[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:47

Jelske dubbele lijn zo fijn om mee te werken.

Meya dank je wel. Ja ook hier is vlugger worden en uitschuiven iets waar we aan moeten werken. Tijdens de proeven was hij wat strak aan rechts helaas en tegen mijn been maar goed was 3 maanden niet mee geweest. Gelukkig bleef hij mee doen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 12:59

Ik vind werken aan de dubbele lijnen echt ontzettend goed. Het is van meet af aan echt een vaste waarde in de revalidatie van Jels, juist vanwege het feit dat je de teugelhulpen volledig toe kan passen. Ik kan Jels waar nodig steun bieden, of juist los werken. Ik heb hier ook al heel lang begeleiding/training/les is bij Patrick Molenaar (wat mij betreft best een google-search waard iig, noem het een gratis tip ;) )

Sowieso alleen al vanwege het feit dat je het paard aan de dubbele longe feitelijk alles kan leren/laten uitvoeren wat je ook onder het zadel vraagt. Ik geef nu sowieso alvast op een briefje mee dat het óók bij de opleiding van Pit een voornaam middel gaat worden.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 15:37

Nog kerstveiling gangers?
Met vriendinnen gisteravond geweest. Gezellig uitje.

Paarden gingen over het algemeen, wat mij betreft, niet eens voor de hoofdprijs weg. Met enkele uitzonderingen.

Vraag me wel af of ik op zo’n veiling mijn paard zou kunnen kopen. Ben daar geloof ik niet het type voor. De druk die erop staat, de ogen die op je gericht raken, maar ook het idee dat het misschien wel doorgestoken kaart zou kunnen zijn weerhoudt mij wel.

Kwam ook nog een prachtig bellentuig voorbij <3

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 16:48

Wel getwijfeld omdat er een merrie van de stal waar ik rijd geveild werd, maar uiteindelijk toch niet gegaan. Ik vond het wel erg jammer dat er geen livestream was, had het graag online gevolgd! Het zou ook niet mijn ding zijn om te kopen op een veiling..

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 09:39

Ik ben naar de kerstveiling geweest! Al met al sowieso echt weer een belachelijk drukke week gehad.

Dinsdag les gehad met Jels (van Patrick Molenaar). Omdat onze longeercirkel momenteel een intensieve studie voor aquatrainer doet, waren we op de rijbaan aangewezen en daar mag niet gelongeerd worden. Dus ik ben maar weer eens in het diepe besprongen en ben met Jels begonnen met werken aan de hand. Ik heb een poosje uit kunnen stellen om dit te doen, maar het is wel een mooie afwisseling, goed voor Jels en bovendien kunnen we in de rijbaan wel aan de hand werken. De rijbaan is sneller/langer goed begaanbaar dan onze longeercirkel, dus ook dat is bijkomende voordeel.
De les was in elk geval bijzonder confronterend := Het is gewoon alsof je opnieuw een combinatie moet worden (misschien is dat ook wel gewoon het geval). Jels vond de rijbaan nog een beetje spannend, waardoor ze vrij vlot gaat lopen en bovendien verhard. Ze neemt dan snel die "friese" houding aan, hals erop, rug eruit en dan maar doordenderen en dus ook niet willen halthouden. Daarnaast ben ik niet zo erg lang en moet ik best wel vlug met grote passen lopen om Jels bij te houden en om dan mijn rompriching een andere kant op te houden dan waar mijn benen heen gaan, is nog een heel nieuw niveau van flexibiliteit voor mijn lijf. :') Vooralsnog beginnen we dus echt bij de basis. Ik werk dus vooral aan mijn positionering en houding en voor Jels zit de oefening hem dus vooral in loswerken, tempo controleren, halthouden wanneer ik daarom vraag (daarbij moet ik dus ook weer de juiste positie en houding aannemen), pas te vertrekken als ik daarom vraag en keerwendingen om van richting te veranderen. Volgen jullie het nog? Lijkt het veel? Is het ook. Mijn hoofd tolt iedere keer weer als ik de stappen doorneem. Wat is dit toch een lastige sport....

Woensdag dan de lezing bij de fokvereniging over vruchtbaarheid, krachtbegeleiding en embryotransplantatie. Dat was echt ontzettend interessant. Heel veel van opgestoken en ook nog wat vragen kunnen stellen. Er is echt veel aan bod gekomen, wat er toe heeft geleid dat ik mij toch gesterkt voel in mijn voornemen om Jels nog eens te laten spoelen. Stiekem had ik gehoopt ook nog wat contacten te kunnen leggen met andere leden van de fokvereniging, maar dat is niet zo goed gelukt.

