Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:38

veerle92 schreef:
Oehh die is leuk forcalquier.! :j

Hier gisteravond les gehad, maar WAUW wat gaat Daurada met sprongen vooruit.! <3 Langzaam aan beginnen de kwartjes te vallen :D

[ [url=m/YuuAED.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/W9Pndu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vcqzp0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik sla deze foto's even op en laat ze met regelmaat aan Cortes zien. Mentale voorbereiding op wat ik van hem verwacht. Ook al is ie pas 2,5, je kunt nooit vroeg genoeg beginnen met trainen :D }>

veerle92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 11:43

Autumnn schreef:
Haha Veerle92, het is nu al 2 tegen 1 :))

Hahaha ja.. ach ik heb of even, maar als ze deze lijn vast blijft houden komt dat vast helemaal goed :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:46

De fysio is geweest vandaag bij Izarra.
Ze was heel lief en braaf. Schouders zaten vast, ook bekken billen en in der rug. Sommige spieren deden echt zeer, maar ze bleef heel braaf tijdens de behandeling.

Voor en na de behandeling is ze gelongeerd.
Groot verschil met spieren los, ruimere bewegingen te zien.

Met rijden moeten wij doorgaan zoals wij al bezig waren. Steeds richting hals strekken rijden op een volte, zodra ze het gevraagde doet, haar binnen achterbeen onder de massa plaatst en der rug loslaat nog 1 volte zo rijden en dan direct van hand veranderen en het daar opnieuw vragen.

Ook balkjes lopen is heel erg goed :)

Seni

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:37

Wat fijn Ineke! Altijd prettig om even te horen of je goed bezig bent!

Ik zal die foto’s ook even aan Siarah laten zien, weet ze vast waar ze voor kan trainen hahaha

Hier vanavond terug gekomen van een week vakantie. Gelijk ook naar stal gegaan, heb haar gemist!
Heeeerlijk gewerkt met haar. Echt 1000% verschil met 6 weken geleden toen ik haar kocht! Ze is nu zooo veel meer ontspannen en relaxed!
We hebben eerst heerlijk uitgebreid gepoetst. Wat rek en strek oefeningen gedaan (voor het leren volledige ontspanning te geven). Daarna in de bak wat grondwerk gedaan. Maar het begon met een stroomdraad die langs de bak is gespannen in de week dat ik weg was die ze hoorde tikken. Ondanks dat ze het wat spannend vond stond ze duidelijk open om te leren. Daarna een start gemaakt met clickertraining; woow wat pakte ze dat snel op zeg! Als laatste nog wat door de bak gerend en wat foto’s en korte filmpjes gemaakt.
Het was echt een heeerlijk avondje trainen in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 23:41

Leuk Seni, dat is nog eens fijn terugkomen van vakantie <3

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 00:16

Heerlijk terugkomen van vakantie zo Seni! En wat leuk dat ze de clickertraining zo goed oppakt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:12

Forcalquier, wat een prachtig paard heb jij <3
Zonnebloem92, gelukkig dat hij niet te veel schade heeft! :=
veerle92, ziet er goed uit! Gewoon wedstrijdje meedoen hoor!!
Heerlijk Robijntjah
Maartje_M, wat goed!!
Fijn om te leze Seni!

Fuego gaat gelukkig nog erg goed, vorige week de smid weer laten komen, hij moet eigenlijk écht ijzers hebben maar dat durft m'n smid nog niet aan := Wel was Fuego al een stuk meer relax dan voorheen bij m'n smid en hij kon zelfs z'n hoeven nu op de standaard zetten om rond te veilen *\o/* dus ook daarmee boeken we vooruitgang :D Zodra hij nog wat meer vertrouwen heeft in de smid gaan we een ijzertje proberen eronder te krijgen :=

Afbeelding
Zijn gezichtsuitdrukking spreekt boekdelen _O-

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:51

Rijden jullie zoveel buiten dan Tarzan? Zijn hoefschoenen anders geen idee?
Het paard van mijn vriendin doet het daar perfect op met de buitenritten.

