[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 01:59

Jinthe, heel mooi!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 07:28

Bedankt! Hij komt voor een Nane nog wel goed weg denk ik :+ Zijn volle zusje van dit jaar lijkt ook wel een prima hoofdje te hebben dus lijkt die combinatie wel een goede match te zijn <3

Sanet, het is het rose gold hoofdstel van Judy. Het randje van de neusriem is ook verwerkt in mijn jasje, cap en plastron. Nog steeds heel happy mee :))

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:52

Spoiler:
Jinthe, zijn die van jullie al geweest? (Eerste bezichtiging)

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:02

Nee, eentje is teruggetrokken op het laatste moment en de ander moet nog komen.
Reden van terugtrekken is dat een voetje wat toon stond en nadat hij een ijzer had gekregen was dit nog beter te zien in de bewegings afloop. Hij was ook nog wel erg jeugdig en heeft wat meer tijd nodig.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 19:32

boemel schreef:
Ach, wat een pech Jelske. Het zit je ook niet mee hè. Hopelijk is de paardenellende nu helemaal klaar en kan je onbezorgd genieten.

Nee, het zit ons niet bepaald mee de afgelopen tijd.

Bedankt iig voor al jullie beterschapswensen :o

boemel schreef:
Mirtje begint positief te veranderen.
Ze is aanhankelijk en vrolijk met het hek ertussen. In de paddock halen we haar niet aan. Dat is te vroeg. Wel merken we dat ze zich minder bedreigd voelt (en wij ons dus ook :D ) en dat het er allemaal vriendelijker en geduldiger aan toe gaat.
Morgen komt de trainster weer.

Haar manen zitten in de klit, haar staart is vies, de deken ligt er al 1,5 week op. Mijn handen jeuken wel om haar even netjes te maken, maar goed eerst maar eens met de trainster overleggen. Nieuwsgierigheid en vrolijkheid opwekken gaan nu even echt boven irritatie en bedreiging bij haar opwekken.
Klinkt toch alsof ze een goede aan jou heeft boemel. Dit geduld en deze ruimte heeft ze nu kennelijk gewoon even nodig en wat fijn dat ze die dan van jou kan krijgen.

Oooohhh we zijn bij de bespreking van de eerste bezichtiging aangekomen! :):) Ik zit dit al de hele tijd te volgen en kom er net pas aan toe om ook aan te haken met een reactie. Komtie! }:)

Jinthe2 schreef:
Een jury ziet natuurlijk meer dan alleen het gangwerk. Ik kon mij gister en vandaag (op een enkeling na) vinden in de keuzes van de jury. En die enkeling waar ik mij niet in kon vinden had van mij niet mee gehoeven :D

Ik kan mij goed in dit punt vinden. Sowieso vind ik dat "we" het via de livestream soms minder goed kunnen meekrijgen/zien. Sommige paarden vraag ik mij echt af 'waar kijk ik nu naar' omdat het net gedraaid staat of in zo'n lijn loopt dat ik het zo op het schermpje echt niet zo goed zou kunnen zien Als wanneer ik zelf in die hal had gestaan/gezeten.

Sanet schreef:
Van mij mogen ze met 2,5 ook nog wel slap zijn… als het technisch maar klopt.

Ik vind het interessant wat je hier zegt. Want een beetje in lijn met dit idee zat ik vandeweek te bedenken dat sommige wel echt nog heel jong zijn. En dus ook dat sommigen echt nog een hele ontwikkeling door zullen maken (fysiek zowel mentaal). Ik ben wel eens benieuwd in hoeverre een keuringsresultaat/beoordeling zou verschillen als dezelfde beoordeling (daadwerkelijk objectief) na zeg twee jaar nog eens zou doen. Wordt er dan anders gescoord op het lineaire scoreformulier? Daarnaast weet ik eigenlijk niet en zou ik wel eens willen weten, of zo'n hengst na opname nog eens gemeten/gekeurd wordt om zo de hengsteninformatie actueel te houden bijvoorbeeld. Want een hengst die nu gemeten wordt op 1.66m en krap 2,5 jaar oud is, daar kun je natuurlijk donder op zeggen dat daar nog de nodige centimeters bij zullen komen. Daarnaast denk ik dan dat er met een paar jaar wel eens een heel ander paard zou kunnen staan in enkele gevallen.

