[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:19

Kun jij wel beter haar aanraken? Misschien dat ze jou kunnen uitleggen hoe het vast moet?

Klinkt overigens wel als een fijne sessie die ze al gehad heeft. Wat ontzettend sneu eigenlijk hè? Dat ze dan zo van de kaart kunnen zijn van gebeurtenissen. Arm paard…
Maar je doet het super hoor Boemel!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:33

boemel schreef:
ESDR is een soort harnasje.
Het probleem bij Mirtje zit m puur in mensen en gelukkig niet in dingen.

Verwacht dus geen gekkigheid op het harnasje, maar wel op de vreemde persoon.

Maar inderdaad het is goed om haar aan alles te laten wennen.

Die indruk had ik ook hoor Boemel, bedoel ook meer het oefenen dat “een mens” bij haar komt om haar iets om te doen. Zodra ze dat accepteert kan namelijk de ESDR het verder overnemen. En al die situaties nabootsen die haar zoveel stress opleveren. Voor ESDR is minimaal wel handig dat het harnasje om zit en daarvoor komt een mens aan te pas. Of denk je dat jij het harnasje wel bij haar om krijgt?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:45

Absolem schreef:
Anke schreef:
Van waar ben je? Ivm passen.

Barneveld. Geen idee of je zin hebt om je paard in een woonwijk uit te laden. Ze zijn het wel gewend hoor hier. Mijn overburen nemen regelmatig hun pony mee hier in straat .

Dat is helaas te ver weg

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 08:57

SunnyHorse schreef:
boemel schreef:
ESDR is een soort harnasje.
Het probleem bij Mirtje zit m puur in mensen en gelukkig niet in dingen.

Verwacht dus geen gekkigheid op het harnasje, maar wel op de vreemde persoon.

Maar inderdaad het is goed om haar aan alles te laten wennen.

Die indruk had ik ook hoor Boemel, bedoel ook meer het oefenen dat “een mens” bij haar komt om haar iets om te doen. Zodra ze dat accepteert kan namelijk de ESDR het verder overnemen. En al die situaties nabootsen die haar zoveel stress opleveren. Voor ESDR is minimaal wel handig dat het harnasje om zit en daarvoor komt een mens aan te pas. Of denk je dat jij het harnasje wel bij haar om krijgt?

Ja, de training die nú gedaan wordt is bedoeld om mensen weer te vertrouwen en leuk te gaan vinden.
Op zich denk ik dat ik nu wel een harnasje om krijg, maar niet zonder stress en ik weet het ook niet zeker.
Dat laatste omdat ze bij mij ook heel anders reageert als er een vreemde in de buurt is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 14:41

Ik lig een beetje achter met reageren...

Leuk om weer eens wat foto's voorbij te zien komen van al jullie knapperds!

Voorpluk challenge ga ik met Picasso iig niet 'winnen' tov die mooie foto's van jullie. Gelukkig heeft hij wel n voorpluk die tot net onder zn ogen loopt, maar langer dan dat wordt ie niet. Ben wel tevreden over zijn manen (die heb ik altijd gevlochten), maar die staart :( die groeit voor geen centimeter en heeft echt een rare lengte. Echt heel zonde.
Picasso vs de keer dat ik zijn maatje reed:
Afbeelding
Afbeelding

Interessante aanpak van je trainster boemel.. hoop echt van harte dat er snel weer wat positieve vorderingen zijn bij/met mirtje.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:58

boemel schreef:
Bij onze Friezen hangen de manen bijna altijd los.
Ze hebben gewoon mooie manen. Niet te weinig, maar ook niet zo dat ze de wow factor hebben.
Ik doe er weinig aan.
Af en toe wat verdunde Shire oil er door en de klitten eruit halen.
Ben gewoon een beetje lui wat dat betreft :o

Ik noem dat eigenlijk helemaal niet lui, want je verzorgt het immers gewoon := Als dit als lui te bestempelen is, dan vrees ik dat het met mij helemaal slecht gesteld is. Jels haar vlechten zitten er soms tot wel drie weken lang in. Zeker nu ze haar regendeken met halsdeel weer om heeft. De elastiekjes zijn op een gegeven moment wel pleiten, maar de vlechtjes blijven zitten en zolang ze er niet bijloopt als bezemsteel, blijf ik er lekker vanaf met mijn tengels. Anders blijft er helemaal niets meer van over. -O-

Klinkt wel als een mooie eerste stap in het herstel van het vertrouwen voor Mirtje in de sessie met jouw trainster. Hopelijk settelt ze weer een beetje de komende tijd.

