Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:53

geertje3 schreef:
mijn fries heeft ook geen sokken meer. hij werd altijd regelmatig behandelt, en is ook al eens geent, maar komt altijd weer terug. Zoek eigenlijk iets waardoor het echt verdwijnt.
Maar ik kan wel zeggen dat als ik zn sokken kort hou hij er minder last van heeft als met sokken.

Volgens de dierenarts die ik heb gesproken, komen ze er nooit helemaal vanaf...... Schijnt er mee te maken hebben met het gen wat veel sok geeft, tegelijk ook betekent weinig weerstand tegen mijt....

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:49

BoRo schreef:
geertje3 schreef:
mijn fries heeft ook geen sokken meer. hij werd altijd regelmatig behandelt, en is ook al eens geent, maar komt altijd weer terug. Zoek eigenlijk iets waardoor het echt verdwijnt.
Maar ik kan wel zeggen dat als ik zn sokken kort hou hij er minder last van heeft als met sokken.

Volgens de dierenarts die ik heb gesproken, komen ze er nooit helemaal vanaf...... Schijnt er mee te maken hebben met het gen wat veel sok geeft, tegelijk ook betekent weinig weerstand tegen mijt....

Geen idee of dat klopt. Mijn fries heeft behoorlijke sokken maar nog nooit mijt of mok gehad. Op een vorige stal stonden de paarden in de blubber en de ene na de andere "bruine" kreeg daar mok, maar mijn gesokte fries niet.
Dat is wel een soort vooroordeel-uitspraak lijkt mij. Net als dat alle friezen ZE hebben en dat alle friezen zo rustig zijn.....Zal wrs van paard tot paard verschillen.

Jenny_S

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:57

Die van mij heeft er gelukkig ook geen last van. Houd ik graag zo

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 20:11

De een heeft er meer aanleg voor dan een ander. Als ze het eenmaal hebben kom je er wel slecht vanaf. Mijn ervaring is wel dat als ze er last van hebben de sokken eraf halen wel het makkelijkst is. Het kan dan goed "ademen" en blijft niet warm en vochtig achter, plus het is makkelijk als je er iets op wilt smeren.

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:51

Dutch heeft ook geen sokken meer, heeft ook veel last van mok.
De merrie heeft flinke sokken, maar juist helemaal geen last van mok.

Boro, beterschap voor je friesje. Hopelijk is hij snel hersteld van zijn hoefkneuzing.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:52

Hier in winter wel eens last van mijt en mok maar meestal snel verholpen. Heeft nog wel z'n sokjes maar die zijn niet mega dik en groot.ik behandel uit voorzorg een keer in de zoveel tijd eerst met sebasil nu met bymyt.

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 11:27

ik behandel nu helemaal niet. hij had wel veel dik haar maar ook korte sokken. Ik vond ze in elk geval al niet mooi, dus ik had er ook geen moeite mee om ze er af te halen en te houden.
Mijn merrie had ook 1 keer mijt, maar die is behandelt en is ook nooit weer terug gekomen, zij had hele dunne sokken.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:19

Uiteraard is mijt bij iedereen verschillend en heeft iedereen verschillende ervaringen (gelukkig), maar als je alle paarden op een rij zet hebben tinkers, friezen dus paarden met meer sok vaker last van mijt dan pony's bijvoorbeeld of paarden zonder sokken, schijnt in de aanleg te zitten. Maar uiteraard er zijn altijd uitzonderingen!!
Gisteren voor het eerst behandeld, onhandige ik, flesje zat wat vol, gooi het puur over mijn handen heen, direct afgespoeld, wat een blonde actie weer!! Maar goed benen zijn behandeld, over 10 dagen weer dierenarts, en dan hoop ik dat ik weer lekker aan de slag kan!!!! pfff mis het rijden wel heel erg!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:31

Lijkt me heel vervelend die mijt. Hier wel eens last van mok, maar gelukkig zelden. inmiddels al weer 3 weken niet gereden, tijd gaat hard. Mijn arm gaat de goede kant op dus als het even meezit gaan we er zondag maar weer eens op. Was eigenlijk nog niet het plan, maar ze begint narrig te worden en vervelend. Denken dat ze zich verveeld. :j

