Wie kent mn merrie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie kent mn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:19

Graag gedaan, meissie!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:30

nathan_ schreef:
ik ken je merie niet ik ken wel naaaathan maar dat is een ruin Haha!:D:D:D xF

Euhm, dank je, maar daar ben ik niet veel mee Verward

Maar die titel klopt eigelijk niet meer. Ondertss ken ik haar al redelijk en ben ik al heel wat dingen van haar verleden op het spoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:47

o haha ja idd, de titel! Clown
ik dacht ook al, vaag berichtje?

weet je al iets over de autoptie?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:49

Nog geen bericht van de autopsie. Maar dat kan makkelijk een week of 2 duren, want bij veulens ligt dat altijd net iets gecompliceerder, schijnt.
Als het iets voor de hand liggend was, dan zouden ze me deze week bellen. Anders gaan ze een verslag schrijven na microscopologisch onderzoek enzo...

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:18

Die autopsie moet je die ook betalen?? Hier in Utrecht hebben ze ook een kliniek en dan is het dacht ik gratis voor het onderzoek.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 00:21

Sectie laten doen in Utrecht is niet gratis. Gaat wel tegen gereduceerd tarief omdat het een onderwijsinstelling is Knipoog

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 08:16

biancanij schreef:
Die autopsie moet je die ook betalen?? Hier in Utrecht hebben ze ook een kliniek en dan is het dacht ik gratis voor het onderzoek.

Ja, die moet ik ook betalen. Voor dergelijke autopsie ging het tss de 80 en de 100 € liggen.
Hij stond in de Veeartsenijschool, dat is ook een onderwijsinstelling. Vroeger werd dat gesubsidieerd, nu niet meer...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 08:23

maar dan heb je wel duidelijkheid...als ze tenminste wat vinden,ik twijfel daaraan,ik heb gisteren het andere topic nog eens zitten te lezen,en ik denk toch dat hij te weinig melk heeft gehad,zeker ook de biest,die heel belangrijk is.
Ceara heeft hem niet laten drinken omdat haar uiers pijn deden,en die dierenarts ben ik helemaal klaar mee.
Jou treft geen schuld.....de dierenarts heeft steken laten vallen.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 08:46

Charley kreeg wel degelijk genoeg melk binnen, ook de biest, maar Ceara haar melk was gewoon niet goed genoeg. Niet rijk genoeg naar de normen die Charley nodig had.
Op een bepaald moment zag haar melk niet wit, maar eerder zo waterachtig wit. Helemaal niet hoe melk er normaal moet uitzien Verward

In de kliniek vinden ze het héél raar dat ie zondagavond geen glucose meer opnam. Hij kreeg uiteindelijk zo danig hoge waarden glucose dat een gezond paard bijna zou "ontploffen". Daarom denken ze dat het inwendig toch niet goed zat, mss zn darmen.
Daarom ook dat ik een autopsie wil doen, maar vooral voor mezelf Bloos

Met mn DA, tjah, daar ben ik ondertss ook helemaal klaar mee Stoom uit je oren
Binnenkort ga ik haar toch es héél goed mn gedacht zeggen, want als ik bel met zorgen over mn 10 dagen oude veulen, dan moet je dat als DA niet afwimpelen.
En hoe meer ik erover denk, hoe kwader ik word!
Ik ga op zoek naar een andere, hopelijk bétere DA die niet zo nalatig is.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:00

ik denk ook hoor, dat Charley niet goed ontwikkeld was,
zoals ik pagina's geleden al schreef, vermoedde ik zoiets wegens de reactie die de merrie gaf.
paarden voelen het aan als een veulen zal sterven..
en ze laten het dan achter dat zie je meer.

ik denk, als de merrie al te weinig voeding in de melk had, dat het veulen dan voor de geboorte ook tekort heeft gehad,
want vaak richt het lichaam zich in de eerste plaats op de melk, hoe mager ofzo een dier of mens ook is, alle energie gaat in de eerste plaats naar het jong/de baby, en pas dan naar de moeder.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:08

Idd, dat is zo. Maar als Ceara zelf al tekorten had opgelopen dan kon ze niets doorgeven aan het ongeboren veulen.
Wat je niet hebt, kan je ook niet geven, dacht ik zo.

