[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:04

Jinthe2 schreef:
Wat fijn dat het is meegevallen Boemel maar jeetje wat een stress heb je er toch steeds van. Je zou bijna zelf in die heerlijke deken kruipen :+

Sunny, die heeft er inderdaad nog zin in!!

Zijn jullie paardjes met die weer ook wat 'frisser' dan anders? De mijne lijkt een extra versnelling erop te hebben maar die knop schiet zomaar opeens aan := Niet altijd even handig :')

Het heeft gevroren vannacht....

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:08

De webinar staat inmiddels online!

boemel

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:47

Interessant, die ga ik op een rustig tijdstip bekijken, dank voor het delen.

Geen behandeling voor Mirtje helaas.
Ze liet zich totaal niet behandelen en sloeg en beet alleen maar van zich af.

En daarna kon ik er ook niets mee mee.
Dus ze staat nu zonder deken op de paddock.
Haar gedrag is om moedeloos van te worden. Net bericht gedaan naar een gedragstrainer.

Jinthe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 14:57

Och jeetje Boemel.... Denk je haar dan goed mee te doen. Wat ontzettend moeilijk is het zo :(:)
Je zal er wel flink stress van hebben nu en dat is ook niet zomaar voorbij waarschijnlijk. Ik hoop dat iemand je zou kunnen helpen. Weet dat ze zich heel gelukkig mag prijzen met een eigenaar als jou! (Al snap ik dat dat niets aan de situatie veranderd)

Absolem, hier heeft het afgelopen nacht nog niet gevroren maar ik merk de laatste weken al wel een explosiever paard. Ik durf dus ook zeker niet te scheren :=
Zolang hij zich op wedstrijden nog enigszins gedraagt vind ik het nog best :Y)
Misschien komt het ook omdat hij sinds kort in de nachten weer op stal staat en daarvoor 24 uur buiten liep. Ik kan mij deze omslag van explosiviteit niet herinneren van vorig jaar :')

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:40

Jeetje boemel wat een pittige berichten lees ik over je merrie. Enorm sneu dat ze zo is arme merrie heeft echt trauma.

Nieuwe hengsten wel wat gelezen en gehoord maar nog niet gezien.

Onze nieuwe hal schiet aardig op dit weekend trailer halen en dan volgende week alles inruimen. Kunnen we weer lekker op pad met de mannen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:04

Och Boemel, wat ontzettend verdrietig met Mirtje.. wat zal ze zich ellendig voelen op dit moment. Hopelijk vinden jullie een goede manier om haar te helpen.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 18:25

Wat naar Boemel! Hier moet echt veel tijd over heen gaan denk ik

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:07

@Jinthe: Jels heeft momenteel zeker een extra versnelling, maar niet ten gevolge van het weer of het seizoen :Y) Dat heeft vooral alles te maken met het feit dat ze de afgelopen tijd precies niets te doen kreeg en ze zich gedeisd moest halen. Zo is ze vorige week in volle galop over het erf heen gevlogen, de ponyweide op, helemaal door naar achteren geschoten, tot het moment dat de stalhouder haar weer kon grijpen. :+

@Princequillo: bedankt voor het delen van de link! Ga ik van het weekend even voor zitten.

@Boemel; arme Mirtje... Ik denk dat een massage haar zeker had kunnen helpen met haar lijf. Hopelijk knapt ze echt gauw weer op. Want dit is zo immers ook maar ellende.

Ik heb de nieuwe hengsten wat beter kunnen bekijken en ik vind Nyk en Murk eigenlijk wel wat. Al kan ik er de vinger nog niet echt achter leggen.

Wij hebben vandaag eindelijk een keertje goed nieuws gekregen *\%/*
Eerst hebben we Jels op het hard laten stappen/draven en daar was ze al zo goed als rad. Alleen als je weet waar ze last van heeft/had, en heel goed keek, kon je er nog 'iets' aan zien. Daarna de echo, maar die was ook goed.

