Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:57

Helemaal mee eens Ilsemarie! Toen ik mijn merrie kocht kon ik van iemand een zadel overnemen, hier heb ik 3 jaar op gezeten maar merkte dat mijn zit er niet beter van werd en het was een ouder model dressuurzadel dat de schouder niet goed vrij liet.
Ik ben gaan sparen en 2 jaar geleden heb ik een nieuw zadel gekocht, Custom Wolfgang Solo, mijn zit is zo ontzettend verbeterd waardoor ik aan rijden toe kwam. Het zadel geeft veel schoudervrijheid en mijn merrie kan er veel beter door bewegen.
Geen goedkoop zadel maar het is zijn bedrag dubbel en dwars waard en ik ben er nog steeds super blij mee.

Een goed zadel is echt heel erg belangrijk wil je progressie maken in de dressuur, niet alleen mbt je eigen zit en houding, maar zeker ook mbt de bewegingen van je paard. En aangezien het 1 verband houdt met het ander komt een goed passen zadel dus eigenlijk de hele rijerij ten goede.

Laura1982

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:14

Ilsemarie helemaal mee eens!
Ook hier veel zadel ellende gehad en het zadel dat ik nu heb is goed voor hem en mij en dat merk ik.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:27

Fijn dat jullie die ervaring ook hebben! Custom heb ik ook een keer opgezeten trouwens, Icon flight, was ook fijn idd!

Alleen jammer dat het zo'n ingewikkeld en kostbaar iets is... ik heb inmiddels een zadelmaakster uit België en ik zit in Groningen... :+ Maar levert top werk <3
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 15-10-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:28

hou op over zadels :') wat een ellende af en toe :') Hier ook genoeg mee te doen gehad en nu nog steeds, mijn zadel is pas anderhalf jaar oud maar aangeschaft voor mijn kwpn'er, waar het perfect op lag en voor mij ook super zat. Toen ik begon met klasien had ze bijna twee jaar stil gestaan waardoor ze geen bespiering had, toen lag het zadel prima.... naarmate we meer gingen trainen werd het te smal voor haar en kon ik er ook niet meer lekker in zitten door dat het achter over begon te vallen.... Gevolg ik heb nu klapper benen van hier tot Tokyo omdat ik me balans niet meer kan houden.

Nu rijd ik haar vanwege een ontsteking die ze recent in haar been heeft gehad en vanwege de dracht op dit moment bijna niet meer... Alleen als het weer het toe laat gaan we lekker een rondje door het bos stappen, en dat doen we dan maar ouderwets op de penny manier... Dekje met een longeersingel en gaan met die banaan :')

Ik twijfel nu te erg over een nieuw zadel... Ik heb vroeger met mijn pony altijd een boomloos zadel van barefoot gehad wat me echt super beviel, ik zit er dan ook over te denken hier weer op terug te gaan met Klasien. Ik ben alleen bang dat deze zadels te lang voor haar zijn, ik wil dan ook binnenkort een afspraak maken met een van de mensen van barefoot zelf om wat dingen te passen en proberen. Ik heb eerst getwijfeld om mijn vaste zadelmaker er weer bij te halen voor een nieuw "gewoon" zadel maar ik heb geen idee hoe haar rug terug komt na het veulen, we hebben hier op stal meerdere merries gehad die na het eerste veulen een boommaat meer geworden zijn. Beetje zonde dus als ik nu iets ga kopen en het dan volgend jaar weer niet past. Met de boomloze zadels zou dit makkelijk verholpen kunnen worden door wat kleine aanpassingen.

Verder sluit ik me er wel bij aan dat een goed zadel niet perse een duur zadel hoeft te zijn, het gaat er maar om dat het goed ligt voor zowel je paard als voor jou zelf.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:19

Lastig die zadelellende, weet er alles van.
Toevallig dinsdag een tweedehands kn gekocht. Lijkt super netjes te liggen, ik kan er fijn in zitten en verna loopt er erg fijn onder.
Maar wil hem toch nog wel even goed laten checken voor de zekerheid.

Vind het lastig wie ik moet laten komen. Country Mill heeft mijn voorkeur, maar aan huis zijn die al 65 euro plus 1 euro per km voorrijkosten. Vind dat erg duur aangezien er dan alleen gekeken wordt en nog niks gedaan.
Maar over anderen hoor ik zo veel verschillende verhalen.

Weten jullie nog een goede zadelmaker in omgeving Amersfoort?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:41

Kun je niet hun kant op lauke scheelt echt enorm in de kosten. Ik heb een vriend gebracht en die was 35 euro kwijt voor het pasmaken van haar zadel.