@ Lys: mooie Picasso <3 Ik vind het een heel behoorlijke voorpluk hoor! Ik kan zo niet precies zien wat je bedoelt met betrekking tot zijn staart, maar ik meen dat het niet echt mijn aandacht trok bij eerdere foto's die je gedeelt hebt.

Wij hebben laatst op stal foto's gemaakt met een hele club. Oud stalgenoot als fotograaf (die is nog niet zo ervaren, dus dit was een mooie gelegenheid om meters te maken). Mijn partner, die altijd beweert weinig op te hebben met paarden: :')
Afbeelding

_Jelske

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:10

Is er eigenlijk nog iemand naar de presentatie over het hengstenselectietraject geweest van JongKFPS?

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:27

Prachtige foto Jelske! Staat hem goed, een Fries aan zijn zijde.

Nee, ben niet geweest, zo jong ben ik niet meer :+

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:21

@Boemel
Hopelijk krijgt ze snel vertouwen weer terug zo vervelend ook al was het echt nodig om haar te helpen.. komt vast wel weer goed met hoop liefde en geduld je bent in iedergeval goed bezig! <3

Leuk al die mooien lange voorplukken die van mij hebben dat niet heel erg ben wel heel blij dat ze nog samen kunnen lopen.. helaas wel volgend jaar de keuze gaan maken welke blijft ( dit doe ik nadat ik op ze gereden heb)

Zoe me merrie gaat heel goed hopelijk volgende week sport predikaat binnen en dan lekker snel naar huis mis haar best wel erg, ondanks ik weet dat ze daar heel goed staat .

De jonge hengsten zijn weer erg knap vind alleen wel jammer dat ze met mate 3 cornage nog toegelaten worden.
Afbeelding
Afbeelding

Zoè

Afbeelding

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:36

Jelske leuke foto van hun samen.
Nee ik val ook niet meer in die groepering hihi

sannahtris wat een knapperds en alsvast gefeliciteerd met sport predikaat

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:49

Ik zag dat Jeroen ook een score van 3 op cornage had. Ik vraag me echt af hoe dat zit, als je internationaal Grand Prix ermee kan rijden, is het dan wel zo erg als we denken? Want dat niveau gaat 99,99% van ons/onze paarden natuurlijk sowieso al niet redden….

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 16:23

Sanet misschien eens aan Marc vragen hoe dat zit met die score want hij rijd hem natuurlijk

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 17:15

Laura1982 schreef:
Sanet misschien eens aan Marc vragen hoe dat zit met die score want hij rijd hem natuurlijk

Ja, ga ik zeker doen. De röntgenfoto’s waren om door een ringetje te halen, dus misschien maakt dat dan een grotere impact op de gezondheid van een paard dan cornage?

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:22

Sanet wil je zn antwoord hier delen?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 18:25

Laura1982 schreef:
Sanet wil je zn antwoord hier delen?

Zeker :j

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 21:30

Ik ben ook te oud voor jongkfps Jelske maar ben wel op de hoogte van de veranderingen. Wat vind je ervan?

Cornage klasse 3 is simpelweg nog toegestaan omdat het nog acceptabel is. Alleen klasse 4 is een reden om niet goed te keuren. Dat is nav het hele Boet verhaal duidelijk op papier gekomen in overleg met de ledenraad.

Wat fijn Sannahtris dat het sportpredicaat bijna binnen is! Dat is nog best snel gegaan of vergis ik mij?

Hier vandaag op wedstrijd geweest. Ik had een onverklaarbaar enorm bommetje onder mijn kont :+ De jury zat aan een tafeltje onder dekens en een groot verwarmingselement. Ik had gedacht dat hij daar wellicht even naar zou moeten kijken maar het waren de witte letters op de bakrand die doodeng waren :Y) Het heeft wat rondjes gekost voordat ik er langs kwam. Gelukkig moest de jury plassen *\%/* We konden nog een redelijke proef neerzetten met een score van 65,45%
We gaan dus maar eens witte letters op de bakrand maken :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:06

Wat goed Jinthe! Gefeliciteerd en de volgende keer zijn ze weer minder eng.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 00:48

Wat goed zeg

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 12:34

SunnyHorse schreef:
Prachtige foto Jelske! Staat hem goed, een Fries aan zijn zijde.