Donderdag kwam de osteopaat voor Jels. Ik zou eigenlijk komende woensag zijn kant op komen maar hij had ineens een ronde waarbij we op de route lagen, dus dat was dan wel weer mooi. Was in ieder geval wel een goede zet, want Jels haar bekken (met name links) bleek dus erg scheef en haar SI-gewricht zat erg vast. Rechts is door het scheve bekken redelijk in de knel komen te zitten en dat was goed merkbaar := Jeroen heeft het SI-gewricht wel veel losser kunnen maken en een beetje kunnen corrigeren, maar Jels vond het niet gemakkelijk. Omdat ze zo fel op het behandelen van haar SI reageerde leek het ons een goed idee om een echo te laten maken van haar SI. Dus nu nog even op zoek naar een plek waar ik op korte termijn terecht kan, want ik kan pas in januari terecht bij de kliniek waar ik tot op heden de echo's heb laten maken. -O-

Zaterdag zijn wij dus naar de veiling geweest. Dat was via een tamelijke omweg op mijn pad gekomen. Wij hebben namelijk besloten om volgend jaar niet mee te doen met Alpe d'HuZes, maar ik wilde wel mijn jaarlijkse percentage aan een goed doel schenken. Nu werd de laatste VIP-tafel geveild voor de stichting van Sabien Zwaga/Friesian Horse Calendar/KWF. 1+1 is in dit geval 2 want ik wilde zo'n veiling wel eens meemaken. :D

Ik sluit mij wat de veiling betreft wel bij jullie aan. Er zaten verschillende paarden bij waarvan ik serieus gedacht had dat ze voor veel meer geld weg zouden gaan. En ik kan mij ook niet onttrekken aan het idee dat het wellicht doorgestoken kaart is.Van de paarden die beleerd waren, waren er bovendien ook enkele die niet eens röntgenologisch waren gekeurd en als je het hoogste bod hebt, zit je wel aan het paard vast en kun je geen voorwaarden (meer) stellen.
Wat ik ook opmerkelijk vond was dat het dressuurpaard van Age Ockema (ZZZ geklasseerd) niet van de hand ging. Er werd meen ik ca. €35.000 voor geboden en hij is niet verkocht omdat dat niet het minimale bedrag is wat hij ervoor wilde hebben. Ik heb dan twee vragen:
    1. Zou het kunnen dat het überhaupt niet de bedoeling is geweest dit paard te verkopen? Dus dat hij op de lijst is gezet om "kopers naar de veiling te lokken" en niet om dit paard te verkopen.
    2. waarom is er "maar" €35.000 geboden? Ik heb namelijk het vermoeden dat er veel vraag is naar dit soort paarden en dat daar momenteel goudgeld voor betaalt wordt. Dus hoe is het mogelijk dat de verkoop van dit paard niet van de grond komt?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 20:55

Je hebt een interessant paardenweekje gehad zeg. Naast fysieke uitdaging is het ook echt een denksport de paardenliefhebbers zeg ik wel eens.

Jels weer in nader onderzoek: heb je een voorlopige hypothese wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Ah! Dus jij was het die de tafel had! Leuk! En mooi doel. Tja, ik zou het niet weten wat betreft je vragen, voor mij slechts speculeren.

Nou, na de eerste roerige dagen is de 2,5 jarige hengst beetje geland. Zijn stal ligt niet meer over de kop. We komen in een fijne routine. Hij is braaf in de hand, nog een beetje druk met halster omdoen. In de paddock (lees rijbak) scharrelt hij lekker rond. Longeren gaat uitstekend, en we pakken zo nu en dan balkjes erbij mee. Mijn oudere merrie bekijkt hem stoïcijns op afstandje aan, terwijl hij probeert te overtuigen dat zijn komst het beste is wat hun is overkomen. Van de twee merrie veulens is er 1 die daar wel op aan slaat, zij hebben geregeld conversaties heen en weer.

Wij zijn trouwens voor de ABFP geprikt *\o/*

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:44

SunnyHorse schreef:
Wij zijn trouwens voor de ABFP geprikt *\o/*

Gaan jullie dat doen?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:30

Sunny ga je hem brengen?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:40

Dat gaan we waarschijnlijk wel doen ja.

