Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fribi

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:21

Zit meteen zelf nog even foto's te kijken van het concours 2016. Die met die strijdwagens met vier fribi's ervoor zijn gaaf! Hahaha, ook grappig dat ze die galop libre gewoon met korte broek rijden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:24

Mooi zadel idd. Wat voor zadel is het Monicalara?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:51

Fribi schreef:
Ir111 het is van 11 t/m 13 augustus (marcheconcours.ch). Willen wij ook heel graag naartoe. Schijnt superleuk te zijn! We zijn vorig jaar wel naar een Verkaufsschau geweest van Freibergers, in Sumiswald. Heel gezellig, met al die Zwitsers aan het bier en de biefstuk.

Dankjewel!

Dat worden drie hele leuke dagen. Voor mij, ik denk dat ik mijn vriend maar een stuk door de bergen ga laten fietsen. :') Hij houdt wel van paarden maar 3 dagen lang appelbillen kijken vindt hij niet leuk denk ik. :D

Ik zie souveniers! :wow: T-shirt, vest, pet, hoed, schort of mes. Yeah. :Y)

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:36

:D Nu al kooplustig IR111! Wel jammer dat alles in Zwitserland zo duur is. De Zwitsers houden bij zo'n feest ook wel van een biertje, dus mijn man is dan bij de tap te vinden :j

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:28

Ir111 schreef:
Wij gaan dit jaar naar Zwitserland voor dat evenement! Ik heb nog niet echt gekeken wanneer het is eigenlijk. Weet jij dat Monica (of heb jij een link naar de site? ik kom alleen op een oude site).

Enneuh, wat een PRACHTIG zadel heb je! Lara twijfelt nog op de foto maar jij bent duidelijk happy! :D

Leuk Ir111 wellicht zie ik je in Saignelégier tijdens het fantastische Freiberger event.
Ogen uitkijken daar!

Ja Lara kijkt inderdaad nog wat ' beteuterd' Haha

Vandaag naar Indoor Brabant geweest, zo mooi die dressuurproeven/paarden maar stilletjes denk ik dan: geef mij maar onze bollebuikjes!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:37

Belker schreef:
Mooi zadel idd. Wat voor zadel is het Monicalara?

Belker dank je.
Het is een Frank Baines All purposes Enduro zadel. Via Bianca Koevoets a'dam, fitter met veel ervaring met name in afwijkende paarden modellen.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:45

Fribi schreef:
Mooi zadel Monica, met die twee kleuren past het precies bij de kleuren van Lara. Speciaal daarop uitgezocht *D

Ir111 het is van 11 t/m 13 augustus (marcheconcours.ch). Willen wij ook heel graag naartoe. Schijnt superleuk te zijn! We zijn vorig jaar wel naar een Verkaufsschau geweest van Freibergers, in Sumiswald. Heel gezellig, met al die Zwitsers aan het bier en de biefstuk.

Fribi dank je. Ik had demo zadel in 1 kleur bruin, ook mooi maar toen fitter zei je kan er ook een tweekleurige van bestellen zonder meerprijs, dacht ik: laat ik eens anders doen!
Gaan hoor als je kan, marche concours is zeeeer de moeite waard! Zwitserland is niet goedkoop, vliegtickets Basel daarentegen wel weer. Het zou leuk zijn als we daar gezamenlijk een biertje kunnen drinken!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 22:59

Fribi schreef:
:D Nu al kooplustig IR111! Wel jammer dat alles in Zwitserland zo duur is. De Zwitsers houden bij zo'n feest ook wel van een biertje, dus mijn man is dan bij de tap te vinden :j

Nou ja, mijn vriend heeft denk ik liever dat ik met een t-shirt met een Freiberger erop terugkom dan met een echte... O:) :D

Zou briljant zijn als we in Zwitserland een meeting hebben! Wat in NL lukt kan daar wel, haha! :D We zien wel.

Morgen en overmorgen een clinic van Wendy Murdoch. Was hartstikke druk met tentamens deze week dus kon me niet echt voorbereiden. Daarom vanavond met een hoofdlampje op in de donkere wei pony nog bekapt en zijn manen en staart in de cowboy magic gezet. Hij is er klaar voor! De trailer staat ook klaar, inclusief hooinet en alles. Morgen alleen maar aankoppelen en wegrijden. Nou ja, en pony inladen natuurlijk. We rijden om 7 uur (s morgen ja... :roll: ) van stal weg. :wow: Ik ben een nachtmens dus dat wordt lachen. :+

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 00:50

Hai allemaal,

Vandaag ons eerste concours na de winsterstop weer gehad en niet onverdienstelijk *\o/*
Twee super mooie winstpunten in de M1 met daarbij een 3e en een 1e plaats. Super trots op Heros! We hadden zelfs een 8,5 op halsstrekken :D helaas geen foto's van het rijden zelf want ik was alleen net Heros op pad.. ook dat kan met deze toppers 8-)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mivanjine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:16

MonicaLara schreef:
[ [url=m/qGPj0L.jpg]Afbeelding[/url] ]
Na lang, mijn nwe zadel! Blij mee!

