[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:58

boemel schreef:
Wat een heerlijke vrolijke foto Meya. Ze heeft een fijne uitstraling.

Sunnyhorse, goed bezig om al jong aan verkeer te wennen. Hoe groot is je 2,5 jarige?

Op de eerste bezichtiging was hij 1.61. Maar naast mij lijkt hij klein, ik ben nml erg lang.

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 22:03

Ah dan is dat het. :D

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 03:34

Gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat het naar ieders wens een mooi jaar mag worden.

Ik ben op het moment niet zo actief met de paarden. Begin december bevallen van ons tweede kindje <3

Wel is 1 maart een van mijn merries uitgerekend, dat duurt nu niet zo lang meer... :)) :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 08:37

Gelukkig Nieuwjaar!

En hartelijk gefeliciteerdDennenboom!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:15

Gelukkig nieuwjaar!

Zijn jullie paarden goed de jaarwisseling doorgekomen? Hier ging het helemaal prima. In de verte vuurwerk maar dat konden ze goed hebben.

Gefeliciteerd Dennenboom!!! Hopelijk gaat het goed met jou en de baby <3
1 maart schiet inderdaad al mooi op.

Naast mij lijkt alles klein Boemel :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 11:22

Ja hoor, geen enkel probleem. Veel kabaal hier door carbid schieten, maar de paarden stonden rustig. Zag vanmorgen wel stress poepies, maar ach.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 13:04

Ook de allerbeste wensen voor iedereen. Dat het maar een mooi jaar mag worden.

Gefeliciteerd Denneboom met de geboorte.

Hier waren de paarden ook rustig. Er werd dit jaar ook veel minder geknald. Ze stonden lekker binnen met de lampen en de radio aan.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 15:37

Esen gelukkig nieuwjaar voor iedereen!!
Ik moet nog wel wat bijlezen :o

Sunny, wat leuk dat je zo met hem aan de slag bent en dat het goed gaat.
Onze Auwert was ook op 161 gemeten en heeft zijn draai ook gevonden. Beetje hetzelfde traject als bij jou.
Vorige week hebben we hem mee genomen naar een binnenbak zodat we eens droog konden longeren. Ging eigenlijk heel erg braaf. Zelfs in de grote bak waar aan de andere helft ook een paard werd gelongeerd. Het enige wat hij eng vindt is om achteruit van de trailer te lopen := Dus daar zijn we de meeste tijd mee kwijt :Y)

Dennenboom, gefeliciteerd met jullie kindje! En dan ook nog een veulen op komst. Allemaal jong spul in huis :D

Fijn dat de paarden rustig stond ondanks het vuurwerk Boemel.

Hier is niets geknald en hebben de paarden ook totaal niets gemerkt van de jaarwisseling. Hooguit dat ze op een midden in de nacht tijdstip nog extra hooi kregen <<)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 18:01

Trailerrit moeten wij ook eens doen Jinthe. En goed idee om dan eens naar een binnenbak te rijden. Leuk hè, als ze het zo mooi oppakken.

Wij hebben de eerste 13 kilometer er weer op zitten van het nieuwe jaar!
Afbeelding

Het was een best avontuur! Paden waren best ok, maar sommige stukken waren compleet onder water gelopen. Hele einde echt super diep door het water. Was leuk!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 20:10

De beste wensen allemaal!! Ook naar een mooi 2024.

Dennenboom gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter. En bijna een veulen mooi vooruitzicht.

Bij ons op stal vielen de knallen heel erg mee. Stonden lekker rustig te eten. Gingen wel wat eerder naar binnen.

Ik mocht gisteren en vandaag werken was een drukke bedoeling maar gaat de dag wel lekker snel.

Leuk al die knappe jonkies die opgepakt worden altijd zo benieuwd hoe ze het gaan doen.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 23:48

Allemaal een gelukkig en gezond nieuwjaar toegewenst!