Wat zouden jullie doen?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:52

Ik kon ilias ook brengen maar dees het niet omdat ik al lekker met hem aan de gang was. En hij best sensibel was.

Maar mijn zusje heeft het toen wel gedaan en kreeg een beleerd paard terug wat fijn te rijden was

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:12

Als ik zelf heel handig was met een groen paard opleiden dan was het misschien voor mij ook goed nadenken geweest. Maar ik heb daar geen ervaring mee en vind mezelf daar niet capabel voor.

We hebben zo’n traject niet eerder gedaan en dat maakt ook dat we het interessant vinden om mee te maken. Net zoals de eerste bezichtiging.
Misschien denken we daarna: dit nooit weer.

Zijn er verder nog mogelijke nadelen te verzinnen?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:12

Paarden die kreupel eerder naar huis gaan

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:45

Ik vond het trainingschema te pittig voor de leeftijd. En de tijd uit de box te kort voor vrije beweging

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 21:59

Laura1982 schreef:
Ik vond het trainingschema te pittig voor de leeftijd. En de tijd uit de box te kort voor vrije beweging

Ben ik het helemaal mee eens. Mijn nieuwe merrie is in augustus geweest maar het advies was in December terug komen. Ik heb meteen gezegd dat ik haar daar niet heen breng ook al is er voor betaald.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 22:10

Barb schreef:
Laura1982 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Mijn nieuwe merrie is in augustus geweest maar het advies was in December terug komen. Ik heb meteen gezegd dat ik haar daar niet heen breng ook al is er voor betaald.

Ja ik heb toen nog geprobeerd om afspraken te maken maar de betreffende stalruiter nam niet de moeite om terug te bellen. En toen hoorde ik wat verhalen dat ik dacht hij blijft lekker bij mij

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:49

Oei, jullie klinken niet positief over het traject. Met name dus de belasting op jonge leeftijd en gebrek aan vrije beweging.

Barb, hoe lang heeft die van jou daar gestaan?
En waarom was het advies in December terug komen?

Welke leeftijd had paard van je zus Laura? Kon die van haar het wel goed volhouden?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 23:50

.[/quote]

Ja ik heb toen nog geprobeerd om afspraken te maken maar de betreffende stalruiter nam niet de moeite om terug te bellen. En toen hoorde ik wat verhalen dat ik dacht hij blijft lekker bij mij[/quote]

Afspraken mbt vrije beweging?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:28

Ik dacht wel dat het nu flink verbeterd was, maar dat valt nog wat tegen dus?

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:30

Ik denk dat mijn merrie daar 2 weken heeft gestaan (ze was toen nog van de fokker) Ze kreeg het advies om in December terug te komen omdat de galop op dat moment niet goed genoeg was.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:02

@Sunnyhorse: ik vind paardensport ook een denksport :D
Klinkt trouwens wel alsof je mooie vooruitgang boekt met jullie 2,5 jarige! Wel spannend van de ABFP. Heb je inmiddels een besluit genomen?

Ik heb hier inmiddels niet stilgezeten.
Sinds dit weekend was onze kat minder gaan eten, dus maandag de dierenarts gebeld. Hij bleef gelukkig wel normaal drinken etc. Het was puur het eten waar het om te doen was. Kon dinsdag langskomen. Dinsdag heeft hij een injectie gehad met een eetlustopwekker en iets om evt. misselijkheid tegen te gaan. In de loop van de nacht van dinsdag op woensdag zou hij weer moeten gaan eten. Helaas-pindakaals. Gisteren ochtend had hij nauwelijks 10gr brokken achter de kiezen. Kon hem gelijk komen brengen bij de dierenarts. Hij zou iig voor de dag blijven en in de loop van de middag zouden we weer contact hebben.

