[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:06

Ja, klopt Jelske er zijn veel grote Friezen. Zijn vaak ook wel weer mensen echt naar op zoek.

Tess is voor een merrie ook geen kleintje. Was als 4 jarige gemeten op 168cm.
Dus ze zal wel 169/170cm zijn en ik vind dat zelf eigenlijk wel een hele fijne schofthoogte.

Mirtje is toen ze net 3 was gemeten op 161cm. Hoop toch wel dat ze de 163cm gaat halen. Ik vind haar nú stiekem best klein :o
Maar ja, als ik daar dan over twijfel met mijn 174cm en ik naar mijn vriend kijkt, die met zijn 187cm op Diekke rijdt van 164cm, dan zou het best moeten kunnen.
Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:18

Ik ben zelf nogal huiverig van zulke grote snelgroeiers eigenlijk. Eigenlijk hoop ik dat hier ook nog meer onderzoek naar gedaan wordt. CVSM lijkt bijvoorbeeld ook grotendeels voor te komen bij dieren die snel groot groeien.

Maar ik ben ook maar een kleintje met mijn 154cm, dus dan is het niet zo’n factor natuurlijk. :D

De 2 jarige van Ulbrân van mijn familie is geloof ik rond de 160cm. Kan inmiddels iets gegroeid zijn. Dat vind ik zelf wel een mooie maat mits ze nog lekker iets uitzwaart.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:20

Ik heb mijn aantekeningen er nog even bijgepakt: dat ging om Sjimmie MBB.

Ik vind dat Princequillo ook een terecht punt maakt hoor. Ik vind dat het dan wel erg hard groeit en heb best mijn twijfels over hoe gezond dat is en welke consequenties dat kan hebben. Maar als je het zo bekijkt Boemel, dan denk ik dat het er qua beeld niet gek uit ziet idd. Maar voorkeuren zijn nu eenmaal niet op logica gestoeld. :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:24

Er is alleen nogal weinig aan te doen. Ze groeien zoals ze groeien toch? Mijn Elias enter is ook al 158. Ik kan er moeilijk gewichtjes aan gaan hangen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:26

_O- Ik zie dit wel voor mij

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:57

Gefeliciteerd met het behalen van het sportpredicaat van he merrie Sannahtris! En alvast succes met dlaatste puntjes in de L2.

Hier is de ruin 1,69 en ik vind dat een mooie maat om in de sport te zien.

Syberdepiep, ik denk dat als je al een prijs in gedachte hebt dat je dan het best gewoon kunt adverteren. Vermoed wel dat de meeste goede röntgen willen in een hogere prijsklasse.

Jelske, leuk dat je met jongkfps naar de eerste bezichtiging bent geweest. Bij welk inspectie lid zat je ingedeeld? Vond je het leerzaam?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:14

Ik zat bij Sabien, was absoluut leerzaam. Geeft toch een mooi inzicht in waar ze nu op letten en wat ze willen zien/hoe het proces is ingericht.
Geloof ook dat die beoordelingscursus wel aan mij is besteedt. O:)

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:24

Die cursus is zeker leuk als je wil weten waarop de jury let tijdens het keuren. Ik denk zeker dat je dan de keuzes van de jury makkelijker kunt volgen. En het is natuurlijk altijd gezellig met mensen die allemaal dezelfde hobby hebben!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:42

Ik merk ook dat ik nu ik een beetje netwerk begin te krijgen ik sowieso veel meer plezier en feeling begin te krijgen met al die stamboekzaken.

Over het stamboek gesproken := Ik zit mij nu te bedenken dat ik nog een goed verhaal heb. Kom ik vanavond even op terug. Eerst wil ik even dit spammen :D Ik krijg namelijk net mijn verjaardagscadeau binnen *\o/* *\o/*

Afbeelding

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:35

Sanet schreef:
Er is alleen nogal weinig aan te doen. Ze groeien zoals ze groeien toch? Mijn Elias enter is ook al 158. Ik kan er moeilijk gewichtjes aan gaan hangen.

Nee, maar het is wel het resultaat van selectief fokken op maat. Hoewel wij individueel er weinig aan kunnen veranderen (en je zult altijd uitschieters hebben) is het wel begonnen met waar men voor fokt :).