Dus we mogen nu heel voorzichtig op gaan bouwen. De komende tijd mag ze uitsluitend kleine beetjes werk doen, waarbij het echt heel belangrijk is da ze heel goed, gedragen vanuit de achterhand blijft lopen. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat aan de hand zal zijn of aan de dubbele longe. Dat gaan we de komende tijd maar even bekijken.

<3 Ik ga mijn weekend in elk geval goed in. Veearts had ook niet gedacht dat ze zo vlot op zou knappen. Die gouden, brave dibbes flikt het maar gewoon weer :o

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:38

Wat fijn!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 07:39

Dat is echt mooi nieuws Jelske!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:40

Gefeliciteerd jelske!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:21

Geweldig nieuws over Jelske.

Mag ik heel even mijn knappe enter laten zien?
Ben zo blij met haar <3
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:44

Ja!! Die mag je laten zien Sanet!
Enter nog wel: die horen toch slungelig, uit verband, met gek piekhaar rond te lopen? Ziet er al zo compleet uit.

Wat fijn bericht zeg Jelske! Heerlijk, weer opbouwen. Je geduld wordt beloond.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:52

Fijn bericht Jelske! Nu alles weer de goede kant op.

Mooi plaatje Sanet, ziet er inderdaad al aardig compleet uit voor een enter

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:20

Wauw sanet, dat is inderdaad een hele knappe enter! Wat lijkt ze al groot.

Wat een super nieuws over jelske *\o/*

Ach die lieve Mirthje, je doet je uiterste best voor haar. Hopelijk knapt ze weer een beetje op. Vindt het toch wel heel knap de ze zich bij de hoefsmid redelijk goed heeft gedragen.

Hiske was gister avond ook erg voorwaarts, nu is ze dat normaal ook al. Tis zo'n heerlijk dier, je moet haar eerder afremmen en rustig krijgen. Dan vooruit 'duwen'.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:33

Bedankt dames!

Wat een mooie enter Sanet <3
Ondertussen onze enter: :9k
https://www.instagram.com/reel/CzyZrN7NlN0/?igshid=ODhhZWM5NmIwOQ==

SunnyHorse schreef:
Wat fijn bericht zeg Jelske! Heerlijk, weer opbouwen. Je geduld wordt beloond.

Met recht; en dan te bedenken dat bij de eerste kliniek (waar ik foto's van het been heb laten maken) ze mij voor gek verklaarden dat ik al die moeite nog deed voor een 20 jarige FRIESE merrie. Het zou weggegooid geld zijn en van een echo wilden ze eigenlijk niets weten want zij vonden dat ze alles wisten wat er te leren viel van de blessure naar aanleiding van een kreupelheidsonderzoek, een foto en uitverdoven. Hier stuurden ze het gesprek eigenlijk continu naar het scenario waarin we Jelske maar in moesten laten slapen, want het loonde de moeite niet om nog zoveel werk en geld in zo'n oude friese merrie te steken. Ik ben daar nagenoeg onverrichter zaken naar huis gegaan, met een halfbakken diagnose die ik niet kon rijmen. Via mijn netwerk ben ik bij een andere veearts gekomen, die naar aanleiding van dit verhaal heel graag een echo wilde komen maken. :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:37

Wat een prachtig dier Sanet. Beloofd wat voor de toekomst.

Wat een heerlijk koppie Jelske.
Goede kwaliteit ruwvoer zo te zien.

Dierenartsen proberen je soms ook wel te beschermen tegen kosten die je niet snel terugziet in een positief resultaat.
Maar, dat kunnen ze dan beter gewoon aangeven zodat je een open gesprek hebt.

Ik denk dat veel mensen zich de kosten/moeite zouden besparen bij een 20 jarige. Jij doet dat niet en fijn dat je een welwillende dierenarts gevonden hebt.

Ik had vanmorgen met Tess voor het eerst sinds een jaar dressuurles. Dat ging best heel lekker. Moest veel travers rijden in stap en daarna rechtmaken en wegdraven. Na de les realiseerde ik me dat Tess eigenlijk momenteel wel op haar fijnst loopt sinds al die jaren dat ik haar heb. Ik denk dat ik voorzichtig aan toch wat meer ga doen.

