[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:39

Dat is voor mij, voor paard niet maar voor mij wel, moeilijker dan gewoon in één keer door naar de Hoefslag. Anders moet ik haar rechtmaken en weet ik dus niet precies waar ik ben in de bak en weet ik ook niet meer precies wat nou ook alweer mijn rechte lijn was waar ik op begon

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 15:03

Als je na de C afwendt en 5 meter wijkt naar de hoefslag dan spreekt het toch voor zich? Of snap ik niet helemaal wat je bedoeld?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:00

Wat fijn Nynke, dat je het zo fijn hebt bij je instructrice.
Ik heb toevallig onlangs een paar keer mijn ogen dicht moeten rijden van mijn instructice om te voelen wat er onder je gebeurt. Ik kan mij helemaal indenken dat je even je oriëntatie kwijt bent als je de middenlijn bent opgedraaid. Ik voelde wel wanneer mijn paard recht onder mij was maar ik wist niet of ik evenwijdig met de buitenzijde was. Kan je daar ook geen tips voor geven. Ik zou bijna denken dat je wellicht kan leren voelen wanneer je recht op de ac lijn zit. Dat iemand je een signaal geeft zodat je leert voelen wanneer je de juiste draai hebt gemaakt. Dan eerst goed recht en dan pas wijken.
Moeilijk hoor als je alleen op je gevoel af moet gaan.

Boemel, wat moeilijk. Knap dat je blijft volhouden, al snap ik dat het moeilijk blijft.

Hier ook naar de HK en op donderdagavond naar de show. We hebben er weer zin in!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:10

Idd voel ik wanneer ze recht is, maar niet wanneer ze evenwijdig met de hoefslag is. M’n instructrice staat op x en ik wend bij a af, dus dan kan ik recht op haar afrijden dus dan ben ik recht, maar als ik dan pasje opzij ben geweest en ik wil haar weer recht maken, weet ik dus niet meer wanneer ik evenwijdig aan de hoefslag ben. Maar goed, we knutselen nog even verder. Ideaal zou zijn als mijn paard zelf snapt dat ze recht moet blijven en ik dus alleen mijn been iets terug hoef te leggen voor het wijken zodat ik mijn focus kan houden op me oriënteren en niet van alles hoef te corrigeren, dus mijn instructrice probeert haar nu zo scherp op de hulp te krijgen

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:13

Ik weet even geen tips Nynke. Wil wel even zeggen dat ik het ongelooflijk knap vindt hoe en wat je doet ondanks je beperking :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:16

Dennenboom schreef:
Ik weet even geen tips Nynke. Wil wel even zeggen dat ik het ongelooflijk knap vindt hoe en wat je doet ondanks je beperking :)

Hier sluit ik me volledig bij aan. Ik vind het ook hartstikke knap!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:21

Ik vind het ook knap!
Zou er niet een soort pieper systeem te verzinnen zijn als je van de lijn scheef gaat dat je dan sneller /harder gaat piepen?

Wij hebben weer rondje gedaan: we waanden ons in Zweden <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SunnyHorse op 07-01-24 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:22

Dank jullie! <3 ik heb geen haast, paardje moet nog zes worden, Rome is ook niet in een dag gebouwd

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:23

Of een tril systeem om je pols?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:24

Lijkt me nou zo gaaf om zoiets uit te vinden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:34

Wow SunnyHorse, mooi!

Ik was al zo blij dat de bewolking grotendeels weg was.
Alles klaar voor de vorst. Paddock glad, bak glad, kuipplanten binnen.
En ik hoop dat de grond hard genoeg is, dat de paarden deze week iedere dag even de wei in kunnen :o
Afbeelding

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:38

Heb al bij iedere letter een pieper, maar daar heb ik hier in natuurlijk niet zoveel aan Omdat ik met wijken niet recht op pieper/letter afrijd. En het is ook niet dat je het zo vaak doet Dat je de rest van je leven profijt hebt van een systeem, Dus om daar mensen Mee aan de slag te zetten vind ik ook zo wat. Denk zelf meer, omdat het vanuit stap wel lukt als ik meer tijd heb om me te oriënteren, dat we haar eerst meer moeten leren verzamelen zodat ze wel actief maar in een rustig tempo gaat en ik dan dus meer tijd heb

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:10

Ik zou ook graag toch weer wat meer willen meeschrijven. Ik was even het plezier in het paard kwijt doordat ze erg slecht was met de artrose en een nare sfeer op stal.