Wat een prachtig cadeau Jelske *\o/* Heb je er al een plekje voor bedacht?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:13

Sanet schreef:

Kan wel :D ik heb wel peeskappen met lood er in . Gaat ie waarschijnlijk wel heel groot van draven . :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:23

Erg mooi Jelske <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:08

Absolem schreef:
Sanet schreef:

Kan wel :D ik heb wel peeskappen met lood er in . Gaat ie waarschijnlijk wel heel groot van draven . :o

Geloof niet dat het daar beter van wordt :')
Er zit nu al wel genoeg actie in de benen.
Elias is zelf ook nog heel lang blijven groeien. We wachten het maar af. Ik hoop dat ze onder de 170 blijft, maar ik kan er moeilijk minder eten in stoppen om haar te laten stoppen met groeien.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 16:23

Ik ben ook niet zo van de gewichtjes in de beenbescherming. Gelukkig ook geen paard waarbij het verschil zou maken.

Jelske, dat is een mooi cadeau! Het zal vast al een mooi plaatsje gekregen hebben?
Ik ben nog benieuwd naar je stamboek verhaal :D

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 09:14

princequillo schreef:
Sanet schreef:

Nee, maar het is wel het resultaat van selectief fokken op maat. Hoewel wij individueel er weinig aan kunnen veranderen (en je zult altijd uitschieters hebben) is het wel begonnen met waar men voor fokt :).

Wat een prachtig cadeau Jelske *\o/* Heb je er al een plekje voor bedacht?

Ja, dat begint nu zo'n beetje wel te vormen :+ Was er nog niet helemaal over uit. :')

Over het stamboek-verhaal: daar ben ik helemaal niet meer aan toegekomen natuurlijk. Het is naar het einde van het jaar toe een beetje hectisch momenteel. :Y)

Nou goed, komtie.
Toen in september de kaarten voor de hengstenkeuring in de pre-sale gingen, heb ik direct diezelfde ochtend gebeld voor kaarten. Ik wilde invalidenplaatsen hebben, omdat mijn vriendin/partner in crime als het gaat om hippische aangelegenheden in een rolstoel zit. Was geen probleem, behalve voor de zaterdag. Die waren uitverkocht. Nu ben ik niet voor één gat te vangen, dus mijn volgende vraag was in hoeverre zij met haar kleine, smalle, lichte duwrolstoel plaats zou kunnen nemen op de VIP-tribune. Daar had Ticketpoint geen antwoord op maar zou op mijn verzoek nagevraagd worden bij de organisatie. Prima, ik wachtte af.

Daar ik best veel tijd overheen gegaan. Ik zou denken dat een dergelijke vraag wel met een dag (ofzo) beantwoord zou kunnen worden, maar niets bleek minder waar. Ik werd pas terug gebeld toen de kaarten al ruimschoots regulier verkrijgbaar waren en vervolgens kreeg ik ook nog te horen dat zij wel op de VIP-tribune zou kunnen zitten, maar dat die inmiddels óók uitverkocht was. Let wel: ik heb dus in tussentijd verschillende malen nog eens gebeld om te vragen of ze al meer wisten, dus je kunt gerust stellen dat dit een teleurstelling was. -O- In de tussengelegen tijd heb ik nog een aantal keren gebeld, met de vraag of er inmiddels wellicht toch nog tickets beschikbaar zijn (invalidenplaatsen of VIP-tickets) en zo niet, of er dan wellicht een mogelijkheid is om gegevens achter te laten/op een wachtlijst gezet te worden etc. Maar helaas zonder succes.

Maar. Nu komt het. Vorige week was ik dus bij de eerste bezichtiging en tussen de bedrijven door met Sabien Zwaga zitten kletsen, waaronder de hengstenkeuring en hoe de kaartverkoop voor ons was verlopen. Zij raadde mij dus aan om toch nog eens bij het stamboek te rade te gaan. Prima. Ik maandag dus gelijk maar nog eens bellen. Ik leg die mevrouw die ik aan de lijn krijg het hele verhaal uit met de vraag of zij wellicht nog iets kunnen regelen of dat zij nog iets weten of dat er een mogelijkheid is om met iemand in contact te komen die zijn/haar tickets wil verkopen etc. Nou, aanvankelijk leek de mevrouw niet zo erg enthousiast, maar ik moest even mijn vraag mailen en dan zou ze even overleggen met haar collega. Prima, doe ik.

Vervolgens krijg ik dus een mail terug, zonder verdere tekst en toelichting, dat er voor de zaterdag nog een invalidenplaats beschikbaar was en of het lukte om die te boeken. Ik stond dus inmiddels al op de loopband van de sportschool voor mijn warming up, maar mijn trainer moest maar even wachten, want ik had natuurlijk inmiddels mijn zinnen gezet op die tickets :D Bleek het dus inderdaad zo te zijn dat er nog twee plaatsen op de invalidentribune beschikbaar waren! _/-\o_

Super fijn natuurlijk. We willen immers Jels volgend voorjaar laten spoelen en ik wilde graag de hengsten nog eens goed bekijken, alvorens ik mijn keuze definitief maak :o Maar toch vind ik het opmerkelijk dat er ineens toch nog een ticket beschikbaar is. Ik ben dan toch nieuwsgierig of er dan toch een plaats bij is gekomen, of dat er iemand zijn kaartje weer heeft ingeleverd of iets dergelijks.

