[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkex01

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:45

Die hadden we gevonden ja. We waren wel benieuwd naar wat meer achtergrond informatie over de hengsten

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 11:29

De informatie over afstamming enzo staan inderdaad in het boekje. Die is er niet online :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:10

Wellicht dat het stamboek (tegen vergoeding) toch bereid is op individueel niveau de informatie digitaal te delen wanneer dit toegankelijkheid bevorderd?
Het moet voor Nynke toch ook gewoon mogelijk zijn om deel te nemen aan stamboekactiviteiten/fokkerij en de informatie daarover tot zich te nemen?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:57

Zouden ze reageren als ik een berichtje via insta stuur?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:43

Gewoon even rechtstreeks bellen voor overleg/vraag lijkt me de kortste klap.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 13:50

SunnyHorse schreef:
Gewoon even rechtstreeks bellen voor overleg/vraag lijkt me de kortste klap.

Zou ik ook doen. :j

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 15:31

Nynkex01 schreef:
Zouden ze reageren als ik een berichtje via insta stuur?

Telefoon wordt in de regel vlot opgenomen en de lijntjes zijn vervolgens erg kort is mijn indruk. Ik denk dat als je het dan uitlegt dat er wellicht wel wat te regelen valt.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:27

Dan ga ik dat morgen even doen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:59

Hoe is het bij jullie qua wateroverlast?
Hier staan de weilanden echt vol water.
Ben blij dat morgen droog is en dat daarna de vorst komt, kunnen we even bijkomen van al dat water.

11 jarige dochter van mijn vriend heeft nu ca 10 ponyrijlessen gehad. Echt een talentje. Vanmorgen mocht Diekke voor het eerst mee naar de manege.

Wat een gouden merrie is dat ook. Gisteren vol vuur het bos doorgecrosst met mijn vriend en vandaag zo fijn op vreemd terrein lopen.
Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:21

Oh kijk Diekke daar braaf lopen dan.

De wei is echt moeras, dat is echt niet te doen. De sloot is inmiddels ook zo hoog dat hij de wei in loopt op bepaalde stukken. Dus dat is enig.

We hebben afgelopen zomer de paddock en de bak helemaal aangepakt. De bak is helemaal nieuw met een soort van eb en vloed systeem (maar zonder vlotter en automatische pomp, soort arme mensen versie :D, maar nog steeds heel duur). En de paddock hebben we drainage in laten graven en nieuwe toplaag bovenop. En dat is echt wel goud. Voorheen was de longeercirkel degene die het langst droog bleef en als daar echt een plas of meer in stond, dan stond de rest blank. En zeker met de bak had ik dan minimaal 5 droge dagen nodig wilde het te doen zijn, anders alleen maar blabber.
Afbeelding
De longeercirkel ernstig nat nu

Afbeelding
De bak, komen wel plassen in als het flink regent, maar het is ook best wel snel weer weg en de bodem blijft gewoon goed ipv blubber.

Afbeelding
Je ziet ook echt de “droge” strepen waar de drainage buizen liggen.

Afbeelding
De paddock, idem, wordt wel nat, maar droogt ook wel snel weer op en is niet zo nat als het eerder was. Terwijl het nu echt veeeel meer regent.

Afbeelding
De afvoer heeft het alleen wel moeilijk nu de sloot zo hoog staat.

Al met al mogen wij echt niet klagen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:29

Jullie hebben het heel netjes voor elkaar Sanet.

Wij hebben een eb en vloed rijbak waar geen plasje in staat.
Een paddock met drainagezand, Paddockroosters gevuld met drainagezand. Hier staan nu helaas wel plassen in. Is meestal wel snel droog, dus hopelijk morgen het water weg.
Wei is echt een dikke no go :(

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:56

Wat goed Boemel!
Leuk dat diekke het zo goed doet.

Hier ook erg veel water
Buitenbaan is een zwembad maar gelukkig een binnenbak.

Paddocks zijn nat vandaag meerdere geulen gegraven om water wat weg te laten lopen blij dat het morgen droog is. Vind het wel spannend met de vorst die komt.
Ga onze stal eigenaar vragen of ze de Paddocks wil slepen zodat ze niet te erg ongelijk zijn

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:00

Ja, met vorst ben ik ook altijd druk in de weer met slepen. Heel gedoe soms ook als ik wel op tijd op het werk moet zijn, zoals maandag. Zondagavond in ieder geval nog maar slepen.
Ik wil ook geen zoolkneuzingen enzo. Leuk man, paarden :D

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:22

Ik kom ook weer even om het hoekje kijken :o wel stilletjes meegelezen, maar te druk om eveb uitgebreid te reageren.

