[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyHorse

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 18:44

En wat is het doel van deze kennis met de merrie? Ster? Waarom wil ze zo dat zo graag? Mee fokken? Goede stamboek merrie is natuurlijk niks mis mee!

Wij willen graag ster zodat onze merrie preferent wordt. Omdat ik vind dat onze merrie dat verdiend 8-) we geloven ook dat de hengst ster waardig is, dus in voorjaar hoop ik dat hij weer iets meer lef heeft in de baan, en alsnog zijn verdiende ster binnen sleept.

Maar het is soms een gek fenomeen, de drive om iets te willen op gebied van predicaten vooral op exterieur, terwijl we eigenlijk allemaal gebaad zijn bij een GEZOND en fijn sport paard, die ook voor recreatie geschikt is. En eigenlijk zouden we daar voor die combinatie meer/zwaarder waardering moeten hebben in mijn optiek. Zo vond ik die categorie waar Sanet haar parel dit jaar beloond werd, echt helemaal super! Dat zegt iets over duurzaamheid en managent waarbij zo’n merrie terecht op het podium gezet wordt. Ik hoop dat dit soort initiatieven steeds meer komen en verschillende varianten en smaken op komen die ook hoog gewaardeerd worden zodat gezondheid en duurzaamheid van het paard ook hoog gewaardeerd gaat worden in de vorm van predicaat bijv.

Binnen stamboek zijn er natuurlijk veel verschillende stromingen. Zo is er kritiek op de mooie “touwtjes” paarden, die lopen /zijn anders dan de goede sportpaarden. Er is kritiek op de sportpaarden want die beginnen te ril en teveel op Kwpn’ers te lijken.

Zo zijn er een hoop verschillende meningen en ideeen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 19:24

Ik vond ook dat Syb heel erg verdiend had om ster te worden. Ze zou ook nummer 4 geweest zijn voor haar moeder. Maar helaas zat dat er niet in.
Voor mij is het wel een werelddier, ik heb mega veel met en van haar geleerd. En ik ben heel blij dat ze het nog zo goed doet, daar kan geen ster predicaat tegenop.
Ik vind wel dat ze nog het predicaat Duur zou mogen krijgen *\o/*

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 20:12

Ja, wat ze er precies mee wil... Dat is de grote vraag. Ik denk dat het vooral om bravoure te doen is. Ik kreeg de indruk dat ze misschien niet helemaal scherp had hoe het hele predicatensysteem in elkaar stak. Ze is geen lid meer van het stamboek en vroeg mij of ik wellicht bereid was om wat informatie van die merrie op te zoeken. Ze was er aanvankelijk namelijk nogal van overtuigd dat de merrie ster moest zijn en ik kreeg ook de indruk dat ze dat dacht omdat ze hoog geklasseerd is. Pas toen ik daar eens op in ging werd het duidelijker hoe het zich allemaal een beetje tot elkaar verhoudt. :?

Ik ben het met je eens dat het helemaal niet gek is om de verschillende stromingen eens wat meer te onderscheiden en de toekomende waardering te geven. Want zie momenteel maar eens een betaalbaar paard te vinden voor een beginner, of ook maar een betrouwbare schoolmeester.
Tegelijkertijd zie ik heus wel de kwaliteiten en het nut en de noodzaak van de echte sport-toppers. Ik denk dat je dat rille toch ook een beetje krijgt als je een paard met meer uithoudingsvermogen fokt (want dat is waar het friese paard lang op tekort geschoten is, en soms nog steeds wel een beetje doet).

En een goede stamboekmerrie is zeker ook iets waard. Al is het maar vanuit het principe van de bloedspreiding: als jij een paard hebt wat een fijn gebruiksdier is, maar wellicht geen topper op het gebied van exterieur/beweging of rastype, maar toch bloed wat minder gevoerd is, dan is dat evengoed interessant uitgangsmateriaal en kun je met de generaties evengoed weer verbeteringen in het lijntje fokken. Al denk ik ook dat het een utopie is dat iedereen met een laagverwante merrie (voor zover daar sprake van is) maar een veulentje fokt ter behoud van het bloed.