@Nynke: ik heb via de stories van Sabien gezien dat jij iets heel leuks hebt gedaan! :D :D Vertel eens? Hoe heb je het voor elkaar gekregen en hoe is het gegaan?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 11:17

Wat een gedoe joh! In ieder geval fijn dat je uiteindelijk nog kaarten hebt kunnen scoren maar ik zou behoorlijk chagrijnig zijn na zulke moeizame communicatie :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:03

Fijn dat het gelukt Jelske! Heel grappig, had het vorige week nog over met mijn man dat jullie achter het net viste, en dat we nog mogelijk een oplossing hadden, maar dat is nu al geregeld *\o/* nu alle focus om een mooie hengst uit te zoeken! Neem anders die mooie foto mee, kun je die ernaast houden. Echt gaaf, om die zwarte parels zo op de foto kado te krijgen: waardevolle kadootjes zijn dat.

Sannatris; sport certificaat, gefeliciteerd!!

En ik zag het bericht ook al op Facebook voorbij komen van het “blind keuren” :D echt super leuk dat het gelukt is!

Beoordelingscursus lijkt mij ook heel leuk en leerzaam. Is daar ook een wachtlijst voor? Anders schrijven we ons in voor een apart Bokt-groep :+ wel met voorrang natuurlijk :Y)

Onze 2,5 jarige baby is weer thuis. Man o man. Normaal gesproken is het hier een duffe bejaardensoos, paarden draaien lekker in hun routine. Maar nu deze 2,5 jarige baby er is, zet ie alles op stelten. Hij gedraagt zich als een XXXXL-net-afgespeend veulen. Hij moet nog even landen. Eerste nacht geen oog dicht gedaan: hij brulde de hele buurt wakker. Wordt gelukkig iets beter. In de hand gelukkig heel braaf. Hij heeft even tijd nodig denk ik :=

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:06

Heb je beoordelen nog niet gedaan Sunny? Ik vond eerste cursus erg leuk. Tweede is echt gericht op lineair scoren, dat vond ik minder interessant. Dus heb ik niet gedaan.

Had ik deze week al gezegd dat ik niet van de winter hou? Ik ben alle regen, sneeuw en bevroren grond meer dan zat!!!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:07

Afbeelding
<3

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:09

Sanet schreef:
Heb je beoordelen nog niet gedaan Sunny? Ik vond eerste cursus erg leuk. Tweede is echt gericht op lineair scoren, dat vond ik minder interessant. Dus heb ik niet gedaan.

Had ik deze week al gezegd dat ik niet van de winter hou? Ik ben alle regen, sneeuw en bevroren grond meer dan zat!!!

Neeeee, nog niet gedaan, erg hè?

Tussen de lineair scores, mondelinge toelichting, en in wat ik zelf waarneem, zitten bijv bij onze hengst best wel wat verschillen op sommige punten van de eerste bezichtiging. Dus dat wekt wel interesse om de theorie eens goed eigen te maken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:15

Naja, dat kwam met beoordelen 1 ook wel. Wij wisten niet wat/wie we keurden. Blijkbaar ergens ertussen een dekhengst toen. En ik vond hem echt niet zo goed… jury laaaaiend erover. Maar echt wel forse dingen mee mis.
En ik heb een hoop “iets” geleerd. Iets week, iets stijl, iets Frans.. :D

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:27

Nou dat ja: beetje van dit, beetje van dat, iets zus, iets zo, voldoende dat, etc.
Met zo’n dekhengst kijk je waarschijnlijk of je in het sprookje van “de nieuwe kleren van de Keizer” zit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:49

Maar wel leuk, maar ik vind soms voor mezelf andere dingen belangrijker. Ster is leuk, maar functioneel en gezond en fijn onder het zadel vind ik veel belangrijker. Het een sluit het ander niet uit, maar ik kijk dan liever naar mijn stamboek merrie die met 26 het nog erg leuk doet onder het zadel, dan naar een modelmerrie die met 12 bijvoorbeeld amper nog het ene been voor het ander kan zetten.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:30

Het is idd ontzettend tof dat het toch nog gelukt is kaarten te krijgen :D

SunnyHorse schreef:
Fijn dat het gelukt Jelske! Heel grappig, had het vorige week nog over met mijn man dat jullie achter het net viste, en dat we nog mogelijk een oplossing hadden, maar dat is nu al geregeld *\o/* nu alle focus om een mooie hengst uit te zoeken! Neem anders die mooie foto mee, kun je die ernaast houden. Echt gaaf, om die zwarte parels zo op de foto kado te krijgen: waardevolle kadootjes zijn dat.

