CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:54

Nee, dat is het niet, dat doet onze Fries wel, maar is ook net een ander geluid.
Ik zal anders vanmiddag eens kijken of ik het op kan nemen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:58

KoudbloedKim schreef:
Ja, maar dan 10x luider dan je normaal weleens hoort bij paarden.
Het is meer een 'tik' i.p.v een 'knakje'. :+ Als je snapt wat ik bedoel.
Het is echt bij elke pas en het stopt ook niet, het viel gisteren pas op, maar ik loop ook niet dagelijks achter haar aan. :o
Ze is laatst wel gevallen, maar leek daar in eerste instantie niks aan over te hebben gehouden.
Ook loopt ze verder gewoon prima, niet onregelmatig of raar.

Ik vind het wel moeilijk om te snappen wat het nou precies is omdat het om een geluid gaat, moeilijk zonder het geluid daadwerkelijk te horen. Mijn ervaring met knakjes zijn met een voltigepaard, die dat deed in galop bovenin het achterbeen bij elke galopsprong en ik heb zelf een pony gehad die ook vaak knakte bovenin het achterbeen in elke gang. Scheen vocht te zijn, hebben ze naar mijn weten ook nooit last van gehad. Maar ik heb geen idee of dat hetzelfde knakje is als die jij hoort bij je paard :+ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:01

Ja, dat is hetzelfde als bij jezelf, dat is een licht knakje inderdaad.
Dit was een vrij luide tik, maar als ze is opgestaan, zal ik eens kijken of ik het kan filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 10:33

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:13

Oh, dat klinkt inderdaad niet zoals ik dacht dat het zou klinken. Ze loopt zo te zien behoorlijk stijf achteraan, dus aantikken van de voorhoeven zal het al zeker niet zijn.
Klinkt inderdaad eerder alsof het van binnenuit komt, knieschijf die verspringt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:16

Het zit naar mijn idee hoger in het been ook, inderdaad wel bij de knie.
Ze loopt niet stijver dan anders, dit is zeg maar haar normale gang.
Maar het is naar mijn idee een harde tik, veel harder dan wat ik weleens bij de andere paarden hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:20

Valt hier weer even binnen, maar idd ik heb deze tik ook niet eerder gehoord. Tenminste niet zoals dat er lucht in het gewricht zit en je hoort het tikken. Misschien eens de knie laten onderzoeken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:23

Onze oude merrie deed dat die vol artrose zat. De knik was overigens niet gekoppeld aan of ze goed of niet goed liep. Kwam ook van achter ergens vandaan, hoog. Bij haar zijn we niet op zoek gegaan naar de precieze locatie want er was aan haar niets meer te redden (dat lag niet aan de knik. De artrose aan haar onderbeen kon je rechtsvoor van buiten zien. Linksvoor kon ze met haar hoef haar oksel niet meer raken, er zat nog dik 20cm tussen. Rechtsachter ging wel maar linksachter kon ze ook bijna niet meer geven om te krabben of te bekappen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:31

Nee, dat klinkt naar mijn idee ook anders, lucht in het gewricht, niet zo hard ook, maar ook gewoon anders.

Ik heb ook besloten om Kim verder niet op de foto te zetten, laat er nog wel even naar kijken.
Ze leeft al sinds December in geleende tijd en ondanks dat ze hard is voor zichzelf, ken ik haar blikken als geen ander en zie ik wanneer het genoeg is.
We houden haar goed in de gaten en ik hoop dat ik haar nog in ieder geval de zomer mee kan geven.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:34

Jeetje Tineke, dat is idd niet meer te missen. Ik zou ook denken in de buurt van de knie? Hij tikt als haar been net op z'n langst geweest is en opgetild wordt om weer naar voren gebracht te worden, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:45

Ja ik geloof het wel. :j
Maar als ze staat te grazen en dan stapjes zet, knakt het niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:57

tijdens grazen gaan ze ook zo ver niet naar achteren toe.
Kim heeft heel erg de typische gang van trekpaarden, ze zet haar achterbenen niet ver onder de massa, en zodra er wat "snelheid" moet gemaakt worden gaat ze heel hard gaan stuwen ipv dragen.

Mijn oude merrie is heel veel verbeterd door meer op de klassieke dressuur manier te gaan werken. (die heeft ook meer de typische gang. ze spant wel haar buikspieren aan maar gooit de benen naar achter weg zodra er wat meer tempo/pit in komt.)
In de winter werkt ze bijna niet meer onder het zadel omdat ze te mager wordt en haar spieren opeet, enige dat we nog doen is stapbuitenritjes om alles wat in beweging te houden en we zijn gestart met dressuurmatig werk vanop de grond op te pakken.
Dit is gewoon heel simpel hoor, overgangetjes halt-stap-halt, en een beetje schoudervoor en we werken nu naar de travers toe.
Maar als je ziet hoe ze dan haar achterbenen onder plaatst. En zolang Kim zich nog fijn genoeg voelt om rond te stappen, kan je dergelijk werk prima gaan oppakken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:02

Ja klopt. :j
Kim vindt af en toe een buitenritje nog wel leuk, maar je doet haar er steeds minder plezier mee.
We hebben vrij fanatiek gelest in rechtrichten en ik had haar ook prima aan het lopen toen.
Op een gegeven moment merkte ik wel dat ze er geen plezier meer in had en uiteindelijk hebben we de lessen toen gestopt, maar wel zelf blijven rijden en meer op buitenrit.
Kim is alleen de laatste maanden/jaren heel snel 'oud' geworden.
Niet zozeer qua leeftijd, maar qua lijf en haar nu echt aan het werk zetten zal haar absoluut geen plezier doen.
Dat wordt echt schoppen, 'slaan' om haar naar voren te krijgen en dat is niet wat we willen. :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:15

