Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:54

Hahahha zo herkenbaar Dais :')

Mijn merrie heeft wel echt de littekens van flank naar flank, geen idee wat daar gebeurt is en wil er ook liever niet meer mee bezig zijn maar zij stond echt te trillen in een hoekje bij vreemden (inclusief mijzelf in het begin dus) en kan nog steeds echt extreem reageren op ogenschijnlijk kleine dingen en dan is er al ruim 10 jaar overheen gegaan.

Mensen hebben haar ook wel bestempeld als levensgevaarlijk en dominant. Wat ze dus absoluut niet is :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:34

Ze zitten er ook echt wel tussen hoor, maar er zijn genoeg PRE's die echt onterecht die titel krijgen van trauma paard, omdat ze niet begrepen worden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:11

Ik ken(de) er helaas wel genoeg met de littekens van de serreta op de neus, in Spanje gaan ze wel echt heel anders om soms met die dieren dan hier in NL. Maar inderdaad ook genoeg die gewoon te sensibel zijn voor een boel mensen en dan vooral dat ze reageren op de energie van die persoon waar die persoon zich zelf niet van bewust is en dan het paard de schuld krijgt.

Waar en wanneer is de APTO keuring?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:58

Ik heb nog niet gezien waar het is, dat werd 10 dagen van te voren via de mail aangegeven.
Ik heb eigenlijk nooit een trauma paard geïmporteerd of gekocht. Wel gewoon paarden die heel onbegrepen waren en daarmee als zijnde trauma paard werden bestempeld.

Wij hebben na jaren zoeken ons droomhuis gevonden dus dit jaar ein-de-lijk de paarden aan huis. *\o/*

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:06

Gaaf Zsazsa! Gefeliciteerd!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:25

Gaaf! Gefeliciteerd *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 05:09

Wow gefeliciteerd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:59

Gefeliciteerd met jullie nieuwe woning, wat gaaf!

Hier weinig te melden, het gaat eigenlijk wel goed. Rijden ook rustig aan het oppakken en 2 keer een buitenrit gemaakt.
Helaas heeft hij aan de bijtwond wel een litteken over gehouden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:24

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb nog niet gezien waar het is, dat werd 10 dagen van te voren via de mail aangegeven.
Ik heb eigenlijk nooit een trauma paard geïmporteerd of gekocht. Wel gewoon paarden die heel onbegrepen waren en daarmee als zijnde trauma paard werden bestempeld.

Wij hebben na jaren zoeken ons droomhuis gevonden dus dit jaar ein-de-lijk de paarden aan huis. *\o/*

Wat gaaf, gefeliciteerd!

En dankjewel, dan houdt ik het maar even in de gaten.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:03

Gefeliciteerd Zsazsa! Wat een leuk nieuws :D

Dat gevoelige van de PRE paarden herken ik ook echt wel heel erg, ik heb het eerste jaar met Jenara ook soms met mijn handen in mijn haar gezeten omdat ze zo anders is dan ik gewoon was toen. Dus ik kan me helemaal inbeelden dat het héél snel verkeerd kan lopen als je inderdaad niet leert met hun specifieke karakter omgaan.
Natuurlijk zullen er ook wel paarden zijn met echt trauma, die heb je helaas overal.

Maar ik denk dus ook dat ze vooral onbegrepen zijn, zoals een aantal van jullie ook al aangaven.
In mijn omgeving echter ken ik best wel wat mensen die net echt fan zijn van de iberische paarden door hun karakter en die daar ook specifiek naar op zoek gaan.

Bij mij was het oorspronkelijk niet wat ik zocht, maar verdorie ben ik blij dat Jenara op mijn pad is gekomen, zou geen ander paard meer willen! Ik vind ook echt dat eens je die vertrouwensband hebt, gaan ze echt wel voor je door het vuur!