Ik zie dit dus helemaal voor mij :') Met zo'n foto op de tribune := En wat je zegt hoor: ben echt heel blij met de foto *-:)
Wat lief dat je aan mij/ons gedacht hebt!

Sunnyhorse schreef:
Beoordelingscursus lijkt mij ook heel leuk en leerzaam. Is daar ook een wachtlijst voor? Anders schrijven we ons in voor een apart Bokt-groep :+ wel met voorrang natuurlijk :Y)
Lijkt mij niet eens een gek idee :Y)

Sunnyhorse schreef:
Onze 2,5 jarige baby is weer thuis. Man o man. Normaal gesproken is het hier een duffe bejaardensoos, paarden draaien lekker in hun routine. Maar nu deze 2,5 jarige baby er is, zet ie alles op stelten. Hij gedraagt zich als een XXXXL-net-afgespeend veulen. Hij moet nog even landen. Eerste nacht geen oog dicht gedaan: hij brulde de hele buurt wakker. Wordt gelukkig iets beter. In de hand gelukkig heel braaf. Hij heeft even tijd nodig denk ik :=

:= Klinkt alsof je hier nog wel eens jouw handen aan vol kunt hebben. Maar wat een plaa-tje!!

Sanet schreef:

Nee, maar ik zal het direct opnemen in de notulen. Staat genoteerd :list:

SunnyHorse schreef:
Sanet schreef:

Neeeee, nog niet gedaan, erg hè?

Tussen de lineair scores, mondelinge toelichting, en in wat ik zelf waarneem, zitten bijv bij onze hengst best wel wat verschillen op sommige punten van de eerste bezichtiging. Dus dat wekt wel interesse om de theorie eens goed eigen te maken.

Ik sluit mij hier dus volledig bij aan. Ik had dit al bij de veulenkeuring: ik vond Pit met haar 2,5 eigenlijk heel interessant (wat dat aan gaat is ze nu een echte enter en dus laat ik mij maar even niet veder uit over de huidige fase). Wat compacter gebouwd dan Jels, redelijk correct beenwerk, meer lengte in de hals, wat meer gesloten in de bovenlijn... Nou goed, ik had een lijstje.
Jury zal echt op een heel ander spoor leek het haast wel... :') Ik heb het maar ter harte genomen en heb mij voorgenomen mij er meer in te gaan verdiepen.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 15:36

Sanet schreef:
Maar wel leuk, maar ik vind soms voor mezelf andere dingen belangrijker. Ster is leuk, maar functioneel en gezond en fijn onder het zadel vind ik veel belangrijker. Het een sluit het ander niet uit, maar ik kijk dan liever naar mijn stamboek merrie die met 26 het nog erg leuk doet onder het zadel, dan naar een modelmerrie die met 12 bijvoorbeeld amper nog het ene been voor het ander kan zetten.

100%

Doet mij ineens denken aan afgelopen week - oké, nu ga ik wel een beetje roddelen. Ik had tussen de bedrijven door contact met de vorige eigenaar van mijn paarden. Die vroeg hoe het met ze ging en vertelde dat er een paard op haar pad was gekomen wat haar is aangeboden. Merrie, ZZ-licht geklasseerd, maar stamboek. Ze was nogal aan het twijfelen of ze het wel moest doen omdat ze (afgezien van het sportpredicaat) geen predicaten heeft.
Ze overweegt om het te doen en het dier dan alsnog keuringsklaar te maken, al dan niet na het lopen van een IBOP. Ik had nogal de indruk dat ze zich rijk rekende omdat het dier hoog in de sport loopt en daarmee - als haast vanzelfspreken - wel een goede IBOP neer zou zetten en daarmee vlugger ster zou worden.
Mijns inziens is dat nogal een opeenstapeling van aannames. Hoog in de sport lopen (winstpunten behalen) en een goede IBOP neerzetten, is nogal een verschil in tak van sport. Het is immers ook niet voor niks dat de IBOP lang op de hoefslag verreden is. Daarnaast wil het ook nog geregeld voorkomen dat een paard juist aanleg heeft voor hogere dressuur omdat het dus niet (volledig) aan de fokdoelen qua exterieur voldoet. Het fokdoel van het stamboek is namelijk helemaal niet perse aansluitend bij de conformatie/fundament wat een paard aanleg geeft voor sport.