Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:38

Balen BoRo! Misschien een hoefzweer indd.. Sterkte!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:46

aii balen BoRo beterschap

Lauke: jij durft zeg uit je hoofd op wedstrijd hihi, mij niet gezien hoor.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:57

Meiden, heb jullie hulp/advies nodig :)

De eigenaresse van Zotte heeft aangeboden om Zotte in te ruilen voor een ander paard als ik dat zou willen..
Het zit namelijk zo, ik wil graag wedstrijden rijden en af en toe een lekker buitenritje maken.
Helaas zit dat er nog steeds niet in, op vreemd terrein is ze eigenlijk altijd gestrest en een buitenrit maken kan ik ook niet, dan is ze gestrest of heel snel angstig. Ben namelijk al 2x in volle galop de dijk over gegaan omdat ze bang werd van iets wat in het gras ritselde. Ik merk namelijk echt aan haar dat ze dan angstig is je voelt dat ze het dan helemaal van binnen opkropt en binnen no time is ze weg, waardoor ik niks meer kan doen er is geen houden aan. Waardoor ik merk dat ik ook angstig ben geworden..
Ze is bijna 9 jaar en ben bang dat ik dit er dus nooit meer uit ga krijgen.
Ook heb ik het geld en de tijd niet om bijvoorbeeld elk weekend naar vreemd terrein te gaan om dit meer te oefenen.
Thuis op bekend en vertrouwd terrein kan ik ze fijn rijden, al merk ik wel dat ik ze elke keer weer als ik ga rijden goed aan mn been moet zetten. Uiteindelijk doet ze dingen wel die ik van haar vraag maar ik heb het idee dat ik het stukje werkwillige van haar mis zeg maar. Als ik kijk naar de andere paarden die de eigenaresse heeft en waar de andere meiden op rijden die willen veel meer werken voor je.
Vorig weekend naar het strand geweest samen met een ander paard, Zotte kan gewoon niet normaal stappen terwijl het andere paard gewoon op dr gemakje rond loopt, daar baal ik dan van dat Zotte dit niet kan. Ook heb ik eigenlijk nog geen ene keer fijn kunnen rijden op wedstrijd, elke keer weer is alles eng en loopt ze als een bezetenen rond, het zou fijn zijn als je voor je eigen gevoel gewoon je paard fijn rond kunt sturen, wel of geen winstpunt vind ik dan niet belangrijk.
Mede door dit alles heeft de eigenaresse (al meerdere keren) aangeboden om Zotte te verkopen en een ander paard te kopen. In eerste instantie vond ik dit absoluut niet nodig en ben ik ook zeker wel gek om dr, maar de laatste tijd begin ik dus toch wel een beetje te twijfelen en serieus na te denken over het aanbod..
Maarja vind het ook zo wat om te zeggen, verkoop ze maar.. Ik ben wel weg van dr en ze ook nog eens een plaatje om te zien (manen van 1.20 m) en had ik graag met haar het Z willen halen (wat mijn droom/doel is) maar ergens twijfel ik of ze daarvoor niet wat werkwilliger moet zijn en niet steeds zo angstig moet zijn op vreemd terrein.

Sorry voor het lange verhaal :D
Maar ben erg benieuwd wat jullie mij zouden adviseren of in mijn situatie zouden doen

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:58

ik hoop ook echt op een hoefzweer!! Maar het is wel wat wisselvallig voor een hoefzweer.... maar goed het blijft een Fries dus alles kan!!

