Wie start er allemaal met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:25

Michelletjuh schreef:
Oh dat is idd een goeie! Zelfs een appuyementje?! haha stond de jury er niet raar van te kijken als je dat voor je B proefje doet? :D

Yup.. Maar dat krijg je als je gewoon in de B moet beginnen hihi..

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:09

Suusenmalvin schreef:
Michelletjuh schreef:
Oh dat is idd een goeie! Zelfs een appuyementje?! haha stond de jury er niet raar van te kijken als je dat voor je B proefje doet? :D

Yup.. Maar dat krijg je als je gewoon in de B moet beginnen hihi..

Even uit nieuwsgierigheid, wat heb je hiervoor met andere paarden gestart dan?

Suusenmalvin

Re: Wie start er allemaal met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:12

Haha, ook gewoon B. Maar Femme had al een mooie carrière achter de rug ;)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 07:41

Suus, dacht als het paard Z is geweest dat je eigenlijk ook niet meer in de B hoefde te beginnen maar bijvoorbeeld in het L1? Maar dat is dus niet zo?

Ook ik heb afgelopen weekend wedstrijd gehad, ging niet helemaal zoals ik hoopte moest er veel te veel aan werken, toch nog 182 en 186 punten. Dus de eerste 2 punten in het L1 zijn binnen!
En de herfstmeeting gehad met mn rijvereniging ging nog minder dan de dag ervoor en daardoor ook maar 175 punten.. Jammer maar geheel terecht, was veel spanning en kon dr totaal niet aan rijden

Ook heb ik idee dat ze de laatste tijd erg snel moe is dat er weinig puf in zit, ik moet ook strenger zijn waardoor ze beter op mn been reageert maar heb echt het idee dat ze eigenlijk al 'op' is, merken jullie dat ook in deze periode?

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:00

Estherr__1 schreef:
Suus, dacht als het paard Z is geweest dat je eigenlijk ook niet meer in de B hoefde te beginnen maar bijvoorbeeld in het L1? Maar dat is dus niet zo?

Als je al ruiter niet meer als B hebt gereden dan moet je met een Z-paard gewoon in de B starten. De laagste klasse die paard en ruiter hebben gereden is de klasse waar je in moet starten. Pas als de ruiter M1 heeft gereden (met wp) dan mag je een B-paard in de L1 of B starten. Kijk maar op: https://www.knhs.nl/media/1247/bijlage- ... r-2013.pdf

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:03

Idd.. ik was zelf niet hoger gestart ;)

Wat balen Esther dat je er zo hard voor moet werken om haar aan het werk te houden. Misschien wat extra voedingsstoffen voeren, omdat ze nu veel energie verspillen met die kou?

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:45

Oh oke, dat wist ik niet bij mij is het ook helemaal niet van toepassing :')

Ja heb het ook met de eigenaresse overlegt en zij noemde ook iets wat we eventueel kunnen gaan bijvoeren.
Ze staat nu namelijk gewoon nog dag en nacht op het land maar daar zit natuurlijk niet veel meer in en komt alleen naar binnen als ik ga rijden, dan krijgt ze volgens mij een kilo brok en hooi, maar erna gaat ze weer het land op. En ze heeft sinds vorige week een deken op, misschien dat dat ook scheelt.
Verder ziet ze er wel gewoon goed uit, dr vacht glimt en in de omgang is ze niet anders dan normaal alleen qua rijden mis ze wat puf..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:21

esther: gefeliciteerd met je eerste punten. het kan zo maar zijn dat ze met het aanmaken van meer vacht meer energie gebruikt en het gras nu al minder voedzaam is werk dan ook niet mee.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:55

Mooie punten Esther!

Gisteren heerlijk een buitenrit gemaakt in Havelte, was prachtig weer en hebben nog lekker daar in het water gesparteld!
Al was dat op sommige plekken toch wat dieper dan gedacht :')

Nu lekker komende 2 weken verder trainen voor ons L1 debuut... :=

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:40

Esther gefeliciteerd met je punten !
Hier ook al een jasje op dan kost zichzelf warm houden geen extra energie. Zaterdag weer wedstrijd met alleen maar friesen eerste indoor ben benieuwd hoe hij het doet. Deze week even de nieuwe proeven oefenen.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:34

Bedankt allemaal.

Staan jullie paarden allemaal overdag ('s nachts) op het land? En voeren jullie dan nog bij?
Ze krijgt dan ongeveer 3 á 4x per week een kilo biks bijgevoerd, alleen op de dagen dat ik rijd verder niet. Is dit dan voldoende om hier genoeg energie uit te halen?
Vanaf November ongeveer komen ze in de avond naar binnen en krijgen ze het elke dag.