Daar heb ik trouwens een mooi voorbeeld van, maandagavond EINDELIJK onze wedstrijd ingediend, dus dinsdag uiteraard meteen naar stal gegaan! We hebben nog gespeeld op ons terrein met berg en vijver enzo. En Jenara en ik hebben voor het eerst een op-en afsprong gedaan :D Eerst wat aarzelend, maar als ik voorzichtig vraag, dat ze echt gewoon! Nog wat onhandig, was voor ons beiden de eerste keer :') Nadien is ze ook tot aan haar buik het water in geweest, maar daar heb ik helaas geen beeldmateriaal van. Ze vond het wel geweldig, kon niet stoppen met spetteren :+

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:42

ik heb een fototopic gemaakt met recente avonturen

[ITP] Lente in Spanje; van zonsondergangen tot waterpret

voorproefje ;) Een van de best getimede fotos die ik gemaakt heb denk ik wel!

Afbeelding

Het is hier echt warm nu, dus we rijden of heeeeel vroeg, of heel laat, maar lekker is het wel! En de paarden hebben het prima naar hun zin in de paddock paradise, in de schaduw.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:54

Wow gaaf Sterre!

Vandaag Lissy weer ‘gelongeerd’. Linksom begint ze het spelletje wel echt te snappen, rechts vindt ze het nog wel erg moeilijk
Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:19

Jullie gaan goed Maartje!

Wij hebben vandaag 3 uur gewandeld. Nero vond het heerlijk <3
Zo lekker dat hij in het bos ging rollen _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bobbejaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:04

Wat heerlijk wandelen in de bossen met je paard, heb dit jaren kunnen doen. Nu geen bossen meer hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:28

Ow wat heerlijk zeg, staat hij zo dichtbij het bos of moet je nog een stuk lopen?

Hier gaat het iets minder, het is best wel een draak in de bak.
Dus flink werk aan de winkel.
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:42

Hij heeft wel een lief koppie hoor Zonnebloem92 :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:08

Zo ziet ‘ie er ook wel uit Zonnebloem :D hoe oud is hij? En waar loop je tegenaan bij het rijden?

Wij staan inderdaad zo dichtbij het bos :j 5 minuutjes lopen vanaf stal, en met 3 kwartier rijden sta je op het strand! Dat is de volgende uitdaging, alleen dan lekker aan de hand :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:12

Gaaf bos en strand! Ik vind strand geen reet aan, maar dat bos <3

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:39

Wij deden een tijdje terug nog eens een fotoshoot!

Ik rij ondertussen een dikke maand nu met een ongebroken bitje ipv een dubbel gebroken en ja hoor, ze kruipt er amper nog achter! Het is nog niet perfect, verre van, maar nu kan ik tenminste werken aan voorwaarts neerwaarts zonder dat ze zich helemaal opbolt!

Ook heb ik voor het eerst ooit met haar een sprongetje gedaan en dat ging gewoon! Nooit gedacht dat ons dat zou lukken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:33

Wat voor singel gebruiken jullie?
Wij rijden nu met een anatomische singel.
Ik vraag het even hier want ik zoek namelijk een andere singel voor mijn andalusier!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:02

Wow Jenara! Wat ziet hij er goed uit zeg (en ook een stuk witter is hij). Daar zijn flink wat spieren bijgekomen :D

@FenixJL: ik heb deze Anky singel: https://www.agradi.nl/anky-singel-leer- ... BcQAvD_BwE