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:02

Pffff lastige keuze Estherr... Als ik het goed lees, liggen jouw ambities op een ander vlak dan wat Zotte kan bieden...... Tja je hebt het jaren geprobeerd, voor mijn gevoel diep in je hart wil je wel een ander paard maar voelt je schuldig.
Ik zou dan gaan voor een ander paard. Zotte krijgt vast wel weer een plekje waar Zotte mss wel veel beter past, en de ambities beter matchen.....
(lange manen zijn alleen maar lastig hahaha dagelijks heb ik de manen ingevlochten en op wedstrijd ook.. dus ik heb niks aan lange manen haha)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 14:18

BoRo, ja dat klopt wel denk ik..
En voel me indd ook wel schuldig, ik rijd haar al 2 jaar ben inmiddels ook wel weg van dr en heb heeeeel veel moeite gestoken in de galop, ze kan eerst amper galopperen en nu kan ze van stap naar galop daar ben ik dan wel weer trots op.
Indd lange manen zijn soms ook wel lastig, maar toch ook erg mooi! :)
En dan is de vraag natuurlijk wat voor paard krijg je ervoor terug, dan weet je natuurlijk ook zeker.
Zou dan wel aan de eigenaresse willen voorstellen of ik mee mag beslissen/kijken, ze had voor de grap gezegd dan kopen we gelijk een paard wat al Z is, maar het liefst zou ik geen heel groen paard meer willen, toch het liefst wel B of L niveau.
Heb namelijk voor de eigenaresse al 2 andere groene paarden gereden en Zotte was de 3e, zou nu toch wel graag wat verder willen komen

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:20

Lastig Esther. Maar denk als ik je verhaal lees, dat je eigenlijk al weet dat je het wilt (kiezen voor een ander paard). Maar dat je het moeilijk vind om de knoop definitief door te hakken!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 15:21

Oh zou zo kunnen dat ie dan te kort bekapt is. Wij hebben ook een paard op stal staan die daar heel gevoelig voor is en dan na het bekappen vaak niet goed loopt..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:19

Esther. Weet natuurlijk niet wat je allemaal al geprobeerd hebt qua training en voeding dus is moeilijk oordelen of het beter is om een ander paard te proberen. Een nieuw groen paard geeft ook geen zekerheid of je de doelen gaat halen wat je voor ogen had. En ook hier heb je ook hetzelfde geld en tijd er voor. Dus ik kan je niet zeggen wat je beter kunt doen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 16:28

Shireen, nee dat klopt, je weet natuurlijk nooit helemaal zeker wat je er voor terug krijgt..
En heel groen paard zou ik ook niet (meer) zien zitten, dus het liefst wel 1 dus B/L niveau loopt en verkeerssmak is.
De eigenaresse heeft in de loop der jaren heel wat paarden gehad en verkocht dus die is ook wat makkelijker in geworden om een paard te verkopen, zo van 'bevalt het niet kopen we een ander'

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 17:01

Esther ik kan je daarin niet helpen bij mij blijven ze voor het leven ongeacht hoe lief leuk lastig enz.
Maar als je iets te kiezen hebt zou ik gaan voor paard wat jou iets kan leren zodat jullie verder kunnen groeien

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 01:17

Soms kost het ook een hele tijd om een echt team te worden. Mirte is als veulen bij ons gekomen. Nu is ze jaar of 11 geloof ik. In de beginjaren was het rijden echt een drama. 0 basisconditie, kreeg haar niet aan het lopen. Ik had ervoor behoorlijk pittige paarden gereden. Ik werd er gek van. Maar ondanks alles ben ik ook een miep in afscheid nemen (mijn oude ponies 31 en 19 heb ik ook nog steeds). Eigenlijk pas sinds een jaar heb ik eindelijk de juiste instructie gevonden en zijn we op de goede weg. Soms is het een zoektocht naar het elkaar begrijpen. Het heeft lang geduurd maar ik ben blij dat ze er nog steeds is. Maar ik kan de gevoelens van Esther goed begrijpen. Ik heb me heel vaak gefrustreerd gevoeld en denk nog steeds wel dat een ander paard me beter zou passen. Mijn probleem is dat ik altijd bang ben dat het paard het minder goed gaat krijgen. Dus ik heb ervoor gekozen ook zij blijft tot het einde... en we gaan zien hoe ver we samen zullen komen in de sport

