Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:30

Jorinda schreef:
Wij hadden vandaag TREC training (dat ging niet helemaal lekker :') Wel lol gehad), maar hebben zelfs nog in de sneeuw gereden een stukje haha.

Dit komt vast goed Balou! Heeft wel wat liefde nodig inderdaad. :knuffel:

Oei, wat balen Iris!

Oh wij gaan ook trec proberen dit jaar :D

@Balou, oeps hihi, dat komt vast weer helemaal goed!

Ik heb toch ook maar terug een dekentje op gegooid afgelopen week.

Wel echt superfijn bezig hier! Vorige week aan de hand voor het eerst een op- en afsprong van 80cm gedaan, ging echt super, eerste keer lichtjes aarzelend, maar bij de 3e keer was het al routine :p
Verder ook voor het eerste echt helemaal alleen een blokje gaan wandelen, zelfs een stukje galop gedaan onderweg. En tegenwoordig stap ik ook gewoon zonder zadel en met teugels aan haar halster van de piste terug naar de wei. Zooo genieten is het nu <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:45

Hier gaat het iets minder.
Hij is op stal nu wel rustig, maar ik moet natuurlijk vanwege de castratie een paar keer per dag stappen en dat doe ik op het erf.
Echter is het wel veel voor hem, die verhuizing, castratie en je ei niet kwijt kunnen.
Ik heb nu vaak een tikkende tijdbom aan de lijn, staat te piafferen en te steigeren als hij een ander paard ziet.
Ik was er vanavond eventjes klaar mee en zag het niet meer zitten. Ik hield de zweep voor hem als target en dat ging goed, zijn focus was bij de zweep. Helaas kwam er toen een merrie voorbij en daarna nog 1 waardoor de situatie onhoudbaar werd.
Inmiddels heeft de DA tranquigel voorgeschreven om te proberen, zijn koker is wat dik dus moet flink stappen.. Maar ik hou het graag veilig.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 21:50

Zonnebloem92 schreef:
Hij is op stal nu wel rustig, maar ik moet natuurlijk vanwege de castratie een paar keer per dag stappen en dat doe ik op het erf.
Echter is het wel veel voor hem, die verhuizing, castratie en je ei niet kwijt kunnen.
Ik heb nu vaak een tikkende tijdbom aan de lijn, staat te piafferen en te steigeren als hij een ander paard ziet.
Ik was er vanavond eventjes klaar mee en zag het niet meer zitten. Ik hield de zweep voor hem als target en dat ging goed, zijn focus was bij de zweep. Helaas kwam er toen een merrie voorbij en daarna nog 1 waardoor de situatie onhoudbaar werd.
Inmiddels heeft de DA tranquigel voorgeschreven om te proberen, zijn koker is wat dik dus moet flink stappen.. Maar ik hou het graag veilig.

Ah balen :/ maar ik beloof je dat het met tijd beter wordt!! Jenara is bij een verhuizing of verandering van Kudde ook echt een vreselijke stresskip die aan de hand met momenten ook echt gevaarlijk kan zijn (steigeren, trekken, duwen, ...) twee maanden geleden kon ik niets met haar. Dus hoe lastig het nu ook is, er is verbetering op komst!!

Jorinda

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 22:01

Ik vind TREC echt ontzettend leuk! Heel leuk dat jullie het ook gaan proberen!

Ach wat balen Zonnebloem, vooral dat het móeten stappen het allemaal wat gecompliceerder maakt op dit moment.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 07:11

Zonnebloem92 schreef:

Begrijp hoe je je voelt! Toen Latino aankwam in Nederland heeft hij ook een tijd op stal gestaan omdat hij de eerste dag ontsnapte uit de paddock (een hek? Wat is dat? Ken alleen muren!) en hij een paar dagen op stal moest omdat de paddock gemaakt moest worden.
Het bovenluik moest zelfs dicht want hij stond te steigeren en sprong er bijna uit telkens..

Heb aan het begin echt wel zitten twijfelen of dit een goede keuze was. :=

Maar het komt goed, echt waar! Geef hem de tijd en jezelf ook om te wennen aan elkaar. Tranquigel is een goed idee als hij zo opstandig is aan de hand.

Staat hij de hele dag op stal? Is er geen paddock naast ruinen waar hij in kan?

Succes, het komt goed!!! +:)+

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 09:57

Ik had een merrie die zelfs compleet onhandelbaar was de eerste dagen dat ze bij mij was. Uit hun comfortzone kunnen ze flink van slag zijn hoor. Toen dacht ik ook even; wat is dit?!?