Knap dat de 2,5 jarige het zo braaf doet Sunnyhorse. En wat ben je het jaar fijn begonnen <3

Gefeliciteerd Dennenboom! Geniet ervan en tevens goed vooruitzicht wb je merrie :D

Bij ons stonden hebben de kleintjes en Picasso het vuurwerk goed doorstaan. Radio en verlichting aan en ze hebben nergens last van gehad. Komend weekend staat voor Picasso in het teken vd minimarathon, zaterdag met een supernerveus baasje (kuch, ik, kuch) op zn rug :+ en zondag voor de kar met mijn vriend aan de leidsels. Ben heel benieuwd hoe het gaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:34

Wat leuk Lys PPA, komt vast goed en niet vergeten om foto’s te maken.

Nieuw jaar is voor mij altijd zo’n bezinningsperiode.
Bedenken waar ik blij van word en waar ik niet blij van word en wat ik er eventueel aan kan veranderen.

Naast mijn baan, grote tuin, huishouding in combinatie met een niet echt goede gezondheid merk ik dat 3 paarden goed bijhouden eigenlijk te zwaar voor mij is.
Het helpt natuurlijk niet dat we geen groot perceel hebben en dat er 2x daags uitgemest moet worden, wil het goed blijven voor 3 paarden.

Nú heeft mijn vriend de vrijdag voor kerst onverwachts ontslag gekregen door reorganisatie. Dus we gaan een onzekere periode tegemoet. Realistisch gezien verwachten we dat mijn vriend bij een nieuwe job meer van huis is dan nu en dat alles nog meer bij mij komt te liggen.

Ik overweeg om Tess definitief met pensioen te doen. De winterperiode geeft haar wederom een terugslag en het valt mij zwaar om van dag tot dag te bekijken wat verstandig en goed is voor haar om te doen.
Haar gewoon laten staan, voelt nú niet als een echte optie, want dan staat ze maar te staan en toe te kijken hoe ik met de andere 2 bezig ben.

Ik overweeg een pensioenadres waar ze gewoon 24/7 ruimte heeft en veel kan bewegen. Dit is namelijk het beste voor haar. Ik denk aan de 24 uurs weide bij van der Kruis. Ze is namelijk echt een buitenpaard en dat is qua kosten ook te behappen.

Ik zoek een adres waar ik af en toe nog een keer een kijkje kan gaan nemen, maar verder ontzorgd ben.
Mocht 1 van jullie wat weten, dan hoor ik het graag.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:00

Heftig Boemel, nog even terug op praktische gedeelte, gaan jullie nu ook wel eens met 2 weg, dat er maar 1 achter blijft en gaat dat goed?

Ik zou toch afwachten waar je vriend terecht komt voordat je dingen over Tess gaat besluiten. Krijgt zij op dit moment supplementen bij? En wat is haar grootste probleem op dit moment? Je zegt last van haar lijf, maar hoe? Stijf?

Het moet uiteraard wel te doen zijn allemaal. Je zou ook kunnen kijken naar waar jij dingen op een andere manier zou kunnen doen en je vriend het op een later moment afmaakt. Bijvoorbeeld een extra kruiwagen, dat jij wel uitmest, maar hij hem leegt ofzo? Dat kan ook prima later op de dag.

Sterkte in ieder geval!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:11

Ja, alledrie de paarden kunnen stuk voor stuk alleen achter blijven. Niet dat ze het leuk vinden, maar het levert geen problemen op.

Tess is inderdaad stijf. En om die reden doe ik veel grondwerk en longeerwerk met haar, zodat ze wel de paddock uitkomt.
Ze krijgt alleen Duivelsklauw als supplement.
Dat zou dan weggelaten moeten worden. In het verleden verschillende dingen geprobeerd, maar merkte weinig verschil.

De gemaksdingen hebben we al wel. Een hooinet vuller, een hooikar, 2 kruiwagens die mijn vriend inderdaad wegbrengt :o

Tess heeft door haar peesblessure 1,5 jaar 24/7 op een weiland gelopen met een paar oude besjes. Afgelopen weekend zat ik foto’s van toen te bekijken en ze zag er toen heel gelukkig uit. Gewoon alleen maar lekker lopen, rondscharrelen en grazen. Dat was voor mij wel de voornaamste trigger om hierover na te denken.

mogelijk komt er een weiland op 300 meter van ons huis in de verhuur. Dat zou eventueel ook een optie zijn. Al moet er dan wel een maatje bij en ik wil zelf geen 4e paard :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:39

Je hebt nu geen weiland, begrijp ik dat goed?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:52

Sanet schreef:
Je hebt nu geen weiland, begrijp ik dat goed?

