Sanet schreef:Maar wel leuk, maar ik vind soms voor mezelf andere dingen belangrijker. Ster is leuk, maar functioneel en gezond en fijn onder het zadel vind ik veel belangrijker. Het een sluit het ander niet uit, maar ik kijk dan liever naar mijn stamboek merrie die met 26 het nog erg leuk doet onder het zadel, dan naar een modelmerrie die met 12 bijvoorbeeld amper nog het ene been voor het ander kan zetten.
100%
Doet mij ineens denken aan afgelopen week - oké, nu ga ik wel een beetje roddelen. Ik had tussen de bedrijven door contact met de vorige eigenaar van mijn paarden. Die vroeg hoe het met ze ging en vertelde dat er een paard op haar pad was gekomen wat haar is aangeboden. Merrie, ZZ-licht geklasseerd, maar stamboek. Ze was nogal aan het twijfelen of ze het wel moest doen omdat ze (afgezien van het sportpredicaat) geen predicaten heeft.
Ze overweegt om het te doen en het dier dan alsnog keuringsklaar te maken, al dan niet na het lopen van een IBOP. Ik had nogal de indruk dat ze zich rijk rekende omdat het dier hoog in de sport loopt en daarmee - als haast vanzelfspreken - wel een goede IBOP neer zou zetten en daarmee vlugger ster zou worden.
Mijns inziens is dat nogal een opeenstapeling van aannames. Hoog in de sport lopen (winstpunten behalen) en een goede IBOP neerzetten, is nogal een verschil in tak van sport. Het is immers ook niet voor niks dat de IBOP lang op de hoefslag verreden is. Daarnaast wil het ook nog geregeld voorkomen dat een paard juist aanleg heeft voor hogere dressuur omdat het dus niet (volledig) aan de fokdoelen qua exterieur voldoet. Het fokdoel van het stamboek is namelijk helemaal niet perse aansluitend bij de conformatie/fundament wat een paard aanleg geeft voor sport.