Ik ga 1 juli met Nero voor eerst op een andere locatie een buitenrit maken *\o/*

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:05

Leuk Autumn. Het gaat goed of niet? :D
Ik lees mee, maar wil even mn frustratie uiten. Of nee, mn struggle :') Want van rijden komt bij mij nog niet zoveel. Ik begin mijn bijrijdpaard steeds leuker te vinden, en op de grond gaat het al best heel goed. Hij zoekt me echt op en lijkt me meer en meer te vertrouwen. Dus ik stap erop, maar hij wil dan gewoon niet graag lopen, hij gaat dan gewoon stilstaan. We dachten eerst dat hij teveel spanning opbouwde en dan in de freeze gaat, maar dat is het toch niet. Nu kwamen we er van de wek achter dat het zadel gewoon niet lekker ligt. En dat de kans is dat hij daarop blokkeert. Gelukkig heeft Bono een eigenaar die direct inspringt op dit soort dingen, dus volgende week komt de zadelmaker. En hopelijk is dat het dan, want zo opstappen is niet leuk, voor het paard niet, maar ook niet voor mij := En ik hoop dat ie daarna wel verbeterd, en anders met mn lesgeefmens eens kijken wat het zou kunnen zijn. Maar het moet wel een keer beter worden, anders dan is de lol er wel van af. En volgens mij ben ik veel te onzeker en te ongeduldig hierin, dus op zich is dat ook wel een goede uitdaging hoor :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:09

Earth schreef:
Leuk Autumn. Het gaat goed of niet? :D
Ik lees mee, maar wil even mn frustratie uiten. Of nee, mn struggle :') Want van rijden komt bij mij nog niet zoveel. Ik begin mijn bijrijdpaard steeds leuker te vinden, en op de grond gaat het al best heel goed. Hij zoekt me echt op en lijkt me meer en meer te vertrouwen. Dus ik stap erop, maar hij wil dan gewoon niet graag lopen, hij gaat dan gewoon stilstaan. We dachten eerst dat hij teveel spanning opbouwde en dan in de freeze gaat, maar dat is het toch niet. Nu kwamen we er van de wek achter dat het zadel gewoon niet lekker ligt. En dat de kans is dat hij daarop blokkeert. Gelukkig heeft Bono een eigenaar die direct inspringt op dit soort dingen, dus volgende week komt de zadelmaker. En hopelijk is dat het dan, want zo opstappen is niet leuk, voor het paard niet, maar ook niet voor mij := En ik hoop dat ie daarna wel verbeterd, en anders met mn lesgeefmens eens kijken wat het zou kunnen zijn. Maar het moet wel een keer beter worden, anders dan is de lol er wel van af. En volgens mij ben ik veel te onzeker en te ongeduldig hierin, dus op zich is dat ook wel een goede uitdaging hoor :')

Ja het gaat heel goed samen <3 we zijn er echt nog niet hoor, maar ik begin steeds beter Spaans te leren :Y)
Hij vertrouwt me ook zo, en ik hem. Ik heb ook van die bijzondere dingen met hem. Laatst waren we aan het wandelen, flink stuk gelopen omdat de stal eventjes dicht was vanwege het inslapen van een paard. Ik moest daar tijdens het wandelen aan denken en ook aan het inslapen van mijn merrie, een paar jaar geleden. Ik werd een beetje emotioneel en zij hardop tegen Nero, “als jij er nog maar heel lang bent hoor vriend, ik kan nog lang geen afscheid van je nemen.” Wat denk je wat hij deed? Hij ging achter me lopen en begon tegen m’n schouder te duwen. Daarna keek hij me echt aan zo van, “wees maar niet bang, dat doen we nog niet”. Dat was zo bijzonder. Kreeg er helemaal kippenvel van.

Vervelend Earth! Goed dat de eigenaar er zo snel op inspeelt. Ik hoop dat het inderdaad van het zadel komt. Hoe is hij met longeren?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:03

Met longeren/grondwerk neigt hij ook om in elkaar te kruipen in het begin. Dan gaat ie in stap bijv telgangen. Of meteen galopperen ipv draven en dan overkruist en krabbelend. Dus ik werk hem daar eerst doorheen dan laat hij los in zijn lijf en gaat hij lekker draven.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:37

@Jenara, wat een super mooie foto's!!

@FenixJL, ik heb een singel van Mattes, die bevalt hier echt heel erg goed.

@Earth, fijn dat jullie naar het zadel laten kijken! Hopelijk ligt daarin het probleem met het rijden.

@Autumn, wat mooi dat het zo goed gaat <3

Hier nog een paar nachtjes en dan vertrek ik voor 2 maanden naar Frankrijk met Milky Way :)