[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 15:53

Boemel wat fijn dat het over het algemeen beter lijkt te gaan met haar! Wel balen dat ze nu waarschijnlijk maagpijn heeft, komt het niet doordat ze het ontwormen toch spannend vond? Dierenarts er weer bij lijkt me ook wel spannend, of niet?
Jelske wat verdrietig voor jullie en de kat! Hopelijk doet hij het nog even goed op de medicijnen en kunnen jullie nog even een paar mooie momenten hebben samen.
Fijn dat je paard weer opknapt, hoe gaat het nu met jou Laura?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:35

Vraagje: er zijn zeker geen opties om je KFPS lidmaatschap maandelijks op te zeggen hè? Denk er over met Ilse naar de keuring te gaan maar hoef niet een jaar lang aan dat stamboek vast te zitten :) en je moet als eigenaar zelf je paard inschrijven toch?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:46

Nynkex01 schreef:
Vraagje: er zijn zeker geen opties om je KFPS lidmaatschap maandelijks op te zeggen hè? Denk er over met Ilse naar de keuring te gaan maar hoef niet een jaar lang aan dat stamboek vast te zitten :) en je moet als eigenaar zelf je paard inschrijven toch?

Lidmaatschap is voor een jaar en de eigenaar moet het paard inschrijven.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:00

Dan moet het keuren en dekken maar in hetzelfde seizoen, Scheelt weer € 152

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:08

Laura1982 schreef:
Lys je was er vroeg bij! Hopelijk genoten van het thuis rijden

In de regen :') maar mij hoor je niet klagen. Heb heerlijk gereden. De wisselwerking is steeds beter merkbaar, Picasso beter in balans --> ik beter in balans :D
De buren hadden n knisperend vuurtje dat zo nu en dan aangejaagd werd maar Picasso was ondanks erg wakker wel zeer fijn te rijden. Vuur was groter dan op de foto maar toen moest ik mn handen aan het stuur houden.

Afbeelding

Sannahtris, ook lekker toch. Nu komt er n heerlijke buitenrij periode aan, niet te koud en nog niet veel insecten :D

Ben benieuwd hoe het met de dierenarts bij haar in de buurt gaat boemel. Maar ik snap wel dat je eerst de mogelijke oorzaak van het probleem wil aanpakken..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:15

Lys PPA, vuurtjes zijn vooral in de regen heel bijzonder :D . Fijn dat het rijden zo lekker gaat.

Wat de dierenarts betreft. Ik verwacht niet dat er een dierenarts komt. Ze kennen het verhaal en weten dat onderzoeken helaas geen optie is. Ze hebben al aangegeven dat maagmedicatie een optie is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 23:46

boemel schreef:
Lys PPA, vuurtjes zijn vooral in de regen heel bijzonder :D . Fijn dat het rijden zo lekker gaat.

Wat de dierenarts betreft. Ik verwacht niet dat er een dierenarts komt. Ze kennen het verhaal en weten dat onderzoeken helaas geen optie is. Ze hebben al aangegeven dat maagmedicatie een optie is.

Haha toen ik het typte dacht ik dit gaat zeer ongeloofwaardig overkomen. Maar het vuur was groot genoeg om aan te blijven in deze hoeveelheid regen, icm de aanjager :+

Mhh blijft lastig. Zou je haar wel de trailer op krijgen als ze bv naar de kliniek zou moeten?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 00:00

Ja hoor, ze is heel makkelijk te laden.
In geval van nood zou ze op de kliniek de opvoelbox in moeten en dan gesedeerd worden.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 15:25

Ik heb wat advies nodig.
Thuis heb ik nu twee Friese paarden een merrie van 20 en een ruin van 11.
Ik heb een veulen van vorig jaar in de opfok staan.
Mijn Friese merrie gaat op het moment hard achteruit en zij zal waarschijnlijk binnenkort ingeslapen worden. Nu vraag ik mijzelf af wat wijsheid is, om het veulen terug naar huis te halen. Zij zal dan overdag in de wei/ paddock lopen samen met mijn ruin. In de nacht zal zij op stal staan naast de ruin. Zijn kunnen aan elkaar neuzen en elkaar zien. Zal dat voor de ontwikkeling van het veulen schadelijk zijn?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:28

Hoeveel ruimte heb je? Zijn altijd wel mensen te vinden die een opfok plekje zoeken voor een merrieveulen, dan kunnen ze samen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:30

Mja, dan staat haar ruin alleen. Hebben die eerder ook al samen gestaan? Toen het veulentje nog bij moeders stond? Hoe vond hij het toen? Sommigen leven helemaal op, maar andere volwassen paarden gaan alleen maar met een kop als een oorwurm naar zo’n jonkie staren. Dat is voor niemand leuk…

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:45

Ze hebben niet samen in de wei gestaan. Wel met een enkele heining ertussen. Op stal stond het veulen wel naast de ruin. De ruin is wel vriendelijk van aard.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:10

Dan zou ik het wel durven proberen..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 21:37

Hier groeit merrie enter ook op bij een ruin, wel een 3 jarige. Ze spelen eten en slapen mooi samen, gaat hartstikke goed. Als ik iets mis, is het een leidende merrie met wat meer levenservaring, maar dat heeft de jouwe wel

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:44

Oh, begrijp me niet verkeerd. Ik schrijf altijd alles op als verbeterpunten wat gepureerd is tm 6 a 6,5 :+ Maar ik vond het ietwat stom als je echt zo'n 5jes en 6jes jury hebt :') en geloof dat die wedstrijd de Friezen ook gemiddeld wat lager stonden kwpners. Maaar, instructrice zei in het verleden: als je echt goed rijdt, kunnen ze niet om je heen. Dus dat hou ik altijd maar voor me. Heb er tot nu toe over algemeen nog nooit opvallend last van gehad.

