[HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:22

wat vinden jullie van de stelling , een paard doet net alsof om onder werk uit te komen ?

ik ben het hier niet mee eens . maar het word nu over mijn paard gezecht ...
die loopt elke dag 20 min. minimaal op eigen tempo ( dus minimaa stappen)
ze loopt alsof ze stijve spieren heeft , maar dit word niet minder .

ik weet niet meer wat ik er mee aan moet ...
ik heb het rijden echt nodig voor de therapie ( eigenlijk wel dressuur gericht) , en dat gaat dus niet meer met de artrose .
maar nu heb ik 2 maand ruim helemaal er niet meer opgezeten , en het begint behoorlijk tol te eisen aan m'n lichaam en humeur .

wat moet ik hier nou mee ?

( hoop dat jullie me geen zeur vinden ) :o

SteffiiY

Re: [HK]BPL5 In volle vaart kletsen we door over het Barok Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:26

Ik geloof er ook niet in dat een paard onder het werk uit wil komen, zeker niet als hij/zij lichamelijke klachten toont.
Soms heb je wel eens paarden die schrikken om onder het werk uit te komen, en het volgende rondje er gewoon langslopen omdat ze niet bang zijn.

Maar jouw paard loopt stijf begrijp ik, en daarom zeggen ze hij wilt onder het werk uitkomen?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:31

daar komt het wel op neer .
en met beweging word ze niet soepeler ! en dressuur matig gymnastizeren kan niet meer i.v.m. artrose .
ze loopt elke dag 20 min. en staat een aantal uur in de bak .
soms gaat ze wel draven of galoperen ( vooral omdat andere dat dan doen , want uit d'r eigen doet ze dat echt niet) , maar zeker in draf word het niet beter ( eerder meer zichtbaar) .
ze is ook nukkiger naar andere paarden als normaal en soms wil ze de stal ook gewoon niet uit .

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:47

Hmm, wellicht heeft ze echt wel last van haar lijf, kun je haar niet gewoon recreatief rijden?

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:55

Klinkt alsof ze dus wel echt pijn heeft.
Zou er op z'n minst over overleggen met een veearts. En je zei laatst dat je met de smid hebt overlegd en geen ijzers doet omdat dat sowieso niet uitmaakt, gewoon ijzers zal idd geen nut hebben. Ik heb zelf goede ervaring met speciale ijzers, maar dat is heel anders, maar wellicht iets om info over te verzamelen.
En wat jezelf betreft is het heel hard, maar je kunt niet van Kate verlangen dat zij jou helpt gezond te blijven als zij zelf pijn heeft. Heb je niet iemand in je omgeving wiens paard je soms zou mogen rijden?
Besef ook dat kou en nattigheid heel naar zijn voor artrose, het kan dus heel goed dat ze met dit weer gewoon meer pijn heeft, en het van de zomer weer veel beter is :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:56

En heb je al eens een kraker of osteopaat ernaar laten kijken?

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:02

recht toe recht aan kon mits ze goed liep ... ik wil uiteraard niet nog eer schade aanbrengen dan er al is .
en de weg op gaat niet i.v.m slijtage van dr voeten ijzers ook speciaal beslag zou volgens de smid niks meer voor haar doen en in de berm rijden wil ze niet , dan moet ik de hele weg met d'r gaan vechten .

ook in een modder weiland wil ze echt niet , dan blijft ze stokstijf in d'r stal staan .

ze heeft wel achter ook een mijt probleem wat niet over wil gaan .
ze is gespoten en gewassen , en nu zelf met fasaline ingesmeerd .

ik snap dat ze mij niet kan helpen als ze zelf pijn heeft , anders had ik er al wel opgezeten ;)
maar de da heeft het advies gegeven ( in overleg) dat als ze de winter over meer kreupetuil als goed is , het tijd is om te stoppen .