Ben in oktober verhuisd naar een stal waar ze lekker in de winter ook gewoon de hele dag in een paddock staan met slowfeeder. En paard loopt ineens (mogelijk door nieuw supplement in combinatie met meer buiten) weer bijna zo goed als niet stijf. Mijn osteopaat vermoedde dat ze overbelast was doordat ze vaak als enige in het land werd achter gelaten. (Paarden mochten na 15 uur niet meer naar buiten als je op stal was en de rest die werd dan tot 21 uur buiten gelaten dus stond ze vaak alleen in het land). En hoewel ze rustig is zijn er waarschijnlijk toch wel dingen gebeurd.

Wel even wennen. We hebben alleen een buitenbak. Maar tot nu toe is die ondanks regen ook goed te rijden. Dus heb alleen een week niet kunnen rijden met de vorige vorst en verwacht deze week dus ook niet. Maar we zitten aan een lang fietspad dus we kunnen wel lekker wandelen en we hebben een goede longeercirkel. Ik longeer ivm de artrose eigenlijk niet maar in deze periodes doe ik soms na 20 minuten wandelen toch even 5 a 10 minuten draven in de cirkel.

Afbeelding

Mooie bak Boemel!

Sunnyhorse heerlijk rondje!

Wij gaan ook naar de HK. Woensdag naar de show en zaterdag de hele dag. Zit in vak Heinse

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:23

Wat fijn dat je zo’n goede oplossing hebt gevonden voor je paard M arjolein. Beweging en voeding is zo belangrijk.
Hoe oud is je merrie?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:59

boemel schreef:
Wat fijn dat je zo’n goede oplossing hebt gevonden voor je paard M arjolein. Beweging en voeding is zo belangrijk.
Hoe oud is je merrie?

Ze wordt dit jaar 16. En we weten dat ze artrose heeft sinds ze 11 jaar is. Toen was het al klasse 3 en 4 in beide voorbenen. Maar ze houdt zich heel goed en wordt strontvervelend als ik er niks mee doe. Blijft in het koppie ook echt een 3 jarige _/-\o_ en het is een aparte onder het zadel. Maar in de omgang heel lief.

Ik heb haar dit jaar geloof ik al 10 of 11 jaar. En ken haar ook al vanaf 4.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:30

Boemel, ik meen dat hier in de buurt (Noord-Limburg) een stalling is die aan 24/7 buiten doet met complete ontzorging. Mocht je het alsnog overwegen dan stuur me maar een PB, dan zal ik even navraag doen bij iemand die zijn paard daar heeft staan en kan ik de gegevens met je delen. Maar zoals al aangegeven, neem de tijd en neem geen overhaaste beslissingen!
Diekke met de dochter van je vriend ziet er goed uit en fijn dat ze het zo goed doen samen. Ook goed om te lezen dat je stappen maakt met Mirtje, al zijn ze nog zo klein er zit vooruitgang in.

Qua wateroverlast stonden de pony’s thuis nog wel prima. Die staan op een paddock met hoogteverschillen dus de hoge delen zijn droog en de lage delen nat maar geen mega modder. Ook is er een grindput dus water verzameld zich daar en ze hebben uiteraard een droge schuilstal. Vanmorgen was alles bevroren en koudddd, wat een omslag vd waterellende naar de kou.
Picasso heeft deels verharde paddock, maar de rest blubber en ze staan minder buiten met al die regen. Verharde paddock opzich heel fijn, maar hij staat daardoor achter op ijzers, want anders sleten zijn hoeven te snel. En hij trekt in de winter soms met zijn achterbenen en door die hardere klappen hebben de nagels veel te lijden en raken de ijzers sneller los :(

Dat ziet er echt heel goed uit die bak en paddock Sanet! Jaloers hoor, heb zelf al behoorlijke tijd niet meer ‘thuis’ gereden. Ben heel veel op pad met de trailer, zo kom ik nog wel aan 4x per week rijden in de week toe gelukkig.