Jammer Sanna, als ze achterwaarts vertikken... :+

Fijn Boemel dat er vooruitgang in zit en een mooie opbergbak heeft je vriend gemaakt!
Oh dat was van korte duur hoe is het bij de DA qua maagonderzoek geweest? Of gestart met medicatie?

Fleuribelle, ik zou gewoon proberen en dan kijken hoe het gaat :j Hier jaren geleden veulentje gekocht. En die werd gelijk geadopteerd door de merrie van 5 :D eenn andere keer veulen gefokt (lees hengstveulen) en na afspenen bij een friese merrie gezet van 3 jaar, hebben een jaar samen gestaan. Wel aparte box, maar naast elkaar en dan buiten wel samen. Ging ook prima :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 00:07

Nee helaas, Mirtje heeft de dag na ontwormen een flinke terugval gehad en is weer erg boos.
Er kwamen bij haar als enige horzellarven af trouwens.
Aangezien ik echt niet verwacht dat ze boos is omdat ze ontwormd is, maar omdat ze pijn heeft, heb ik de dierenarts gebeld.

Een scopie heeft de voorkeur, maar is in deze niet heel verstandig. Om het wantrouwen naar mensen niet nog groter te maken, is besloten daarmee te wachten en ze staat voor nu een week op maagmedicatie om te zien of ze zich weer beter gaat voelen.
Een duur uitprobeersel a eur 30,00 per dag, maar ja ik moet wat hè.

Gelukkig hebben we nog de altijd blije Diekke en kon ik even uitwaaien in galop in het bos.
Foto van de terugweg met onze rijbak al in het vizier.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:42

Ik voel me heel verdrietig, ik heb zojuist Tess in laten slapen.
Ze is rustig gegaan in onze eigen wei.
Pfff wat was ik gek met dit paard.
Ze begon slechter te worden. Naast haar hals en haar SI probleem, speelde ook haar rechter knie op.
Ze vond het moeilijk haar rust te vinden en werd nerveus. Dat was ook lastig voor de andere paarden.
Haar lijf was zo stijf geworden, ongelofelijk hoe vrolijk ze tot het laatst gebleven is. Gisteren hebben we foto’s van haar gemaakt.

Afbeelding

[IM] Mijn lieve zwarte parel is niet meer.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:58

Wat ontzettend verdrietig Boemel. Je knappe Tess moeten laten gaan. Heel veel sterkte gewenst.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:21

Ik zie net jouw topic... wat verdrietig om afscheid te moeten nemen van haar. Heel veel sterkte nogmaals :knuffel:

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:27

Heel veel sterkte Boemel met het verlies van je maatje. Moeilijke keuze, maar een juiste keuze zo te lezen.

Hier heeft Maike een einschuss been. Maike is 20 jaar oud. Toch weer de keuze gemaakt om te behandelen met 2 soorten antibiotica, koortsremmer, pijnstiller en vochtafdrijvers. Eigenlijk afgesproken dat ze vandaag ingeslapen zou worden. Maar een uur na de behandeling begon ze weer te eten. Nu even afwachten hoe ze hier uitkomt. Ik hoop nog zo dat ze nog fijn een zomer, zonder dat zij voor een veulentje hoeft te zorgen, lekker de wei in kan. Ik ben wel realistisch. Mocht Maike aangeven dat het genoeg is, dan is het ook klaar.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:09

Ohnee Boemel, wat een verdriet. Heel veel sterkte. Wat fijn dat Tess ondanks haar stomme lijf door jullie goede zorgen tot het eind vrolijk heeft kunnen zijn en gekregen heeft wat ze nodig had.

Heel veel sterkte.

Och Fleuribelle ook al zoveel zorgen. Heel veel sterkte. Hopelijk zet de verbetering toch door nu.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:17

He bah Boemel, wat ontzettend verdrietig. Ontzettend veel sterkte met het verlies van je maatje. Een prachtige foto! :(:)

Fleuribelle, jeetje, ook al zo'n pech. Voor jou ook sterkte!

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 18:52

Heel veel sterkte Boemel!

Pfoe zit bij jou ook niet mee Fleuribelle :(

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:25

Ik zag n berichtje op fb en dacht dat zal toch niet Tess van Boemel zijn, even checken op bokt, maar toch :( heel veel sterkte boemel!

Fleuribelle, hopelijk zet de verbetering door

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 19:44

Ohh boemel ik zag je bericht en dacht nee toch niet gecondoleerd heel veel sterkte.

Fleuribelle sterkte hopelijk knapt ze op.