Mijn andere merrie uitte dit heel anders, die was juist heel gesloten. Maar ook dat is goedgekomen.

Geef het de tijd, het komt goed. Hij heeft echt een prachtig voorkomen Zonnebloem. Ik snap dat je ervoor gevallen bent :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:58

Bedankt dames, fijn om een stukje herkenning te lezen.
Ik begrijp ook echt dat het veel voor hem is, maar jeetje wat is dit pittig zo.
Hij staat idd nog op stal (eind april mogen ze de weide op) hij zou wel een paar uur in de paddock kunnen, alleen mag hij niet gek doen en rollen natuurlijk dus wandelen op het erf en in zijn stal staan is voor zijn wond wel het meest veilig.
Ik ga vanmiddag proberen te lopen met tranquigel en vanaf morgen gaan we ook de stapmolen proberen, ik hoop dat dat lukt.
Heb zojuist ook zijn vorige eigenaar geappt of zij nog tips heeft.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:16

Wat balen zonnebloem, maar wat de anderen zeggen, het is wel herkenbaar, tranquigel is een goeie om te proberen, hopelijk haalt het de scherpe randjes vanaf en kan je met hem stappen.
Hopelijk komt hij snel tot rust.
Die van mij is ook snel van de wap met veranderingen.
Ze is in 2 maanden tijd 2 maatjes verloren en moest ineens van 24u buiten op stal.
Afgelopen donderdag zijn er 2 nieuwe paarden gekomen dus ze staat weer 24u buiten.
Gisteren was ze ook echt niet te doen.
Volgens mij heeft mn dreiging met marktplaats geholpen want vandaag was ze veel beter te hanteren.
En tot overmaat van ramp alweer hengtig.

Maar....dit komt ook wel weer goed

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:51

Hij is ook net pas gecastreerd he, dus de hormonen zijn ook nog niet volledig uit z'n bloed..met een verhuizing krijg je dan ook nog het hengst zijn er bij..ik snap wel dat het allemaal bij elkaar veel is dan. Wellicht kan een longeerhulp ook nog helpen voor rustig rondstappen, wond koud afspuiten als het dik is wil ook helpen. En geen krachtvoer geven.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:14

Even een wat uitgebreidere reactie.

Gisteren Gitana gehaald, daar aangekomen schrok ik behoorlijk. Ze liep stok en stok kreupel op linksvoor, rechtsachter onregelmatig. Behoorlijk spier verloren op vooral de bilpartij. Daarnaast was ze niet benaderbaar.

Uiteindelijk door het afzetten van de weide is het gelukt. Opladen en gaan. En in de auto beseffen dat ik zojuist een kreupel paard naar huis heb meegenomen. :D

Ik ken de merrie en weet hoe een lief karakter ze heeft. Daarnaast dacht ik vooral aan de afgelopen jaren van het dier. In de afgelopen jaren is het dier van hut naar her gegaan en dat moet eens afgelopen zijn.

Plan van aanpak is, hoefsmid, dierenarts en masseur. Vandaag in ieder geval niet stok kreupel, dus wellicht een klap er op gehad. Ze hoeft niks te presteren, maar ze moet zichzelf lichamelijk wel kunnen ondersteunen, dus van zodra de da een oké signaal geeft ga ik haar starten met lange lijnen, recht richten en wat buikspieren erop zetten. Geen hoge school werk, het dier heeft nooit iets moeten doen. Maar wel een senioren gymnastiek. :)

Afbeelding

Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:12

Wat sneu Balou. Haar verzakte rug vind ik er ook wel zorgwekkend uitzien. Hopelijk krijg je haar weer helemaal goed. Sneu dat ze zo vaak heeft moeten verhuizen :-(

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:35

Denk dat we dit wel kunnen scharen onder een sway back. Ze hoeft niet te fungeren als rijpaard, althans dat is niet het doel. Doel is een happy en gezond paard dat haar lijf weet te gebruiken.
Aanstaand veulen is dan ook het laatste veulen. :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 19:36

Afbeelding
Afbeelding

Er zijn drie schuilstallen voorzien,

2 van 5 op 3 en 1 van 3 op 3.
Maar dat is nog eng, dan ga je maar met je kont tegen de regen staan. :+

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 21:53

Hoe gaat het nu Zonnebloem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:47

Iris1702 schreef:
Hoe gaat het nu Zonnebloem?