Waarom zit er en riempje om haar mond? Punkie ( nieuwe naam van jolie fleur zo'n mond vol en gésine de manen die allé kantien op staan steekt steeds haar tong naar buiten ook als je me lange teugel rijdt ; het ziet er niet uit. De testfase is aangebroken. Ze probeerde vrijdag zelfs met mij in het zadel te gaan rollen in het gras Dat was een première voor me...... ze leek zo braaf

mivanjine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 22:24

Bij jou Heidi zie ik ook al zo'n kruisriempje?? Waarom??? Ik heb nog nooit de mond van een paard met een riempje dicht gedaan. Hebben de freiberger neiging tong naar buiten te doen ?

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 23:05

Hoi,

Dit is een van de meest standaard hoofstellen die in NL te koop is. Een met een gecombineerde neusriem. Het riempje zorgt ervoor dat het bit iets stabieler in de mond ligt en is bij ons zeker niet nodig om een tong binnenboord te houden. Ze zitten dan ook zeker niet strak aangesnoerd.
Is er al eens een tandarts bij haar geweest? Regelmatig zie je bij wolfskiesjes of andere mondproblemen dat ze de tong uit steken. Ze is jong toch?

Fribi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:21

Ja, zou gaaf zijn om elkaar te zien bij het marché-concours! Ik laat wel weten als de plannen definitiever worden. Zwitserland is trouwens ook goed aan te rijden, wij gaan voor een weekend ook gerust met de auto. Ir, wat voor clinic is dat van Wendy Murdoch?

Roos, wat knap, al in de M1! En helemaal van het hoge punt voor halsstrekken, met die korte, brede Freibergerhals <3 .

Mivanjine, ik kwam laatst met Renato op het strand bij een mul zandgedeelte en die stortte ook ineens ter aarde om te gaan rollen. Niet eerst een hint door hoefschrapen of hoofd naar beneden, maar gewoon vol gaan liggen en rollen, met zadel en mij er nog op :n . Zou dat een typische Freibergertrek zijn? Hermes presteerde dat ook bij het proefrijden, met mijn zoon erop. De verkoper trok bleek weg, die dacht dat de koop niet door zou gaan, hahaha.

mivanjine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:31

Ja hier zie je die hoofdstellen zo niet zo veel. Mn instructeur zei dat we zodra we haar overplaztsen eens rustig gaan kijken waarom die tong buiten boord bungelt maar hij denkt niet dat het aan mijn hand ligt. En dan dat rollen zonder waarschuwen ook; ineens door de knieen...ze had het te warm denk ik...daarna keek ik wel uit niet meer in de buurt van gras te komen en ben vandaag even flink gaan borstelen. Acht het is echt wel een leukerd!! Het is ook geen brommer!!! Karaktertje, houd ik wel van

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:38

mivanjine schreef:
Waarom zit er en riempje om haar mond? Punkie ( nieuwe naam van jolie fleur zo'n mond vol en gésine de manen die allé kantien op staan steekt steeds haar tong naar buiten ook als je me lange teugel rijdt ; het ziet er niet uit. De testfase is aangebroken. Ze probeerde vrijdag zelfs met mij in het zadel te gaan rollen in het gras Dat was een première voor me...... ze leek zo braaf

Oh! Wat is ze stout! :wow: Fijn dat je er zo laconiek mee omgaat, dat is al de helft van het werk. :D

Dat riempje heet een sperriempje. Ik gebruik het niet omdat ik persoonlijk een overbodig ding vindt dat alleen maar in de weg zit. Ik rij normaal ook zonder neusriem. Toen ik De Kolonel net had deed ik dat ook maar hij raakte helemaal in de war. Met hoge neusriem ging het wel. De neusriem zit echt heel los, net zo dat hij niet heen en weer klappert. Ik denk dat het nu wel zonder kan maar ik weet dat mensen ontzettend gaan vragen als je zonder neusriem rijdt en daar heb ik niet altijd zin, dat soort gesprekken. Dus uit pure luiigheid zit ie er nog aan. :+

Als een paard zijn tong uitsteekt is de mond dichtbinden wat mij betreft echt nooit een oplossing.