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:10

MarBri, wij zijn momenteel ook op zoek naar een andere instructrice (onze huidige stopt ermee) dus wie weet opent dat wel deuren voor ons :)
Opzich ben ik niet echt heel bang dat ze het ergens anders minder goed zou krijgen maar zou het ook gewoon een hele moeilijke beslissing vinden, er zit toch 'bloed zweet en tranen' in qua werk.
Vind ik aan de ene kant ook zonde om weg te gooien

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! :)

Fries_Prada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:12

Hi ik ben nieuw op dit topic!
Ik ben de trotse bezitter van een onwijs knappe en lieve friezel, ze is een merrie van 8 jaar en ik heb haar nu 4 jaar in bezit. Ik heb haar gekocht bij horseteam in Urk, ze is een Felle x Teunis.
Ik ben afgelopen zomer 2 keer met haar op wedstrijd geweest, helaas door een knieblessure ben ik helaas een tijdje gestopt met rijden. Nu kan ik haar gelukkig rustig aan weer oppakken.

Ik probeer wat foto's te uploaden maar het lukt niet... |(
Kan iemand me zeggen hoe dat moet, ik doen nu ; voeg foto toe, dan kies ik er een paar vanaf mijn computer, hij doet ze oploaden, en dan staan ze op 100% en dan?? want dan wil ik het plaatsen maar dan gebeurd er niks...

Hellup...

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:01

Lastige beslissing hoor Esther! Maar zoals je het nu idd verteld lijkt het alsof je al een beslissing hebt gemaakt, maar het blijft natuurlijk moeilijk om hetgene aan de kant te zetten waar je al je harde werken in hebt zitten en dan weer opnieuw te moeten beginnen.

Welkom Fries_prada!

Gister is bij ons de ostheopaat geweest en gelukkig geen hele gekke dingen waar we toch wel bang voor waren.. Het enige wat eruit kwam is dat ze in dr rug (ter hoogte van de zadelkussens) een blokkade had en bij dr atlas wat stijfjes was. Ze heeft ook nog even naar het zadel gekeken, maar ze vond hem netjes vrij liggen.. voor alle zekerheid gaan we toch nog een zadelpasser langs laten komen, want ja snel ergens maar op vertrouwen doen we ook niet meer nu := Volgens haar zouden de heftige reacties dus vanuit haar blokkade moeten komen en zou het nu over moeten gaan. We hebben het advies gekregen om eerst 2 dagen rust en dan een keer aan de enkele longe te laten lopen. Vervolgens mag ze daarna 2 keer aan de dubbele longe en dan met name het verzameld lopen. Ze moet weer gaan leren haar rug goed omhoog te kunnen brengen. Daarna mag het rijden weer rustig opgepakt worden. Het is best jammer dat de paddocks nu te zwaar zijn om echt te longeren, daardoor hebben we dit ook al heel lang niet meer gedaan. We hopen dat de paddocks gauw weer goed te doen zijn..

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:35

Gisteren weer concours gehad. De 2 concoursen daarvoor waren min of meer een beetje een drama, veel te laag gepunt en zelfs een verliespunt gereden die gewoon echt niet terecht was. Maar daar doe je dan niks aan, blijft een jurysport.......
Gisteren dus weer aan de bak. Op zich wel lekker gereden maar doordat madam weer in een zelfhouding ging lopen kon ik haar niet goed op het achterbeen krijgen en gingen de middengangen en de keertwendingen de mist in en kreeg ik daar 4en op. Verder wel weer een hoop 7ens en verder gewoon mooie terechte punten. Ik had uiteindelijk 170 en 172 en ben daar tevreden mee, zeker gezien de vorige concoursen.
Nu moet ik echt gaan werken aan het oprichten zodat ik de moeilijkere onderdelen ook goed kan rijden in de proeven. We trainen lekker door en die punten in de M2 komen vast wel een keer.

