[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 08:38

Wat een dagen!! Echt genoten!
De sfeer die er dan heerst, het enthousiasme van het publiek: bij welke stamboek vind je dat nou bij de hengstenkeuring?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:41

Goedemorgen!

Wij hebben ook enorm genoten van de drie dagen overgoten met de crème de la crème van de friese paarden :D Moest gisteren wel even bijkomen, dus eerst kalm aan thuis wat gerommeld en daarna lekker naar Jels voor een boswandeling. Die was duidelijk in haar nopjes om weer het bos in te mogen. <3 Beest wordt altijd blij van de kleinste dingen.

Wij gaan met grote waarschijnlijkheid voor Kanne dit jaar :o Ik wil vandeweek alles rond maken m.b.t. de draag merrie en uitzoeken wat het praktisch allemaal betekent qua planning/aanpak. <<) B-)

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 11:49

SunnyHorse schreef:
Wat een dagen!! Echt genoten!
De sfeer die er dan heerst, het enthousiasme van het publiek: bij welke stamboek vind je dat nou bij de hengstenkeuring?

Paar jaar geleden een paar weken later naar een keuring voor bonte paarden geweest. Wat was dat saai en de paarden lomp :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:23

Ik was er heel graag heen gegaan, maar 'helaas' vanuit huis genoten van de keuring. Toch wel schattig dat mijn bijna 2 jarige dochtertje naar het scherm kijkt en zegt 'Picasso?'. In mijn ogen is het natuurlijk een prachtig paard, maar realistisch gezien snap ik wel dat hij niet geheel vergelijkbaar is met de hengsten die daar voorbij komen :D

Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:45

Ik moest zo lachen! Ik wil eigenlijk nog met Ilse naar de keuring en dan laten dekken, maar ja hartstikke duur en ben ook maar een student. Maar niet-paardenmoeder was mee naar de keuring vrijdag en ze was zo super enthousiast! Ze zat ook helemaal met mijn vader te zwetsen hoeveel geld die paarden dan waard zijn en zo. Dus ik zei voor de grap, als jullie nou het dekgeld Betalen mogen jullie het veulen hebben en weer verkopen. Ik dacht dat ze me uit gingen lachen maar ze wilden er serieus over nadenken ;)

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:31

Haha nou dat zou best leuk zijn Nynke!

Ik heb mijn ouders ook voor de grap gestuurd dat het een goede investering is :P

Ah wat lief Lys! Onze dochter was bij opa en oma even op bezoek en die hadden de tv ook aan. Had ze gewezen naar het scherm en zei: memmie! Dus blijkbaar associeert ze mij ook al met zwarte paarden :')
Ik was daar inderdaad namelijk haha.

Haha ja inderdaad Getty dat is echt niet te vergelijken. Ik ga denk ik indd niet voor een jonge hengst want wil er echt nog wel even rustig over nadenken en wil ivm het weide seizoen ook liever niet een al te vroeg veulen. Dus wil ook wel wat zekerheid over de sperma kwaliteit . Ik neig nu naar Jehannes maar er is vast anders nog wel wat leuks mocht dat niet meer lukken. Maar het is puur als rijpaard voor mezelf en wil graag iets meer lengte en nuchterheid er in.

Heerlijk Jelske! Heb je zelf een draagmerrie?

Wij konden indd ook vrijdag weer goed rijden Meya!

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:02

Marjolein misschien is het weleens leuk om af te spreken. Wij hebben 2 nakomelingen van Auwert lopen, een bartele merrie en een Alwin merrie.

En vanaf april het eerste Arent veulen.

Vriendin haar merrie verwacht maart/april een Wibout.

Kan je ideeën opdoen :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:20

Haga super leuk Lys_PPA. Mijn bijna twee jarige dochter wil alle dieren aaien. Dus het was steeds 'AAI!!' En dan de tv aaien _O-

Zou leuk zijn Nynke!