Jawel, 4000m2, maar door de nattigheid kunnen ze daar al maanden niet meer in. En het houdt natuurlijk niet over voor 3 paarden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:27

Wat een lastige dilemma’s Boemel!
Wens je veel wijsheid met je afwegingen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:28

Lastig boemel veel wijsheid toegewenst

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:34

Dank jullie wel :o
Ik denk dat het lastiger is voor mij dan voor Tess :o

Haar ver weg zetten op een pensioenadres voelt toch als afstand nemen van haar, terwijl ik haar lieve eigenwijze koppie zo graag zie. EmAfbeelding

Maar ik denk wel dat zij blijer is met meer bewegingsvrijheid en veel gras. Voorlopig beslis ik nog niks, maar ik ga wel de opties bekijken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:23

Je hebt groot gelijk. Gewoon de tijd voor nemen en je gevoel volgen. Kan niet anders dat je knappe Tess gaat missen, maar soms is dat van ondergeschikt belang als je ook 100% zeker weet dat ze elders beter op haar plek is.

Afbeelding
Even een momentje meegepakt toen er een zonnetje scheen. Hij is zó leuk om mee te werken! We doen maar kort hoor, maar zoveel inzet, speels en meewerkend! Afgesloten met weer een stuk wandelen bij de weg. Het is ook gewoon leuk om zo met hem bezig te zijn. Niet gedacht dat ik dit zo leuk zou vinden. Altijd oudere paarden of veulens tot 6 maanden. Laat staan ervaring met een jonge hengst.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:25

Wat een leuk en vrolijk dier!
Top dat hij het zo goed doet.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:04

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Dennenboom, nee dat schiet op! :D Hier duurt het nog iets langer.. Gefeliciteerd met de kleine!

Sunnyhorse, lekker. Waar was je heen? Ik wacht maar tot het wat droger is :+
Leuk, x wat anders dan je gewend bent. Hier alleen maar merries gehad, en allemaal wel beleerd maar of moesten nog doorgereden worden of destijds alleen recreatief bereden.
1e gefokte hengst (kwpn) destijds aangehouden totdat hij 1 jaar was. Toen kwam ik de Epke merrie tegen en moest er ruimte gemaakt worden :') Nu is ie goedgekeurd bij het nrps, dus dat is wel gaaf! :D

Wat een hersenkraker Boemel, succes met de beslissing! Rustig de tijd nemen, dan komt er vanzelf de juiste beslissing.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 01:05

Zo! Ik heb jullie ook weer meer dan een maand genegeerd, sorry! Drukte Met tentamens :(
Allereerst gelukkig nieuwjaar allemaal!
Dennenboom gefeliciteerd met jullie tweede!
boemel lastige keuze! Wil je haar niet wat in de buurt houden om wel grondwerk te kunnen blijven doen? Wat aandacht en soepel houden kan ze vast wel waarderen
Ik zag wat voorbijkomen en ben inderdaad bij Sabien geweest om te leren paard beoordelen. Was echt supergezellig en leerzaam! Heb ook enorm veel zin in de hengstenkeuring, we gaan de vrijdag en dan is er dus ook een clinic over beoordelen. Nog wel een vraagje hoe kunnen we ons het beste op de keuring voorbereiden? Is er een online catalogus? Wil wel de gewone catalogus kopen maar die kost € 20 en kan hem zelf niet lezen :')
Maar vriendin wel natuurlijk dus als er geen andere opties zijn doen we dat wel

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 08:08

Hey Nynke,
Er is niet standaard een online catalogus, maar je zou misschien bij het stamboek kunnen vragen of je die zou kunnen krijgen ipv een papieren versie?
Gaan jullie alle dagen of alleen de zaterdag?

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 10:38

Nynke, misschien heb je iets aan deze link. Dat gaat over de vrijdag en hierin kun je de clinics/workshops terugvinden.
https://phryso.com/hk-nieuws-het-clinic ... 2-januari/

Verder is het gewoon genieten en kun je je denk ik niet verder voorbereiden. Heel veel plezier!!