Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:17

Jeetje Karin wat klote!Veel sterkte en hopelijk gaat het nu helemaal herstellen zodat je alles zonder pijn kunt doen.

Dnbles succes vandaag geniet er van!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:32

Wat balen Karin! Het zit je ook echt niet mee zeg. Echt jammer dat je maar zo weinig van jetteke kan genieten. Gaat t straks wel sneller als ze er ook in r koppie meer klaar voor zijn maar leuk is anders.

Hij had ze toen ook al niet meer. Hoewel er alweer 1 a 2 cm aangegroeid was haha. Maar nu weer kaal... Maar t misstaat m niet, dat scheelt ook wel denk ik.
Afbeelding
Hier t verschil... Onderste is zoals ik het had, alles weggeschoren behalve de kogel

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:47

Zo even bezig geweest alles bij te lezen....... tijdje niet hier geweest
Wat gaaf den Bles Z2!! Daar zitten heel wat uurtjes hard werken in lijkt me zo.
Woestein vond jouw losgooi foto's erg leuk.
Karin sterkte, wat een ellende zeg.
Ik denk niet dat friezen genetisch gevoeliger zijn voor mijten, maar mijten zijn gewoon dol op lekkere warme dikke sokken. Probleem is dat wanneer je het eenmaal hebt, je er bijna niet meer vanaf komt. Als je de benen behandeld rennen ze naar boven tot spulletje op de benen weer uitgewerkt is. Dus je moet echt het hele paard behandelen en ook de box, boxen van buurpaarden, borstels enz enz. Als er een paar mijten over blijven begint hele spektakel weer van voren af aan na een tijdje vermenigvuldigen. Geen doen dus eigenlijk.
Ik scheer ook de oren, baard, achterzijde pijpbeen en kroonrand. Had nu laatste keer ook laatste deel manen wat onder deken zit gedaan. Maar twijfel of ik dat eigenlijk wel mooi vind. Iemand foto van hoe dat er bij jullie fries uit ziet?
Hier wordt ik echt gek van het natte weer. Weiland is kleigrond en sopt aan alle kanten. Paddock is echt aan opknapbeurt toe. Is vaak meer een zwembad. Buitenbak staat ook vol plassen, maar rijden gaat nog net. Ik baal ervan, wil de paarden lekker veel buiten, maar dat gaat nu niet. Kan gelukkig nog met de trailer naar binnenbak, maar dat kost echt zoveel meer tijd.
Nu gaan we gelukkig snel de paddock opknappen. In ieder geval goed zand aanvullen. Nu had ik pas iemand die als tip gaf grote gaten te boren en die te vullen met grind voor de afwatering ipv drainage. Iemand hier ervaring mee?
Wat betreft de wedstrijden. Ik mag nu L2 gaan starten. Sinds deze week gaat het wijken ook een stuk beter, ze stapt eindelijk echt goed over, alleen komt ze nog wel wat terug in tempo. Denk dat ik 20 december maar weer start en dan misschien eerst maar eens 1 proef inschrijf.
Pfff wat een lang verhaal zeg.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 15:05

Het is al een oude foto... maar dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Het ziet er, vind ik, niet gek uit... omdat je als ze gezadeld zijn er sowieso niks van ziet omdat de manen eindigen waar je dekje ongeveer begint :D

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:25

Door de bouw van mijn paard ligt mijn zadel wat verder naar achteren. Hierdoor zie je dit stukje dan wel.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 20:04

mijn friesje heeft wel gewoon sokken maar ik scheer wel altijd dr baard en benen en ik hal de uitstekende haren uit dr oren

wow gaaf dn_bles! hoe ging het eigenlijk?

vandaag een nieuwe neusriem gekocht een lage als ze dr goed op reageert een nieuw hoofdstel kopen want vind het een beetje zonde als je een heel hoofdstel koopt van 95euro en je paard blijkt er niet goed op te lopen :=
ook lekker gereden en het aanspringen in de galop ging erg goed :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 22:25

Als ze helemaal niet meer naar buiten kunnen is wel erg vervelend.
Mijn bak is een zwembad, maar de wei is prima. Dat ligt net wat hoger en ik zit op zand.

Doe je nou alleen de koot en de kootholte of neem je de sok ook helemaal me IM?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 01:10

Thanks allemaal!

Wat kl*te Karin!!

Super Hannelover!
Zijn genoeg paarden die een lage neusriem net wat fijner vinden als een gecombineerde.

Zijn zo 2 hele verschillende paarden Ilsemarie (op de longefoto's), bovenste van die 2 trekt me het meest aan, wat loopt hij daar netjes zeg!!
Heb zelf een vorig paardje met ZE op drainage compositum gehad en die kreeg pus plekjes in zijn kootholtes, traan ogen, wat meer jeuk enz..
Afvalstoffen moeten er toch op de 1 of andere manier uit.. dus misschien komen die bulten daar ook wel van (denk aan menselijke galbulten als er iets niet goed in het lichaam zit..)