SunnyHorse schreef:
Ik vind het lastig om door verschillende brillen te kijken, enerzijds de “ideale Fries stamboek paard” -bril of de “dit spreekt mij aan”-bril. Zo zijn er dingen waar ik zelf persoonlijk flink op afknap of juist heel hoog waardeer. En dat zijn zaken die niet altijd overeenkomen met het “ideale Friese stamboek paard” of worden minder zwaar meegewogen. Als ik beide brillen combineer, dan weet ik het soms niet meer :=

Ik denk dat het één het ander niet uit hoeft te sluiten :)
Je kunt immers in één enkele paring maar een beperkt aantal zaken "verbeteren", voor zover dat daarnaast voorspelbaar is. Daarnaast het gegeven dat het één verbeterd kan worden en het ander misschien een beetje terugloopt ten opzichte van het ideaal.

Ik weet dat ze van de lipizzaners dit soort gegevens tamelijk nauwkeurig bijhouden, tot en met de rondingen/lijnen van het hoofd etc. en deze data in een digitaal systeem registreren en zo kunnen zien waar het "gemiddelde" paard t.o.v. de polulatie is wanneer het gaat om exterieur en hoe ver van of dichtbij dit gemiddelde paard vervolgens bij hun ideaal zit. Je ziet dit meen ook ook gedeeltelijk terugkomen in die documentaire die enige jaren geleden uit is gekomen, ik kom alleen zo gauw niet meer op de titel. Zou best eens interessant kunnen zijn als ze iets dergelijks ook bij het KFPS zouden doen. Wellicht dat een goede data-analist i.c.m. een redelijke ICT-techneut daar nog een interessante app voor kan bouwen B-) :)*

SunnyHorse schreef:
Toontredend en dan vooral in de beweging een maaiend voorbeen is voor mij een afknapper. Deze beweging is lang niet altijd reden voor “afkeur”. Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor vrij lang recht kruis.

Edel hoofd krijgt bij mij meteen punten extra, kijk er graag naar, alhoewel Nane en Gosse niet uitblinken in een edel hoofd, ik het wel weer aansprekende paarden vindt, dus wat precies de doorslag geeft speelt zich ergens op onbewust- en buik niveau af vrees ik.

Soms wordt een dekhengst geroemd om zijn souplesse en zijn beweging daardoor, maar ik zie een paard in drie delen lopen wat mij niet aanspreekt.

Zeker niet belangrijkste maar voor mij toch een lichte afknapper: weinig behang. Zie dat maar eens terug te fokken. Ben bang dat het lastig kan worden. Geloof niet dat daar paarden op worden afgewezen of weinig behang.

Wat mij betreft sla je hier de spijker op z'n kop. Daar zou ik alleen nog aan willen toevoegen dat ik de paarden over het geheel genomen wel steeds riller vindt worden en ik vind dat we er ook voor moeten waken dat we het goede karakter van de paarden moeten bewaren.

Jinthe2 schreef:
Een lang rechter kruis ziet de jury liever dan een hellend kruis.Tot op de dag van vandaag zien we echter nog steeds best wat hellende kruisjes rondlopen. Ik denk dat het perfecte paard wat compleet aan het fokdoel voldoet nog geboren moet worden. Gelukkig kunnen we daar weer ieder jaar in theorie op puzzelen tijdens het uitzoeken van een passende hengst bij de merries <<)

Voorzitten van de vereniging met hellende kruizen :)F Al heeft Pit haar kruis al wel een wat gunstigere ligging dan die van Jels, dus met de generaties gaan we vooruit :')

Sanet schreef:
Nane's hebben regelmatig niet zulke edele hoofden, maar wat ik ervan begrepen heb, zijn ze nagenoeg allemaal een feestje onder het zadel. En vanaf die kant kun je het hoofd toch niet zien :D

_O-

@Jinthe; wat een leukerd en wat een prachtig hoofdstel! Ik had op mijn telefoon niet eens gezien dat het rose was.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 20:29

Hoe is het nu met je dame Jelske? Is ze nog steeds ok en heeft ze geen terugval meer gehad?