Ik heb trouwens gezien dat waar ik wedstrijd wil rijden in januari de prijs per proef veranderd is naar 12,00!! ;(

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:54

Arjen heeft ook snel mijt (en daardoor soms mok). Ik had zijn sokken al gereduceerd van vol, via streep uit de koot naar alleen nog een pluk aan de kogel... maar toen ik hem van de zomer weer terug verhuisde naar zijn oude stal en daarmee 50 km enkele reis van huis en hij weer mijt had... heb ik ze er helemaal afgehaald toen we hem geschoren hebben. Ik kon niet elke dag heen en zeker niet twee keer per dag en hij staat toch buiten in de paddock en dat wil ik hem niet ontnemen. Ik was er helemaal klaar mee.. Ik vind het nog steeds verschrikkelijk maar moet ook eerlijk zeggen dat het hem wel heel goed staat (wat ik niet had verwacht omdat hij grote hoeven en forse kogels heeft) maar het ziet er chique uit en het bevalt me ontzettend goed. Scheer zijn benen elke maand om alles kort te houden en daarmee komen we volgens mij dit jaar heerlijk door de winter. Ik behandel ook regelmatig met neocidol maar hoop eigenlijk dat dat niet meer hoeft nu ik alles zo kort geschoren houd. Het is toch smerig spul wat je erop smeert...

Ik had Arjen het liefst gewoon met mooi volle sokken... maar hij is er gewoon gevoelig voor dus ik ben er inmiddels wel klaar mee. Voorlopig blijven die sokken er gewoon af, kan de rest van de wereld hoog en laag springen, ik heb het lang geprobeerd te voorkomen maar voorlopig houd ik het mooi zo!

Over de kunstgraspaddocks, ze eten er niet aan en het is zeker niet glad, zit zand in dus dat is geen enkel probleem. Ze trekken er gewoon bokkend een sprintje op als ze zin hebben haha

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 12:58

@ ilse marie, sta je nu bij hoekzema?

althans ik weet dat ze daar dus die kunstgras paddocks hebben.
bij foppe staat het ook chique zo zonder sokken. Zal er binnen kort weer met het scheerapparaat bij langs.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:07

grinnik, grappig dat er meer Friezen "ontsokt" zijn!! Ik dacht ik krijg bokt over mij heen omdat ik een fries heb geschoren. Wie heeft bij zijn/haar Fries ook een stukje weggeknipt voor het hoofdstel? Ik heb het nog niet gedaan, maar wil het eigenlijk wel....

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:10

Ik heb ook dat stukje achter het oor gewoon weg geknipt idd. Klasien haar sokken zijn nu wel aan het groeien, normaal scheer ik de koorholtes leeg en de voorkant eraf. Dan blijft er alleen een klein 'pluimpje' aan de kogel zitten. Maar met de dracht mag ze helemaal back to basic, ze krijgt al een lekkere teddyberen vacht en ze heeft opeens een baard waar je u tegen zegt :') (normaal scheer ik dit ook allemaal weg).

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 14:45

Mijn fries heeft gewoon z'n sokken ;)
Het is vooral dik maar niet super lang zeg maar :P
Ze heeft wel mega snel been, oor en baard haar... wat dat betreft had het zo een vent kunnen wezen haha

Morgen gaan we het proberen ons debuut, ben zo benieuwd! :):)
Ach al een hele stap dat we 't gewoon gaan proberen.
Ben al super trots als we rond komen zonder gekkigheid, dan hebben we de eerste keer maar gehad haha _O-

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:22

Hier geen mok of mijt gelukkig, staan bij ons op stal 4 Friezen en 1 KWPN'er de Friezen hebben nooit mok en die kwpn'er heeft bijna elke winter last van mok

Emma, scheer je de baardharen? Heb je daar dan een kleiner scheermachine voor? Ik knip de baardharen altijd

Gaaf hoor DnBles, hoop ooit ook zo ver te komen :)
En in ieder geval succes!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:25

Dnbles succes morgen!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:30

Thnx ladies! :D
Laat het wel weten (gok zo dat ik toch wel trots op Oep zal zijn haha :') )

Wij zijn voor de lol wedstrijden gaan rijden met het doel óóit L2 te mogen rijden, zelf het meest onmogelijke kan werkelijkheid worden +:)+

Maar nu zo voor de eerste keer Z2, heb er vooral zin in!
Ben gelukkig nooit zenuwachtig voor een wedstrijd maar nu gewoon ontzettend benieuwd hoe het gaat en wat het commentaar is waarmee we weer verder kunnen oefenen :P

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:54

@esther, ik scheer het idd. Met zo'n kleine tondeuse. Daar doe ik ook de oren altijd mee.

