Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:23

Laura. Balen meid heb er helaas geen ervaring mee al klinkt scheren dan wel logisch. Hoop dat het hierna over is.

Lauke zadelzoektoch dus. Jammer. Succes!!

Suus beterschap!

Ben net terug van een weekendje weg. Heerlijk uitgerust.
Vrijdag mijn laatste punt in het L1 binnengehaald en eentje extra gekregen. Nu flink aan de bak voor het L2

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:03

Toevallig heeft Nero een beetje hetzelfde Laura!
Maar hij heeft ook korstjes op zijn hals. Eerst op zijn onderhals, daar is het nu weg en nu zit het bij zijn manenkam en hij is een beetje schilferig over zijn hele lijf. Heb hem al gewassen met Imaverol vrijdag en dat ga ik vandaag maar weer doen. Toevallig komt vandaag de tandarts en zij is ook dierenarts dus kan ik het mooi aan haar vragen.

Gaat het beter met Douwe nu hij geschoren is?

Estherr__1

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 09:36

Suus, jammer dat je je wedstrijd hebt af moeten zeggen, maar beter dan voor teleur stellingen komen te staan toch.
Volgens mij instructrice is struikelen ook een balans probleem, die van mij wil in stap vrij ruim stappen waardoor ze eigenlijk van het achterbeen weg loopt en dan ook nog wel eens wil struikelen.
Had dat toen een keer tijdens de les en zei ze dat het ook met de balans te maken heeft.
En gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Lauke, jammer dat het zadel net niet past, succes met de zoektocht naar een andere.

Shireen, gefeliciteerd met je laatste punt! Op naar het L2!
Hoe gaat het met doorzitten? :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:08

esther: ja dat gaat al veel beter. Ik vind alleen vanuit de galop naar draf de overgang nog lastig. Houd onbewust nog vast in mijn bovenbenen/buik/onderrug. Ik merk wel dat ik haar beter voor elkaar heb met doorzitten.

Ik had trouwens wel in mijn 2de proef een vette staking haha. Doutz dacht bekijk het!, pakt bit vast en hield haar hoofd helemaal omhoog precies voor juryhokje |o gelukkig moest ik terug naar stap, dus ik pak mijn teugels bijna bij het bit en geef er een ruk aan 'nu is het afgelopen' :+ mevrouw heel braaf afwenden in middenstap en kon ik weer naar volgend onderdeel. Heeft me echt gered :D hengstige muts

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 10:42

Haha, wel balen precies voor het juryhokje :+
Maar wel goed opgelost! Stond er nog iets over op je protocol?
Heb ook een keer zo iets gehad, toen gaf ik ook een ruk en erna schoot ze weg en toen was het weer goed, gek genoeg stond er niks over op mn protocol.

Gelukkig gaat het doorzitten al veel beter! Vanuit de galop terug naar draf en dan blijven zitten heb ik ook nog wat moeite mee, ook omdat ze eigenlijk nog wat te hard gaat en teveel in draf valt

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:04

esther: ja kreeg gelukkig maar een 4 er stond ongehoorzaam houdt bit vast haha
ik heb precies als jij valt nog teveel in draf ipv nette overgang

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:43

suusenmalvin: Wat vervelend dat struikelen! Al eens gedacht aan iets als aquatraining? Voor meer balans, rechtrichten en wat meer kracht?

Even een ego berichtje... Arjen liep vanochtend echt fijn! Anderhalve week terug is z'n bekken recht gezet, toen we 'm daarna zagen lopen zeiden we al gekscherend, net shakira met die swingende heupjes! 3 keer naar aquatraining geweest waarbij je afgelopen vrijdag merkte dat hij de slag weer echt te pakken had, waterlevel kon omhoog en hij deed het echt top. vanochtend opgestapt en jeetje... het was echt genieten! Kort maar krachtig gereden. Galop pakt hij beter op, stabieler in draf, was echt heel fijn, hier kunnen we wat mee! Kan niet wachten tot ik straks weer op wedstrijd kan *\o/*

Verder goede berichten hier +:)+

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:34

Wat fijn Ilsemarie!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:34

ilsemarie: goed nieuws!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:37

Aranel ik ben niet gebeld dat z'n vlechten eraf lagen dus hopelijk is de jeuk nu weg. Zit nu bij de tandarts ivm een gaatje en ik ben echt zo bang voor de tandarts brrr hopelijk valt het mee versterking lees moeders is onderweg hihi.
Dan ga ik naar huis en zal ik zien hoe hij erbij staat

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Sowieso vlechten uit doen hè als hij toch een keer schuurt dan ligt er niet gelijk een vlecht af

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:06

Wat fijn Ilsemarie! Ik ben bang dat die van ons ook een scheve bekken heeft... Maar dat is dus goed te behandelen? Volgende week komt bij ons de ostheo. Haar stukje lendenen net voor het SI is nog week. Krijgen het nog steeds niet sterker. Iemand daar nog tips voor misschien? Ook staat haar ene bilpunt of is dat het SI?! hoger dan het andere. Dat is altijd al zo geweest, maar het gaat niet weg. Ben benieuwd wat de ostheo kan doen!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:10