Fijn dat jullie trailer weer(nog) goed is Laura!

Imme klinkt beter als Ineke Suus!
Hoe is ze de eerste dagen/nachten door gekomen?
En hoe was het eerste thuis ritje?

Zie ik gelukkig niet dubbel Rachel :D

Vandaag met zadel gelongeerd en even met een smallere kopijzer in het zadel gekeken hoe het lag.
Nog niet helemaal tevreden dus morgen kijken hoe het voelt met rijden en anders maar toch de zadelmaakster erbij...
Of hij krijgt nu toch weer wat meer spekjes en dan zal het andere kopijzer toch weer goed zijn....
-O-

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 10:20

Hier knip ik alleen de baard en als het toe laat de uitstekende teddyharen van de oren haha. Twijfel wel om de kootholte ook te doen. Ze heeft elk jaar daar wel kleine mok plekjes zitten. Eigenlijk wel raar want ze staan hier bijna de hele dag binnen in een schone en droge stal.
Maar wie weet wil dat dan helpen. Eerst maar even overleggen met de eigenaar :)

Lage neusriem heb ik ook! Hier ging ze er echt fijner mee lopen. Net even iets meer lossigheid in de kaak. En die houdt ze hier nogal graag vast. Nog steeds wel, maar met lage neusriem net iets minder.

Ik twijfel om mijn wedstrijd voor de 12e af te zeggen. De vorige was 15 november en dat was ook meteen de laatste keer dat ik er op heb gezeten. De bak is echt drama en het weer lijkt er niet beter op te worden :(

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:03

KarinvdM schreef:
Doe je nou alleen de koot en de kootholte of neem je de sok ook helemaal me IM?

Op de bovenste foto is alles eraf (zo is het nu) en op de onderste foto zoals ik het eerder altijd had alleen koot/kootholte/voorkant eraf... dan liet ik alles wat aan de kogel hing eraan en de rest ging eraf.

@Woestein: hihi ja anders he... de bovenste is zoals hij nu is, foto is van paar dagen geleden!
Oh even gegoogled op galbulten... zoiets zou het best kunnen zijn idd!! Het wordt alweer minder gelukkig. Denk dat de wondzalf smeren ook wel helpt, dat maakt de huid rustig. Dan zal het toch wel van drainage compositum komen idd. Ben eerst gestopt (op advies van groene os zelf ook) maar denk dat ik het van het voorjaar toch nog wel weer een keer doe. Ik krijg de laatste weken namelijk wel van iedereen te horen dat hij er zo goed uitziet en nu ik die foto's zo naast elkaar zag (die andere foto is van augustus oid) valt me dat ook wel op hihi

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:05

Ben helemaal trots dat we gister toch zijn gestart, helaas geen winst maar een hele ervaring rijker!
De wissels gingen helaas niet vlekkeloos, allemaal 3e :+
Al had ik daar maar een 5en voor gescoord hadden we winst
Maar ik wist vtv als ze lastig was en mee zou denken of vervelen dan is dat wat er mis zal gaan

Maar wat een moord poging is het, we waren allebei helemaal op _O-
Ook weer een half jaar geleden dat we gestart zijn en in zo'n grote bak hebben gereden ;)
We zijn officeleel gestart, no wat back! 8-)
Lekker verder trainen !

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 12:08

Super! Punten is ook niet altijd het interessantste op wedstrijd dus toppie +:)+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 13:56

Fijn gereden Dnbles dus top!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:26

Super toch dnbles, als jij maar een goed gevoel heb. Zeker de eerste keer! En die wissels komen vanzelf! :j

Klasien is vandaag precies 5 maanden drachtig, nog eventjes en we zijn op de helft. Hopelijk blijft ze vanaf nu lekker gezond en kan ze al haar energie in haarzelf en de baby stoppen ipv het ziek zijn.

Een babybuik blijft nog wel een beetje uit, het beetje wat er aangekomen is is vgm nog gewoon vetjes :')

Afbeelding

Afbeelding

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 20:56

Volgende keer beter toch dnbles? Het lijkt me ook wel heel uitputtend

Wat leuk dat ze alweer vijf maanden drachtig is iemmaaa!

Vandaag me neusriem uitgeprobeerd in het begin was het een beetje protesteren d'r hals omhoog doen maar daarna ging het heel goed :D het kan ook zijn omdat ik zonder zadel ree maar ik ga dinsdag met zadel rijden dus dan kan ik het beter voelen ik vind het iig heel mooi staan <3 en jullie?
Afbeelding

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:16

Top dnbles op naar de volgende!!!

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:08

Leuk DnBLes!! Gaat vast helemaal goedkomen :D
Hannelover; mooie neusriem. Ben benieuwd of je uiteindelijk ook verschil gaat merken in het rijden.
iEmmaaa; ze heeft nog een mooi bescheiden buikje zeg! Spannend!!