Sanet schreef:
Ik vond ook dat Syb heel erg verdiend had om ster te worden. Ze zou ook nummer 4 geweest zijn voor haar moeder. Maar helaas zat dat er niet in.
Voor mij is het wel een werelddier, ik heb mega veel met en van haar geleerd. En ik ben heel blij dat ze het nog zo goed doet, daar kan geen ster predicaat tegenop.
Ik vind wel dat ze nog het predicaat Duur zou mogen krijgen *\o/*

_O- _O-
Maar ik denk dat je een terecht punt maakt!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:04

Wat fijn Jelske dat het toch nog is gelukt om plaatsen te krijgen!! Jullie zullen vast een heel mooie dag beleven!

En tja, een ster predicaat wil niet per definitie zeggen dat je een goed sport paard hebt inderdaad. Het karakter wordt immers niet meegenomen en wie weet zit je wel op een vliegmachine en valt er niets mee te beginnen in de ring. Er zijn best wat kampioenspaarden welke niet de gemakkelijkste bleken achteraf. Andersom zijn er genoeg 'gewone' paarden die om welke reden dan ook stamboek zijn gebleven en die top lopen in de sport.
Wat betreft het zz licht paard die stamboek is vraag ik mij ook af wat voor doel ze ermee heeft. Ondanks dat ze geen ster is heeft ze zich toch al duidelijk bewezen in de sport. Het is heel aannemelijk dat dus de pijlen op de sport waren gericht en niet op de keuring. Als ik een goed sport paard zicht dan zou ik mij echt niet weerhouden door het ontbreken van een ster predicaat.

Ik denk wel dat het fokdoel een fokdoel is voor een goed functioneel paard, en dus ook in de sport.

Sunny, haha, hier ook een 2,5 jarige drukte maker. Echt een gup die zich soms opeens heel stoer vindt en vervolgens weer het lieve kleine knuffel mannetje is <3
Ook wij laten hem hengst en kijken het volgend jaar nog eens aan. De smid zegt dat er nog wat te winnen is en in beweging zie je het nagenoeg niet. Hij kan echt gigantisch bewegen! *\o/*
We hebben nog geen duidelijk doel voor ogen maar misschien een abfp of ga ik hem gewoon klaarmaken en als vierjarige lekker starten. We gaan eerst eens bekijken of hij zich wat kan gedragen als hengst en anders zal hij twee balletjes lichter worden :Y)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:21

Sunny, hij is eerste jaargang Auwert toch? Dan zou je hem idd kunnen aanmelden voor de ABFP. Dat lijkt nu wel een stuk beter en als eigenaar kost het amper wat die weken en dan heb je hem wel beleerd weer terug voor de wagen en onder het zadel. Dat is allemaal niet gek..

Voor nu: succes met temmen :D

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:25

Dat is waarom wij ook voor de abfp zouden gaan. Al denk ik dat wij hem al wel zelf beleren voor de wagen tegen die tijd. De abfp gaat wel een stukje duurder worden volgend jaar.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:42

Nou, de abfp is zeker een optie! Goed dat je het zegt. Hoe groot is de kans op dat je geprikt wordt?

Predicaat Duur, aan te geven met 5 sterren zullen we maar zeggen. :$

Temmen :') eerlijk is eerlijk, in de hand is hij heel braaf en keurig opgevoed. Denk dat het een grotere uitdaging is om dat vooral niet te verpesten.

Leuk dat jullie ook nog verder willen met jullie hengst Jinthe! Hebben jullie vaker hengsten aan huis? Voor ons de eerste, (op de veulens na natuurlijk), dus ik vind het wel heel leerzaam.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 21:52

Meestal verkopen we de hengsten. Een enkeling houden we in de opfok. Toen die de tweede bezichtiging alsnog eruit moest hebben we hem eigenlijk meteen gecastreerd omdat we geen hengst thuis wilde.
Maar nu bekijken we het toch omdat we het allebei heel leuk vinden om er zelf eens mee aan de slag te gaan. Mocht het niet lukken dan overwegen we castreren of wellicht op een andere plaats stallen. Hij staat nu naast een ruin pony en ze kunnen gewoon met de neuzen bij elkaar. Dat gaat prima. Het is in de hand soms opeens een heel mannetje inclusief losse voorbeentjes. We hopen dat we dat nog kunnen afleren :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 21:18

Jelske wauw wat een mooie foto's!

Sunny wat een fantastische kop heeft jullie hengst ik hou dr van.

Jinthe leuk als het kan castreren kan altijd nog zeker als hij braaf is.

Ik heb de bezichtigingen niet gevolgd.
Ilias is ook zeker 1.70 m schofthoogte maar ik heb niet de indruk dat hij daar fysiek onder lijdt.