Wie nog meer concours gehad?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:34

Caro-marjah wat klote dat de vorige 2 niet lekker gingen. Ja jury's port hè soms ligt je eigen gevoel mijlenver van de jury.
Fijn dat je tevreden bent over gisteren kun je verder oefenen en volgende keer kknallen

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:39

Start er nog iemand in geldrop 13 december? Ik start dan voor de 2e keer impuls met Jasmijn :)

31 oktober in Ammerzoden gereden impuls wel te verstaan, was voor ons de eerste keer. Jasmijn heeft ooit wel een wedstrijdje gelopen maar is volgens mij nooit binnen gestart. Ik heb altijd alleen maar onofficiële wedstrijden gereden. Dus beide eigenlijk nog groen als gras..

Trailer stapte ze zo op, er uit geen probleem! De binnenbak was de eerste stappen even wennen, raar geluid natuurlijk, die echo.. Maar voor alsnog voorbeeldig :) rustig warm kunnen rijden en haar laten wennen aan spiegels en witte hekjes..

In de ring helaas iets minder, mevrouw was erg onder de indruk van de kantine en heeft zich daar volledig op gefocust en wilde dus geen hoeken door en was niet ontspannen.. Eerste proef 161 punten

Tweede proef gelukkig wat gekalmeerd, nog steeds onder de indruk van die grote spiegelende glaswand met mensen... Maar op sommige stukjes toch fijn kunnen ontspannen, 173 punten :) voor een eerste keer tevreden, we zijn tenslotte pas 4 maanden bezig en gloedje nieuw in dit wereldje :)

Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:45

Sababber gewoon blijven oefenen en km's maken komt goed weet ik zeker!

Ik start dit jaar niet meer lekker thuis oefenen en even lol met mn knol vandaag 2.5 uur het bos in geweest was erg koud maar zeker genoten.

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:51

Zijn er mensen die weten wat impuls dan inhoud.
Moet je dan ergens lid van zijn?
Ben alleen lid van de knhs.
Wil volgend jaar B starten, maar wil eerst paar keer impuls starten om een beeld te krijgen van waar we nu zijn.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:57

bryce27 schreef:
Zijn er mensen die weten wat impuls dan inhoud.
Moet je dan ergens lid van zijn?
Ben alleen lid van de knhs.
Wil volgend jaar B starten, maar wil eerst paar keer impuls starten om een beeld te krijgen van waar we nu zijn.

Ik ben lid van knhs door het ruiter bewijs en start ook gewoon impuls.. Je rijdt meestal gewoon de B proef die voor die maand geldt. Alleen je krijgt geen winst of verlies punten. Ik vind het fijner als onderling rijden want je krijgt wel realistische punten en feedback.

Aanmelden heb ik tot nu toe gedaan door naar de betreffende vereniging te bellen of mailen.. Formulieren kunnen soms lastig zijn omdat die toch zijn ingedeeld op startpassen..

@laura, bedankt! Ja we gaan gewoon lekker oefenen en als ik 180 haal in het impuls wordt de startpas aangevraagd. Het is echt puur de ontspanning, maar dat komt wel goed :-)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 22:47

@caro: top dat je tevreden was daar gaat het om.

sababer: goed gedaan, foto's zien er leuk uit
ik start dit jaar alleen nog 1 selectie wedstrijd, 1 proef

bryce: je moet idd alleen lid zijn van knhs. je kunt via knhs.nl zien waar de impuslwedstrijden worden gehouden

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:08

Welkom fries_prada!

Michelletjuh, hopelijk gaat t snel beter met je fries!

Caro_marjaH balen van je vorige 2 wedstrijden, maar gelukkig was je over deze wel tevreden!

Sababber, ik start de outdoorwedstrijden wel in Geldrop :)

Vandaag bij ons op stal wedstrijd gehad, is een onderlinge maar wel altijd leuk om mee te doen.
Heel tevreden, 193p en een 6e plek. En dat bij een super strenge jury wat niet van friezen houdt :) ook nog eens 25 deelnemers in de ring dus ben echt super trots!
Verder heeft mijn instructrice met hem vandaag een L1 proef gereden en daarbij gewonnen met 200p! En dat in een gemengde klasse L1/L2/M1/M2.

Heerlijk dagje!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:24

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:57