Ben net thuis van de clinic. Zal er morgen meer over vertellen en wat foto's plaatsen. Was superleuk! De Kolonel heeft weer heel wat harten gestolen, kleine flirt! <3

mivanjine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:56

Mmmm ja het was een beetje teveel van het goede denk ik. We raakten een beetje verdwaald in het franse bos...geen kaart 17 graden en dan pas 4 jaar . Ik was gewoon gaan liggen denk ik!!! Ik vond haar nog heel moedig door stappen!! Ze gaat wel heel hard in de dalingen vind ik! Jongen paarden dingetje...?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:08

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:40

Bericht staat op prive dus kan het niet lezen. :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:31

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:10

Nee, je moet hem op openbaar zetten denk ik. Ik krijg deze melding:

"De door jou gevolgde link kan zijn verlopen of de pagina is wellicht alleen zichtbaar voor een doelgroep waarin jij niet bent opgenomen."

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:23

Ik heb hem openbaar gezet. De tweede link is van nadat ik hem openbaar heb gezet.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:36

Goed, mijn weekend dus. Ik had twee dagen les van Wendy Murdoch een Amerikaanse dame die je ontzettend snel goed op je paard kan laten zitten waardoor je paard veel fijner kan bewegen en lopen. Ik ga steeds meer denken dat bijna elke 'fout' die het paard maakt voortkomt uit houding en zit van de ruiter. Dat is natuurlijk kort door de bocht want er spelen ook nog zaken als foute hulpen en fysieke beperkingen van het paard mee. Maar toch. Als je ziet hoe paarden opknappen...

Wendy is Feldenkrais practicionar. Feldenkrais gaat uit van bewegingspatronen. Die patronen liggen vast door paadjes van bv je vingers naar hersenen. Automatisme, je als je je arm recht voor je uitsteekt doe je dat gewoon, je hoeft niet over elke spier afzonderlijk na te denken. Dat zijn patronen, bestaande patronen. Sommige patronen zijn helemaal niet zo efficient. Dan kun je gelukkig nieuwe patronen aanleren. Dat gaat vrij snel als je weet hoe je dat handig kunt doen. Daar kun je Feldenkrais voor inzetten.

Iedereen had dit weekend zijn eigen 'aha!!!!' moment. Gemeenschappelijk was wel dat niemand écht in balans op zijn paard zit. Duw je tegen iemands onderrug dan valt die gene zo voorover. Idem met de bovenrug. Daar zijn we mee begonnen, in stapjes:

Stap 1, duw je onderrug tegen mijn hand. Niet je buikspieren gebruiken (moeilijk!).
Afbeelding

Stap 2, je mag niet je hele bovenlijf naar achteren laten hangen dus buig voorover, verlies niet de onderrug die je niet achteren gebracht hebt, vouw jezelf als het ware een beetje over mijn hand die op je buik ligt.
Afbeelding

Stap 3, nu weer rustig omhoog komen met je hoofd. Denk aan onderrug en de vouw in je buik.
Afbeelding

Stap 4, de basis is er. Als ze nu tegen mijn onderrug aanduwt dan duwt ze het zadel naar voren met mij erop ipv mijn voorover te duwen.
Afbeelding

Toen ik stap 1 t/m 4 redelijk onder de knie had kwam de laatste stap, namelijk 'duwen' met mijn handen als De Kolonel besluit lekker op mijn hand te gaan leunen. Ik snap nog steeds niet echt hoe het werkt maar ik kreeg superfijne aanleuning. :D
Afbeelding

En van dit alles werd ik heel erg blij. :D
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:53

Die laatste is super.
Leuke uitleg Ir111. Is er ook nog gewerkt aan eventuele lichamelijke beperkingen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:55

Er was iemand die herstellende is van een heupoperatie. Dat was heel boeiend om te zien. Dat is iemand die weer functie terugkrijgt. Dat is toch anders dan wanneer je functie verloren hebt en dit op andere wijze moet oplossen. Maar ik denk dat zij er zeker wel iets mee kan.

Ze staat op Equitana mocht je daar heen gaan. :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:59

Idd heel boeiend.
Equitana weet ik nog niet, mogelijk te druk.

Ik loop zelf bij Jannet van Wijk en die krijgt mijn lijf ook mooi los. Helaas wel steeds een onderhoudssessie, maar zonder trek ik krom. Jannet en wekelijks met gewichten werken werkt fijn.