Iets beter.
Hij is nog steeds druk en lijkt totaal geen idee te hebben dat hij gecastreerd is :')
Maar ik ga hem een beetje leren kennen en kan zijn reactie op situaties een klein beetje inschatten.
De tranquigel heb ik nog niet gegeven, wel gaat hij elke ochtend in de stapmolen en stap ik zelf nog 1 of 2 keer per dag met hem onder begeleiding van een stalgenoot (zij heeft zelf al jaren hengsten en gaat een uitdaging niet uit de weg) tot het voor mij vertrouwd genoeg voelt om weer alleen te lopen.
Hoop hem ook gauw te kunnen longeren zodat hij zijn ei wat kwijt kan.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 22:06

Dat klinkt al een stuk positiever als van de week, gaat vast goed komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 10:23

Balou_k schreef:
[ [url=m/da0AsQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6t38N3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zijn drie schuilstallen voorzien,

2 van 5 op 3 en 1 van 3 op 3.
Maar dat is nog eng, dan ga je maar met je kont tegen de regen staan. :+

Ah gosh, ondanks de rug is het wel een plaatje. Hoe oud is ze? wat fijn dat jullie haar een blijvend tehuis willen bieden.

Wat fijn dat je hulp hebt Zonnebloem, het wordt beter echt..duurt even.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:43

Zonnebloem, alles komt wel goed, geduld en consequent zijn dat helpt. :)
Fijn dat je hulp hebt.

Gitana wordt dit jaar 18. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:54

Dat is nog een redelijke leeftijd, echt fijn voor haar dat ze bij jou terecht is gekomen. Ik hoop dat je haar een beetje op kunnen lappen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil het lekkere weer terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:42

Ja ik ook, maar het is nu wel lekker.. Hopelijk blijft het zo.

Afbeelding
Hier gaat het wel goed, hij staat nu 2 weken op stal en is al stukken relaxter... Dat hoor ik van iedereen ook .
Vrijdagavond een rondje polder aan de hand gedaan (van haast een uur) met een stalgenoot en haar 3 jarige hengst en hij was zo braaf, en is duidelijk verkeer gewend. De paarden kijken ook niet eens naar elkaar om.
Ik mag nu ook longeren, in de stapmolen met andere paarden gaat het ook erg goed.
Durf hem alleen niet zonder toezicht in de paddock te laten, hij wordt erg onrustig als het paard naast hem uit de paddock gaat en doet dan een ontsnappingspoging.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:34

Fijn zonnebloem!! Hij lijkt goed te aarden dus. Waeen natuurlijk ook veel veranderingen in eens. Hij is wel erg knap hoor!!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:22

Fijn zonnebloem!

Hier een zieke merrie -O- Ik word er zo moedeloos van
Maandag avond stond Elevada ineens helemaal niet fit. Ging steeds liggen, liep ook achteruit en ging continu op rust staan, maar dan met haar benen bijna gekruist. Maar ze at wel plukjes gras en stond goed te mesten. Dierenarts wist het ook niet zo goed, maar de longen klonken niet schoon dus ontstekingsremmer er in en duimen dat dat wat zou doen. Voor ik ging slapen stond ze in ieder geval te eten en zag ze er niet meer zo meh uit.
Dinsdag ochtend leek ze wel zichzelf weer, maar ik was aan het werk met uitzicht op de paarden en ik zag haar slechter worden. Ze had eerst heel lang op dezelfde plek gestaan en daarna ging ze wat rusteloos de stal in en uit lopen. Longen klonken nog steeds niet goed en toen de DA er was stond ze ook echt te pompen om adem te krijgen... Weer ontstekingsremmer en we hebben nu ventipulmin. Ik merk heel erg verschil tussen de ochtend (dan is ze redelijk goed) en de middag/avond (dan is de ademhaling zwaarder) dus we zijn er zeker nog niet...

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:50

Fijn dat het al beter gaat zonnebloem.

Jeetje wat een ellende Maartje, hopelijk knapt ze snel op, beterschap

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 08:59

Heh wat balen Maartje, kan het geen hooikoorts zijn? / een allergische reactie op iets wat nu bloeit? ook omdat het s"morgens beter lijkt te gaan.

Zonnebloem, wat een knapperd. Dat is ook wel normaal gedrag als er een paard weg gaat natuurlijk en hij alleen achter blijft. Hopelijk helpt het als hij daar ook wat meer aan gewend raakt.