Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 18:51

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 18:19

Alweer een tijdje terug dat ik rustig begon te denken over kopen van een iberisch paard, toen kwam corona en de huizencrisis en hebben we alle plannen (inclusief paard) een paar jaar verzet.

Nu, een paar jaar verder, komen de toekomst plannen weer wat dichterbij maar ben ik helemaal niet meer up to date met de huidige paardenmarkt.

Als alles goed gaat hoop ik binnen 2 á 3 jaar een PRE of Lusitano te kopen. Ik zoek een jong paard met potentie van minimaal 1.65 waar wel al de basis op zit. Lees; Nette en comfortabele gangen. Niet té jong, ik wil een beetje weten wat ik in huis haal. Ik zoek een sensitief en voorwaarts paard, absoluut niet lui. Een chill en kalm paard dat vriendelijk en veilig is voor de beginner (Ik rijd al jaren op maneges, maar dit zou mijn eerste eigen paard worden). En een mooie bouw.
De kleur maakt me niet uit, een ramsneus is welkom en het paard hoeft niet al top prestaties te hebben en alles te kunnen. Boven alles moet het paard natuurlijk gezond zijn, maar dat bewijst zich altijd wel na een klinische keuring en röntgefoto's. Ik verwacht een budget te hebben van 15.000 - 20.000 Is dit budget met mijn eisen in deze tijd nog reeël?

En hoe voorkom ik in een miskoop terecht te komen? Ik lees zoveel horror verhalen dat ik amper een stap durf te zetten en niet weet wie te vertrouwen. Dus mochtten jullie bemiddelaars, fokkers, handelaren, verkopers , reputabele dierenartsen voor de keuring, of andere contactpersonen kennen die in Spanje (of Portugal) zitten of mét die landen samenwerken en betrouwbaar zijn dan stel ik het zeker op prijs als jullie die met mij zouden willen delen!

Verder zijn echt álle tips welkom!

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:52

veerle92 schreef:
:oo wat een verschil.!
2021 V.S 2022

https://youtu.be/zKoLGsHUmCY

Ik zag het filmpje op Facebook, echt super mooi.
Wat is je geheim haha.
Bij mij lijkt het meer op het oudere filmpje (heb het paard alleen pas 2 maanden).

@autumn: Hij is nu 2 weken 5 jaar, met rijden staat hij meteen aan en is erg druk.
Erg snel afgeleid en met van alles bezig behalve met mij, in draf en galop is het wel te doen om hem bij de les te houden maar tijdens instappen vind ik het lastig om hem bij de les te houden.
Hij gaat dan extreem kijken, dribbelen, zijwaarts en achterwaarts.
Nu heb ik hem pas 4x in de bak gereden maar hij ging van de week haast achterwaarts de bak uit tijdens het instappen:+

Wilde hem eigenlijk pas na mijn vakantie eind Juli serieus oppakken en gaan lessen maar dit schiet ook niet op dus heb dinsdag mijn eerste les.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:00

Heel veel verschil zeg, inderdaad hoe heb je dat zo getraind / geleerd?

Izarra doet een poging om het boktlogo na te doen :D
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:26

Zonnebloem92 schreef:
veerle92 schreef:
:oo wat een verschil.!
2021 V.S 2022

https://youtu.be/zKoLGsHUmCY

Ik zag het filmpje op Facebook, echt super mooi.
Wat is je geheim haha.
Bij mij lijkt het meer op het oudere filmpje (heb het paard alleen pas 2 maanden).

@autumn: Hij is nu 2 weken 5 jaar, met rijden staat hij meteen aan en is erg druk.
Erg snel afgeleid en met van alles bezig behalve met mij, in draf en galop is het wel te doen om hem bij de les te houden maar tijdens instappen vind ik het lastig om hem bij de les te houden.
Hij gaat dan extreem kijken, dribbelen, zijwaarts en achterwaarts.
Nu heb ik hem pas 4x in de bak gereden maar hij ging van de week haast achterwaarts de bak uit tijdens het instappen:+

Wilde hem eigenlijk pas na mijn vakantie eind Juli serieus oppakken en gaan lessen maar dit schiet ook niet op dus heb dinsdag mijn eerste les.