Nee, ben niet geweest, zo jong ben ik niet meer :+

Dankje :D Ik moet altijd erg om hem lachen. Hij zegt namelijk altijd niets met paarden te hebben, maar gaat vervolgens meestal wel overal mee naartoe. Of het nu de hoefsmid is, ruitersportzaak is, fourageur is of gewoon stal voor verzorging/klusjes. En als ik niet kan of ik ben er even niet gaat hij altijd checken of verzorgen (ik hoef alleen maar op zaterdag te mesten). :D

Zoè ziet er goed uit Sannahtris! Leuk om te lezen dat het goed met haar gaat. Ik zal duimen dat ze haar sportpredikaat haalt. Ik ben overigens wel heel benieuwd wel welk paard je houd. Ik heb niet meer scherp wat de afstamming is.

Dat moet een spannende wedstrijd zijn geweest Jinthe :')

We hebben hier weer een bewogen weekend achter de rug. Jelske was zondag middag ineens koliekerig... -O-

Ik had haar op stal gezet voor een dekenwissel en vervolgens staat ze achterin haar stal, heel latent, met vlagen te flamen en zo nu en dan heel ongemakkelijk te zijn. Gelijk maar de veearts erbij gebeld. Daar zijn we nog behoorlijk mee in de weer geweest tot aan gisteren avond. Zondag heeft ze 's middags een darmontspanner gehad. Vervolgens heeft ze in de loop van de middag wel gemest. 's Avonds leek het even weer de goede kant op te gaan, maar toen de stalhouder 's nachts nog een keertje was wezen kijken (het zat haar niet lekker) bleek het weer helemaal mis. Daar stond ik dan, om 02.00u op stal, met een ziek paard. Wederom gelijk de veearts erbij. Die was er gelukkig vlug.

Die heeft haar opgevoeld, en kon constateren dat er niets van z'n plek was geraakt. Darmgeluiden waren nog steeds aanwezig (wel minder dan normaal) en er was geen sprake van gas. Jels is vervolgens gesondeerd en we hebben parafine toegediend. Arme beest was ondanks haar beroerde staat nog zo meewerkend. Y;( Ze leek toen wel weer op te knappen. Voor de zekerheid hebben we haar op een stal zonder bodembedekking gezet, zodat ze even niet kon eten. Al met al was het al 04:00u geweest eer ik weer in mijn nest lag.

's Morgens om 07.00u weer op stal. Toen was ze al weer een stuk atenter. Rond 08.00uu gebeld met de veearts voor overleg en toch afgesproken dat ze rond het middaguur nog een keer zouden komen checken. Ze mocht al wel weer een beetje hooi en haar eetlust leek ook te zijn teruggekeerd. In de tussentijd ben ik wel bij haar gebleven. Ze begon in de loop van de ochtend weer winden te laten en te mesten (maar echt hele dunne diarree). Dierenarts vond haar ook al wel weer wat opgeknapt maar vond het ook beter om toch nog een keer parafine toe te dienen. Al met al waren de darmgeluiden overigens ook alweer veel beter. Al die tijd heeft ze overigens geen koorts gehad en een heel stabiele, rustige pols. Dus dat was in ieder geval meegenomen.

In de loop van de middag is ze gisteren behoorlijk vooruit gegaan en 's avonds weer praktisch haar oude vertrouwde zelf. Ze stond heel kalm hooi te knappelen en was attent en ongeduldig om de box uit te komen. WE hebben nog een stukje met haar gestapt en toen was ze ook al behoorlijk voorwaarts.

Vanmorgen dan nog van de stalhouder bericht gehad dat ze nog steeds heel goed ging. Inmiddels gaat ze zo goed dat ze vanmiddag weer een paar uurtjes naar buiten mag en daarna terug mag op haar eigen stalletje. **\O/**

Maar wat een ellende is dit geweest... Ik was gisteren totaal munt en heb vannacht ook echt heel vast geslapen (lag er ook vroeg in). Ik heb echt flink in de rats gezeten en ben ernom opgelucht dat het met een sisser lijkt af te lopen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:37

Wat een knappe paarden Sanahtris!
Leuk die koppies samen.

Ach, wat een pech Jelske. Het zit je ook niet mee hè. Hopelijk is de paardenellende nu helemaal klaar en kan je onbezorgd genieten.

