer dan 5 maanden dus :)

DemiHendriks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:47

iEmmaaa schreef:
Weken kan ik niet precies zeggen haha maar ze zit nu op 160 dagen, iets meer dan 5 maanden dus :)

aawh leuk!!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:23

Wat leuk! Door welke hengst is ze gedekt Emma?

Ik heb al een tijdje niet gereageerd, Jasmijn heeft onder behandeling van een fysio gestaan. Cranio sacraal toegepast en zelf hard getraind om haar weer recht te krijgen. Ze zat erg vast op links, nu gelukkig weer stukken beter.

Vandaag weer heerlijk gelest voor het eerst, kort filmpje van vandaag :)

Volgende week starten we voor de 2e keer impuls, in Geldrop :)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:42

Ik heb haar eerst 4x met Beart gedekt maar dit pakte niet. Toen 1x met Hessel en boem drachtig :')

Leuk filmpje! Wat is ze lekker voorwaarts, en wat hou je je benen netjes stil! Daar blijf ik altijd zo'n moeite mee hebben :roll:

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 19:44

Jenny welk shirt is dat? Ik heb nu ook een voorgestikt ding. Maar alles in een shirt lijkt me helemaal super, dat wil ik ook!
Ik ben vandaag gestart. L1. Prijsuitreiking 1e plaats proef 1 185. Ik had 191? 2e proef weet ik niet meer wat de volledige uitslag was. 1e 194. Maar goed had 190 dus tevreden. Maar plaats 2 of 3 had volgens mij ook niet meer.
Tja....
Paardje vond het prachtig. Ze heeft veel concurrenten uitbundig begroet. Waren veel pre schimmels. Want ze denkt nog steeds dat ze zelf een schimmelarabier is.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:49

Marbri: Ben je toevallig in Heteren geweest vandaag? Ik was degene die daar 1e was met 194 punten. 1e proef had ik 184 punten in het L2, dus weer 2 puntjes erbij. Mijn vriendin was 2x 3e in de L1 met 185 en 190 punten

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 21:04

Gefeliciteerd met de punten !
Welkom :D
Zadels is altijd lastig inderdaad, ik reed zoek eerst met een Euroriding Diamant nu met een Kentaur Elektra

Edit nog steeds stukjes aan het bijlezen O:) haha