Moeilijk Zonnebloem92! Nero had dat in het begin ook heel erg, zo erg dat ik er ook niet op stapte. Ik heb daarom toen heel veel in de binnenbak getraind en hem daar aan het werk gezet. Weinig op de hoefslag gereden en alleen maar figuren rijden. En heel.veel.les. :+
Moet zeggen dat het uitstappen met Nero ook nog een uitdaging is hoor. Ik rij hem nu tijdens het uitstappen ook meer naar beneden zodat hij op mij let en niet op de omgeving. Want als hij dat doet, schrikt ‘ie nog van een wegvliegend strootje :') idem met instappen, ik moet Nero bijna direct aan het werk zetten anders gaat hij zichzelf aan het werk zetten :))
Heb je al een oornetje geprobeerd en krijgt hij magnesium? Vooral de magnesium heeft Nero echt geholpen. Ik heb het eens gestopt maar merkte duidelijk verschil.

Haha Ineke2 :') , Als ze dat maar niet onder het zadel doet :p
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 29-05-22 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:30

Er zit ook nog verschil in magnesium toch? Welke is dan beter?

Longeer je voor het rijden Zonnebloem92? Wil hij dan ook meteen draven / galopperen of kan hij dan wel rustig blijven stappen?

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 22:50

Haha eigenlijk geen geheim.. ik beloon haar extreem mee stem zodra ze het goed doet en verder is ze zo werkwillig dat veelal heel makkelijk gaat :)

Oef hopelijk maakt ze die sprongen niet onder het zadel

Jeetje wat vervelend.! Zou het niet helpen om hem misschien toch meer aan het werk te zetten.?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 23:11

Een oornetje kan ik inderdaad makkelijk even proberen.
Magnesium geef ik inderdaad (nog) niet, eigenlijk is hij alleen zo druk in de bak (binnenbak dan, buitenbak nog niet geprobeerd).
Wel heb ik een aantal keer buiten gereden, hij is dan een stuk rustiger. Met longeren ook trouwens, hij kan dan gewoon rustig instappen zonder te dribbelen of te willen rennen.
Ik denk sowieso niet dat hij een binnenbak gewend is.. spiegels zijn ook maar raar.
Ik rij hem nu 1x per week meestal (wil minimaal 2x per week maar omdat ik even vastloop komt dat er niet van).
Longeeer hem 3x per week waarvan 2x met dubbele lijnen en wandel 1x per week een flink stuk aan de hand.
De andere 2 dagen heeft hij vrij en staat hij overdag op het land.
Het bijten zit er helaas ook nog in, inmiddels is hij 2 maanden ruin dus hopelijk wordt dat gauw minder.

Compliment wat ik hem dan wel moet geven: we waren dinsdag bijna klaar met rijden toen ze in de bak waar ik reed een heel springparcours gingen opbouwen, hij vond het even spannend maar het lukte mij (met wat aanmoediging van een stalgenoot) om gewoon door te gaan, hem bij de les te houden en hem erlangs en tussendoor te sturen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:41

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:47

Filmpje lijkt het niet te doen, gaat niet verder dan foto 1 of ik heb geen geduld :=

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 08:04

Geen idee, ik heb 'm op openbaar staan en hier doet ie het gewoon, is allemaal bewegend beeld, geen foto's :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:07

_Tarzan schreef:
Ik had ook nog een leuke vergelijkingsvideo gemaakt met vorig jaar :=
https://www.youtube.com/shorts/MrJ5n5dx3oc

Wat vervelend Zonnebloem, hopelijk kom je er met lessen snel doorheen!
Veerle, leuke vergelijking! :D

<3 wat zal je daar trots op zijn Tarzan!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 10:08

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:31

Autumnn schreef:
_Tarzan schreef:

<3 wat zal je daar trots op zijn Tarzan!

Jaaa <3 Kijk gewoon hoe onze beide houdingen zijn veranderd <3 Trots op Fuego maar zeker ook een beetje op mijzelf :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:04

ik heb niet bijgelezen, sorry, maar ik ga mijn best weer doen. Ik vind het nog steeds wat moeilijk mentaal allemaal. Elevada blijft echt gewoon slecht, dus die gaat nu met vervroegd pensioen. Ik merk dat ik het nog steeds wel heel moeilijk vind, want zij is echt mijn maatje. Ik probeer nu een balans te vinden tussen wat ze wel nog kan en wat ze niet meer kan, en dan proberen we lol te gaan vinden in grondwerk en vrijheidsdressuur en dat soort dingen. Op zoek naar dingen die ze wel kan dus. Nu de rest weer echt aan het werk moet, valt het me op dat zij dat samen werken echt mist. En ik ook :o

