Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boemel schreef:Ach, wat een pech Jelske. Het zit je ook niet mee hè. Hopelijk is de paardenellende nu helemaal klaar en kan je onbezorgd genieten.
boemel schreef:Klinkt toch alsof ze een goede aan jou heeft boemel. Dit geduld en deze ruimte heeft ze nu kennelijk gewoon even nodig en wat fijn dat ze die dan van jou kan krijgen.Mirtje begint positief te veranderen.
Ze is aanhankelijk en vrolijk met het hek ertussen. In de paddock halen we haar niet aan. Dat is te vroeg. Wel merken we dat ze zich minder bedreigd voelt (en wij ons dus ook) en dat het er allemaal vriendelijker en geduldiger aan toe gaat.
Morgen komt de trainster weer.
Haar manen zitten in de klit, haar staart is vies, de deken ligt er al 1,5 week op. Mijn handen jeuken wel om haar even netjes te maken, maar goed eerst maar eens met de trainster overleggen. Nieuwsgierigheid en vrolijkheid opwekken gaan nu even echt boven irritatie en bedreiging bij haar opwekken.
Jinthe2 schreef:Een jury ziet natuurlijk meer dan alleen het gangwerk. Ik kon mij gister en vandaag (op een enkeling na) vinden in de keuzes van de jury. En die enkeling waar ik mij niet in kon vinden had van mij niet mee gehoeven
Sanet schreef:Van mij mogen ze met 2,5 ook nog wel slap zijn… als het technisch maar klopt.
SunnyHorse schreef:Ik vind het lastig om door verschillende brillen te kijken, enerzijds de “ideale Fries stamboek paard” -bril of de “dit spreekt mij aan”-bril. Zo zijn er dingen waar ik zelf persoonlijk flink op afknap of juist heel hoog waardeer. En dat zijn zaken die niet altijd overeenkomen met het “ideale Friese stamboek paard” of worden minder zwaar meegewogen. Als ik beide brillen combineer, dan weet ik het soms niet meer
SunnyHorse schreef:Toontredend en dan vooral in de beweging een maaiend voorbeen is voor mij een afknapper. Deze beweging is lang niet altijd reden voor “afkeur”. Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor vrij lang recht kruis.
Edel hoofd krijgt bij mij meteen punten extra, kijk er graag naar, alhoewel Nane en Gosse niet uitblinken in een edel hoofd, ik het wel weer aansprekende paarden vindt, dus wat precies de doorslag geeft speelt zich ergens op onbewust- en buik niveau af vrees ik.
Soms wordt een dekhengst geroemd om zijn souplesse en zijn beweging daardoor, maar ik zie een paard in drie delen lopen wat mij niet aanspreekt.
Zeker niet belangrijkste maar voor mij toch een lichte afknapper: weinig behang. Zie dat maar eens terug te fokken. Ben bang dat het lastig kan worden. Geloof niet dat daar paarden op worden afgewezen of weinig behang.
Jinthe2 schreef:Een lang rechter kruis ziet de jury liever dan een hellend kruis.Tot op de dag van vandaag zien we echter nog steeds best wat hellende kruisjes rondlopen. Ik denk dat het perfecte paard wat compleet aan het fokdoel voldoet nog geboren moet worden. Gelukkig kunnen we daar weer ieder jaar in theorie op puzzelen tijdens het uitzoeken van een passende hengst bij de merries
Sanet schreef:Nane's hebben regelmatig niet zulke edele hoofden, maar wat ik ervan begrepen heb, zijn ze nagenoeg allemaal een feestje onder het zadel. En vanaf die kant kun je het hoofd toch niet zien
_Jelske schreef:SunnyHorse schreef:Prachtige foto Jelske! Staat hem goed, een Fries aan zijn zijde.
Nee, ben niet geweest, zo jong ben ik niet meer
DankjeIk moet altijd erg om hem lachen. Hij zegt namelijk altijd niets met paarden te hebben, maar gaat vervolgens meestal wel overal mee naartoe. Of het nu de hoefsmid is, ruitersportzaak is, fourageur is of gewoon stal voor verzorging/klusjes. En als ik niet kan of ik ben er even niet gaat hij altijd checken of verzorgen (ik hoef alleen maar op zaterdag te mesten).