Woestein; Het ging goed! Gisteren ook nog even gereden. Nu heeft ze ook wel een vuurdoop hoor. Storm, heel erg druk op stal, met vijf man in de kleine binnenbak etc. Maar ze gedraagt zich keurig. Loperig, maar controleerbaar (gelukkig hihi). Het zadel past gelukkig perfect, alleen is ze zo rond, dat het schuift als ik op wil stappen. Daar moet ik dus nog even wat op bedenken.
Schuiven jullie zadels ook?

NOg even een fotootje van de eerste keer in de binnenbak. Spiegels zijn eng!!! Haha

Afbeelding

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:25

Top DnBles! Jammer net geen winst maar dat komt vanzelf :)

Emma, die van mij is ook al bijna 5 maanden drachtig en ook nog geen baby buik, vind altijd dat je het na een maand of 7 pas echt gaat zien.

Leuke foto Suus! Indd spiegels zijn eng :')

Ik ben gisteren ook weer gestart, mn 2e L1 wedstrijd, helaas anders dan ik gehoopt had.
Had expres gevraagd of ik gelijk na de pauze kon zodat ik het kwartier van de pauze alvast in de wedstrijd ring kon rijden. Eerst reed ik in de losrij ring zodat ik in de pauze naar de andere ring kon, bleek dat de klok die in de losrij ring hing 10 min achter liep en uiteindelijk dus nog maar 2 min voor mn proef in de wedstrijd ring kon rijden :(
In de losrij ring heb ik ze fijn ontspannen en kan ik ze lekker met stelling en buiging rijden maar in de wedstrijd ring lukt het me gewoon niet.. Helaas weer spanning en dus niet lekker de hoeken door kunnen rijden, aanspringen in galop was ook slordig en de voltes in galop ook niet netjes rond, wijken mag ze meer scharen, voor mijn gevoel dus niet top gereden maar toch 3e geworden met 183 punten en 2e met 188 punten, van de 10 combinaties :)
Zag er voor de jury misschien dan toch beter uit dan dat het voelde :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:44

Toch mooie punten Esther!
Maar alvast de ring in in de pauze mag officieel niet. Mocht je na de pauze moeten starten dan mag je geloof ik iets van 3 min er voor de proef in. Daar zijn tijden voor gesteld. Zou dat dus wel even nakijken voordat je een volgende keer weg wordt gestuurd.

De neusriem kan ze goed hebben hannelover! Hoop dat ook jij verbetering zal merken.

Gister een zadel gepast/getest. En ik gok dat ik eindelijk een goed zadel voor haar gevonden heb. Ze liep er meteen ontspannen onder en boog makkelijker in dan normaal. Van de week nog even de zadelmaker er bij om echt zeker te zijn :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:47

ja ik zou ook niet zomaar de ring in gaan, je kunt er misschien door gediskwalificeerd worden zou zonde zijn.

lauke: fijn dat je zadel goed zit. mijn zadel zit volgens mij goed maar vraag me soms wel eens af of een zadel met bredere ruggengraat uitsparing verschil zal uitmaken

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 10:59

Gefeliciteerd Esther! nette punten.
Jenny ik merk wel verschil mu ik meer ruimte heb in tussen kanaal.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:28

Ik heb altijd met een zadel gereden wat sowieso een veel te smal kussenkanaal had, ook veel en veel te smal was en keiharde kussens heeft. Dus geen idee of t alleen t kussenkanaal is wat verschil geeft, maar bij mij het hele zadel denk ik haha. Was wel een groot verschil. Sowieso had ik dat oude zadel al aan de kant gelegd want daar liet ze me niet meer op doorzitten. Dat was voor mij wel een teken dat dat echt niet meer kon en de druppel om zelf een zadel te zoeken. Maar dat viel niet mee -O-
Dus ik hoop zo dat ie helemaal goed is :)) miss een beetje vulling aanpassen, maar thats is denk en hoop ik :):)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:43

Lauke en Shireen, ja hoor mag wel staat ook in de reglementen:
https://www.knhs.nl/nieuws/2015/regleme ... pril-2015/
Mits je vereniging dit aanbied, en dat deed de vereniging ook waar ik gister moest starten. Ze hadden het ook op de startlijst vermeld en ik had er speciaal naar gevraagd.

Wat voor zadel heb je nu Lauke?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 11:46

Als ze dat aan hebben gegeven mag dat indd wel. Maar dan mogen ook alle combinaties tegelijk op dat moment de ring verkennen. Het leek alsof je de enige was die dan de ring mocht verkennen. sorry dan heb ik je verkeerd begrepen :)

Die ik gister geprobeerd heb was een thorowgood t8 cob :)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 12:16

Ja alle combinaties mochten ook, alleen niemand deed het :) Dus was indd de enige, de rest bleef in de losrij ring rijden.