En klopt, op deze foto lijkt het niet echt rose maar dat is het wel echt :D Het is zo'n soort glitter randje zeg maar :P

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:19

@Jinthe dat klopt waarschijnlijk als ze zaterdag laatste twee punten haalt.
in 2 maanden tijd dus super trots! zo niet blijft ze nog 1 maandje..
Super knap gefeliciteerd en dan nog zulke punten rijden knap hoor!

@Jelske wat schrikken zeg en wat een zorgen dan gelijk he.. fijn dat je gelijk actie hebt onder nomen hopen dat ze snel weer de oude is..

@ Boemel bedankt zo leuk dat ze nog samen kunnen!
Komt van zelf wel weer ik heb vanaf de zomer hun staart niet uitgekapt was wel even een klus maar flink wat cowboymagic doet wonderen

@Sunnyhorse ja super trots dan mijn vader rijd haar met de kar 1 x per week krijgt hij dressuur matig les voor de kar dit blijft hij doen zal die vast veel profijt van hebben

Helaas mijn hengsten niet (nu nog 1 bal) voor de eerste bezichtiging, uiteindelijk ook wel blij de kans dat die goed gekeurd word is toch heel klein. Daarom volgend jaar locatie keuring om ster te krijgen en 1 van de twee te verkopen..

Leuk om die jonge aanwas te zien zag laatst dat er een mees door ging gaaf beest zeg vind hem echt wat van onze mees nakomeling weg hebben :):)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 21:31

_Jelske schreef:
SunnyHorse schreef:
Prachtige foto Jelske! Staat hem goed, een Fries aan zijn zijde.

Nee, ben niet geweest, zo jong ben ik niet meer :+

Dankje :D Ik moet altijd erg om hem lachen. Hij zegt namelijk altijd niets met paarden te hebben, maar gaat vervolgens meestal wel overal mee naartoe. Of het nu de hoefsmid is, ruitersportzaak is, fourageur is of gewoon stal voor verzorging/klusjes. En als ik niet kan of ik ben er even niet gaat hij altijd checken of verzorgen (ik hoef alleen maar op zaterdag te mesten). :D

Zoè ziet er goed uit Sannahtris! Leuk om te lezen dat het goed met haar gaat. Ik zal duimen dat ze haar sportpredikaat haalt. Ik ben overigens wel heel benieuwd wel welk paard je houd. Ik heb niet meer scherp wat de afstamming is.

Dat moet een spannende wedstrijd zijn geweest Jinthe :')

We hebben hier weer een bewogen weekend achter de rug. Jelske was zondag middag ineens koliekerig... -O-

Ik had haar op stal gezet voor een dekenwissel en vervolgens staat ze achterin haar stal, heel latent, met vlagen te flamen en zo nu en dan heel ongemakkelijk te zijn. Gelijk maar de veearts erbij gebeld. Daar zijn we nog behoorlijk mee in de weer geweest tot aan gisteren avond. Zondag heeft ze 's middags een darmontspanner gehad. Vervolgens heeft ze in de loop van de middag wel gemest. 's Avonds leek het even weer de goede kant op te gaan, maar toen de stalhouder 's nachts nog een keertje was wezen kijken (het zat haar niet lekker) bleek het weer helemaal mis. Daar stond ik dan, om 02.00u op stal, met een ziek paard. Wederom gelijk de veearts erbij. Die was er gelukkig vlug.

