Ik zal me even voorstellen. Sinds januari ben ik in het bezit van een schimmel cruzado merrie van 8 jaar oud en 1.60 groot. Niet officieel een PRE dus, geen stamboom. In het begin wat opstart problemen samen gehad. Ze was nog maar net in NL en we moesten enorm aan elkaar wennen, snapte elkaar niet zo goed.
We hebben hier wat hulp bij gehad en nu gaat het heel goed. Ik denk dat ze ook heel anders in Spanje gewend was. Helaas zit haar neus vol met littekens en de tandarts constateerde ook in haar mond de nodige (oude) littekens. In de omgang is ze best wel een (narrige) merrie. Zowel naar mensen als andere paarden. Echter doet ze geen vlieg kwaad. Mijn dochter van 9 jaar en ikzelf rijden haar en longeren haar.
Het longeren was nieuw en onbekend. Nu loopt ze aan de lange lijnen en vind dit ook leuk. Onder het zadel is ze voorwaarts, maar erg braaf. Bokken, steigeren, er vandoor gaan komt niet in haar woordenboek voor. Nooit gedacht dat ik voor een familiepaard bij een Spaanse uit zou komen..

Maar we zijn inmiddels erg op haar gesteld.
Qua bakwerk was ze weinig gewend, waarschijnlijk meer buitengereden. Ze was/is erg scheef en dressuurmatig geen wonder. Gaat nu steeds beter in de bak, ze krijgt meer balans. Wil ook weer lessen gaan volgen met haar. Bij de aankoopkeuring (klinisch + ront) zei de dierenarts dat ze geen bewegingswonder is maar ront helemaal in orde (klinisch ook). Wij zetten haar in als familie/recreatiepaard dus ze hoeft ook geen dressuurwonder te worden, maar het is natuurlijk wel nodig dat ze haar lijf goed gebruikt.
Nou krijg ik van meerdere mensen opmerkingen over haar achterhand/ruggebruik. Dit klopt wel. Ze zet haar rug best wel vast en treedt moeilijk onder. Chiropractor maakt haar regelmatig los. Hebben meer Spaanse paarden dit? Veel meer beweging aan de voorkant dan aan de achterkant? Is natuurlijk niet goed en we werken eraan, maar heb ook wel het idee dat meer Spaanse paarden dit doen?
Daarnaast ben ik nog benieuwd naar iets

Foto volgt binnenkort.