CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:44

KBK' de cydectin niet te vaak gebruiken, spul verspreid. Zich in de huidlaag en is lang werkzaam, in tegenstellng tot byemite die enkel werkzaam is op het moment zelf.
Eens in de drie maand behandelen zou ruim voldoende moeten zijn, want het is natuurlijk vergif dat het lichaam weer moet afbreken, is een aanslag op algehele afweer wat de cpl weer in de hand kan werken...

Mijn oudste merrie is gisteren volledig uit de hand bekapt! De laatste twee jaar was de travaille een ramp, panikeren, zich laten vallen, zichzelf kreuprl slaan, en met een heel voorzichtige aanpak en beleid heb ik ze geleerd haar voeten op de hoefsteun te plaatsen en heeft de HS ze bijna volledig bekapt. Achteraan enkel rond gezet, voorvoeten volledig kunnen doen!
Beentjes zitten hier erg rustig op dit moment van alledrie.

Jaan: ik mengde met uiercreme, plakt nog net iets beter dan water had ik de indruk. Kokosolie is volgens mij ook een goede optie.

Anoniem

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:52

Ik heb nu ook wat minder gedaan, maar merkte dat de jeuk en ongemak weer aan het toenemen was.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:55

Ik behandel idd ook als ze beginnen erger te jeuken, er is altijd een beetje jeuk aanwezig maar ik zie het mooi als ze meer beginnen. Meestal is het om de vier maanden dat ik dien te behandelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:08

Ik laat er nu ook langer tussen zitten inderdaad. :j
Er zitten nu ook veel losse korstjes, die halen we er ook voorzichtig uit.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:15

Hier begint de jeuk ook weer, al lijkt het nog mee te vallen. Ik vond ook 2 wondjes op een achterbeen. Ik heb alles in de klei gezet en ga komend weekend weer kortwieken. En als er dan nog jeuk is maar weer insprayen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:34

Voor ik met Cydectin begon ging Kim regelmatig liggen om dan heel hard aan haar benen te bijten, was echt heel naar om te zien.
Ze doet dat nu gelukkig niet meer en jeuk lijkt een heel stuk minder.
Maar bah, wat is dat naar om te zien altijd.
Doet gewoon pijn bij jezelf.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:02

Herkenbaar, mijn meisje was 2 weken terug ook weer aan het bijten in haar ene voorbeen, ook 2/3 keer tijdens het rijden... Toen zag ik ook een paar wondjes in haar voorbeen. :(:) Gelukkig is het nu weer over, haar weggeknipt bij de wondjes en weer aan de mokthee en nu is het weer goed. Nu gebruikt ze het als excuus om een hap gras te kunnen nemen tijdens het rijden, ze zet haar been dan naar voren zodat ik denk dat ze jeuk heeft, dan geef ik haar teugellengte en dan probeert ze heel snel een hap gras te nemen :') Met zulke grapjes dan weet ik dat ze weer in haar hum is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 20:37

Hahaha ja, dat is ook herkenbaar!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:48

Twee dagen met de klei lijkt nu de max. Weer klein beetje vocht erdoor heen. Maar 0,0 maden!!!!! Pfff, opluchting!
Pootjes afgespoeld, rondje strand en zeewater gemaakt, pootjes in de klei gezet en eroverheen wat zwavelbloemuiercreme tegen de vliegen.

Had vanmiddag t idee dat de bobbels wat minder strak zijn. Ik mocht er ook meer aan zitten van m.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:44

Voorzichtig positief dus! Ik hoop zo dat het nu de goede kant weer op gaat!!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:40

Dat klinkt inderdaad alsof het langzaam de goede kant opgaat! +:)+

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 12:39

Inmiddels ben ik er zeker van dat mijn leasepaard CPL heeft, en geen mok. Zodra ik de beschikking heb over bye mite ga ik daar mee aan de slag, ik had gezien dat jullie dat ook gebruiken. Ook was ik het soms met betadine. Ik heb ook een pot sudocrem staan, helpt dat om het een beetje droog te houden? Of raden jullie wat anders aan om naast de bye mite te gebruiken? Zijn sokken knip ik bijna elke dag zo kort mogelijk. Ik wil misschien ook kousen halen ivm de vliegen die eitjes van maden leggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 13:18

Jaan81 schreef:
Twee dagen met de klei lijkt nu de max. Weer klein beetje vocht erdoor heen. Maar 0,0 maden!!!!! Pfff, opluchting!
Pootjes afgespoeld, rondje strand en zeewater gemaakt, pootjes in de klei gezet en eroverheen wat zwavelbloemuiercreme tegen de vliegen.

Had vanmiddag t idee dat de bobbels wat minder strak zijn. Ik mocht er ook meer aan zitten van m.