Maar nee, je kan haar ook laten werken zonder haar voorwaarts te moeten laten gaan.
Het werk van bovenstaande foto is ook gewoon in stap, en héél simpel hoor. Bv overgangetjes halt-stap
beetje stelling vragen beide kanten in stilstand, zodat ze de kaak ontspannen, beetje druk achter de schouder en zo laten wegstappen met de schouder naar buiten toe. Dit kan gewoon prima op tempo van paard hoor, vanaf daaruit in die rustige stap gewoon die schouder klein beetje gaan verplaatsen van buiten naar binnen.
je hoeft echt niet te werken op snelheid of activiteit, maar gewoon dat ze een beetje gecontroleerd stapt, en door die schouders wat te verplaatsen ga je die achterbenen gaan stimuleren, maar zonder te dwingen of te forceren.
ik zou het zeker een kans durven geven hoor. dit "werk" zal zeker geen probleem zijn, ze kan er maar mee verbeteren. (en je zal het snel genoeg merken indien het wel een probleem is. (en heel eerlijk, als een rondje stappen te zwaar wordt, dan heb je zelf ook al je conclusie's getrokken ...)
Edit: ik werk op dit moment met haar ook enkel vanop de grond, niet onder het zadel.
Dit zal ik de komende weken wel weer gaan oppakken daar ze nu al weer wat vetjes van het gras extra heeft, maar op de foto was ze echt nog te schraal om onder het zadel te gaan werken, stapritje buiten uitgezonderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:19

Dat doen we inderdaad ook op buitenrit wel. :j
In de bak is ze niet eens in stap te krijgen meer.
Maar ze gedraagt zich de laatste tijd sowieso anders, heel veel hinniken en ze heeft hooi, gras, water, maar we weten niet wát ze precies wil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:24

Er is de laatste tijd wel wat oproering geweest in de kudde, vince weg, de twee nieuwtjes erbij, beer die iets te veel man werd, kudde opnieuw aangepast. Oke, ze staan wel dicht bij elkaar enzo, maar mss is het dat ook een beetje die meespeelt in haar onrust?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:26

Hoe bedoel je, [naam] die teveel man werd?
Ja, er is wel wat gebeurd inderdaad en Kim is een paard dat alles opkropt.
Het kan best meespelen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:33

KoudbloedKim schreef:
Hoe bedoel je, Beer die teveel man werd?
Ja, er is wel wat gebeurd inderdaad en Kim is een paard dat alles opkropt.
Het kan best meespelen.

was de nieuwe merrie niet hengstig waardoor Beer toch wel iets teveel interesse had en je daardoor de samenstelling van de groepjes omgegooid hebt ? (en zo kim bij merrie en veulen gekomen is? (ik ben een ramp in namen hoor)), of heb ik dat nu mis op?

Ik zou het nog even tijd geven hoor, zolang ze er happy uit ziet, goed eet en niet mankt/extreem stijf wordt, vermoed ik dat het ongerust gedrag eerder te maken heeft met iets teveel veranderingen te laatste tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:35

Interesse in de uier. _O-
Hij stond bij de nieuwe merrie te drinken en daarom stonden ze 4 dagen apart, maar wel naast elkaar.

Ja, we maken zeker geen overhaaste beslissingen, maar ik zie wat in haar ogen dat me niet bevalt.
Ze mankt gelukkig niet en is zeker niet stijver dan anders, al vind ik haar beide sprongen ietsje gevulder, dus ik denk dat lymfedrainage zeker geen overbodige luxe zal zijn voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:35

Ik vind het juist goed dat je naar het gedrag kijkt. Dat vergeten mensen juist vaak, want het kan zoveel zeggen. Sommige paarden kreupelen nauwelijks, maar zijn compleet veranderd in gedrag door de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:38

Kim is heel erg hard voor zichzelf, dat maakt het soms heel lastig.
En ze heeft net als bijv. [naam], [naam] en [naam] best wat meegemaakt het afgelopen jaar.
Maar dit is toch anders, het zal vast meespelen, maar ik zie/voel iets anders en ik kan mijn vinger er niet op leggen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:52

Hoop dat je erachter komt Tineke. Als Tycho iedere keer hinnikt als ik er aan kom, wéét ik dat er iets aan de hand is met hem. Dus ik zie liever dat ie t niet doet, hoe lief t ook altijd klinkt :P
Blijven observeren en zoeken, wie weet dat je het ineens ziet of weet. Zou zeker de veranderingen in d'r omgeving in je hoofd houden, zeker omdat het een binnenvetter is, wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:55

Ja, ze hinniken hier eigenlijk alleen s'ochtends als ze hun ontbijt willen of als hun hooi op is.
Maar Kim kwam uit de wei naar het hek van de paddock, daar zit zo'n 80 meter tussen, weg van de andere paarden en ging staan hinniken bij het hek.
Ze bleef hier ook mee doorgaan, dus toen ben ik naar haar toe gegaan en pluk hooi uit het net gehaald, wilde ze niet, waterbakken waren vol, even gekriebeld en ik wil me omdraaien om weer naar binnen te gaan, hinnikt ze nog een keer zeer luid.
Maar anders dan anders...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:57

En op zo'n moment bekruipt je dan een heel knagend en vervelend gevoel..... Herken het helaas :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:57

Ja, dat precies... tot diep in je buik.