Ik heb even de tijd gevonden om fatsoenlijk bij te lezen.
Lys_PPA schreef:Goed bezig Laura, congrats!
Wij hebben vandaag een testrondje gemaakt met de mini's met menwagen en Picasso onder het zadel. Begon behoorlijk spannend (iets met wind en vrachtwagens) maar goed af kunnen sluiten
[ [url=m/tvVsLW.jpg]Afbeelding[/url] ]
SunnyHorse schreef:En zelf ben ik lekker aan het omprutsen met de 2,5 jarige hengst. Longeren, maar ook stukje wandelen naast de weg en binnenkort wil ik het trailerladen oefenen. Hij wordt inmiddels een knuffelkont en snapt dat als je vrouwtje je wil knuffelen je gewoon stil moet staan en aanvaarden

Puntje, puntje!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik idd ook dacht dat hij wat kleiner zou zijn, maar dat jij zo lang bent verklaart het
Ik vind het bijzonder bewonderenswaardig hoe geduldig jullie de situatie met Mirtje aanpakken Boemel. Ze krijgt duidelijk de tijd, ruimte en zorg die ze op dat moment nodig heeft. Het is ook een hele geruststelling om te lezen dat ze stappen zet.
Leuke foto @Meya! Jullie hebben duidelijk plezier samen.
Oud en nieuw is voor onze paarden voor wat ik ervan meegekregen heb, goed verlopen. We waren zelf een paar dagen bij familie in Beieren. Maar de opfok van Pit zit in de middle of nowhere, dus daar was het sowieso rustig. En bij Jels op stal is alles ook goed verlopen. In het naastgelegen dorp werd wel flink geknald begreep ik, maar de wind stond gunstig, waardoor de impact daarvan maar beperkt was. Ze zijn wat eerder naar binnen gehaald en hebben extra hooi gekregen. Heerlijk om zo onbezorgd even er tussenuit te kunnen
Dat was op de vorige stal wel anders.
boemel schreef:Nú heeft mijn vriend de vrijdag voor kerst onverwachts ontslag gekregen door reorganisatie. Dus we gaan een onzekere periode tegemoet. Realistisch gezien verwachten we dat mijn vriend bij een nieuwe job meer van huis is dan nu en dat alles nog meer bij mij komt te liggen.
Ik overweeg om Tess definitief met pensioen te doen. De winterperiode geeft haar wederom een terugslag en het valt mij zwaar om van dag tot dag te bekijken wat verstandig en goed is voor haar om te doen.
Haar gewoon laten staan, voelt nú niet als een echte optie, want dan staat ze maar te staan en toe te kijken hoe ik met de andere 2 bezig ben.
Ik overweeg een pensioenadres waar ze gewoon 24/7 ruimte heeft en veel kan bewegen. Dit is namelijk het beste voor haar. Ik denk aan de 24 uurs weide bij van der Kruis. Ze is namelijk echt een buitenpaard en dat is qua kosten ook te behappen.
Neeeeee joh....
Nou dit weer. Jeetje Boemel... En het zijn lastige besluiten die je nu op jouw bordje hebt. Is er niet iemand in jullie omgeving die het leuk vindt om af en toe een handje te helpen met het perceel? Wat doet jouw vriend precies voor werk?
Lastig parket wel met Tess. Ik wens je veel wijsheid iig.
Dieke gaat wel knap door de baan met het ruitertje zo te zien
Wij hebben op stal een luxepositie
We hebben om te beginnen een hele goede buitenrijbaan, die afgelopen zomer ook nog aangepakt is, waardoor hij nog net iets beter is. De longeercirkel is prima, misschien niet zo goed als de rijbaan, maar ik begreep dat die op het program staat voor deze zomer om aan te pakken. Dan hebben de klanten van een aantal stallen in de directe omgeving + een viertal verenigingen de handen ineen geslagen voor een soort stichting die een complex/terrein beheert. Deze is pal tegenover de stal van Jels gelegen. Er een binnenrijbaan bijgebouwd. Het complex heeft nu dus een grote en een kleine binnenrijbaan, een buitenrijbaan en nog een longeercirkel buiten. Voor wedstrijden of evenementen (worden bijvoorbeeld instructieweekenden/-weken georganiseerd) kunnen er stallen worden gehuurd. Leden van de verenigingen kunnen er geloof ik voor gereduceerd tarief gebruik maken van de faciliteiten wanneer er geen les is, maar ik weet ook dat je voor €200 per jaar onbeperkt gebruik maken van de rijbanen. Soms verhuurt de vereniging de faciliteiten aan een hondenclub oid en dat zijn eigenlijk de enige gelegenheden dat er geen gebruik gemaakt kan worden van de (binnen)rijbanen.
Voor mij momenteel nog niet zo relevant, maar het is mooi dat het er is.
@Getty: leuk weer wat van je te vernemen! Hoe gaat het met de dracht van Maan?
Nynkex01 schreef:Ilse loopt met haar nieuwe ijzers helemaal top! Vanmiddag weer les gehad. Ze was wat stijf de afgelopen weken en de galop was niet helemaal hoe het vroeger was, woensdag is de fysio geweest en vandaag kon ze weer bekken kantelen en had ik zowaar mijn verzamelde galop weer terug

