Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:10

Mijn merrie staat overdag buiten (in de winter wat korter als in de zomer), maar wel het hele jaar door in de wei. Op stal krijgt ze onbeperkt ruwvoer.
Omdat ik veel train vind ik het belangrijk dat ze goed gevoerd wordt zodat ze voldoende energie en vooral pit heeft tijdens het rijden. Ze krijgt verdeeld over 2 maaltijdeniets meer als 1 kg granenbrok, 's ochtends krijgt ze daar Havens Green Vet muesli bij voor de lekkere smaak (omdat ze 's ochtends Naf Oestress door haar eten krijgt) en 's avonds krijgt ze er granenmix en een handje muesli door.
Sinds ik de granenbrok en granenmix geef (daarvoor voerde ik eerst sportbrok en daarna prestatiebrok) merk ik echt duidelijk verschil tijdens het rijden. Ze is veel pittiger en ook veel sneller boos maar daardoor veel meer werklust.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:11

Jeetje Geertje, sterkte zeg!! Wat een verlies, bah.. Gun je zelf de tijd :(:)

MarBri

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:41

Mijn paard staat overdag buiten. Paddock of weiland (indien niet te nat) en in de nachten binnen. Ik merk wel dat er nu minder in het gras zit, en ze moet ook weer aan de bak. Dus ben iets omhoog met de voeding. Ze krijgt nu 2 keer daags 1/2 schep sportbrok. En na het rijden geef ik meestal 1 schep slobbermash. Verder veel hooi uiteraard.
Ik heb haar ook onder een deken nu, de haren worden langzaam langer. Hoe doen jullie dat na het rijden? Ze is meestal behoorlijk bezweet na het rijden (ik stap uiteraard uit).
Normaal leg ik dan een fleece of wollendeken op en wissel die na 2 uurtjes weer. Echter eens per week heb ik vrij laat les. Dan kan ik echt niet na 2 uur nog eens naar stal om dekens te wisselen. Ik doe nu een fleece met hals, daarover een staldeken. Nu zag ik de Bucas power shamrock, iemand hier ervaring mee?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

MarBri schreef:
Mijn paard staat overdag buiten. Paddock of weiland (indien niet te nat) en in de nachten binnen. Ik merk wel dat er nu minder in het gras zit, en ze moet ook weer aan de bak. Dus ben iets omhoog met de voeding. Ze krijgt nu 2 keer daags 1/2 schep sportbrok. En na het rijden geef ik meestal 1 schep slobbermash. Verder veel hooi uiteraard.
Ik heb haar ook onder een deken nu, de haren worden langzaam langer. Hoe doen jullie dat na het rijden? Ze is meestal behoorlijk bezweet na het rijden (ik stap uiteraard uit).
Normaal leg ik dan een fleece of wollendeken op en wissel die na 2 uurtjes weer. Echter eens per week heb ik vrij laat les. Dan kan ik echt niet na 2 uur nog eens naar stal om dekens te wisselen. Ik doe nu een fleece met hals, daarover een staldeken. Nu zag ik de Bucas power shamrock, iemand hier ervaring mee?

2 of 3 november wordt mijn merrie weer geschoren. Ze is nu ook veel te nat na het rijden en het duurt lang met zweetdeken voordat ze droog genoeg is om de gewone deken er weer op te doen. Als ze eenmaal geschoren is, is ze bijna niet meer nat na het rijden en als ze wel nat is dan is ze binnen no time droog. Moet er wel bij zeggen dat ik een binnenbak heb waardoor ze natuurlijk ook sneller bezweet raakt. Maar zal blij zijn als ze geschoren is, stuk prettiger en paard is daardoor ook weer wat pittiger omdat ze hun warmte dan veel beter kwijt kunnen.

MarBri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:00

Eigenlijk wil ik niet scheren. De dikte van de vacht is tot nog toe altijd mee gevallen. Maar nu twijfel ik toch af en toe.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:02

Geertje heel veel sterkte komende tijd de herinnering blijft gelukkig. ..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:18

Ik zit proef 14 Door te lezen en zie een oefening e f van hand veranderen in draf en dan op de a c lijn halt houden mag je dan gewoon in de richting van de f stil staan?

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:22

He bah geertje wat een naar bericht, sterkte!

@laura, niet eens mag maar je moet zelfs richting f halthouden dan ;) hahaha

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:42

Staat beetje krom in de proef voor mijn gevoel. Vandaar de vraag hier

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:40

Je staat schuin richting f maar wel echt op de ac lijn

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:39

:( Heel veel sterkte Geertje.. niet leuk maar soms is het beter zo..