Die heeft haar opgevoeld, en kon constateren dat er niets van z'n plek was geraakt. Darmgeluiden waren nog steeds aanwezig (wel minder dan normaal) en er was geen sprake van gas. Jels is vervolgens gesondeerd en we hebben parafine toegediend. Arme beest was ondanks haar beroerde staat nog zo meewerkend. Y;( Ze leek toen wel weer op te knappen. Voor de zekerheid hebben we haar op een stal zonder bodembedekking gezet, zodat ze even niet kon eten. Al met al was het al 04:00u geweest eer ik weer in mijn nest lag.

's Morgens om 07.00u weer op stal. Toen was ze al weer een stuk atenter. Rond 08.00uu gebeld met de veearts voor overleg en toch afgesproken dat ze rond het middaguur nog een keer zouden komen checken. Ze mocht al wel weer een beetje hooi en haar eetlust leek ook te zijn teruggekeerd. In de tussentijd ben ik wel bij haar gebleven. Ze begon in de loop van de ochtend weer winden te laten en te mesten (maar echt hele dunne diarree). Dierenarts vond haar ook al wel weer wat opgeknapt maar vond het ook beter om toch nog een keer parafine toe te dienen. Al met al waren de darmgeluiden overigens ook alweer veel beter. Al die tijd heeft ze overigens geen koorts gehad en een heel stabiele, rustige pols. Dus dat was in ieder geval meegenomen.

In de loop van de middag is ze gisteren behoorlijk vooruit gegaan en 's avonds weer praktisch haar oude vertrouwde zelf. Ze stond heel kalm hooi te knappelen en was attent en ongeduldig om de box uit te komen. WE hebben nog een stukje met haar gestapt en toen was ze ook al behoorlijk voorwaarts.

Vanmorgen dan nog van de stalhouder bericht gehad dat ze nog steeds heel goed ging. Inmiddels gaat ze zo goed dat ze vanmiddag weer een paar uurtjes naar buiten mag en daarna terug mag op haar eigen stalletje. **\O/**

Maar wat een ellende is dit geweest... Ik was gisteren totaal munt en heb vannacht ook echt heel vast geslapen (lag er ook vroeg in). Ik heb echt flink in de rats gezeten en ben ernom opgelucht dat het met een sisser lijkt af te lopen.

Pfhooee ja dat is dan even heftig, spannend én uitputtend. Fijn dat het goedgekomen is.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:40

Ok, vooruit, onze hengst is niet de nieuwe dekhengst van 2024 gebleken -O-

Maar man o man, wat waanzinnig om je bloed eigen ik-heb-je-nog-geboren-zien-worden paard daar te zien lopen <3

Ik hoop dat er mooie foto’s gemaakt zijn en dan ga ik kalender, mok, muismat, t shirt laten bedrukken :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:04

En ook gewoon een stuk behang Sunny?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:27

Super trots op zijn sunny!!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:55

Sanet schreef:
En ook gewoon een stuk behang Sunny?

:D Goed idee!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:16

Hahaha Sunny, wat omschrijf je dat toch heerlijk. Maar shake hands, ons fok product ook niet. Hij had een slinger in zijn voorbeen dus begrijpelijk. Maar het goede nieuws is....hij komt weer terug naar ons! *\%/* Gaat voorlopig weer terug de weide op om uit te groeien en pak hem volgend jaar op. Met nog geen doel dus we zien wel waar het schip gaat stranden. Een super beweger dus wellicht gewoon de sport in.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:25