enige waar ik met het rijden nu echt een beetje vastloop is het wijken. vanaf de Hoefslag gaat het prima, ik weet dan precies waar ik ben en heb haar recht bij de inzet, maar als ik het vanaf de AC lijn wil doen raak ik gedesoriënteert, ben ik te laat met haar corrigeren als ze over de schouder valt, krijg ik de achterhand niet mee en wordt het drama. Meid die me les geeft denkt wel enorm mee, rijdt haar nu ook twee keer per week voor me om het wijken wat meer te bevestigen, maar dit wordt wel een zoektocht. Ik heb met oudere paarden Waar het beter bevestigd is Ook nooit echt goed kunnen wijken en mijn proefjes overleefd met een 5,5, dus wil wel een manier vinden waarop dit beter lukt.
Ik merk dat ik dit interessant vind.
En als jouw instructie nou aangeeft wanneer je wat moet doen of wanneer wat gebeurt en je een systeem afspreekt voor tijdens de proef? Dat degene die voorleest dan bijvoorbeeld het onderdeel nog eens herhaalt als je iets moet inzetten?
Nynke01 schreef:Weet niet of ik hier had doorgegeven dat Ilse weer is verhuisd? Had haar dus in november naar een pensionstal gebracht ook omdat het hier verschrikkelijk nat is, maar had het daar niet naar mijn zin. Nu staat ze bij mijn instructrice wat echt super is omdat zij haar nu ook bij rijdt, en het is hier vlakbij. Verder zijn we bijna altijd met z’n tweeën op stal en raak ik niet overprikkeld van irritante stalgenoten.

Mijn zadelkast zit recht tegenover Ilse haar stal en de bak is ook vlakbij. Als ik met één hand de boxen volg terwijl ik Ilse in mijn andere hand Heb, Kan ik ook zelf naar de bak lopen, dus kan net als wanneer ze thuis staat vrijwel alles zelf, Dus voor mij helemaal top!
Klinkt als een heel logische zet. Nu lekker settelen en weer lekker in jullie ritme komen.
Wat een plaatje in dat winterse landschap Sunny! Kan ik ook enorm van genieten.
Welkom terug Marjolein
Goed om te lezen dat jullie dan toch jullie draai weer vinden.
@Lys: Wat een avontuur weer met de minimarathon! Ik vind het dapper hoor
Klinkt alsof je met veel lef hebt gereden. Goed gedaan! Mooi he? Hoe paarden én combinaties zo kunnen groeien over de jaren?
@Meya: gefeliciteerd met de mooie resultaten! Heb je goed gedaan in die twee wedstrijden
Hier hebben we er weer een hele toer op zitten. 3 januari hadden we het vervolg op de echo: het kreupelheidsonderzoek m.b.t. het linkerachterbeen. Dat heeft eigenlijk veel inzicht opgeleverd. Er blijkt een oude peesblessure te zitten, die ze waarschijnlijk lang heeft kunnen opvangen zolang ze sterk, fit en gezond genoeg was. De arts verwacht dat het in de tijd dat het is ontstaan, ook genegeerd is. Foto's waren overigens op de peesblessure na, waren de foto's absoluut vrij van afwijkingen. Zelfs geen artrose. Dat verklaart dus ook waarom het nu zo aan het licht komt. Jels was zo ongelofelijk braaf bij het onderzoek. En maar op en neer draven terwijl het weer niet mee zat en terwijl ze al maanden aaneen stil staat en dus geen conditie heeft. Dit was ook écht wel klaar toen we weer thuis waren.
In ieder geval heeft het opgeleverd dat we weten dat ze ter hoogte van de sprong een stukje aanhechting van de tussenpees mist en dat daar tevens sprake is van bosoplossing. De veearts was vervolgens heel optimistisch over de prognose, terwijl hij hier wijd en breid bekend staat als een uiterst voorzichtige realist. Wat hem betreft waren er twee mogelijkheden: shockwave, waarbij hij de kansen 50/50 inschatte. De andere optie was beenmerg uit het borstbeen halen en injecteren op de plek waar de aanhechting mist. Prognose: 70-80% kans op verbetering/herstel van de aanhechting. De pees zelf was namelijk, in verhouding tot haar leeftijd, nog van voldoende kwaliteit. Kosten waren te overzien, dus nou, toe maar weer. Maandag dus wederom naar de kliniek. Alles is goed verlopen. Over acht weken moeten we terugkomen voor een controle echo. In tussentijd mag ze gewoon op haar landje blijven staan, waar ze inmiddels een vriendinnetje erbij heeft. Grote schimmel, echt een schat van een leukerd, die ook herstellende is van een blessure. Ze weet zich daar te gedragen en houdt zich gedeisd. Als ze dat niet zou doen, moest ze op boxrust en dat wil ik eigenlijk graag voorkomen. Onze matriarch is per slot van rekening al bijna 21 en daar zijn we zuinig op
Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitkomst. Ookal komt er een nieuwe aanhechting, dan nog zou het de vraag zijn welke kwaliteit deze zal hebben. Haar perspectief als gezelschapspaard is in ieder geval gegarandeerd, aangezien ze hier in principe geen last van heeft (alleen beperkt wordt). Mogelijk houden we er een prima recreatiepaard aan over, mogelijk wordt ze gewoon matriarch en voorbeeld voor Pit. Eerlijk gezegd ben ik linksom of rechtsom tevreden zolang ze pijnvrij is. Het dier is zo dankbaar en echt een zonnetje. Op het moment dat we hier alleen grondwerk mee kunnen doen, knijp ik al in mijn vuisten.
Pit gaat ondertussen echt als een speer. Die groeit weer als kool en pas inmiddels haar cob-halster niet meer.
Zo gek als je er bij stilstaat dat we haar aanleverden in mei, met een pony-halstertje dat nog maar half versteld was.