Had Ceara vroeger bij mij gekomen, dan had ik het mss nog kunnen "redden", maar volgens mij had ze zoveel achterstand opgelopen dat het niet meer op te rakelen viel.
Je moet ook weten dat ze héél veel stress gehad heeft op korte tijd;
3 verschillende eigenaars op 2 maanden tijd. En constant dat vervoeren van hot naar her. Voor een drachtige merrie is dat écht niet goed, toch?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:16

zeker is dat niet goed!
en wat je schrijft boven in je bericht, dat bedoel ik ja!
wat ze niet heeft kon ze ook niet geven.

volgens mij worden organen en andere belangrijke dingen in het begin ontwikkeld, en toen stond ze er extreem slecht bij..ik weet niet wat de toenmalige eigenaan in zijn hoofd heeft gehad om deze merrie toen onder de hengst te doen..

er is dus voor jou GEEN ENKELE reden om je schuldig te voelen of wat dan ook!
hier kon je helemaal niks aan doen, zelfs artsen niet, want het lichaampje weigerde bepaalde stoffen gewoon op te nemen.

ik hoop dat de merrie nu nog mooier zal opknappen dan ze al bij je gedaan heeft, en dat de zomer verder zorgeloos mag zijn.
en Charley is even kort in jullie leven geweest, en heeft een mooie herinnering achtergelaten.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:37

Heel veel sterkte met het verwerken..

Jammer dat er soms zo snel een einde aan komt, in ieder geval heb je gedaan wat je kon.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:38

Jeetje meis, dat dit nu juist moest gebeuren, dat lekkere ventje!
Ik dacht, laat ik weer eens kijken hoe het gaat en dan lees je ineens dat hij er niet meer is. Echt vreselijk, dit gevoel en verdriet!
Veel sterkte ermee, en idd, ik ben het eens met wat marigold zegt, paarden voelen het aan als een veulen zal sterven..
en ze laten het dan achter dat zie je meer.

Helaas maakt dat de pijn er niet minder om.. Ach gut

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:41

Inderdaad amigootje, een drachtige merrie moet rust hebben!

Je hebt jezelf niets te verwijten.

Omdat charley zoveel problemen had met zijn urinewegen vraag ik me ook af of er geen misvorming daarvan is geweest. Die urine via het naveltje is toch echt niet normaal volgens mij. Ze zullen het wel vinden bij de autopsie hopelijk, dan heb jij tenminste zekerheid.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:43

Marigold schreef:
ik hoop dat de merrie nu nog mooier zal opknappen dan ze al bij je gedaan heeft, en dat de zomer verder zorgeloos mag zijn.
en Charley is even kort in jullie leven geweest, en heeft een mooie herinnering achtergelaten.

Maar zooooo erg veel te kort! En hij heeft idd een mooie herinnering nagelaten, maar de herinnering is veel te kort.
Ik mis die kleine man zo erg! De meesten zeggen van: "je kan daar toch nog niet aan gehecht zijn? Hij was maar zo kort bij jou".
Maar ik was al gehecht aan dat paardje ver van voor hij geboren was, ondanks ik steeds vond dat hij nooit mocht "gemaakt" zijn.

Marigold schreef:
ik weet niet wat de toenmalige eigenaan in zijn hoofd heeft gehad om deze merrie toen onder de hengst te doen..

Zoals ik in een vorig bericht al zei, niet-drachtig is Ceara niks waard. En hoe zij erbij stond was ze zelfs de slachtprijs niet waardig.
Ceara leefde bij zn vorige eigenaar op een "beetje oud brood" en één plakje hooi per dag! Daarbij stond ze op een schrale wei waar meer onkruid stond dan gras. Constant in de felle zon, want er was geen schuilhok of boom in de wei, dus bij guur weer stond ze ook constant onbeschut!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 09:47

Klara16 schreef:
Inderdaad amigootje, een drachtige merrie moet rust hebben!

Je hebt jezelf niets te verwijten.

Omdat charley zoveel problemen had met zijn urinewegen vraag ik me ook af of er geen misvorming daarvan is geweest. Die urine via het naveltje is toch echt niet normaal volgens mij. Ze zullen het wel vinden bij de autopsie hopelijk, dan heb jij tenminste zekerheid.

Bij mij kreeg ze rust, maarja, veel te laat natuurlijk Verward

Hij plaste maar op het einde door zn naveltje, hoor. Als dat stompje was afgevallen.
In het begin was dit niet, maar hij schatte nooit uit wat dus resulteerde in dat hij altijd op zn naveltje plaste. En daardoor kon die navel niet genezen en uiteindelijk is het open gegaan. En dan plaste hij door dat gaatje van die navel... Begrijp je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:50

Citaat:
Ik mis die kleine man zo erg! De meesten zeggen van: "je kan daar toch nog niet aan gehecht zijn? Hij was maar zo kort bij jou".
Tuurlijk mis je je kleine man! Je bent in die korte tijd zo intensief met hem bezig geweest dat gaat gewoon niet in je koude kleren zitten als hij er dan niet meer is. Ach gut

Ceara heeft gewoon veel te veel te verduren gehad in de periode voordat jij op haar pad kwam daar kan jij niets maar dan ook niets aan doen. Jij hebt al het goede gedaan dat er te doen was maar een veulen wordt in het alle prille begin al ontwikkeld en daar is het misschien al misgegaan. Hopelijk kan de autopsie je daar helderheid overgeven zodat het jezelf niet langer hoeft te verwijten.