Fijn dat het bekappen beter / veiliger gaat.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 11:58

Ik rijd nog helemaal niet buiten, hij is puur zo kort van op de wei staan en 1 a 2x per week het rijden in de wei .. Hoefschoenen ben ik niet zo van, ik heb liever gewoon een ijzer onder z'n voorvoeten.

Ja, ik ben heel blij met deze vooruitgang. Blij ook met m'n smid, hij is van zichzelf heel rustig en geduldig, neemt de tijd en beweegt ook fijn rustig. Het is alleen een best grote en forse man en daar is Fuego gewoon bang voor :')

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:09

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:16

Castellon schreef:
Ik lees lekker mee hier en blijf het leuk vinden jullie te volgen, zo leuk!

Mijn rit met Faro van vorige week staat in uitgelicht vandaag :D
[RIJ-ITP] 6 uur, 1100 hoogtemeters en een eeuwenoud kasteel

Ja ik had je topic gezien, waanzinnig <3 Ik had getemd voor uitgelicht en daar staat hij nu ook tussen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:33

Castello: ik stel voor dat je meer paarden koopt, een leuke ruimte inricht voor mensen en dat wij dan met zijn allen bij jou op paardenvakantie komen :')

Ik ben al onwijs blij met ons plekje maar bij jou is het wel next level hoor!

Tarzan: wat fijn dat ie zo goed gaat zeg. Je doet me helemaal terug denken aan de weg die ik met Mo heb afgelegd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:39

Robijntjah schreef:
Castello: ik stel voor dat je meer paarden koopt, een leuke ruimte inricht voor mensen en dat wij dan met zijn allen bij jou op paardenvakantie komen :')

Ik ben al onwijs blij met ons plekje maar bij jou is het wel next level hoor!

Tarzan: wat fijn dat ie zo goed gaat zeg. Je doet me helemaal terug denken aan de weg die ik met Mo heb afgelegd.

Dat vind ik een goed idee Robijntjah en Castello :D :D wat een prachtige omgeving heb je daar.

Tarzan wat fijn dat Fuego zo’n vooruitgang boekt, ook bij de smid.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:35

Ha mensen
Ik heb een vraagje
Nu ik af en toe aan mensen favorito te koop aanbied schrik ik van de negatieve beelden die er zijn van de pre.
Overgevoelig, stal gebreken, rot, veel trauma paarden.
Bij voorbaat is het al ik hoef geen Spanjaard.
Ik schrik hier best wel van.
Favorito is heel werkwillig
Heeft al die jaren nooit iets gemankeerd.
Is gewoon een heel fijn betrouwbaar dier.
Herkennen jullie die vooroordelen ook?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:57

Trauma herken ik wel :j daarnaast hoor ik woorden als import, inderdaad trauma, maar ook sensibel, gevoelig en dieren die voor je door het vuur gaan.
Stalgebreken heb ik nog niet eerder gehoord of meegemaakt

Ik werd vanmorgen zo begroet.. ik denk dat hij me toch wel lief vind <3

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:45

Hmm Ja die verhalen lees ik inderdaad ook veel. Siarah is inderdaad gevoelig en idd trauma. Maar verder goudeerlijk, zeker geen stalgebreken, harder werker, leergierig.
Castello: je mag ons vaker meenemen op je ritten hoor haha
Aahh wat lief Autumn!
Tarzan: oh herkenbaar! Hier nu 1x de hoefsmid gehad. Voor ging goed, achter niet helemaal, maar zijn een heel eind gekomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 19:11

Geen trauma hier. Izarra is wel gevoelig, maar dat is gewoon wat sensibel niet overgevoelig. Ze is echt heel erg lief en knuffelig. Ze wil graag werken, is wel wat snel afgeleid, maar ook weer snel met haar aandacht terug als je de juiste hulpen geeft.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:26