@dnbles, heel veel succes morgen!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:37

Heel veel succes DnBles!!!
Echt super van jullie!

Suus, hoop dat je een mooie toekomst tegemoet kan met Ineke.

De bulten kunnen idd van de drainage compositum komen Ilsemarie...
Hoe gaat het nu?

En hoe gaat het met je Friesje BoRo?

Mooie foto Els!
Zag hem al voorbij komen op FB!

Mooie foto's Rachel!
Zie ik nou dubbel of heeft Dutch een dubbelganger?
(Zo wat ik kon zien op een paar andere foto's..)

Hier alleen nog een pluk haar aan de kogel en helaas ook wat mok.
Zal van de week weer eens met de tondeuse aan de slag!
Kan vanmiddag een ander kopijzer ophalen dus hoop dat daarmee mijn zadel weer een stuk beter ligt!

Euwe was van de week lekker vrolijk toen ik hem in de buitenbak zetten :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:37

Ik sta sinds een weekje bij Hoekzema idd geertje! :D

Baard scheer ik ook, plukje bij hoofdstel niet. Laatste stukje manen rond de schoft dan weer wel.. dat blijft toch altijd kort en gaat dan net vervelend onder het dekje etc, dus dat scheer ik altijd weg.

Heb je er ervaring mee woestein?
Ik smeer nu blue creme van paskacheval (wondzalf) en dat maakt de huid in ieder geval rustig. Hij had een paar nieuwe bulten maar sommige plekken waren ookal bijna weg... Wil stiekem heel graag naar les 6 december maar als 't niet kan dan kan het niet... dus ff afwachten. Maar het wordt er momenteel wel beter op met de bulten gelukkig. Maar hij ziet er echt niet uit... arm paard!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:02

Woestein, nee mijn instructrice is ook met hem gestart in het L1. Daar ligt overigens het bontje wel onder het zadel (heeft tussen de proeven in op stal gestaan).

Euwe ook een prachtige fries :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:03

Spannend Dn bles! Super stoer dat je gewoon lekker gaat :) Veel succes.
En wat een leuke foto's van Euwe!
Vervelend die mok en mijt. Mok hebben mijn paarden ook altijd wel wat last van. Ze staan dan ook altijd buiten overdag en daardoor ook vaak in de blub. Ik hou de koten altijd goed kort en als ik de losse korstjes eraf heb gehaald, dan smeer ik ze in met uierzalf. Tot nu toe werkt dat gelukkig altijd.

Gisteren is Ineke gekomen!! Ik heb haar wel omgedoopt tot Imme ;) Ze heeft echt ontzettend lange manen, dus kan werken aan mijn invlechtskills hihi. Straks naar stal voor ons eerste ritje hier. Spannend!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:55

Ilsemarie komt er wel genoeg zuurstof bij de plekjes dan wil ook nog wel helpen.

Morgen mijn trailer weer halen nadat ik hem afgelopen zaterdag had weg gebracht voor controle. Viel alles mee en we kunnen nu weer jaar veilig keuren met bovag keuring.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:07

Dankje suusenmalvin! :D
Ben al super blij als we morgen klaar zijn, punten maken mij niet zoveel uit we zijn in alle tijd maar 1x zonder winst thuis gekomen dus ooit moet een tweede keer zijn toch ;)
Vind het al heel wat dat we het samen gaan proberen :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:25

Heel veel succes DnBles!

Heeft hij geen sokken Ilsemarie? Helemaal niks? Is me niet opgevallen...

Ik lig er straks weer een tijd uit, ze gaan m'n voet alsnog opereren , daarna 6 weken gips en uiteindelijk moet het er ook nog weer uit... -O-