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:01

Het lijkt ineens heel snel achteruit te gaan met haar dan! :\
Laatst zei je ook dat ze kreupel was doordat ze had staan trappen met paarden, heeft ze daar geen last meer van?
Niet d'r stal uit willen is misschien per paard eeg verschillend, maar als die van mij er niet uit willen zou ik me ook zorgen gaan maken.
Is dr hoeven slijten zo extreem dan? Ik zou denken dat het meer kwaad kan als een paard met artrose niet stukken kan lopen dan het slijten vd hoeven. Maar dat is iets wat ik logischerwijs zou denken

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:05

ja het slijten gaat behoorlijk hard omdat ze er mee draaid zeg maar .

nou moet ik nu ik weer een wat frissere blik heb ( smerig koude mist) wel zeggen dat ik als ik m'n berichten terug kijk ook erg drama over kom }:0 ...
ze loopt niet extreem slecht alleen ik ben over bezord :+ we blijven gewoon nog rustig aan doen en aan kijken .
misschien dat de gluco ook nog beter moet inwerken .

deze dramaqueen probeerd dr giechel wel weer even dicht te houden :x ;)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:25

Nouja, je gaat je toch ook druk maken!
Maar soms moet je het even relativeren.
Lastig met die hoeven!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:02

Precies, beter overbezorgd dan gewoon maar doorraggen terwijl een paard duidelijk aangeeft dat het niet gaat hoor!
Als de mijne niet uit de stal wilde komen zou ik me ook echt zorgen maken! Maar het weer slaat nu ook wel heel erg om, dus daar kunnen ze ook wat last van hebben. Van Artrose zelf heb ik eigenlijk geen verstand, alleen de standaard gegevens ken ik...

Leuke nieuwe pony kwam er langs! Hoe kom je daar zo ineens bij? Of was je stiekem al opzoek?

Fur is zeker aan het uitzwaren! Hij begint eindelijk echt ronder te worden ;-) wat bij het ras-typische toch wel hoort eigenlijk... Verder is het gewoon een lekker-ding, hoe zwaar of smal hij ook wordt!

Ik heb te makkelijk gezegd dat het met Chim goed gaat... ze loopt ook wat onregelmatig als ik haar op een volte rechtsom zet. Ze had heel erg moeilijk gedaan bij de hoefsmid en is gaan springen met haar ijzer nog maar half om. Ik denk toch dat dat ietsjes schade heeft geleverd (al reageert ze helemaal nergens gevoelig, niet in haar hoef als in haar been)
Kan ook zijn dat het voetje dit keer net iets te veel bewerkt is, dat de rest van het lichaam wat aan het compenseren is.
Verder is ze vrolijk en werkt ze lekker mee... Kwijlt echt mega als ik haar het bit in heb en begint zich eindelijk ook weer wat te concentreren :Y)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:39

Nou... Heb uitslag terug van de HA, heb 3 dingen waarvan de levels veel te laag zijn: ijzer, B12 en foliumzuur. Net al een B12 injectie gehad, deze moet 'k een maand lang elke week halen en ik heb pillen voor ijzer die ik 3 maal daags moet innemen en pillen voor het foliumzuur, elke dag 1..... De HA vond het helemaal niet zo gek dat ik zo moe was :')

Hmm.. Hoop dat Chim snel weer opknapt!

Tamme heeft vandaag duidelijk aangegeven dat 't érg goed met hem gaat.... ^) Sukkel... Hij zag een schaap en ging er echt niet normaal vandoor gewoon.. Kon 'm écht niet houden!! Dacht: ik stuur 'm de bomen in, dwars er doorheen. In keiharde galop door de modder.... Echt fijn.. banketstaaf de behanger. Hij liep daarna gewoon nog goed, hopelijk morgen ook nog...

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:14

My_Chimanga schreef:
Precies, beter overbezorgd dan gewoon maar doorraggen terwijl een paard duidelijk aangeeft dat het niet gaat hoor!
Als de mijne niet uit de stal wilde komen zou ik me ook echt zorgen maken! Maar het weer slaat nu ook wel heel erg om, dus daar kunnen ze ook wat last van hebben. Van Artrose zelf heb ik eigenlijk geen verstand, alleen de standaard gegevens ken ik...

Leuke nieuwe pony kwam er langs! Hoe kom je daar zo ineens bij? Of was je stiekem al opzoek?

Fur is zeker aan het uitzwaren! Hij begint eindelijk echt ronder te worden ;-) wat bij het ras-typische toch wel hoort eigenlijk... Verder is het gewoon een lekker-ding, hoe zwaar of smal hij ook wordt!