Jammer boemel dat je niet dichterbij woont, Maan en Tess hadden mooi samen lekker wat op het land kunnen lopen. Ik hoop dat jullie situatie beetje verbeterd, sterkte ermee.

Wat doet hij het knap sunny! Leuk he als ze het zo leuk oppakken.

Hoe gaat het met jou merrie Nynke, loopt ze weer helemaal goed?

Pff ja al dat water, wordt er niet goed van. Wij hebben een goede bak, maar er valt gewoon te veel water. Kan je weer een dag rijden, komt de volgende bui weer..

Ik ga a.s. vrijdag naar de jubileumshow en last minute met de fokker van Maan naar de hengstenkeuring. Heb er veel zin in.

Vooral de stukjes onder het zadel vind ik altijd erg leuk om te zien.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 14:46

Dankjewel Getty Maan. Aangezien fijne en betaalbare pensioenadressen niet voor het oprapen liggen, komt ze waarschijnlijk wel op 1,5 uur van huis te staan. Dat voelt wel als een ding. Van de andere kant, als een adres goed is, dan heb ik daar waarschijnlijk meer problemen mee dan dat Tess dat heeft.
Maan is al met pensioen?

Voorlopig staat ze nog thuis zich lekker overal mee te bemoeien. Mevrouw heeft een inloopstal vol stro, maar ze blijft buiten staan. De stralen zijn echt te zacht door alle regen, ga zo maar eens even teer halen. Ben wat dat betreft blij dat het gaat vriezen.
Veel plezier met de jubileumshow.

Net weer training gehad met Mirtje met de gedragstherapeut. Vandaag voor het eerst weer aan een halstertouw meelopen.
Dat vindt ze nog erg lastig, ze voelt zich nog snel bedreigd en reageert dan wat boos.
Ik doe eigenlijk de trainingen altijd zelf en krijg les.

Gedragstherapeut wilde haar even overnemen van me om wat voor te doen. Iemand anders die het touw vasthoudt, was echt too much voor haar. Dan komt er agressie naar boven uit wantrouwen.

Ik heb haar dus maar weer snel overgenomen. Toen was t weer oké en we zijn daarna meteen gestopt.
Van de ene kant is het super leerzaam voor mij, maar ik vind het ook een zwaar traject.
Kleine dingen voelen als een overwinning, zoals haar hals mogen kriebelen, de stal uit kunnen mesten zonder dat ze me aanvalt. Het gaat echt vooruit, maar oei wat een traject. Volgens mij als ik dit met haar doorstaan heb, kan ik zelf als paardentrainer aan de bak ha ha :D

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:28

Heb nog een second opinion gekregen van een arts die nieuwsgierig was. Hij heeft gezegd, een wonder dat ze zo goed loopt.

Dus ze mag lekker drachtig wezen en verder tutten we een beetje, hier ook niet de gelegenheid om met haar te wandelen.

Ik vind je erg dapper met Mirthje, als je haar vertrouwen straks helemaal hebt gewonnen, heb je er denk ik een wereldpaard aan.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:03

En wat kwam er precies uit de second opinion?
Wel heel fijn dat ze t zo goed doet.
En dan hopelijk ook een mooi veulen brengt.

Ik hoop dat t goed komt met Mirtje. De hele situatie valt me wel zwaar. Ik loop natuurlijk al jaren aan te modderen met Tess en ze is als opvolgster gekocht in de hoop dat ik weer echt lekker aan het rijden zou komen. Tot nu toe komen we daar niet eens in de buurt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:15

Ja, heftig Boemel… ik kan me voorstellen dat dit totaal niet in de buurt komt van hoe je het je het voorgesteld had. Verdrietig en frustrerend. Wel mooi om te lezen in hoeverre ze jou nu al wel vertrouwd, ook al voelt het als kleine stapjes. Maar zolang het stapjes naar voren zijn, dan kom je wel bij je doel. Ik gun je van harte dat het binnenkort steeds grotere stappen gaan worden en je misschien met mooi weer wel een hele hoop meer kunt dan nu :)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:34

Hoi Getty! *\o/* leuk dat jullie ook gaan naar de show en keuring. Wordt vast genieten.
Ben even kwijt: van welke hengst is Maan drachtig? En hoe is de second opinion gegaan?

Boemel: snap het helemaal! Het is heel frustrerend en verdrietig dit . En je doet het ook heel goed! Lang proces, veel geduld, en dan ook allemaal in deze donkere natte maanden. Pittig. Ga je nog starten met de ESDR? Misschien kun je daar nu weer wat grotere stappen mee maken?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:41

Dank jullie voor de bemoedigende woorden.
EMDR kan helaas pas als ze er comfortabel mee is dat er door een vreemde aan haar lijf gezeten wordt.