Ik neig nu voor 1 merrie naar Martinus. Hij sprak mij direct aan op tv. Alleen nog even in dubio voor sperma bestellen. Ze is drachtig van Teun. Mijn man is helemaal fan van Teun dus als dit veulen een hengst wordt dan willen we misschien nog wel weer een poging wagen voor een Teun merrie :))

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:22

Van de show en hengstenkeuring krijg ik helemaal last van rammelende (paarden) eierstokken. En dan vind ik het zó jammer dat ik maar 1 merrie heb om mee te fokken! Kan maar 1 keer per jaar de keuze maken en dan is het vervolgens weer wachten… maar ik ben ook van zoveel hengsten fan, en merrie zorgt natuurlijk ook bijvoorbeeld voor dat sommige hengsten afvallen, maar blijft het heel spijtig vinden dat paarden niet dezelfde cyclus en draagtijd van honden hebben en ook niet dezelfde aantallen kunnen baren.

Daardoor denk ik soms ook aan embryo spoelen en draagmerries. Tegelijk moet ik mezelf ook toespreken, want ik vind het super lastig om veulens/ paarden weg te doen, en mijn stallen zijn nu in principe theoretisch vol. Dus ik maak het mezelf heel erg moeilijk als ik het ga doen. Plus dat de kosten van paardenhouden eigenlijk schrikbarend hoog zijn voor een hobby.

Heb natuurlijk nu twee merrie jaarlingen, het is maar zeer de vraag of zij geschikt “materiaal “ zijn om straks mee verder te fokken.

Lijkt me zo gaaf om 3 fokmerries te hebben en bij alle drie de merries accent ergens anders op te leggen. Bijv accent op laagverwantschap, accent op karakter, accent op sport, etc.

Martinus was ik ook fan van bij goedkeuring in najaar. Jeppe viel me eigenlijk nu pas op.

Overigens was ik flink verrast door Alwin! Vorig jaar vond ik het bijna tijd voor hem om met pensioen te gaan en dit jaar vond ik het echt een comeback van deze topper.

En verder hebben we een hele grote enclave in Mexico met dekhengsten inmiddels. Deze hengstenhouder timmert flink aan de weg zo!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:39

Hadden jullie dekgeld van Jeppe gezien? €1750 ex btw. Poh!

Wij ook 3 heerlijke dagen gehad op de HK.
Tranen met tuiten bij het optreden van Elias en Peter natuurlijk. Ik ben wel heel erg moe nu nog steeds :D ik ben ook geen 18 meer.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:47

Zo!!! Dat is pittig bedrag. Had ik nog niet gezien nee.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 22:58

Zo, vind dat wel heel veel. En dan vanuit het stamboek een schreeuw om fokkers. Maar dit zijn toch geen leuke bedragen meer om te fokken :+

Zag bij de Kadyk dat Murk en Menso €1200 ex btw kosten en Manno €1100 ex btw. Alledrie net goedgekeurd, waar zou dat verschil in zitten?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:38

Hier tranen met tuiten van de Jasper docu. Wat een paard was dat zeg. Ik kan me zijn laatste jaren op de HK ook nog goed herinneren. Wat was dat genieten zeg.

Wow wat een dekgeld voor Jeppe zeg. Mij niet bellen.

Eens sunnyhorse ik vond Alwin dit jaar ook echt beter! Maar het echte knallen is er wel wat af bij hem. En indd die Mexicaan breidt aardig uit.

Toch wel een aantal hier die dus ook wel geïnteresseerd zijn in Martinus.

Lijkt me leuk Getty! Moeten we indd even doen!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:02

Haha leuk die kleintjes marjolein en dennenboom :D

Iemand ervaring met slijtage van de nagelkoppen in ijzers waardoor deze los gaan zitten? Picasso heeft weer een ijzer los achter... dus als iemand hier tips voor heeft?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:49

Heb je al eens nagels met widiapuntjes geprobeerd?

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:22

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een prachtige dag vandaag, beestjes helemaal blij.