Daarna direct door naar stal, om Jels in te laden voor de kliniek. Wat er ineens in die merrie gevaren was weet ik niet, feit wil alleen dat ze ineens niet meer wilde laden. We hebben haar al zo vaak op de wagen gehad inmiddels en het is werkelijk nooit een probleem geweest. Maar goed, 20min later dan gepland stond ze er dan toch op. Gelukkig was het verkeer rustig en was ik nauwelijks te laat.
Bij de kliniek hebben ze een bewegingsanalyse gemaakt, waaruit eigenlijk niet veel meer is gekomen dan we zelf al hadden gezien: ze zakt slecht in haar linker bekken, wil niet dragen met linksachter en laat zich als het waren op rechtsachter vallen. Aan de dubbele longe kunnen we haar hiermee helpen, voor de peesblessure ging dat eigenlijk ook heel aardig, maar dat heeft inmiddels natuurlijk bijna een half jaar stil gestaan en is mede door de toename in lichaamsgewicht mogelijk zelfs een beetje uitvergroot.
Enfin, daarna een echo gemaakt. Ondanks haar leeftijd, ondanks haar geschiedenis en ondanks dat ze vorig jaar nog bevallen van Pit was er werkelijk niets op te merken aan het bekken, het SI en de onderrug. Nog niet het kleinste beetje artrose bijvoorbeeld. Terwijl we vorig jaar dan toch de diagnose "bekkeninstabiliteit" hebben gehad }:0
Bovendien: als het probleem van linksachter niet uit het bekken komt, rest de vraag waar het dan wel door wordt veroorzaakt. -O- Ik had dus een beetje het gevoel dat we van de regen in de drup zijn geraakt, al ben ik redelijk optimistisch omdat ze het afgelopen jaar door het werken aan de dubbele longe zo'n verbetering heeft laten zien. We hebben nu dus een vervolgafspraak staan voor 3 januari (hopelijk laadt ze dan wel weer normaal). Dan gaan we eigenlijk een regulier kreupelheidsonderzoek doen, maar dan gericht op linksachter.

's Middags de dierenarts van de kat nog weer gesproken. Amba had inmiddels weer gegeten, maar niet ontlast en ze wilden hem voor de nacht nog houden. Y;( Vanmorgen weer telefonisch contact gehad. Hij at inmiddels weer redelijk normaal, maar had nog steeds niet ontlast. De DA zou hem een mild laxeermiddel geven en ik moest na de middag weer even bellen. Inmiddels heb ik hem weer op mogen halen, al heeft hij nog niet ontlast. Wel moet hij de komende dagen nog even op een lichte dosering laxatract.

We kunnen inmiddels wel stellen dat ik het weer even gehad heb met al die dieren-/veeartsbezoeken. :$ :$

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 19:18

Wat een ellende weer Jelske!
Over dierenartsrekeningen kan ik helaas meepraten. Als ze er maar bovenop komen hè, dat is het belangrijkste.

Ik ben dit jaar 2 geweldig lieve en nog jonge katten verloren. En dan alle ellende met Tess en later Mirtje. Ik hoop dat 2024 een jaar wordt met minder dierenzorgen en minder kosten.
En wens iedereen een mooi zorgeloos 2024 toe :o

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:26

SunnyHorse schreef:
Oei, jullie klinken niet positief over het traject. Met name dus de belasting op jonge leeftijd en gebrek aan vrije beweging.

Barb, hoe lang heeft die van jou daar gestaan?
En waarom was het advies in December terug komen?

Welke leeftijd had paard van je zus Laura? Kon die van haar het wel goed volhouden?

Hij was 3.5 jaar oud en kon het goed volhouden. Heel nuchter paard. Heel anders dan ilias.

Ja geprobeerd ind over de vrije beweging afspraken te maken.
3 leer gebeld en gemaild naar stamboek niet gelukt.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 15:33

Wens jullie allemaal fijne kerstdagen en een mooi uiteinde van 2023 toe. En alle goeds voor 2024.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:24

Sanet schreef:
De website van het stamboek zegt:
Citaat:
Basisconditie
Om de merries, ruinen en hengsten te kunnen vergelijken moeten de milieufactoren zo uniform
mogelijk zijn. Het aanleveren van de paarden in een zo gelijk mogelijke conditie is wenselijk.
Aangeraden wordt daarom om de paarden licht aangereden aan te leveren. De paarden zullen in
ieder geval wel voldoende basisconditie moeten hebben om het onderzoek te kunnen
doorlopen. Dit kan bereikt worden met longeerarbeid. Het is aan te raden de paarden een
onderzoek van zeven weken (verplicht voor het nakomelingenonderzoek) te laten doorlopen.
Alleen voor (oudere) paarden die wat verder zijn doorgereden (onder het zadel) is een
vijfweekse test toereikend.

Dus voor die van 5 weken moeten ze toch al iets meer kennen. Thanx

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 18:21

Er is ook een 2 weekse test versie. Geen idee voor wie dat dan mag?