Morgen starten we ons L1 debuut.
Ik zag dat er nog een fries in onze klasse is ik kijk altijd graag naar andere zwartjes.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 22:35

Gefeliciteerd Laura met je verjaardag!
En succes morgen in je L debuut!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:12

Nog gefeliciteerd Laura. Hoe ging het L1?

Ik dacht dat het misschien leuk was om een Mirtje update te doen.
Iedere week komt de gedragstrainer en krijg ik les. In aanvang was ze zo gevaarlijk dat de gedragstrainer alleen in de bak was met haar.

Ze is nu 4x geweest en ik oefen zelf nog zo’n 3x per week met haar.
Omdat Mirtje zich heel snel bedreigd voelt en dan aanvalt, trainen we in ‘vrijheid’. Zo ligt er veel minder druk op haar.

Inmiddels heeft Mirtje besloten dat ik in haar buurt mag zijn, zonder dat dat stress oplevert.

Sterker nog, inmiddels volgt ze me als een hondje. We oefenen de commando’s ‘hoofd laag’, “achterwaarts “, “wachten” en volgen. Dit gaat eigenlijk heel goed.

Sinds vrijdag ben ik haar gaan aanraken met de vlag. En sinds vandaag mag ik de zijkant van haar hoofd aanraken <3
Eigenlijk voelt dit proces heel bijzonder en fijn. :o

De foto’s komen uit filmpjes en zijn dus niet bijster van kwaliteit, maar geven wel een mooie impressie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:22

Ah, wat een fijne update Boemel! Ze maakt hele duidelijke stappen: jullie komen er wel!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:42

Boemel wat een super stappen hebben jullie gemaakt!

Ja het was een goede start 184 en 3e plek en 183 punten. We moeten werken aan het markeren van de verruiming en hem nog iets meer op achter krijgen maar dat kost hem nog net teveel moeite.
Maar verder echt heel tevreden

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:44

Nog even je onderschrift aanpassen dan Laura. Goed gedaan.

Boemel ook lekker bezig, klinkt echt alsof jullie stappen maken. Wat fijn.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:25

Wat fijn Boemel, langzaamaan komt het wel weer goed met het vertrouwen :)

Verder.. ik lees echt alles braaf naar reageren ben ik niet een ster in :+

Hele knappe paarden voorbij zien komen, vooral die 2,5 jarige hengst. Wauw :~
Ik heb me nog niet zo verdiept in de cursussen, stamboek etc.. volg de hengstenkeuring een beetje. Is wel eens beter geweest.

HK, pff wat omslachtig en gedoe om het invalidekaartje te kunnen regelen. Gelukkig is het gelukt! Hier ook kaartjes kunnen scoren :D Wel leuk, samen hengsten kijken. Alhoewel we komend jaar niet van plan zijn om te insemineren, lijkt me fijn om ook 'even' door te kunnen rijden.

Wat een regen is er de laatste tijd gevallen, echt yak. Heb herlaas één merrie die áltijd gaat rollen, ookal is er maar 1 waterplas in de hele bak. Daar gaat zij in liggen :=

Verder weinig nieuws. De Bikkel merrie eenmaal L1 gestart, 3 wp en 3e en 4e prijs. Gisteren de Epke merrie L2 debuut, 2 wp en 2x 3e prijs. Kunnen we weer mee verder trainen. De Bikkel merrie blijft nu thuis tot het veulen, zien we daarna wel weer :)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:12

Haha sanet ga ik doen.

Ja inderdaad fijn dat je de kaartjes hebt maar wel een hele toestand zeg.

Meya wauw jullie gaan lekker zeg!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:10

Sanet schreef:
Sunny, hij is eerste jaargang Auwert toch? Dan zou je hem idd kunnen aanmelden voor de ABFP. Dat lijkt nu wel een stuk beter en als eigenaar kost het amper wat die weken en dan heb je hem wel beleerd weer terug voor de wagen en onder het zadel. Dat is allemaal niet gek..