Alleen jammer dat we nu alweer niet kunnen rijden...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 18:49

Inderdaad super lief die kleintjes met paarden.

Zeker mooi Getty Maan. Ah als ze lekker buiten komen is t voor de paarden geen probleem om vakantie te hebben ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:32

Dag allemaal sorry afwezig geweest ivm operatie bij mijzelf en ilias die echt kantje boord gelegen heeft. Vandaag een week geleden kreeg hij ineens koorts 41 graden en werd erg apathisch. Da gebeld en die zijn 4 dagen op een rij geweest gelukkig sinds zondag aan de betere hand maar flink jasje uitgedaan. Ik was op het slechtste moment zelf in het ziekenhuis en dacht echt dat ik hem kwijt zou raken.

Vandaag even kort bij de mannen geweest en kreeg erg veel zandkusjes van de mannen. Hopelijk gaan we nu weer de goede kant op.

Klein beetje HK gekeken maar niet veel opgeslagen. Ik vond Mans van Van Manen er ook erg goed bijstaan en lopen.

En vreselijk jammer dat Elias echt niet meer terug in de baan gaat komen. Hopelijk blijft hij wel bij MP.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 19:58

Ohnee, wat heftig Laura! Heb je enig idee hoe hij ineens zo ziek kon worden?
Hopelijk jij goed hersteld van je operatie ook.

Mans is ook verkocht naar Mexico toch?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:10

Ze denke virus of bacterie maar eigenlijk weten ze het niet goed. Medicatie heeft z'n werk gedaan gelukkig geen moment getwijfeld en dat ook tegen de meiden gezegd als je denkt dat de da moet komen bellen gelukkig hebben ze dat gedaan anders weet Ik niet of hij er nog was.

Ik ben vandaag bij de arts geweest voor controle en mijn revalidatie begint nu heel voorzichtig dus komende 5 weken nog geen paardrijden voor mij. Daarna naar stal geweest en goed geknuffeld met allebei. Kreeg heel veel zandkusjes van allebei. Zo mooi om te zien dat hun ook echt blij zijn om je te zien en de blik in de ogen veranderd.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:11

Ja mans is verkocht maa4 blijft nog 2 jaar hier ivm nakomelingen onderzoek

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:26

Heftig Laura!
Ook omdat je zelf ook even uitgeschakeld bent en je weet dat ondertussen zo spannend is met je paard. Poeh! Dan kan het ineens omslaan hè?
Gelukkig zijn jullie beide herstellende.
Beterschap!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:00

Jeetje Laura wat naar. Dat klinkt als een stressvolle tijd. Gelukkig ziet het er voor jullie beide positief uit.
Op naar betere tijden! Beterschap!

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:48

Jeetje Laura wat heftig voor jou en ook voor je paard. Gelukkig lijkt het nu goed.

Prachtige foto’s Getty :o

Hier konden ze vandaag helaas niet naar buiten. Pad naar de paddocks toe was een ijsbaan :( vanmiddag hebben ze het pad zoveel mogelijk ijsvrij kunnen maken en flink gestrooid. We konden daardoor wel in de longeercirkel komen. Dus vanmiddag en vanavond wel even los gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:13

Och jeetje Laura, dat zijn geen fijne dingen. Heel veel beterschap en hopelijk zijn jullie beide snel weer fit :(:)

Hier ook genieten van drie dagen hengstenkeuring (al heb ik wel een deel van donderdag gemist)
Zaterdag de jonge garde ook net gemist. Jammer want die had ik graag willen zien.
We hadden eerst Murk op het oog voor dit jaar maar manlief heeft hem wel bekeken en vond hem nu toch wat tegenvallen. Dus we gaan er nog eens over slapen :z

Hier ook een aardige laag sneeuw en morgen wordt er nog ongeveer 10 cm bij verwacht. Helaas ligt het rijden daardoor stil. En met de trailer ergens naartoe is ook geen optie :(
Dan maar even rustig aan.