Weinig te melden maar lees nog wel altijd mee hoor.
Heb eigenlijk toch een vraag die ik hier wil stellen. Vorig jaar wat vervelende beslissingen moeten nemen omdat het op persoonlijk vlak niet goed ging, m'n relatie ging uit en moest 2 van mijn 3 paarden wegdoen, kon ze simpelweg niet allemaal meer houden. Inmiddels situatie stuk stabieler gelukkig, maar ben toch aan het overwegen misschien de laatste ook te verkopen. Wil hem eigenlijk niet kwijt, maar op persoonlijk vlak spelen nog meer dingen. Laatst informeerde iemand al of hij te koop was, dat heeft mij wel aan het denken gezet en wil daar eerst eens heel goed over nadenken voordat ik daar een beslissing in neem. Ga ervan uit dat hij rongenologisch wel oke is, dat zou mijn eerste stap zijn om hem sowieso te laten keuren. Maar wat zijn de prijzen op het moment? Sporthorses, marktplaats, handelstallen, staat er allemaal niet meer bij, alleen op aanvraag. Heeft iemand een idee voordat ik prijzen ter vergelijking ga opvragen? En ze moeten er ook nog maar verkocht voor worden, hoe is die handel op het moment?
Het gaat om een 10 jarige ruin van ongeveer 1,62m (nog nameten maar toont behoorlijk groot met mijn 1,78m en lange benen erop, past prefect). Lange manen, goed voorwaarts en allert, M1 met 6 winstpunten. Zit absoluut meer in voor de sport, maar start zelf niet fanatiek. Erg aansprekend type, valt altijd behoorlijk op, echt een plaatje om te zien, mooi compact en luxe sporttype. Laat makkelijk op de trailer en kan ook alleen op buitenrit. Geen stalgebreken, ook geen andere gebregen en zeker geen eczeem.
En is de beste manier om hem aan te bieden op sporthorses (marktplaats meer koopjesjagen het idee) en zelf verkoop af te handelen, of via een bekende handelsstal voor klandizie naar het buitenland? Of gaat daar weer teveel percentage naar de verkoop en stalling omdat je hem dan meteen 'in training' moet zetten? Hij gaat uiteraard alleen weg voor een mooi bedrag.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:56

Genieten is het belangrijkste Sunnyhorse!

Wat verdrietig allemaal Syperdepiep.
Je hebt verschillende Facebook groepen, ook speciaal voor Friese paarden om je paard te koop te zetten. En je hebt de Bokt markt :D

Ik denk dat je je keuze ook moet laten afhangen of je zelf zeggenschap wilt hebben wie hem uiteindelijk koopt en waar hij naar toe gaat. Al is dat uiteindelijk natuurlijk geen garantie voor de toekomst.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:02

Ach! Wat oliebol.. nu Syb ook nog. Wat ontzettend balen zeg. Mooiste zou natuurlijk zijn dat je hem via via verkoopt, geen 100 mensen die willen komen kijken etc. Maar dan moet je maar net iemand treffen die zoiets precies zoekt.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:38

Dat valt niet mee Sieperdepiep... -O-

Ik wens je veel wijsheid voor de komende tijd in jouw besluiten. Ik heb geen ervaring met de verkoop van friese paarden in de huidige markt. Ik denk zelfs dat ik eigenlijk geen ervaring heb met de aankoop in de huidige markt, aangezien ik mijn paarden van een kennis heb gekocht en er tamelijk wat mitsen en maren in het plaatje zaten. Ik denk dat het niet gek is om óf zoals Boemel zegt die facebookgroepen eens te inspecteren óf zoals Sanet zegt: een plekje via jouw netwerk zoekt. Dan kun je wellicht toch een beetje in de gaten houden waar ze terecht komen en hoe ze het doen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:25

Thank voor alle lieve berichten. Hij hoeft niet weg hoor, alleen als ik een interessant bod krijg en een prima nieuw huisje waar hij het ook naar zijn zin heeft. Kan hem houden, maar een paard hebben vergt wel bepaalde keuzes en offers, heeft toch een behoorlijke impact op dagelijkse tijd en financiënen. Sinds vorig jaar mn leven behoorlijk overhoop gegooit, en nu aan het uitzoeken hoe verder. Paarden hebben altijd deel van mijn leven uitgemaakt, heb er altijd alles voor over gehad, maar nu ook de vraag of ik dat nog steeds wil. Zou het absoluut missen maar afgelopen jaren is het toch meer moeten geworden. Bijrijder wil ik niet, dan neem ik er liever afstand van zodat ik met het geld opleidingen kan gaan doen en financieel wat sterker sta, want daar loop ik ook tegen aan. Maar als die markt sowieso niet lekker loopt is het niet waard mijn maatje af te staan. Vandaar het hier eens vraag wat ik ervan kan verwachten ;)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 12:20