Beleren ze die daar of moeten ze al beleerd aangeleverd worden?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:11

Over het algemeen scoorden hier de niet gemakkelijksten, het hoogst op de keuring.
Doordat we al jarenlang karakter op nr 1 hebben, is dat gelukkig veranderd. Kwaliteit mét fijn karakter.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:22

Anke schreef:
Sanet schreef:

De website van het stamboek zegt:
Citaat:
Basisconditie
Om de merries, ruinen en hengsten te kunnen vergelijken moeten de milieufactoren zo uniform
mogelijk zijn. Het aanleveren van de paarden in een zo gelijk mogelijke conditie is wenselijk.
Aangeraden wordt daarom om de paarden licht aangereden aan te leveren. De paarden zullen in
ieder geval wel voldoende basisconditie moeten hebben om het onderzoek te kunnen
doorlopen. Dit kan bereikt worden met longeerarbeid. Het is aan te raden de paarden een
onderzoek van zeven weken (verplicht voor het nakomelingenonderzoek) te laten doorlopen.
Alleen voor (oudere) paarden die wat verder zijn doorgereden (onder het zadel) is een
vijfweekse test toereikend.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:53

boemel schreef:
Iedere week komt de gedragstrainer en krijg ik les. In aanvang was ze zo gevaarlijk dat de gedragstrainer alleen in de bak was met haar.

Omdat Mirtje zich heel snel bedreigd voelt en dan aanvalt, trainen we in ‘vrijheid’. Zo ligt er veel minder druk op haar.

Inmiddels heeft Mirtje besloten dat ik in haar buurt mag zijn, zonder dat dat stress oplevert.

Sterker nog, inmiddels volgt ze me als een hondje. We oefenen de commando’s ‘hoofd laag’, “achterwaarts “, “wachten” en volgen. Dit gaat eigenlijk heel goed.

Sinds vrijdag ben ik haar gaan aanraken met de vlag. En sinds vandaag mag ik de zijkant van haar hoofd aanraken <3
Eigenlijk voelt dit proces heel bijzonder en fijn. :o

De foto’s komen uit filmpjes en zijn dus niet bijster van kwaliteit, maar geven wel een mooie impressie.
[ [url=m/Np3eFS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tvDdwg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hAFuYz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bph4Ad.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel fijn om te lezen, super!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:50

Jinthe2 schreef:
Sunny, haha, hier ook een 2,5 jarige drukte maker. Echt een gup die zich soms opeens heel stoer vindt en vervolgens weer het lieve kleine knuffel mannetje is <3
Ook wij laten hem hengst en kijken het volgend jaar nog eens aan. De smid zegt dat er nog wat te winnen is en in beweging zie je het nagenoeg niet. Hij kan echt gigantisch bewegen! *\o/*
We hebben nog geen duidelijk doel voor ogen maar misschien een abfp of ga ik hem gewoon klaarmaken en als vierjarige lekker starten. We gaan eerst eens bekijken of hij zich wat kan gedragen als hengst en anders zal hij twee balletjes lichter worden :Y)

Heeeeel interessant! Houd je ons op de hoogte?

boemel schreef:

Omdat Mirtje zich heel snel bedreigd voelt en dan aanvalt, trainen we in ‘vrijheid’. Zo ligt er veel minder druk op haar. Inmiddels heeft Mirtje besloten dat ik in haar buurt mag zijn, zonder dat dat stress oplevert. Sterker nog, inmiddels volgt ze me als een hondje. We oefenen de commando’s ‘hoofd laag’, “achterwaarts “, “wachten” en volgen. Dit gaat eigenlijk heel goed.

Sinds vrijdag ben ik haar gaan aanraken met de vlag. En sinds vandaag mag ik de zijkant van haar hoofd aanraken <3 Eigenlijk voelt dit proces heel bijzonder en fijn. :o

Het is altijd leuk om een nieuwe update te krijgen van Mirtje *\o/*

Klinkt als een heel prettige vooruitgang Boemel. Wellicht dat je dan ondertussen ook weer plezier kunt beleven samen? En het is net wat Sunnyhorse zegt: ik heb ook alle vertrouwen in jullie toekomst.

Laura1982 schreef:
Ja het was een goede start 184 en 3e plek en 183 punten. We moeten werken aan het markeren van de verruiming en hem nog iets meer op achter krijgen maar dat kost hem nog net teveel moeite.
Maar verder echt heel tevreden

Nog gefeliciteerd met jouw verjaardag en eveneens gefeliciteerd met de winstpunten en de vooruitgan *D

Meya_ schreef:
Wat een regen is er de laatste tijd gevallen, echt yak. Heb herlaas één merrie die áltijd gaat rollen, ookal is er maar 1 waterplas in de hele bak. Daar gaat zij in liggen :=

Verder weinig nieuws. De Bikkel merrie eenmaal L1 gestart, 3 wp en 3e en 4e prijs. Gisteren de Epke merrie L2 debuut, 2 wp en 2x 3e prijs. Kunnen we weer mee verder trainen. De Bikkel merrie blijft nu thuis tot het veulen, zien we daarna wel weer :)

Nu wil ik niet heel vervelend zijn, maar dit is wel een heel staccato weergegeven update := :Y) Ik ben wel nieuwschierig naar de context! Waar werken jullie aan? Hoe zijn de proeven verlopen?