Mike staat 24/7 buiten (loopstal) en krijgt 1 x per dag samen met haar grote vriend een slowfeeder net vol hooi. Baal van 20-25 kg per dag en ze krijgt 2 x per dag een halve schep basis brok. Gaat prima!
Ze staat sinds gister onder een staldeken met een 0 grams regendeken erover.

Heb vanavond wedstrijd gehad. Wat een giller! Achter een trekker gereden, verkeerde kant het terrein op gereden waardoor we Mike uit moesten laden in de middle of nowhere wegens tijdgebrek en toen kwam ik erachter dat ik mn cap vergeten was! 5 minuten los kunnen rijden (moest ondertussen ook mn jasje, handschoenen en plastron nog aandoen en omknuppen) en toen de proef in. 1e keer indoor. Ging opzich niet slecht maar je mist toch wel heeeeel veel voorbereiding en rust. Toch 178 punten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:12

Geertje. Sterkte met je verlies

Splinterz oeps haha als ik eerst denk alle tijd te hebben en dan ineens niet meer voel ik me ook zoiets. Toch nog redelijke punten

Rijden ging gister weer beter onder begeleiding. Vanavond dit doorzetten hoop dat ik dat voor elkaar krijg

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:28

Jeetje Splinterz, wat een stress hahahha.. Zo zie je idd maar dat rust een hoop doet voor een proef :)
Mijn stalgenoot was laatst ook te laat, alles liep anders. En het normaal zo poepbrave paard, ging er finaal bokkend vandoor op het wedstrijdterrein hihi :')

Fijn Jenny, dat het beter ging zo! Keep up the good work :D

Belle heeft een nieuw zadel. 'Gewoon' een Tekna. Lag goed en kost niet zoveel. Durf nog niet zo goed een peperduur zadel aan te schaffen. Wie weet over een paar jaar ;)
Nu moeten we echt heel erg hard aan de bak, want over 2,5 week is de eerste wedstrijd al!!! Brr...

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:56

Jammer Marjon, toch nog nette punten!
We hebben precies hetzelfde aantal winstpunten :)

Heb je trouwens die mooie roze Gloockler deken nog? :D

Fijn dat het rijden beter ging Shireen, hopen dat je t zelf ook lukt.
Wat bij mij altijd wel helpt is ff niet denken en gewoon veel rijden, voltes, slangenvoltes, achtjes, gebroken lijnen etc. Anders ga ik zelf teveel vast houden raak ik gefrustreerd en boos en word het alleen maar erger, want natuurlijk niet de bedoeling is..

MarBri, ik ga denk ik over een week of 2 ook scheren, ze blijft bij mij ook te lang nat en warm, wij hebben ook een binnenbak dus zijn ze indd sowieso al sneller warm.
Ik zet ze met een zweetdeken op na het rijden, laat ze even eten, is ze nog te warm en nat ga ik buiten rondjes lopen totdat ze koud is, erna deken op en weer terug de wei in.

Fijn Suus en je hebt gelijk, anders moet je misschien al heel snel een nieuwe.
Spannend nog ff hard oefenen! :D

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:03

Jazeker heb ik em nog! Ze mag em zaterdag weer op :D
We gaan mooi gelijk op zo!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:48

esther: ja dat is een goede, kon ik mijn gedachten mijn soms uitschakelen. Heeft met mijn onzekerheid te maken. Zodra ik merk dat het slechte gaat raak ik in paniek. Heb alles onder controle werk/thuis etc, maar het trainen van mijn paard niet altijd en daar wordt ik nog vaak onzeker door.

suus: een duur zadel hoeft helemaal niet. ik heb verstelbare ainsley's deze waren echt niet heel duur, maar wel heel fijn. zolang ze maar passen

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:39

Indd Marjon :D
Leuk dat je hm nog hebt, vind hem nog steeds erg mooi!

Dat herken ik Shireen, ook kan ik er niet zo goed tegen als ik niet weet hoe ik iets moet oplossen, dan raak ik gefrustreerd. Dat herken ik van mezelf nu steeds beter en ga dan ook maar iets anders doen anders vind ik t niet eerlijk tegen over het paard
Succes in ieder geval alvast vanavond!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:19

Sterkte Geertje!!

Ikke nieuwsgierig naar de roze Gloockler deken.... O:)

Euwe krijgt per vandaag zijn 100 grams deken op (staat nu onder een 0 grams regendeken) en staat nog met de pension groep lekker een x aantal uren in het land.

Zo Splinterz kan je nagaan wat voor punten je wel niet kan rijden met een "normale" voorbereiding!

Kan zelf ook heel slecht tegen haasten, doe alles het liefst op mijn dooie gemakkie :D

Prijs van een zadel maakt me niet zoveel uit, als hij maar goed past!
Alhoewel 1000,- toch echt wel mijn max was... later als we groot zijn en richting de Z gaan wil ik een maat zadel voor Euwe, 1 met een wat vrije zit maar wel voldoende kniewrongen....