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:00

Wauw! Wat een voorpluk op jouw prachtige Tess!

Pit lekker aan de FEBO. Vreselijk dat commentaar van de kliniek over Jelske.
Des te meer dikke vinger dat het nu weer zo goed gaat met haar.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 23:01

Jelske, wat een goed nieuws, eindelijk! *D
Ja, er zijn er genoeg die dat niet voor een 20 jarige zouden doen. Maar ook echt die het er wel nog voor over hebben dus daarin mogen ze er wel iets meer rekening mee houden.

Sanet,Ja wat is ze mooi, jouw enter! Ik had ook echt een ander beeld van jonge paarden tot nu dan _O-

Boemel, wat fijn dat de les zo goed ging en idd wat een mooie voorpluk heeft Tess. :wow:

Ik zag trouwens een stukje video van Jeppe 537, 1 van de nieuwe hengsten. maar wat is die gaaf. :oo

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:24

boemel schreef:
Wat een heerlijk koppie Jelske.
Goede kwaliteit ruwvoer zo te zien.

Dankjewel :o Ik vind het vooral ook geinig om te zien dat het een letterlijke mix is van Jels. Het is Jels gezicht/uitdrukking, maar misschien net iets edeler. Jels heeft een zielig frutje wat doormoet als voorpluk en Pit wordt volgende maand pas 1,5 en heeft nu al 3x zoveel manen/staart/voorpluk. }> Dat beloofd dus wat voor de toekomst.
Het ruwvoer ben ik zelf ook heel tevreden over. Ze staat bij De Lindehoeve en zij verbouwen hun eigen ruwvoer. Het is ook altijd van een heel constante kwaliteit en bovendien krijgt het begrip 'onbeperkt ruwvoer' hier een heel nieuwe betekenis :') Het hooi ligt hier namelijk geregeld letterlijk tot aan het dak opgestapeld en aan het einde van de week is het weg. Vervolgens wordt het gewoon weer aangevuld tot aan het dak. :Y)

boemel schreef:
Dierenartsen proberen je soms ook wel te beschermen tegen kosten die je niet snel terugziet in een positief resultaat.
Maar, dat kunnen ze dan beter gewoon aangeven zodat je een open gesprek hebt.

Ik denk dat veel mensen zich de kosten/moeite zouden besparen bij een 20 jarige. Jij doet dat niet en fijn dat je een welwillende dierenarts gevonden hebt.

Je hebt hier een punt en ik zou ze ook geen ongelijk geven. Als de veearts met mij een objectief gesprek zou willen voeren over de kosten om vervolgens uit te maken of de baten daartegen opwegen, sta ik daar voor open. Ware het niet dat ik uiteindelijk degene ben die uitmaakt of de investering het waard is. Dus als hun insteek is om mij voor te lichten of om af te tasten of ik bereid ben de rekening te betalen, is er werkelijk nog niets aan de hand. B-) Ik ben mij overigens ook bewust van het feit dat ik mij hier ernstig binnen het autistische spectrum begeef :list:

Maar het was hier zo nadrukkelijk dat haar mening vooral was dat dit niet het geval was, dat ze ook bepaald geen vertrouwen had in het friese ras (wat tot een zekere hoogte, of in generale zin natuurlijk ook niet onterecht is) en dan was er nog het gedeelte wat voor diagnose door moest. Want op de foto was eigenlijk niets te zien wat je niet bij een 20-jarige merrie met een heel leven achter zich verwacht. Zij bestempelden het nadrukkelijk als 'ernstige' artrose. En vervolgens na het uitverdoven van twee locaties ging ze weer rad lopen.
Nu waren de randen van haar gewrichten natuurlijk niet te vergelijken met een driejarige, maar ze is nu eenmaal geen drie. Aan het verband van de gewrichten, was echter geen (overduidelijke) artrose te zien. Geen botten dicht op elkaar, geen rare afrondingen/slijtageplekken van frictie etc. En vervolgens wilden ze geen echo maken. Dus de kwaliteit of staat van de pezen/spieren konden we op die manier niet beoordelen.
Voor mij zaten er te veel gaten in deze diagnose om er op te durven varen en door de houding van de veearts zette ik ernstige twijfels bij de objectiviteit van de diagnose.