Alvast veel succes Laura!
Ga jij ook meestal een week van te voren het proefje oefenen?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:37

De mijne staat overdag in de wei en 's nachts binnen, als het weiland het niet meer toelaat staat hij een dagdeel in de paddock. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds een kwart biks en veeeeeeeeeeeel ruwvoer... maakt niet uit op welk tijdstip van de dag ik op stal kom, er ligt eigenlijk altijd wel wat voor. alleen 's ochtends voor de eerste voerbeurt ligt er meestal niks meer ;)
Verder krijgt hij bijna dagelijks een kwart slobber en beetje muesli gemengd, met zijn lifeforce elite. Dat laatste doet hem enorm goed, strak in de vacht, mooie spierontwikkeling, fit, algeheel lekker in zijn vel, meer uithoudingsvermogen (dus niet heet maar werk veel makkelijker aan kunnen). Ik voer niet zo snel suppelementen maar lifeforce heeft zich wat mij betreft echt wel bewezen... nog steeds zeer tevreden! (voer het nu een jaar)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 15:13

Esther. Is afhankelijk van wanneer je het geeft. Als je het na het werk geeft zal je er niet veel aan hebben lijkt mij

Laura spannend! Leuk hoor. Hier gaat het rijden even klote, dus heb aankomende 2 weken intensieve begeleiding. Is gekomen door hengstigheid. Ze houdt vast op links en het lijkt erger te worden.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:24

Ilsemarie, ruwvoer krijgen ze hier ook genoeg zeker als ze in de avond naar binnen komen hebben ze ook eigenlijk onbeperkt ruwvoer. Lifeforce had de eigenaresse het volgens mij ook over om bij te voeren! Dat werkt dus wel goed :)

Jenny, ze krijgt voor het rijden biks en na het rijden ook nog wat

Jammer dat het met rijden momenteel even niet zo fijn gaat.. Wel fijn dat je dan even intensieve begeleiding kan krijgen

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:23

Jenny_S schreef:
Esther. Is afhankelijk van wanneer je het geeft. Als je het na het werk geeft zal je er niet veel aan hebben lijkt mij

Laura spannend! Leuk hoor. Hier gaat het rijden even klote, dus heb aankomende 2 weken intensieve begeleiding. Is gekomen door hengstigheid. Ze houdt vast op links en het lijkt erger te worden.

Z'n week hebben wij afgelopen week gehad Shireen. Schoonzus heeft hem toen gereden ik had teveel last van mijn lijf. Zaterdag sportmasseur erbij gehad en vandaag voor het eerst weer gereden kon goed verschil merken hij wilde weer zakken en kon weer aan hem zitten.

Douwe krijgt van mij muscle support van super horse over z'n voer sinds ongeveer een half jaar merk erg veel verschil minder verzuring en mooi en goed in z'n vel/vacht.

Esther meestal probeer ik 2 weken van te voren te oefenen maar mijn lijf wilde niet dus vandaar dat ik deze week ga oefenen. Hier gaan ze overdag naar buiten en de nacht binnen 2 xpd brok en dan z'n musli met goedje van mij.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:28

Shireen fijn dat je deze 2 weken even kan knallen met pauline of iemand anders?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:46

Ja pauline gaat me intensief begeleiden hoop dat het snel goed komt
Weekje kootwijk en hengstigheid en niet goed trainen geeft toch problemen

Laura fijn dat hij er snel bovenop was

Esther wanneer voor het rijden brok? Misschien dat er niet genoeg tijd tussen zit waardoor ze vol zit

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 06:19

Lifeforce zou ik zeker doen! 1 schepje is prima, dan doe je 2 maanden met n zak. Kijk anders eens op facebook op de 'lifeforce horse groep'. En als je bij Suzan bestelt, doe haar de groetjes van mij ;)

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:01

Bedankt voor de tip Laura en Ilsemarie, ik ga er even naar kijken.

Dat zou inderdaad kunnen Jenny, ongeveer uurtje/halfuurtje van te voren.

Ps. Heet je eigenlijk Shireen? Ik dacht namelijk altijd dat je naam Jenny was :') (ivm je profiel naam)

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:48

hallo allemaal, beetje rustig van mijn kant.
Heb nog geen wedstrijden weer gereden, doen het even rustig aan, maar we gaan straks wel weer los.
gisteren helaas afscheid moeten nemen van mijn lieve friese vriendinnetje. ze kreeg te veel last en begon af te vallen, dus heb haar laten gaan.
valt me wel heel zwaar.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:13

Esther ja ik heet zo. Jenny is mijn achternaam
Voer is beter 1.5 uur er tussen ivm suikerpiek. In die suikerpiek worden ze sloom

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:15

Ohh ik zal je voortaan Shireen noemen :') :P
En dat zou het wel kunnen verklaren, dan zouden we qua rijden precies in die suikerpiek zitten

Dat is vervelend Geertje, heel veel sterkte!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:30

haha Jenny is prima hoor
ja het paardenlijf is bezig met verteren etc en dat kost energie. Ik sport liever ook niet na het eten, krijg ik steken van in mijn zij.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:21

Gaan jullie ook nog naar de koudbloeden wedstrijd in houten in december of zoelen? :)

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:00

[quote="Estherr__1"]Bedankt allemaal.

Staan jullie paarden allemaal overdag ('s nachts) op het land? En voeren jullie dan nog bij?
Ze krijgt dan ongeveer 3 á 4x per week een kilo biks bijgevoerd, alleen op de dagen dat ik rijd verder niet. Is dit dan voldoende om hier genoeg energie uit te halen?
Vanaf November ongeveer komen ze in de avond naar binnen en krijgen ze het elke dag.

Mijn Fries kreeg overdag buiten vrijwel geen gras, binnen (onbeperkt) hooi en 2 kilo basisbrok. Ik voer nu sinds 2 weken ruim 2 voerscheppen luzerne bij en ruime kilo muesli. Ik merk duidelijk dat mijn paard met rijden meer voorwaarts is en meer looplust.