Syber: durf je ook niet goed te adviseren qua concrete bedragen.
Voordeel van verkoop via een herinnerde naam/ stal is dat je er zelf niet al teveel gedoe van hebt, en zij mogelijk ook meer kunnen vragen vanwege hun grotere netwerk en bekendheid. Vaak kunnen ze een paard ook mooi presenteren en fotograferen. Je hebt denk ik wel minder te zeggen over waar hij terecht komt.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:50

@syberdepiep ach altijd lastig zelf lijkt me keuze keuren wel handig of gewoon kosten koper..
bedragen vind ik lastig is net wat je er voor geeft maar denk wel rond de 10 duizend of zeg ik nu iets heel geks :=
Sterkte en denk er inderdaad goed overna..

Mijn merrie is afgelopen weeken SPORT geworden zo ontzettend trots en alle dank aan de goede trainingsstal!!
Dag erna gelijk op gaan halen nu wat rustiger aan en hopen voor de bevalling laatste puntjes in L2 te halen ! Ben nu L2 +4 **\O/**

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:59

Ik denk dat hij voor eur 10.000 binnen een kwartier verkocht is. Die prijs is te laag voor het niveau en brave karakter.
Hij zal volgend jaar 11 worden en ik denk dat op dit moment tussen de eur 12.000 en eur 14.000 realistisch is.

Gevoelsmatig liggen de prijzen nu in de winter wel lager dan toen ik afgelopen voorjaar aan het zoeken was.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:25

SunnyHorse schreef:
Syber: durf je ook niet goed te adviseren qua concrete bedragen.
Voordeel van verkoop via een herinnerde naam/ stal is dat je er zelf niet al teveel gedoe van hebt, en zij mogelijk ook meer kunnen vragen vanwege hun grotere netwerk en bekendheid. Vaak kunnen ze een paard ook mooi presenteren en fotograferen. Je hebt denk ik wel minder te zeggen over waar hij terecht komt.

Mijn autocorrect heeft er iets anders van gemaakt: herinnerde naam: gerenommeerde naam

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:02

Nou voor € 14.000 gaat hij niet weg, in januari een bod van € 20.000 gehad van een handelaar die hem waarschijnlijk naar het buitenland wilde verkopen (en dan nog winst op maken :\ hoedan?). Geen idee of deze prijzen nog realistisch zijn maar verkoop hem dan liever zelf naar het buitenland. Weet natuurlijk niet hoe hij door de keuring komt maar als ik serieus mee aan de slag ga dan is dat het eerste wat ik laat doen. Vorig jaar ook zo gedaan met m'n 2,5 jarige die toen een botfragment bleek te hebben. Maar daarom ook met eerlijk verhaal kunnen verkopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:51

Dat is netjes. Ik dacht dat de kleinere Friezen lager geprijsd waren. :o

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:56

Over die maat gesproken: ik ben zaterdag bij de eerste bezichtiging wezen kijken met JongKFPS. Zaten mij er wel een paar knoeperts tussen zeg! Staat mij zo 1, 2, 3 even niet meer bij welke het was, maar er kwam op een gegeven moment een 2,5-jarige voorbij die gewoon al 1.69m meet :?

Niets voor mij := Ik baal eigenlijk al een beetje dat alles erop wijst dat Pit Jels ver voorbij gaat groeien. Jels is 1.63m en voor mij als onderdeurtje een mooie maat. Pit is nu de 1.50m al voorbij, haar volle zus van een jaar ouder meet nu al 1.64 (en groeit ook nog een poosje door).