boemel schreef:
Ik had vanmorgen met Tess voor het eerst sinds een jaar dressuurles. Dat ging best heel lekker. Moest veel travers rijden in stap en daarna rechtmaken en wegdraven. Na de les realiseerde ik me dat Tess eigenlijk momenteel wel op haar fijnst loopt sinds al die jaren dat ik haar heb. Ik denk dat ik voorzichtig aan toch wat meer ga doen.

[ [url=m/LZXYNP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat. Een. Voorpluk. <3
Sowieso super fijn om te lezen dat ze het zo goed doet. :o Heb je een theorie hoe het komt dat ze er nu beter bij staat dan ooit? Heb je de behandeling met de acupunctuur enzo uiteindelijk doorgezet?

Sanet schreef:
Pit lekker aan de FEBO. Vreselijk dat commentaar van de kliniek over Jelske.
Des te meer dikke vinger dat het nu weer zo goed gaat met haar.

Precies ja :D

DaraBariton schreef:
Ik zag trouwens een stukje video van Jeppe 537, 1 van de nieuwe hengsten. maar wat is die gaaf. :oo

Ik snap wel wat je in Jeppe ziet idd 8-) Niet helemaal wat voor mij interessant is, maar ik snap je!

Hoe is jullie weekend?

hier gaat het na vrijdag eigenlijk echt helemaal top als je het mij vraagt. :') (Gek hé?). Was vrijdag 's middags nog even naar de ruitersport geweest voor voer, maar ze hadden daar dus al wat Black Friday Acties. Zo hadden ze het magazijn opgeruimd en kwamen daar nog wat spullen van (soms hele) oude collecties te voorschijn die met mooie kortingen werden verkocht. Heb een hele mooie klassiek wollen zweetdeken met een mooie bies van Kingsland en een hoofdstel van Passier met Hannoveraanse neusriem. Samen voor net geen €80 :D
Gisteren dan nog lekker even bij Pit gebuurt en gezellig op stal geklust. Vandaag denk ik even het bos in met Jels voor een wandelingetje. Ik moet vanmiddag in ieder geval even mee met een stalgenoot naar de vereniging aan de overkant van de weg. Ze heeft mij gevraagd om even haar proef te filmen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 10:56

Ja, dat negatieve vanuit dierenartsen over Friezen herken ik wel. Uitspraken als ‘er komen wel heel veel Friezen op de kliniek’, Friezen zijn neurologisch lui’, ‘is jouw Fries wel 100% Fries, want ze heeft zo’n goede rug” geven aan dat ze niet heel gecharmeerd zijn over het Friese ras :D

Phoe jij hebt mooie koopjes gescoord. Geen geld! Welke ruitersportzaak ben je geweest?

Hoe Tess nu zo goed komt?
Ze is in Juni ingespoten met cortisonen en heeft. 1x dry needling gehad.
Daarna 6 weken revalidatieprogramma opgevolgd. En toen op gevoel gaan trainen.
Ze krijgt naast een goede balancer (Equilin) en wat muesli alleen Duivelsklauw als supplement.
Dus eigenlijk niets bijzonders.

Op de een of andere manier heeft de komst van Mirtje Tess wel heel goed gedaan. Ze is meer ontspannen in wei en paddock sinds ze met z’n drieën zijn.