@michelletjuh: dat verschilt van geval tot geval natuurlijk... maar bij arjen stond 1 bekkenhelft een beetje scheef. Verder was hij qua bespiering en beweging wel alweer zo recht als mogelijk. in het verleden is hij erg scheef bespierd geweest door een scheef gevuld zadel, door middel van een goed zadel, rechtrichten, dubbele longe longeren en veel aquatraining (op een loopband, een scheef paard zeker niet los in een stapmolen!) was hij in de bespiering alweer mooi gelijk en ook de beweging was gelijk (een achterbeen gebruikte hij eerder minder zegmaar). Maar toch hadden we het gevoel dat het nog niet 100% was. Toen bleek inderdaad dat zijn ene bekken een beetje scheef staat. Het was helemaal niet veel maar de chiropractor vond het zeker een poging waard na een klein testje, en tot nu toe is het resultaat groot wat mij betreft. Hij had al royaal beweging maar nu achter nog meer, swingt echt, loopt duidelijk stabieler. Het is nu 10 dagen geleden, eerst 3 keer aquatraining gedaan (express niet erop zodat hij eerst zelf weer comfortabel is met zijn lijf) en vanochtend dus weer erop. Nu gewoon weer elke week aquatraining. Dat laatste heeft hij zoveel baat bij... echt ontzettend fijn! Het kost een hoop geld maar het is de investering dubbel en dwars waard.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:53

Jenny_S schreef:
Sowieso vlechten uit doen hè als hij toch een keer schuurt dan ligt er niet gelijk een vlecht af

Het is intussen zo lang dat als ik het los doe hij erop staat te kauwen met eten. Ik kwam vanmiddag thuis en hij had niet geschuurd dus dat was erg prettig.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:04

Aii ja dat is dan ook lastig. Nou hopen dat het nu over is

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:18

Laura, misschien een hengstenvlecht indoen? Of anders het begin en de rest los?
Die van mij staat altijd met een hengstenvlecht, gewone vlechten of los kan ook niet dan staat ze erop

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:13

fries met manen van 120 die ik reed had ook gewoon losse vlechten... losse vlechten maken en dan losjes opvouwen tot een bundeltje en dan hangt er niks in de mond met eten :D

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 14:47

Ilsemarie, die van mij heeft ook manen van 120 maar vind dan een hengstenvlecht toch fijner en handiger :) Vlechten dubbel vouwen gaat bij mij op de een of andere manier toch altijd weer los en eet ze ze alsnog op :')

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 15:01

Die van mij had ook manen maar is op stal er mee gaan klote en toen lag al het haar in haar voerbak dus mijn paard mag nooit meer met vlecht op stal

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 18:15

Hengstenvlecht vind ik prachtig maar hij heeft fijn haar en dan breekt het af. Dus ik doe nu gewoon 4 plukken in een vlecht naar beneden. Vandaag de drainage compositum kuur binnen gekregen en gelijk maar dosis gegeven sinds hij geschoren is zondag heeft hij niet meer geschuurd God zij Dank!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 01:36

wel even opbouwen he! soms verergert het klachten.. even kijken hoe hij reageert.

Ik heb trouwens zo'n 1,5 ml spuitje van de dierenarts, zo'n hele dunne... die past precies in het flesje en doe nu (op max dosis) 2 keer zo'n spuitje vol per dag en dan doe ik dat het als met een wormspuit direct in zijn mond. (wangslijmvlies moet het opnemen dus zo komt het daar het beste terecht haha) Ideaal +:)+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 10:59

Ilsemarie ben begonnen met 20 druppels en dan ook via z'n spuit direct in de mond. Geef het komende dagen 1 x PD zodat hij rustig kan wennen.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:30

Tijdje niet gereageerd gehad, vakantie geweest en druk gehad.

Dat schuren, kan dat ook komen van de vetlaag die ze nu hebben?
Die van schuurt niet bij de manen, maar als ik zie hoe vies (lees vettig) zijn na het rijden.

Ik heb vandaag een zit/houdingles gehad. Poeh... wat kun je jezelf een verkeerde houding aanleren zeg.
Maar zo fijn om er op gewezen te worden en uitleg te krijgen hoe het wel moet en hoe te verbeteren. Maar ook wat voor invloed het heeft op je paard. Ga dit naast mijn huidige instructie 1 x per maand doen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:44

Klinkt goed masi!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:00

Zitles kan inderdaad heel fijn zijn masi!!

Ik merk hier trouwens ook wel het een en ander van t jeuken. Alles op der hals kwa kriebelen is momenteel heerlijk. En bij de schoft is er heel zachtjes overheen gaan al genoeg voor een kriebellipje :')
Denk ook dat het wel iets te maken heeft met de verhaarperiode.