[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:06

Van mij mogen ze met 2,5 ook nog wel slap zijn… als het technisch maar klopt.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:08

Ik heb de afgelopen twee dagen ook gekeken en ik was ook niet teleurgesteld in de keuzes van de jury. Er zaten er wel een paar bij waarbij ik het jammer vond dat ze niet door gingen, maar ik ben heel eerlijk, soms laat ik mijn visie ook een beetje kleuren door kleine dingen die gewoon in mijn smaak vallen. :') Dus het is ook weer niet alsof ik denk, jeetje wat een steken laten ze vallen.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:27

Ik vind het lastig om door verschillende brillen te kijken, enerzijds de “ideale Fries stamboek paard” -bril of de “dit spreekt mij aan”-bril. Zo zijn er dingen waar ik zelf persoonlijk flink op afknap of juist heel hoog waardeer. En dat zijn zaken die niet altijd overeenkomen met het “ideale Friese stamboek paard” of worden minder zwaar meegewogen. Als ik beide brillen combineer, dan weet ik het soms niet meer :=

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:37

Nou ben ik wel benieuwd Sunnyhorse. Wat zie jij als verschil tussen wat jij graag ziet en wat het stamboek graag ziet?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:37

Daar herken ik mij wel in inderdaad. Wat mij aanspreekt is ook niet altijd wat het stamboek aanspreekt. Ik vond Nyk bijvoorbeeld eigenlijk niet zoveel aan, maar ik denk dat dit (uiteindelijk) ook gewoon smaak is.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:46

Sunny :D Ik ben zelf een groot fan van Nane en zag gister ook wel dat de nakomelingen wat 'tegen' vielen als je door de keurings bril zou kijken. En inderdaad moet ik dan ook mijn 'voorkeursliefde' voor de nakomelingen ook wat aan de kant zetten. Het zijn geweldige paarden en een beter (werk)karakter kun je als gebruiker niet wensen (even gebaseerd op mijn eigen ervaring :Y)). Maar ik moet ook eerlijk zijn, ze vielen gister wat tegen :+
Al zijn er natuurlijk ook wel heel flitsende Nanes :j Ik blijf een fan <3 En dat is een persoonlijke voorkeur gebaseerd op gevoel :Y)

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:04

Hier ook Nane fan <3

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:22

Toontredend en dan vooral in de beweging een maaiend voorbeen is voor mij een afknapper. Deze beweging is lang niet altijd reden voor “afkeur”. Verder heb ik een persoonlijke voorkeur voor vrij lang recht kruis.

Edel hoofd krijgt bij mij meteen punten extra, kijk er graag naar, alhoewel Nane en Gosse niet uitblinken in een edel hoofd, ik het wel weer aansprekende paarden vindt, dus wat precies de doorslag geeft speelt zich ergens op onbewust- en buik niveau af vrees ik.

Soms wordt een dekhengst geroemd om zijn souplesse en zijn beweging daardoor, maar ik zie een paard in drie delen lopen wat mij niet aanspreekt.

Zeker niet belangrijkste maar voor mij toch een lichte afknapper: weinig behang. Zie dat maar eens terug te fokken. Ben bang dat het lastig kan worden. Geloof niet dat daar paarden op worden afgewezen of weinig behang.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:36

Ochtend zit erop, met 6 die doorgaan van de 29 aangemelde paarden op deze ochtend.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:31

Ik ben juist weer het tegenovergestelde met het hoofd. Ik houd wel van een lellek grof hoofd. }:)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:50

princequillo schreef:
Ik ben juist weer het tegenovergestelde met het hoofd. Ik houd wel van een lellek grof hoofd. }:)

_O-
Gelukkig! Een mooie bakkes is niet lelijk. Zo zie je maar, voor ieder paard is iemand te vinden :+

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:02

princequillo schreef:

Hahaha blij dat er dus ook mensen zijn die het mooi vinden _O-
Dan zit je bij de Nanes al snel goed *\%/*

En Sunny, het is natuurlijk het streven om een correcte beenstand en bewegings afloop te hebben. En ja, soms zien we weleens wat anders. Maar dat is dan alleen als een hengst dat op andere vlakken wel weer compenseert. Voor een dekhengst zoek je naar uiterste in de hoop dat ze die goede genen ook doorgeven.
Een lang rechter kruis ziet de jury liever dan een hellend kruis.Tot op de dag van vandaag zien we echter nog steeds best wat hellende kruisjes rondlopen. Ik denk dat het perfecte paard wat compleet aan het fokdoel voldoet nog geboren moet worden. Gelukkig kunnen we daar weer ieder jaar in theorie op puzzelen tijdens het uitzoeken van een passende hengst bij de merries <<)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:51

Zeker Jinthe! Het puzzelen is het leukste. Er moet ook wat te kiezen zijn. Als alle dekhengsten hetzelfde zijn, schiet dat ook niet op.

Ik kijk eigenlijk ook het liefste met een positieve bril naar een paard, vooral naar de plus punten, die zijn vaak wel te vinden en over het algemeen zijn veel paarden natuurlijk fantastisch!