![]()
Zoè ziet er goed uit Sannahtris! Leuk om te lezen dat het goed met haar gaat. Ik zal duimen dat ze haar sportpredikaat haalt. Ik ben overigens wel heel benieuwd wel welk paard je houd. Ik heb niet meer scherp wat de afstamming is.
Dat moet een spannende wedstrijd zijn geweest Jinthe![]()
We hebben hier weer een bewogen weekend achter de rug. Jelske was zondag middag ineens koliekerig...![]()
Ik had haar op stal gezet voor een dekenwissel en vervolgens staat ze achterin haar stal, heel latent, met vlagen te flamen en zo nu en dan heel ongemakkelijk te zijn. Gelijk maar de veearts erbij gebeld. Daar zijn we nog behoorlijk mee in de weer geweest tot aan gisteren avond. Zondag heeft ze 's middags een darmontspanner gehad. Vervolgens heeft ze in de loop van de middag wel gemest. 's Avonds leek het even weer de goede kant op te gaan, maar toen de stalhouder 's nachts nog een keertje was wezen kijken (het zat haar niet lekker) bleek het weer helemaal mis. Daar stond ik dan, om 02.00u op stal, met een ziek paard. Wederom gelijk de veearts erbij. Die was er gelukkig vlug.
Die heeft haar opgevoeld, en kon constateren dat er niets van z'n plek was geraakt. Darmgeluiden waren nog steeds aanwezig (wel minder dan normaal) en er was geen sprake van gas. Jels is vervolgens gesondeerd en we hebben parafine toegediend. Arme beest was ondanks haar beroerde staat nog zo meewerkend.Ze leek toen wel weer op te knappen. Voor de zekerheid hebben we haar op een stal zonder bodembedekking gezet, zodat ze even niet kon eten. Al met al was het al 04:00u geweest eer ik weer in mijn nest lag.
's Morgens om 07.00u weer op stal. Toen was ze al weer een stuk atenter. Rond 08.00uu gebeld met de veearts voor overleg en toch afgesproken dat ze rond het middaguur nog een keer zouden komen checken. Ze mocht al wel weer een beetje hooi en haar eetlust leek ook te zijn teruggekeerd. In de tussentijd ben ik wel bij haar gebleven. Ze begon in de loop van de ochtend weer winden te laten en te mesten (maar echt hele dunne diarree). Dierenarts vond haar ook al wel weer wat opgeknapt maar vond het ook beter om toch nog een keer parafine toe te dienen. Al met al waren de darmgeluiden overigens ook alweer veel beter. Al die tijd heeft ze overigens geen koorts gehad en een heel stabiele, rustige pols. Dus dat was in ieder geval meegenomen.
In de loop van de middag is ze gisteren behoorlijk vooruit gegaan en 's avonds weer praktisch haar oude vertrouwde zelf. Ze stond heel kalm hooi te knappelen en was attent en ongeduldig om de box uit te komen. WE hebben nog een stukje met haar gestapt en toen was ze ook al behoorlijk voorwaarts.
Vanmorgen dan nog van de stalhouder bericht gehad dat ze nog steeds heel goed ging. Inmiddels gaat ze zo goed dat ze vanmiddag weer een paar uurtjes naar buiten mag en daarna terug mag op haar eigen stalletje.![]()
Maar wat een ellende is dit geweest... Ik was gisteren totaal munt en heb vannacht ook echt heel vast geslapen (lag er ook vroeg in). Ik heb echt flink in de rats gezeten en ben ernom opgelucht dat het met een sisser lijkt af te lopen.
SunnyHorse schreef:Syber: durf je ook niet goed te adviseren qua concrete bedragen.
Voordeel van verkoop via een herinnerde naam/ stal is dat je er zelf niet al teveel gedoe van hebt, en zij mogelijk ook meer kunnen vragen vanwege hun grotere netwerk en bekendheid. Vaak kunnen ze een paard ook mooi presenteren en fotograferen. Je hebt denk ik wel minder te zeggen over waar hij terecht komt.