Mooi plaatje Sunnyhorse.
En heel fijn dat het beter gaat met je paard Marjolein, hopelijk krijg je ook je plezier in het rijden weer terug!

Afgelopen weekend de minimarathon gehad. Onder het zadel ging het prima, eerste ronde safe gereden dus geen snelle tijd maar wel foutloos, tweede ronde kreeg ik meer vertrouwen dus wou het tempo hoger leggen maar maakte ik een parcoursfout dus werd ik uitgebeld. Picasso schrok van de bel dus die vloog richting de uitgang, wel nog goed harde galop gehad dus haha :’) Gisteren mijn vriend met Picasso voor de kar en ze zijn gewoon eerste worden in de enkelspan paard impulsklasse. Echt heel goed gereden. Picasso snapt het spelletje steeds beter en heeft echt een super conditie. Dat gaat nog wat worden met die 2 samen :P
Mn telefoon staat te vol dus heb gefilmd met mn werktelefoon, moet alleen alles nog overzetten dus dit zijn momenteel de enige plaatjes die ik heb:

Afbeelding
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:49

Dennenboom schreef:
Gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat het naar ieders wens een mooi jaar mag worden.

Ik ben op het moment niet zo actief met de paarden. Begin december bevallen van ons tweede kindje <3

Wel is 1 maart een van mijn merries uitgerekend, dat duurt nu niet zo lang meer... :)) :D

*\o/* Gefeliciteerd *\o/*

Het weer is ook wel echt prut

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:21

Gefeliciteerd Dennenboom, dan heb je inderdaad even andere prioriteiten 8-) <3

Wat leuk die Marathon Lys! Ziet er heel goed uit!

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:20

Wat leuk Lys! En goed dat je bent blijven zitten!
Marjolein klinkt echt als een hele fijne plek, wat fijn dat ze het ondanks de artrose nog wel zo goed doet

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:47

Nynkex01 schreef:
Nog wel een vraagje hoe kunnen we ons het beste op de keuring voorbereiden? Is er een online catalogus? Wil wel de gewone catalogus kopen maar die kost € 20 en kan hem zelf niet lezen :')
Maar vriendin wel natuurlijk dus als er geen andere opties zijn doen we dat wel

Hij staat nu online, weet niet of je hem nu al had

https://phryso.com/wp-content/uploads/2 ... s_2024.pdf?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:57

Aaah super bedankt!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:50

Ah leuk marathon! Ik heb het ook op mijn to do lijstje staan :+

Heerlijk, nu alles weer wat droog is. Manlief heeft de bak tot nu toe los weten te halen, dus kon nog trainen. Had al voor de komende 3 a 4 dagen mini vakantie ingepland, dus hoop dat het dan zondag ook weer rijbaar is.

Hier op wedstrijd geweest. Mijn god wat was het koud :brr: Inrijden heel tevreden! Had als doel meer rijden zoals thuis, focus houden. Eerst de stap goed etc en erbij houden en zelf niet makkelijk worden :') 2x 1e prijs met 200 en 198. Proeven waren ook prima hoor, maar inrijden ging fijner. Dus erg blij met dit resultaat :D
Nu vooral werken aan de verruimingen in draf en galop, meer verschil tonen en beter markeren (terug). Maar meer dan dik tevreden met vandaag! <3 Staat de teller in 2 wedstrijden alweer op 6 *\o/* punten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:41

6 punten in 2 wedstrijden: je gaat als een speer! Dat geeft vast motivatie boost. Ik hoop ook dat het los blijft, met de goede voorbereidingen van je man lukt dat vast.

In je onderschrift lees is dat jullie de merrie drachtig van Kanne is. Wanneer uitgerekend?
Hier ook een Kanne veulentje op komst: over exact 86 dagen :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:59

Dankjewel voor het aanbod Lys PPA.
Wat zijn jullie lekker bezig met Picasso. Mooie afwisseling, stoer paard.

Meya, gefeliciteerd met het resultaat. Jullie gaan hard!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:02

Lys, zo gaaf hoe Picasso in al die disciplines groeit! Super veelzijdig is hij. Super zeg! En dat jullie beide zoveel plezier van hem hebben is toch helemaal geweldig. Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat. Hoe oud is Picasso ookalweer?