Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilsemarie schreef:Jenny_S schreef:hier een 0 grams nog om.
ik probeer ook mijn geld nog te besparen op dure zadels. Eerst maar eens goed onafhankelijk zitten etc, Kan wel een duur zadel kopen die mij helemaal ondersteunt, maar dan leer ik niet van paardrijden. al heb ik er eerlijk gezegd wel over na gedacht, maar doen we 'nog'niet
als je zadel niet goed ligt/zit voor jou en/of je paard dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar dan zul je nooit goed gaan zitten. (of je zit voor het beeld wel goed maar je bent zo aan het compenseren in je lichaam dat je daar klachten van gaat krijgen) Je hoeft niet perse een duur zadel maar je moet een zadel hebben waarbij jij in het diepte punt van het zadel zit en het dieptepunt van het zadel ligt op het dieptepunt van je paard, dat is de enige manier waarop je in balans zit. Dan heb je ook geen ellende met schuivende zadels etc want dan vormt je zadel geen barrière meer tussen jou en je paard. En dan zit je automatisch recht en lang en onafhankelijk omdat je niet hoeft te zoeken naar je zit. Op een heel duur zadel kun je ook heel beroerd zitten als deze niet juist is voor jou en/of je paardKortom... ga op zoek naar het zadel dat voor jullie beide past. Stoelzit is bijvoorbeeld ook iets wat volgt uit dat het dieptepunt in het zadel te ver naar achter ligt.
Probleem bij veel friezen zal zijn dat het dieptepunt ver naar voren ligt, vaak vlak achter de schouder, en de zadels die de ruiter zo ver naar voren zetten én heel ruim schoudervrijheid geven zijn op één hand wel te tellen... daar komt dan inderdaad het dure prijskaartje weer om de hoek. Maar dat heeft te maken met de gecompliceerdheid van zo'n zadel die ervoor zorgt dat de dieptepunten mooi in één lijn zijn maar de schouder alsnog zijn vrijheid behoud, wat bij veel friezen met forse schouders natuurlijk wel heel belangrijk is.
probeer wat dat betreft naar je paard te luisteren, veel dingen die neit lukken zijn echt geen onwil van het paard maar gewoon een fysieke onmogelijkheid. Ik heb heel wat zadelellende gehad en we zijn nog niet 100% waar we willen zijn maar er zijn zoveel mooie voorbeelden... Arjen had bijvoorbeeld heel veel moeite met stap-galop. Protest verkeerd aanspringen, op een geven moment helemaal niks meer doen, drama... Maar stukje bij beetje kreeg ik het gevoel dat hij zijn schouder gewoon niet mooi naar achter kon brengen met aanspringen. Het is ook niet zijn karakter om niet meewerkend te zijn. Hij doet altijd 200% zijn best. En jahoor... zadel verder van de schouder weg en meneer springt zonder protest super soepel stap-galop. Paardrijden is uiteraard heel veel training, maar als jij en je paard fysiek op orde zijn dan moeten dingen als een bit en een zadel geen extra hindernis meer zijn in de training. Een goede zadelmaker is overigens minstens net zo'n uitdaging als het goede zadel vinden