En de vraag is of het dan nog nodig is. Voorlopig blijven we aan de gang gaan met de gedragstherapie. Ik zou zo blij zijn als haar deken veilig af kan en ik er een borstel overheen kan halen. :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 00:42

Diekke is echt een schatje!
Vind het echt knap van je hoe je het doet Boemel! Het kost nu allemaal natuurlijk wel veel meer tijd dan normaal met een jong paard, maar aan de andere kant heb je nu waarschijnlijk straks wel veel handvaten mocht je ooit weer een paard krijgen/tegenkomen met angst problemen. Wel fijn dat ze jou wel zo goed vertrouwt al!
Getty ik ben ook wel benieuwd wat er uit de second opinion kwam. Is het een voor of achtervoet? En welke dag ga je naar de keuring?
Ilse loopt met haar nieuwe ijzers helemaal top! Vanmiddag weer les gehad. Ze was wat stijf de afgelopen weken en de galop was niet helemaal hoe het vroeger was, woensdag is de fysio geweest en vandaag kon ze weer bekken kantelen en had ik zowaar mijn verzamelde galop weer terug :) enige waar ik met het rijden nu echt een beetje vastloop is het wijken. vanaf de Hoefslag gaat het prima, ik weet dan precies waar ik ben en heb haar recht bij de inzet, maar als ik het vanaf de AC lijn wil doen raak ik gedesoriënteert, ben ik te laat met haar corrigeren als ze over de schouder valt, krijg ik de achterhand niet mee en wordt het drama. Meid die me les geeft denkt wel enorm mee, rijdt haar nu ook twee keer per week voor me om het wijken wat meer te bevestigen, maar dit wordt wel een zoektocht. Ik heb met oudere paarden Waar het beter bevestigd is Ook nooit echt goed kunnen wijken en mijn proefjes overleefd met een 5,5, dus wil wel een manier vinden waarop dit beter lukt.
Weet niet of ik hier had doorgegeven dat Ilse weer is verhuisd? Had haar dus in november naar een pensionstal gebracht ook omdat het hier verschrikkelijk nat is, maar had het daar niet naar mijn zin. Nu staat ze bij mijn instructrice wat echt super is omdat zij haar nu ook bij rijdt, en het is hier vlakbij. Verder zijn we bijna altijd met z’n tweeën op stal en raak ik niet overprikkeld van irritante stalgenoten. ;) Mijn zadelkast zit recht tegenover Ilse haar stal en de bak is ook vlakbij. als ik met één hand de boxen volg terwijl ik Ilse in mijn andere hand Heb, Kan ik ook zelf naar de bak lopen, dus kan net als wanneer ze thuis staat vrijwel alles zelf, Dus voor mij helemaal top!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:01

Echt fijn dat Ilse het zo goed doet. Dat zal een hele zorg minder zijn. Ik heb Tess sinds kort op een kruidenmix waardoor ze beduidend minder stijf is.
Wellicht is dat ook wat voor Ilse?
De naam is Dodson & Horrell Mobility en ik bestel het online.

Wat betreft het wijken, vaak korte stukjes zullen je waarschijnlijk helpen om het ‘t beste in je systeem op te slaan. Wellicht kan een keer een instructie met Franlinballen helpen. Je ervaart dan toch een andere bewustwording in je lijf.

Super dat je bij je instructrice kan staan. Het klinkt daar lekker overzichtelijk voor je. Dat zal je rust geven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 09:41

Wat fijn dat je jezelf nu wat meer kan redden Nynke, dat klinkt fijn.
Heb je al eens geprobeerd om wanneer je stil staat en je been naar achteren te leggen alleen de achterkant te laten draaien? Dus niet voor laten weglopen of het buiten schouder kwijt raken, voor mag natuurlijk wel verstappen om de benen recht onder het lijf te houden, ze is geen western paard natuurlijk ;) maar de bedoeling is dat ze echt een draai om de voorkant maakt. Daarmee krijg je dan hopelijk wat meer reactie voor je been met wijken waarbij de achterhand beter mee gaat, ipv dat het een beetje schuin oversteken wordt. Lijkt me wel lastig om het altijd alleen maar te moeten voelen.. ik vind paardrijden zo al heel moeilijk. Dus sowieso al super knap wat je bereikt.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:57

Alleen achter draaien kan ze ja, en in stap gaat het wijken ook perfect, het grootste probleem is dat ik als ik ergens midden in de bak ben niet precies meer weet waar ik ben en dan dus mijn gevoel voor recht en niet meer recht kwijt raak. In stap heb ik dan wat meer tijd om me te oriënteren. Ligt dus meer aan mijn oriëntatievermogen in de bak dan aan Ilse, want die kan het wel

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:09

Als je korter wijkt dan? 2 passen en weer rechtuit? En dan weer 2 passen en rechtuit?