Mirtje begint positief te veranderen.
Ze is aanhankelijk en vrolijk met het hek ertussen. In de paddock halen we haar niet aan. Dat is te vroeg. Wel merken we dat ze zich minder bedreigd voelt (en wij ons dus ook :D ) en dat het er allemaal vriendelijker en geduldiger aan toe gaat.
Morgen komt de trainster weer.

Haar manen zitten in de klit, haar staart is vies, de deken ligt er al 1,5 week op. Mijn handen jeuken wel om haar even netjes te maken, maar goed eerst maar eens met de trainster overleggen. Nieuwsgierigheid en vrolijkheid opwekken gaan nu even echt boven irritatie en bedreiging bij haar opwekken.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:15

Mooie voorzichtige vooruitgang voor Mirtje. Hopelijk ook weer een fijne training morgen.

Arme Jels, wat een spannende uren waren dat weer zeg! Koliek is een vreselijk iets. Kan in korte tijd vreselijk de verkeerde kant op gaan. Gelukkig lijkt het nu achter de rug.

Jinthe, netjes hoor ondanks de levensgevaarlijke letters! Paarden zijn soms erg verassend. Wanneer staat de volgende wedstrijd?

Sanatris, gaaf hoor, heb je straks je eigen sport paard weer thuis. Gaan jullie zelf ook mennen?

Iemand die de eerste bezichtiging nog een beetje volgt? Vandaag super veel afzeggingen (12), hoe kan zoiets? Gisteren waren er 52 aangemeld, uiteindelijk 16 hengsten door naar 2de bezichtiging. Vandaag 46 aangemeld en slechts 12 door naar de 2de bezichtiging.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:28

ik denk dat mensen de achterlijke kleine kansen dat hun hengst goedgekeurd wordt een beetje zat zijn . En nu bij voorbaat hun hengst al terug trekken .

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:01

Dat is een voorzichtig positief bericht Boemel. Hopelijk kan de trainster jullie nog verder op weg helpen. Jullie hebben nu genoeg ellende gehad :(:)

En Jelske heeft het wel heel spannend gemaakt de afgelopen dagen. Altijd eng zoiets!! Hopelijk blijft ze nu ver van alle ellende vandaan!

Inderdaad Sunny, veel afmeldingen deze ochtend. Jammer maar ze zullen er wel een reden voor hebben.

Overigens vind ik niet dat er een achterlijk lage kans is. Ik denk dat het logisch is dat een hengst aan bepaalde eisen moet voldoen om door te mogen naar de volgende ronde. Ik heb vandaag bij sommige echt achter mijn oren gekrabt en mij afgevraagd of mensen echt hadden verwacht dat hun aangeboden hengst sterwaardig zou zijn.
We hebben nog wat dagen te gaan en hopelijk komen er nog wat fijne hengsten bij! *\o/*

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:04

Jinthe2 schreef:
Dat is een voorzichtig positief bericht Boemel. Hopelijk kan de trainster jullie nog verder op weg helpen. Jullie hebben nu genoeg ellende gehad :(:)

En Jelske heeft het wel heel spannend gemaakt de afgelopen dagen. Altijd eng zoiets!! Hopelijk blijft ze nu ver van alle ellende vandaan!

Inderdaad Sunny, veel afmeldingen deze ochtend. Jammer maar ze zullen er wel een reden voor hebben.

Overigens vind ik niet dat er een achterlijk lage kans is. Ik denk dat het logisch is dat een hengst aan bepaalde eisen moet voldoen om door te mogen naar de volgende ronde. Ik heb vandaag bij sommige echt achter mijn oren gekrabt en mij afgevraagd of mensen echt hadden verwacht dat hun aangeboden hengst sterwaardig zou zijn.
We hebben nog wat dagen te gaan en hopelijk komen er nog wat fijne hengsten bij! *\o/*

Ik heb er ook vaak genoeg gezien die wel goed genoeg waren en goed van bouw die er uit vlogen terwijl van die slapjanussen wel doorgingen dat ik dacht whyyyyyyyyyy....

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:23

Een jury ziet natuurlijk meer dan alleen het gangwerk. Ik kon mij gister en vandaag (op een enkeling na) vinden in de keuzes van de jury. En die enkeling waar ik mij niet in kon vinden had van mij niet mee gehoeven :D