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:44

Pffffff idd zadel ellende!! Overal is wel wat!! Ik heb nu een nieuwe stubben op maat laten maken voor mijn fries. Is vandaag de fysio geweest, die checkt ook het zadel, zegt zei dat de achterkussens wel erggg hard zijn...... tja denk je het allemaal zo goed mogelijk te doen voor je paard...... bah zadels.... 1 bak ellende!!!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:56

Ilsemarie schreef:
Jenny_S schreef:
hier een 0 grams nog om.

ik probeer ook mijn geld nog te besparen op dure zadels. Eerst maar eens goed onafhankelijk zitten etc, Kan wel een duur zadel kopen die mij helemaal ondersteunt, maar dan leer ik niet van paardrijden. al heb ik er eerlijk gezegd wel over na gedacht, maar doen we 'nog'niet

als je zadel niet goed ligt/zit voor jou en/of je paard dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar dan zul je nooit goed gaan zitten. (of je zit voor het beeld wel goed maar je bent zo aan het compenseren in je lichaam dat je daar klachten van gaat krijgen) Je hoeft niet perse een duur zadel maar je moet een zadel hebben waarbij jij in het diepte punt van het zadel zit en het dieptepunt van het zadel ligt op het dieptepunt van je paard, dat is de enige manier waarop je in balans zit. Dan heb je ook geen ellende met schuivende zadels etc want dan vormt je zadel geen barrière meer tussen jou en je paard. En dan zit je automatisch recht en lang en onafhankelijk omdat je niet hoeft te zoeken naar je zit. Op een heel duur zadel kun je ook heel beroerd zitten als deze niet juist is voor jou en/of je paard ;) Kortom... ga op zoek naar het zadel dat voor jullie beide past. Stoelzit is bijvoorbeeld ook iets wat volgt uit dat het dieptepunt in het zadel te ver naar achter ligt.

Probleem bij veel friezen zal zijn dat het dieptepunt ver naar voren ligt, vaak vlak achter de schouder, en de zadels die de ruiter zo ver naar voren zetten én heel ruim schoudervrijheid geven zijn op één hand wel te tellen... daar komt dan inderdaad het dure prijskaartje weer om de hoek. Maar dat heeft te maken met de gecompliceerdheid van zo'n zadel die ervoor zorgt dat de dieptepunten mooi in één lijn zijn maar de schouder alsnog zijn vrijheid behoud, wat bij veel friezen met forse schouders natuurlijk wel heel belangrijk is.
probeer wat dat betreft naar je paard te luisteren, veel dingen die neit lukken zijn echt geen onwil van het paard maar gewoon een fysieke onmogelijkheid. Ik heb heel wat zadelellende gehad en we zijn nog niet 100% waar we willen zijn maar er zijn zoveel mooie voorbeelden... Arjen had bijvoorbeeld heel veel moeite met stap-galop. Protest verkeerd aanspringen, op een geven moment helemaal niks meer doen, drama... Maar stukje bij beetje kreeg ik het gevoel dat hij zijn schouder gewoon niet mooi naar achter kon brengen met aanspringen. Het is ook niet zijn karakter om niet meewerkend te zijn. Hij doet altijd 200% zijn best. En jahoor... zadel verder van de schouder weg en meneer springt zonder protest super soepel stap-galop. Paardrijden is uiteraard heel veel training, maar als jij en je paard fysiek op orde zijn dan moeten dingen als een bit en een zadel geen extra hindernis meer zijn in de training. Een goede zadelmaker is overigens minstens net zo'n uitdaging als het goede zadel vinden -O-

helemaal mee eens hoor. Maar ik twijfel eerst over mijn kunnen. helemaal als ik zie wanneer er een ander op gaat het ineens geen probleem is vandaar. Maar goed mijn lijf is niet die van hen, dus ja misschien dat een ander zadel ons goed zal doen. Ik denk er in ieder geval altijd over na :o

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:02

Zo.. nieuw zadel, nieuw halster.. Kan niet op :')
Afbeelding

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 22:52

Chique halster! <3

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 23:33

Paardje d'r maantjes lekker gewassen en nieuwe sporenriempjes <3 we zijn helemaal klaar boor zaterdag☺️Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:36

Hannelover waarom heeft jou paardje z'n pak aan?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:33

Paard schoonhouden denk ik??

Succes morgen laura!!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:06

Jenny_S schreef:

Succes morgen laura!!

Hahaha ja dat kan ook!
Dank we hebben er zin in!

racheeel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 19:21

Succes Hannelore!