En die da? Die moet een flinke maar dan ook echt flinke schop onder z'n kont hebben en misschien zelfs wel 2! Hamer

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:09

wat er ook die autpsie komt of niet...je moet jezelf helemaal niets verwijten,het is vreselijk wat er gebeurd is,maar probeer het achter je te laten....op naar de toekomst..je hebt je mooie merrie nog!!!
Die was zeker dood geweest zonder jou!!
Het is heel normaal dat je je zo hecht in z'on korte tijd,ik heb dat al binnen 24 uur....sterkte nogmaals!!!

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:11

Er zijn al héél veel mensen die me dat gezegd hebben. Zo ook de vrouw van een DA die verder woont.
Zij zegt ook dat als er iemand belt met zorgen over een veulen, dat moet je in je auto springen en gaan. Niet afwimpelen van "hij zal van de warmte hebben" Rolleyes
Maarja, uitgaande van dat je DA het beter weet... Had ik het geweten had ik hem al de zaterdag naar de kliniek gedaan.
Maar als het effectief was dat er inwendig iets niet goed zat, dan had ik hem uiteindelijk toch niet kunne redden?
Maar ik had het wel graag gedaan. Zoals ik eerder al zei, ik wou gerust 2000 of 3000 € uitgeven aan die kliniek als ik Charley daarmee naar huis kon meenemen.
Maar het lot heeft anders beslist...

Ik wil geen veulen meer van Ceara, iig de eerste jáááren toch niet. Heb fkes genoeg misérie gehad...
Volgend jaar kijk ik op mn gemak naar een jaarling om zelf op te leren enzo...
En Ceara? Heb heel erg met het gedacht rond gelopen om haar weg te doen Bloos Bloos Bloos
Maar ik kan het niet, kan het helemaal niet over mn hart krijgen. Waar zal ze dan belanden? En ik ben gewoon té gehecht aan haar om haar nu te laten gaan.
Dus, ze blijft mooi bij mij, om haar dagen te slijten als gelukkig paard. Ik denk dat ze dat nu wel verdiend heeft na al die ellende Ja

geerke schreef:
wat er ook die autpsie komt of niet...je moet jezelf helemaal niets verwijten,het is vreselijk wat er gebeurd is,maar probeer het achter je te laten....op naar de toekomst..je hebt je mooie merrie nog!!!
Die was zeker dood geweest zonder jou!!
Het is heel normaal dat je je zo hecht in z'on korte tijd,ik heb dat al binnen 24 uur....sterkte nogmaals!!!

Achter me laten zal moeilijk zijn, toch de eerste tijd Verward Maar ik kan me idd terug naar de toekomst richten.
Ik heb idd mn mooie meisje nog, al een geluk dat ik ze niet beiden kwijt ben.
Thx Knipoog !

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:13

Maar Amigo, heb je er nu nog over gedacht haar weg te doen dan? Waarom als ik vragen mag?

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 10:18

Maanling schreef:
Maar Amigo, heb je er nu nog over gedacht haar weg te doen dan? Waarom als ik vragen mag?

Dat was toen het allemaal zo slecht ging met Charley. Het werd me gewoon allemaal té veel, ik kon het nie meer.
Maar héél lang heb ik dat nie gedacht, hoor, want dan neem je ze mee naar buiten (op de kliniek) en dan zie je haar zooo genieten van de kleine dingen. Het is dát waarvoor je het doet uiteindelijk.

En ja, nu schaam ik me wel een beetje dat ik dat heb gedacht, maar ik zat dan ook ver, ik was op, leeg!
Alles wat ik deed, resulteerde in een negatief iets en dan ga je al eens rare dingen denken.

Maar nu, geen schrik, hoor Tong uitsteken Ceara blijft en niemand kan me daarvan nog op andere gedachten brengen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 10:21

Kan het wel snappen hoor Amigotje als je zelf aan het eind van je latijn bent ga je anders denken dan wanneer je weer jezelf bent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 21:03

poeh wat een ellendig verhaal, heel veel sterkte

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:36

tita schreef:
poeh wat een ellendig verhaal, heel veel sterkte

Ja, hé? Ik kende jouw verhaal en ergens had ik gehoopt op dergelijke afloop, maarja, Charley was niet zo sterk als jouw draak.
Een draakje was ie wel, hoor, maar híj heeft de strijd verloren...