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:51

hier een 0 grams nog om.

ik probeer ook mijn geld nog te besparen op dure zadels. Eerst maar eens goed onafhankelijk zitten etc, Kan wel een duur zadel kopen die mij helemaal ondersteunt, maar dan leer ik niet van paardrijden. al heb ik er eerlijk gezegd wel over na gedacht, maar doen we 'nog'niet

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:08

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:02

€1000 was nu ook mijn max. De zadelmaker had een heeeeeeeeeerlijke Kieffer Frysk. Zat echt onwijs lekker, maar merkte al meteen dat Belle scheef liep. Kamer blijkt onwijs smal te zijn bij Kieffer. Tekna was ik nu compleet zo'n €800 kwijt. Terwijl die Kieffer nieuw zo'n €2500 kost. Die tweedehands die ik probeerde was wel mooi geprijsd hoor.. Maar goed, wie weet over een hele tijd, als Belle mooi in de bespiering zit en op gewicht is. ;)

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:17

Zo hier in de regen zo onwijs fijn gereden en nieuwe proefjes geoefend we zijn er klaar voor!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:21

Laura klinkt goed!
Hier ging de les ok maar nog niet overtuigd nog. Maarrr wel vooruitgang als is de stap voor mijn gevoel nog niet groot genoeg.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 09:50

Shireen kleine stapjes zijn zeker goed!jullie kunnen het!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 10:36

Jenny_S schreef:
hier een 0 grams nog om.

ik probeer ook mijn geld nog te besparen op dure zadels. Eerst maar eens goed onafhankelijk zitten etc, Kan wel een duur zadel kopen die mij helemaal ondersteunt, maar dan leer ik niet van paardrijden. al heb ik er eerlijk gezegd wel over na gedacht, maar doen we 'nog'niet

als je zadel niet goed ligt/zit voor jou en/of je paard dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar dan zul je nooit goed gaan zitten. (of je zit voor het beeld wel goed maar je bent zo aan het compenseren in je lichaam dat je daar klachten van gaat krijgen) Je hoeft niet perse een duur zadel maar je moet een zadel hebben waarbij jij in het diepte punt van het zadel zit en het dieptepunt van het zadel ligt op het dieptepunt van je paard, dat is de enige manier waarop je in balans zit. Dan heb je ook geen ellende met schuivende zadels etc want dan vormt je zadel geen barrière meer tussen jou en je paard. En dan zit je automatisch recht en lang en onafhankelijk omdat je niet hoeft te zoeken naar je zit. Op een heel duur zadel kun je ook heel beroerd zitten als deze niet juist is voor jou en/of je paard ;) Kortom... ga op zoek naar het zadel dat voor jullie beide past. Stoelzit is bijvoorbeeld ook iets wat volgt uit dat het dieptepunt in het zadel te ver naar achter ligt.

Probleem bij veel friezen zal zijn dat het dieptepunt ver naar voren ligt, vaak vlak achter de schouder, en de zadels die de ruiter zo ver naar voren zetten én heel ruim schoudervrijheid geven zijn op één hand wel te tellen... daar komt dan inderdaad het dure prijskaartje weer om de hoek. Maar dat heeft te maken met de gecompliceerdheid van zo'n zadel die ervoor zorgt dat de dieptepunten mooi in één lijn zijn maar de schouder alsnog zijn vrijheid behoud, wat bij veel friezen met forse schouders natuurlijk wel heel belangrijk is.
probeer wat dat betreft naar je paard te luisteren, veel dingen die neit lukken zijn echt geen onwil van het paard maar gewoon een fysieke onmogelijkheid. Ik heb heel wat zadelellende gehad en we zijn nog niet 100% waar we willen zijn maar er zijn zoveel mooie voorbeelden... Arjen had bijvoorbeeld heel veel moeite met stap-galop. Protest verkeerd aanspringen, op een geven moment helemaal niks meer doen, drama... Maar stukje bij beetje kreeg ik het gevoel dat hij zijn schouder gewoon niet mooi naar achter kon brengen met aanspringen. Het is ook niet zijn karakter om niet meewerkend te zijn. Hij doet altijd 200% zijn best. En jahoor... zadel verder van de schouder weg en meneer springt zonder protest super soepel stap-galop. Paardrijden is uiteraard heel veel training, maar als jij en je paard fysiek op orde zijn dan moeten dingen als een bit en een zadel geen extra hindernis meer zijn in de training. Een goede zadelmaker is overigens minstens net zo'n uitdaging als het goede zadel vinden -O-