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:16

Dat is zeker zo Sunny, we hebben genoeg fantastische paarden? En uiteindelijk blijft het altijd even afwachten of ze ook goed fokken. Dat is met een merrie niet anders. Wij hebben er eentje die altijd veel front doorgeeft. Dat zien we altijd terug. Ook behang (gelukkig want ik ben gek op behang :D ) Alleen de nakomeling van Wimer had wat minder behang maar alsnog ruim het gemiddelde. We moeten nog puzzelen voor volgend jaar en hebben nog geen keus gemaakt.

We gaan weer naar de kooi kijken :Y)

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 16:52

Ik heb het niet gevolgd, alleen van de 1e 2 dagen de uitslag bekeken op afstamming.

Meer als de helft valt al af voor mijn Alwin X Bartele merrie (en dan zet ik zelf arent er ook nog op 8-) )

Ik ben geen fokker en zal ik ook niet worden, maar nu ik mij er wat meer in verdiep, is het toch knap lastig allemaal.

Nane ben ik geen fan van en dat komt alleen door de hoofden. Je herkent al gauw een Nane hoofd, maarja dat is smaak en doet niet onder voor de kwaliteit van de hengst en nafok.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:02

Nane's hebben regelmatig niet zulke edele hoofden, maar wat ik ervan begrepen heb, zijn ze nagenoeg allemaal een feestje onder het zadel. En vanaf die kant kun je het hoofd toch niet zien :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:09

Geeft niets hoor Getty_Maan, alle Nane’s mogen mijn kant wel opgestuurd worden :')

Maar even zonder gekheid, je hebt inderdaad niet het perfecte paard, dus je moet als jury uiteindelijk wel een overweging maken welke minpunten je “kan hebben” zeg maar. Al zie ik wel eens een hengst waarbij ik zelf vraagtekens heb, over het algemeen kan ik me zeker wel in de uitslagen vinden. :j

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:39

Sanet schreef:
Nane's hebben regelmatig niet zulke edele hoofden, maar wat ik ervan begrepen heb, zijn ze nagenoeg allemaal een feestje onder het zadel. En vanaf die kant kun je het hoofd toch niet zien :D

Zo is dat :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:56

Sanet schreef:

Ha ha mooi gezegd.
Ik vind een niet edel hoofd, wel een karakterkop.
Tess heeft ook echt geen mooi hoofd (Aan416), maar toch kijk ik er graag naar :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:11

Uiteindelijk hebben ze allemaal wel wat toch? Bovendien zijn het onze schatjes, dus ze zijn sowieso bijzonder.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 20:53

Ja, ook dat <3

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 21:34

Heb trouwens nu een merrie veulen waarvan haar hoofd duidelijk van haar opa (Nane) heeft. Toch begin ik deze steeds mooier te vinden, heb dan ook echt een roze bril op natuurlijk <3

Ons paard gaat ook naar de eerste bezichtiging. Ik heb hem geboren zien worden, eindeloos mee geknuffeld, genoten toen hij als veulen door de weide dartelde, veel zorgen gemaakt toen hij ziek was. En als ik hem nu zie, hoe hij gegroeid en ontwikkeld is, kan alleen maar trots en blij zijn. Op de keuring wordt hij door een vakkundige jury bekeken en beoordeeld. Dekhengst wordt hij niet, maar hoop dat hij ster wordt: mijn grote wens is namelijk dat zijn moeder preferent wordt. Ondanks dat hij mij m’n oogappeltje is, zie ik ook voldoende verbeter punten aan hem.

Als de jury hem ster-waardig vinden dan is dat natuurlijk fantastisch! Als zij het niet in hem zien, dan blijft hij hetzelfde paard voor mij: mijn oogappeltje.

Sommige eigenaren kunnen de uitslag van een keuring soms maar lastig incasseren. Zag het nu ook weer voorbij komen op Facebook.
Verschil van mening hou je altijd, maar soms lijken de eigenaren ook wel ouders die geen kritiek op hun kind kunnen verdragen. Wat dat betreft is het voor de jury absoluut geen eenvoudige klus en heb ik veel respect voor hen. Als je ziet hoeveel wind zij moeten vangen, is soms niet normaal.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 23:57

Helemaal mee eens Sunny. Wat ik dan moeilijk vind is dat als mensen het niet eens zijn met een jury en je gaat daarover een gesprek aan, dan lijken ze niet goed te weten hoe en waar de jury op let. Ik vraag mij dan oprecht af hoe je het niet eens kunt zijn met de jury want natuurlijk vind je je eigen paard mooi en goed. Maar dat wil niet zeggen dat je op een exterieur keuring ook een sterwaardig paard hebt.
Gelukkig hebben de jury's een flinke scheut incasseringsvermogen opgebouwd :')

En die Nane hoofden hebben wel een voordeel, genoeg plaats voor een meedenkend en werkend hersen spel *\o/* Ik zou niet snel meer overstappen op een andere afstamming vermoed ik. Het was letterlijk opstappen en wegrijden. Heerlijk!
Dit is zijn hoofd :P

Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:15

Oei.

Dat is echt een heel prachtig hoofd <3

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:16

SunnyHorse schreef:
Oei.

Dat is echt een heel prachtig hoofd <3

Eens!
En ook nog eens een heel gaaf hoofdstel!