Robijntjah, hahahaha, dat is wel een mooi idee!
Vorige maand heb ik net een nieuwe schuilstal laten bouwen in mijn paddock paradise en die is.... ja ja ..... groot genoeg voor een paard erbij (je moet hier voldoen aan strikte eisen om paarden te houden, en een daarvan is het aantal vierkante meters stal per paard) :D Dus er staat wel iets op de planning qua uitbreiding, alleen niet op korte termijn

Afbeelding

Seni, ik maak afentoe een fototopic :) En mijn dagelijkse avonturen en meer foto's en filmpje staan op mijn insta

Wat fijn dat Fuego zo goed gaat!

Esje, he wat lastig is dat he? Ik hoor het ook veel, terwijl ik echt nog nooit dapperdere, fijnere paarden heb gehad of gereden zelf.

Trauma is ontzettend sneu, maar ligt natuurlijk niet aan Spanje als land, maar aan een specifieke situatie of ervaring en een persoon. Er zijn hier gelukkig ook heel veel mensen heel goed voor hun paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 15:36

Goede regel denk ik.

Hier wel een trauma paard. Gisteren liep ze wel echt mega fijn. En Aurelia vandaag ook hard gewerkt.

Samen zijn ze 25 kwam ik achter.

[ITP] 25 jaar aan PRE dames

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:15

Geven jullie trouwens elektrolyten bij en waarom? Nero zweet flink na inspanning en ik heb weleens gehoord dat je dat ‘moet’ geven nadat je paard veel gezweet heeft. Maar ja, Nero ziet er goed uit en ik heb niet het idee dat hij tekorten heeft. Is dat dan nodig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:16

Ik geef het nooit.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:22

Toen Fuego te koop stond vielen ook de meeste over het Spaans zijn.
Nu is Fuego ook een trauma paard en extreem gevoelig maar heeft geen stalgebreken en staat hij super aan de hulpen, zowel ernaast als erop. Je moet er alleen sterk voor in je schoenen staan als je zo’n paard koopt (en dat was waar het bij ons in het begin mis ging). Of ik ooit weer een Spanjaard aandurf geen idee, maar ik vind ze echt prachtig om te zien en fijne karakters hebben :)

Castellon, zo mooi daar bij jullie en dat is wel een hele goede regel!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:45

Ik vind het trauma paard soms wel erg snel gebruikt worden. Het zijn gewoon heel sensibele paarden en die zijn niet voor iedereen weggelegd. Dat wil niet meteen zeggen dat ze een trauma hebben.

Mocht er ooit nog een paard komen hier, is de kans wel groot dat het weer een Spanjaard wordt.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:55

Even onder een mee lees steen gezeten
Had weinig te melden, ziek geweest en na 2 weken de training weer opgepakt.
Kan weer overnieuw beginnen, enorm balen
Maar over 2 weken gaan we verhuizen naar een andere stal, met goede bak, zo fijn!!
Bem t rijden op een wei wel goed zat nu.

Electrolyten geef ik eigenlijk ook nooit.

Naar mijn mening worden Spanjaarden vaak ook negatief en als trauma paard neer gezet
Gelukkig gaat dit niet voor elk paard op, plus geld dit eigenlijk wel voor alle rassen, het is maar net wat een paard heeft meegemaakt en hoe het behandeld is.
Dat is niet ras gebonden.

Kira is ook import, maar geen trauma paard

Het ras moet mensen gewoon liggen, ik hou van Spanjaarden, zou niet anders meer willen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 20:08

Ik hou juist van dat gevoelige. Als ik iets denk dan doen ze het vaak al.

Als je zo'n paard hebt waar je tegen moet staan duwen om ze een pasje opzij te zetten, brr vreselijk. Daar heb ik dus echt het geduld niet voor :')

Een volgende paard zou zeker weer een PRE kunnen zijn.

Zijn er hier nog mensen die meedoen aan de apto/apta keuring dit jaar?