We kunnen wel stellen dat Mirtje een erg duur supplement is _O-

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 11:08

Wat een uitspraken := Ik zou daar toch gek van staan te kijken. Letterlijk. Mijn gezicht is namelijk een open boek. Ik kan dan mijn mond houden maar mensen lezen van mijn gezicht precies wat ik dan denk :')

Ik was bij Vrielink in Apeldoorn. Vind het een fijne ruitersport. De eigenaar (Jan Ditewig) is overigens ook van de friezen. Hij heeft jaren lang bij de Nieuwe Heuvel gewerkt. Rijdt een friese hengst (William H) in het ZZ-licht en is betrokken bij de kleinschalige fokkerij van vrienden van hem waar ze een merrie hebben staan van Tamme (Jels is Lolke x Tamme). Hij is kleine zelfstandig ondernemer en is een goede zadelmaker. Schept een band, zullen we maar zeggen :Y)

Is zo'n Mirtje-supplement breedspectrum toevallig? :') Wellicht iets om te overwegen in Jels' revalidatie :D
Alle gekheid op een stokje: ik vind het oprecht leuk om te lezen van de vorderingen die je met Tess maakt. Het is je gegund.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 12:03

Dat is echt niet leuk (en ook niet heel professioneel? Ook al zou je dat vinden, hou dat ff voor je).
Ik vind in Emmeloord altijd super fijn. Ik ben daar inmiddels voor 3 verschillende dingen geweest en ook 3 verschillende artsen gehad, maar altijd heel fijn geholpen, ondanks dat ik daar dus met mijn 23 jarige Fries met blessure aan de knie stond en weer wedstrijden in het ZZ-Zwaar wilde gaan rijden. De laatste controle werd ik uitgezwaaid met: “En wel foto’s van je wedstrijd sturen hè?”
Geen moment ook maar “zal je dit wel doen..” niet vanwege de leeftijd, niet vanwege het ras of wat dan ook. Wel realistisch, dat herstel misschien langer zou duren vanwege leeftijd. Maar dat bleek uiteindelijk zelfs korter dan gemiddeld, dus hoera!
Maar ik zou niet graag weer terug gaan naar een kliniek waar ze dan zo banketstaaf doen.. maar ik ben daar wel erg gevoelig voor, niet banketstaaf doen over mijn paard…

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 13:29

Je hebt ook echt wel een top Fries Sanet dat ze op die leeftijd nog zo presteert. Echt mooi.

Die ruitersportzaak ken ik niet Jelske, maar misschien is dat ook maar even beter voor mij :o

Het waait heel hard. Tess was me net wat te fris om echt fijn te kunnen rijden en ze was behoorlijk bezweet.

Mijn vriend reed Diekke. Diekke wordt 15 en ze wordt steeds beter in haar lijf. Mijn vriend denkt al aan een startkaart. Ze heeft M1 met winst, dus wat dat betreft kan ze m het eea leren.

Mirtje lijkt vandaag voor het eerst sinds weken weer ietsje beter in haar hum. Hoewel geen mooie voorpluk, vind ik haar koppie wel heel mooi. Helaas beetje vieze telefoonlens ha ha Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 18:12

Ach, ik ben fan van eerste uur van Mirtje, ze heeft een heel mooi hoofdje, gelukkig zit daar geen grote pluk voor zodat je haar hoofd niet ziet :+

Emmeloord hoor ik ook veel positieve ervaringen over. Voor mij zou Wolvega meest logische plek zijn, maar als er geen grote haast bij is, maar wel een zorgvuldige klinische blik, rij ik liever door naar Hellendoorn. Ik vertrouw sterk op de nuchtere en doortastende blik van Jan Willem. Maar Emmeloord is wellicht iets dichterbij, dus misschien moet ik dat voortaan maar doen, alhoewel ik natuurlijk er liever helemaal geen gebruik van wil maken.

Mooie aankoop Jelske. Kom je het wel even showen als het hoofdstel om een paardenhoofd zit? Ik kom Instagram niet op op een of andere manier, dus als je de foto nog rechtstreeks kunt plaatsen?

Ik vind het leuk om al jullie Friezen te zien, dus plaats gerust een heleboel foto’s!

In kader van de voorpluk foto challenge, hier nog eentje van de 2,5 jarige:

Afbeelding