En suusenmalvin, mooi halster! En fijn dat je nu een goedpassend zadel hebt.

Altijd lastig zadels, hier gelukkig niet heel veel problemen. Dutch heeft een kent and masters dressage S serie ofzo iets haha. Ben er heel tevreden over.

Woensdagavond weer wedstrijd gehad en het ging echt goed. 1e Proef 7e met 189p en 2e proef 6e met 188p. Dus weer 2 puntjes binnen!

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:44

Laura1982 schreef:
Hannelover waarom heeft jou paardje z'n pak aan?

Jenny_S schreef:

Nee het is voor d'r exceem :D

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 00:41

Zo lekker gereden weer deze week. Misschien volgende maand toch weer eens starten.....
Zin jullie Friezen ook zo stoffig rond verhaartijd.
Mirte is vaak erg stoffig vettig op de huid. Ook manen heel snel vettig/stoffig. Wat zijn tips. Kan nu niet iedere week wassen. Heb geen wasplaats.... alleen slang buiten en emmertjes warm water.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:47

Klasien haar vacht is nu ook heel vettig in die overgang naar de wintervacht. Als ik m'n stap rondje in het bos heb gedaan zijn de binnenkanten van m'n laarzen helemaal wit en m'n teugels ook... Ik maak elke keer alles maar gelijk weer even schoon :')

Bij haar word het nu al wel weer minder dus denk dat wassen ook niet zoveel nut heeft, gaat vanzelf weer weg.

Ik vind het trouwens elke keer zo raar om m'n paard zonder deken weer op stal te zetten of naar de wei te brengen :') stiekem mis ik mijn mega deken kast nu al, ik heb denk ik al zo'n 6 jaar geen paard met wintervacht gehad maar dit jaar gaan we full on teddy beer modus :=

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:53

Jaaaaa dat witte op mijn laarzen heb ik ook idd!! En de stangen van haar staldeur (waar ze haar hoofd door kan doen), die zijn ook helemaal vettig en plakkerig.
Maar het 'gekke' is, dat ze gigantisch verhaard. Echt een dikke vacht heeft ze niet, ook nog niet op haar hals. Gisteren was ze sinds lange tijd weer bezweet na het rijden, maar na tien minuutjes onder het solarium was ze weer kurkdroog. Ik scheer haar voorlopig dus echt nog niet. Ze staat lekker met een warme deken op en dat gaat prima

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:36

Ik spons douwe ongeveer 3 x pw af met wat warm water en moet zeggen dat hij niet stoffig of vet is. Zo alle spullen bij elkaar zoeken en dan straks trailer aankoppelen en we zijn klaar om te gaan.

Emma je krijgt er iets onwijs moois voor terug dus dat is wel een winter teddymodus waard toch!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:50

Succes Laura!

En ja dat is het zeker waard! :) plus met die korte buitenritjes zweet ze toch niet dus dat scheelt :)

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:37

Dat witte heb ik ook idd, ze verliest nu haar zomervacht en dr komt allemaal smeer tussenweg.

Heb net weer wedstrijd gehad, gister stukken beter dan dinsdag! 189 en 182 dus hij gaat lekker zo :D

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:34

Zo alles opgeruimd heerlijk gereden en enorm trots op de vooruitgang die we maken. 1e proef 180 punten en een 1e plaats en 2e proef 176 punten en een 2e plaats. En nu ma genieten van een fijne dag!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:46

Wat een mooie resultaten! Gefeliciteerd met de punten :)

Hier wat rustig, de afgelopen maanden veel basiswerk gedaan, maar kreeg haar niet in vorm voor wedstrijd, dus ben maar niet gestart. Nu afgelopen week loopt ze super (na aankoop van t zadel := ) Nu baal ik echt dat ik me niet toch nog heb ingeschreven voor morgen, maatgoed das nu te laat, dus we trainen nog een maandje verder en starten dan :)

Laura, ik ga idd proberen om iets te regelen dat we naar Country Mill toe kunnen, maar weet niet of dat gaat lukken en aan huis zou veel makkelijker zijn. Zat ook te denken een John Kool, die komt gewoon aan huis en mocht er wat opgevuld moeten worden dan vervallen de paskosten. Alleen lees op internet ook negatieve reacties, maar hoor ook veel goeds.

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:06

Vandaag eerste wedstrijd gehad had al het gevoel dat het niet zo goed ging dus jammergenoeg beide proeven 169 punten maarja volgende keer beter☺️ Foto's volgen :D Ik dacht dat 180 punten in de B wp was?