Wat fijn dat het iets beter gaat!Maar waarom pootjes afspoelen voordat je de zee ingaat?Dat spoelt daar er toch wel af?Ik geloof nog steeds in het zo droog mogelijk houden, afgezien van zeewater dan

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:15

Meld me hier en ga meelezen/meekijken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:17

Vanochtend Tycho z'n pootjes weer helemaal kort geschoren, minderwondjes, verder weinig verschil.
Hij blijft last houden van maden en die kan ik er alleen uit krijgen met byemite of iig al warme straal, dus moet m helaas te vaak afspoelen.
De groene leem doet wel goed, aangezien z'n huid minder bloedde van het scheren. Lijkt dus steviger geworden, wat ik iig positief vind.
Ik doe etherische oliën in de groene klei, tegen vliegen en dus maden, plus 2x daags nog lavendelmix op z'n pootjes.
Binnenkort wordt hij behandeld, ook voor z'n immuunsysteem en weerstand, benieuwd wat dat allemaal gaat doen met hem. Hij is verder oke, heeft appeltjes op z'n vacht, is alert en met rijden gewoon zoals hij is.

Hoe is het met Kimmetje nu Tien, nog de terugval gehad waar je zo bang voor was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:01

Geen terugval qua benen, maar ik merk wel dat ze 'oud' wordt.
De Cydectin doet wel zijn werk enorm goed!

Rottig dat Tycho zo'n last blijft houden.
Het is gewoon niet leuk om ze zo te zien.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:41

Je merkt niet heel veel aan hem eigenlijk, alleen net als 2 weken geleden, toen was ik een midweekje weg, dus had ie niet de verzorging als anders en toen ik thuis was zag ik de volgende dag dat ie wiebelig was. Pootjes afgespoten met goed warm water en ja hoor, krioelen witte wumrpjes :( :(
Maar hij staat amper tot niet te stampen of te boenen of te schuren, dus dat is heel fijn voor hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:17

Dat is ook het geniepige er van inderdaad.
Ook bijvoorbeeld dat alles soms netjes en rustig lijkt en dan scheer je de sokken... heel ander verhaal.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:40

Ik denk wel dat je dan kunt concluderen dat het intensieve behandelen dan wel helpt Jaan, als de benen na een midweek zonder verzorging weer erger worden. Dat is dan in ieder geval iets, wel vervelend dat het maar niet beter wil worden....

Ik heb hier de benen mooi schoon, maar ik vind 1 voorbeen bij de kootholtes toch wat strak en iets dikker dan normaal. Qua beweging zijn ze er op vooruit gegaan aangezien ze weer in een groot weiland lopen (wel begrensd qua hoeveelheid gras want ze worden snel te dik en de ene is gevoelig voor suikers) en er worden ook weer lange buitenritten gemaakt, maar blijkbaar blijft er toch wat vocht in het ene been zitten. Maar even aanzien en anders maar weer mokthee gaan voeren en dan zien of het weer beter wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:45

Hier helaas ook weer een wondje geconstateerd.
En nog iets anders, Kim heeft 2 hele vreemde 'knakken' tijdens het lopen.
Nu ken ik dat wel bij paarden, soms hebben ze dat en na een tijdje is het weer weg.
Maar dit was iets anders, veel luider... Kim ligt ook weer meer.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:47

Vreemd, zijn het van die knakken die je zelf bij je vingers ook kunt doen? (een beetje moeilijk uit te leggen :o ) Is het eenmalig als ze gaat lopen of is het bij elke pas weer? Misschien wat vocht in de gewrichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:49

Ja, maar dan 10x luider dan je normaal weleens hoort bij paarden.
Het is meer een 'tik' i.p.v een 'knakje'. :+ Als je snapt wat ik bedoel.
Het is echt bij elke pas en het stopt ook niet, het viel gisteren pas op, maar ik loop ook niet dagelijks achter haar aan. :o
Ze is laatst wel gevallen, maar leek daar in eerste instantie niks aan over te hebben gehouden.
Ook loopt ze verder gewoon prima, niet onregelmatig of raar.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:50

Ik heb contact gezocht met een grote trekpaardenstal in de omgeving (lees 20 min stappen).
Als de trekpaarden in bad gaan krijg ik een appje en mag onze fries daarna. Hopen dat ze daar braaf in gaat ze kent de kapstal natuurlijk niet en de trekpaarden wel.

Ik hoop dat ik daarmee haar leven weer wat kan rekken.

Die stal heeft ook 1 paard met echt eieren ipv plooien net als onze fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:51

Dat is mooi, dat je daar gebruik van mag maken!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:53

KBK: kijk even of ze zich perongeluk niet aantikt met haar hoeven?
Ik heb het ook een tijdje gehad bij mijn oude merrie, bleek dat ze een venijnige kloof achter haar voorknie had waardoor plooien en strekken pijnlijk was, dat been was nét iets trager weg dan het andere en ze tikte zich met haar achterbeen aan tegen de onderkant van haar voorhoef. Dat gaf telkens ook een venijnige tik zeg maar, heeft een tijdje geduurd tegen dat ik het doorhad.