Anke schreef:

Het is net wat je wil. Je kunt ze groen aanleveren en dan wordt het werk voor je gedaan. Al zijn er redenen om dat niet te doen. Er is er immers altijd maar eentje die het beleren/verzorgen van jouw paard écht goed kan doen *D (grapje natuurlijk). Maar je hebt er gewoon geen/minder invloed op. Ik denk dat het ook bijdraagt aan de overweging voor een eigenaar om wellicht toch zelf al aan te vangen met het (begin van het) beleren van zijn/haar paard.

Zo, ik ben weer bij. Hoe was jullie weekend?

Ik heb zaterdag morgen zo fijn met Jels aan de dubbele longe gewerkt <3 We doen nog niet veel en niet zo lang, maar het spits is eraf. En die werkwilligheid blijft mij verbazen. Na een half jaar stil te hebben gestaan is de bespiering behoorlijk afgenomen, evenals de conditie. En toch zet die merrie direct haar schouders eronder. Ze liep ook echt lekker. Het smaakt dus in ieder geval naar meer.

Komende week weer een interessante week. Woensdag ga ik naar een lezing van de fokvereniging over vruchtbaarheid, drachtbegeleiding en embryotransplantatie. Zaterdag ga ik naar de kerstveiling. Ik heb niet de intentie om iets aan te schaffen, maar ik heb zoiets nog niet eerder meegemaakt en wil dat eens beleven. :D

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:08

Laura, jij ook nog gefeliciteerd!

Jelske, leuke vooruitzichten en fijn dat Jels gelijk weer haar best doet.

Ha, ik ben altijd beetje kort van stof (vooral op bokt ;) ). Maar de Bikkel merrie ging gewoon goed, eigenlijk altijd punten en prijzen in de B. Maar ik miste "iets". Even mee gehad naar iemand anders, andere kijk er op. Toen vond ik wat ik miste, lastig te omschrijven wat precies :+ Toen L1 gestart en gelijk dikke punten en prijzen.

De Epke merrie, heeft veel go van haar zelf :o Super werkwillig, meedenkend maar dat mag wel ietsjes minder :') Zijn bezig om weer goede bespiering en conditie te krijgen na het veulen, deze wedstrijd was even testen waar we nu staan. Werken nu vooral aan de halslengte, ze mag wel wat meer uitschuiven. En het dus "rustig" houden qua enthousiasme :+ Afgelopen week geswitched qua biks, dit is voor het eerst dat ik degelijk verschil merk :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:12

Klinkt als redelijk tegenovergestelde paarden! Wel interessant om zo'n combinatie dat tegelijkertijd op te leiden. Vermoed dat je daar handig genoeg van wordt. :)

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:12

_Jelske schreef:
Klinkt als redelijk tegenovergestelde paarden! Wel interessant om zo'n combinatie dat tegelijkertijd op te leiden. Vermoed dat je daar handig genoeg van wordt. :)

Ja, ene kant zeg ik altijd ze zijn heel erg verschillend qua karakter en qua rijden. Aan de andere kant hebben ze ook best wel weer gelijkenissen. Maar het rijden is wel leerzaam, kan indd niet beide paarden hetzelfde rijden. De Bikkel mag wat sneller worden (de Epke is snel/vlug genoeg), het uitschuiven van de hals mag de Epke wel weer vd Bikkel hebben. De Bikkel is heel constant/steady , de Epke is super lenig en veel go, dus er gebeurd ook vaak iets.
Maar ik ben echt gek met ze, beide merries zijn voor mij gouden merries <3 Een combinatie van beide zou het perfecte plaatje geven denk ik :D

Met rijden word je dus wel handig, omdat je niet "vast roest" door op één manier/ één type paard te rijden :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:16

Klinkt heel leuk Meya! Wat dat aan gaat voel ik mij de laatste tijd nagenoeg een 'one trick pony' := (pun intended). Werk momenteel alleen met Jels en als ik nu een ander paard in handen zou krijgen, vermoed ik dat het nog een beste puzzel wordt die gelegd zou moeten worden.