Ik heb te makkelijk gezegd dat het met Chim goed gaat... ze loopt ook wat onregelmatig als ik haar op een volte rechtsom zet. Ze had heel erg moeilijk gedaan bij de hoefsmid en is gaan springen met haar ijzer nog maar half om. Ik denk toch dat dat ietsjes schade heeft geleverd (al reageert ze helemaal nergens gevoelig, niet in haar hoef als in haar been)
Kan ook zijn dat het voetje dit keer net iets te veel bewerkt is, dat de rest van het lichaam wat aan het compenseren is.
Verder is ze vrolijk en werkt ze lekker mee... Kwijlt echt mega als ik haar het bit in heb en begint zich eindelijk ook weer wat te concentreren :Y)

was niet opzoek ofzo, naja wel beetje te grappen over fries of pre alleen nooit wat van gekomen,
ik weet ook niet of hij blijft het breekt me echt, ben s'ochtends 8 deur uit kom rond 11 uur thuis in de avond,
Maar ik vond zo leuk en kopje ook leuk voor me nichtje dacht ik enzo :) gezeldschap voor pablo ;)

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 15:36

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 19:56

Ohhh druk zijn met vervelende dingen is niet leuk -O- :(:) Sterkte ermee... En als je weer tijd/zin hebt om mee te kletsen ben je altijd welkom natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:22

Sterkte!
Ook ik ben erg druk, werk en paard en school en ook minder leuke dingen verder!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:59

Sterkteee

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:07

Aah dankjullie wel!

Ik had het eigenlijk weer wat rustiger maar gisterochtend is er een 20 jarige pony bij ons gekomen die in het prikkeldraad gehangen heeft...hij is heel mager en staat hier om aan te sterken maar we komen er net achter dat de Dierenbescherming achter de eigenaar aan zit wegens verwaarlozing.

Heel verwarrend maar vooral zielig voor de pony.

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 22:54

Sterkte voor de mensen die het nu even druk hebben en vervelende dingen meemaken.
Wat betreft artrose, een goed beslag moet wel wat kunnen doen en dan kan je in ieder geval op de weg een beetje onder de man stappen.
Je zou ook een tijdje een pijnstiller aan je paard kunnen geven, dat heb ik van zomer ook gedaan om mijn paard aan het bewegen te krijgen nu staat ze weer zonder en het gaat best heel goed.

Vandaag Bram weer gereden en mijn vriendin kwam met haar dochtertje kijken, niet zo'n succes gebleken.
Hij zag ze aankomen dus gelijk kop omhoog en kijken, dus ik denk snel afwenden aandacht op mij graag!!!
Slecht plan geweest, hij schoot er gelijk vandoor kon net blijven hangen. Ik had hem beter even kunnen laten kijken en eer naar toe kunnen rijden. Als ik er naar toe reed geen probleem maar als hij ze vanaf de andere kant van de bak zag stonden we gelijk stil zodat hij eens even goed kon kijken. Ik heb gewoon een gek paard. :(:)

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:14

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 17:16

Nou hopelijk gaat t vanaf nu met iedereen beter!
Die van mij is gelukkig helemaal ok weer. Wel super druk en eergisteren heb ik voor teeerst zand gehapt na al die trucks van m. Viel gelukkig mee mn heup deed erg zeer , dus morgen maar weer even proberen kon haast niet lopen .
T is ook echt een monster hij loopt super relax en dan vanuit t niks ineens bokken of springen. Maarja komt goed gewoon lekker doortrainen.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 19:07

Ik heb vandaag bij vriendin op zieke besoek geweest en er zelf ook ff er tussen uit ken hihi.
Wat rot van dat paard zeg

Xx

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:14

Het is weer stil hier :D

Morgen ga ik Furioso laten scheren..
Niet helemaal maar we gaan een jachtpatroon proberen :+
Met de nadruk op proberen want 2 jaar geleden lukte het niet helemaal en liep hij dus een hele winter met 1 kaal plekje op zijn schouder :=
Toen lukte het zelfs niet met verdoving..

Nu gaan we het zonder verdoving proberen :) Als het lukt (we zijn met 3 personen :P )
Na dat hij zou geschoren zijn ga ik de dag zelf nog dekens kopen :P (tuurlijk leg ik hem dan wel een fleecedeken op dat hij geen koud heeft :) )

Reden ? Hij zweet zo enorm hard na het rijden en zeker na de intensieve dressuurlessen die ik 2x per week heb :+
Hebben jullie nog tips qua dekens ? Ze zeiden me een 250grams deken maar zou ik er nog een kopen ? Ik heb zelf een gewoon regendeken nog thuis liggen en 2 zweetdekens :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:33

Goed dat je hem gaat scheren, ben benieuwd hoe dat gaat!

Ik ben fan van horseware dekens(amigo,bucas etc.)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:37