Lissy gaat echt heel goed, super leergierig en enthousiast. Ze is nu bijna 3, dus het wordt al een grote meid :D

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 14:26

_Tarzan schreef:

*\o/* _/-\o_ Wat een verschil in JOUW houding!! Geef het nog een tijdje en je herkent hem ook niet meer terug op beeld. Trots op je.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:22

Maartje_M schreef:
ik heb niet bijgelezen, sorry, maar ik ga mijn best weer doen. Ik vind het nog steeds wat moeilijk mentaal allemaal. Elevada blijft echt gewoon slecht, dus die gaat nu met vervroegd pensioen. Ik merk dat ik het nog steeds wel heel moeilijk vind, want zij is echt mijn maatje. Ik probeer nu een balans te vinden tussen wat ze wel nog kan en wat ze niet meer kan, en dan proberen we lol te gaan vinden in grondwerk en vrijheidsdressuur en dat soort dingen. Op zoek naar dingen die ze wel kan dus. Nu de rest weer echt aan het werk moet, valt het me op dat zij dat samen werken echt mist. En ik ook :o

Lissy gaat echt heel goed, super leergierig en enthousiast. Ze is nu bijna 3, dus het wordt al een grote meid :D

Wat verdrietig zeg Maartje dat Elevada met vervroegd pensioen gaat maar ik denk wel de beste keuze als ze slecht blijft. Een beslissing gemaakt uit liefde voor je dier!
Leuk dat Lissy zo goed gaat :D doe je al wat met haar?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:23

Wij hebben vandaag vrij gesprongen op stal.
Nero heeft gewoon 1.30m gesprongen!! Ik viel bijna van m’n stoel. Vorig jaar lukte 30cm nog niet eens _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 18:52

Wow das hoog Autumn! Spring je ook onder de man met hem?

En dank je :) Het valt me wel echt zo zwaar. Mijn vorige pony ging ook al heel vroeg met pensioen en hebben we begin deze maand dus in laten slapen. Zou neemt Elevada dat stokje over :\
Lissy is voorzichtig wat aan het werk. We oefenen aan de hand met de basis (stap, achterwaarts, halt, tempo controle) en we doen wat grondwerk en vrijheidsdressuur. Ik ben voorzichtig al wat aan het leunen op haar, nog niet echt hangen maar wel gewicht en dingen boven haar oefenen en we zijn nu bezig met de basis van het longeren. Ze pakt alles wel echt leuk op!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:45

Wow Autumm dat is echt heel hoog zeg!

Sterkte Maartje dat is verdrietig zeg. Gelukkig dat je jonkie het wel allemaal braaf doet. Alsnog een positieve noot.

Nou vandaag heeft mijn bijrijdster weer gereden op Izarra. Er was ook iemand in het longeren in de bak. ( de bak is 40x70 meter dus dat kan opzich prima ) Het paard aan de longe echter was heel erg fris, bokken enzo. Izarra bleef rustig doordraven.
Trok het paard aan de longe zich los en rende al bokkend naar Izarra :=
Izarra bleef rustig stilstaan tot het andere paard weer door de eigenaar gepakt was. Nou ehm Izarra mag dan jong zijn en nog veel moeten leren, maar ze is wel heel betrouwbaar <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:58

Wat een vervelende situatie Ineke! Wel fijn dat ze dan zo mega braaf is

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 22:31

Nee ik spring nooit met hem en ook niet onder de man! Ik ben zelf niet zo’n springheld :D
De vorige eigenaar heeft het 1 keer gedaan (een laag kruisje) en volgens mij heeft Nero in Spanje ook nooit gesprongen. We hebben op stal in de zomer springlessen, misschien gaan we toch een keer mee doen!
Hij had, samen met 1 andere, gewonnen. Er waren er geen die hoger hadden gesprongen. Echt bizar!
Vorig jaar hadden we 1 keer eerder vrijgesprongen maar toen sprong hij op de hindernissen _O- leuk om te zien wat training doet :D
2 foto’s ontvangen van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 07:52

Hele mooie foto’s ook zeg, hij lijkt er veel plezier in te hebben :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 08:58

Hij lijkt er inderdaad echt lol in te hebben, leuk!