Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Jelske schreef:Super leuk geschreven dit Ik zie dit helemaal voor mij. Hoe ging het vaardigheidsparcours?
boemel schreef:Over Mirtje, ja de kosten hakken erin, maar goed daar heb ik gelukkig wel een spaarrekening voor.
Wat ik merkte is dat het vooral mentaal heel slecht met haar ging.
Ze werd continue weggejaagd door de andere 2 paarden, veel stress rondom het voeren en heel argwanend en boos naar ons toe. Voor mijn gevoel op het gevaarlijke af.
Ik heb dan ook besloten dat we vrijdag geen controle foto’s laten maken.
Ik wil haar voorlopig toch niet opnieuw laten sonderen, want de situatie wordt voor zowel ons als de dierenarts te gevaarlijk.
Vanuit de laatste foto’s weten we dat er op zich geen gevaar voor koliek meer is.
Eerst maar eens tot rust komen in haar koppie.
Ze krijgt nu lijnzaad dat ik gekookt heb. En nog wat producten om haar darmen tot rust te brengen.
Na deze lijnzaadkuur ga ik weer over op vlozaad en zo wil ik het voorlopig afwisselen.
We hebben goede camera’s bij de paarden. Ik heb een week lang alle beelden teruggekeken en ik zie haar absoluut geen zand eten of aan zand likken. De mest ziet er steeds beter uit.
Ik denk wel dat ik het Zadelmak maken ga uitstellen naar volgend voorjaar.
En tot die tijd werken aan vertrouwen en aan een goede darmbalans
SunnyHorse schreef:Wij hebben 3 dagen Veluwe achter de rug. Met twee vriendinnen en onze drie paarden zo ontzettend genoten! Mazzel met het weer gehad: tijdens het rijden hadden we het droog, en als we droog en wel weer in hotel waren begon het te regenen. De paarden waren fantastisch. En ik ben zo blij en trots op mijn knappe Fries. Zo relaxed, lange trailerreis, braaf op (vreemde) stal, paddock, braaf op buitenrit, mooie herfstkleuren, lekker eten, goed gezelschap: wat wil een mens nog meer![]()
Een aanrader!
Zijn jullie wel eens met je paard op vakantie geweest?
Lys_PPA schreef:Jelske was de behandeling van Jels goed gegaan? Zag het op fb voorbij komen en herkende haar meteen, best lange rit voor moeten maken of niet?
boemel schreef:Hadden jullie ook allemaal weer eens een dag met zon?
Echt wel genieten van zo’n buitendagje.
Vandaag Tess gereden. Ze houdt zich al even goed met 2x per week rijden.
Vanaf zaterdag ga ik weer beginnen met lessen.
Laura1982 schreef:Gisteren ochtend vroeg weer les gereden met ilias bij Corina. Was zo fijn om met iets te beginnen wat hij niet snapt en na 3 keer proberen deed hij het gelijk zo super.
Komende dagen erg veel regen weer helaas had gehoopt dat de paddock een beetje zou opdrogen pfff
princequillo schreef:Van het KFPS ja, ik heb het over De Mersken zelf
princequillo schreef:De webinar wordt achteraf geüpload op de website
boemel schreef:En ik bedoel natuurlijk een zitles ieder kwartaal en niet ieder kwartier
_Jelske schreef:Leuk! En de oefenwedstrijd ging dus ook heel niet gek. Fijne start zo, denk ik. Kan hij nu lekker even bijkomen.
_Jelske schreef:Wat grappig! Volg je Noor ook? Of les je bij hun?
Ik ken hun dus al heel lang. Vaak haakte ik wel aan bij clinics met een leenpaard als ik ook maar even de kans had. En eigenlijk heb ik toen de revalidatie van Jels wat meer 'hands on' werd, direct Patrick gebeld. Die man is gewoon meester in het werken aan de dubbele longe. .
Maar dat bodywork en de magneetvelddeken hebben wel flinke impact gehad op Jels. Behandeling zelf is goed gegaan, zat toch echt nog wel veel in dat lijf waar ze wat mee kon. Veel onspanning/ontlading, zal ik maar zeggen (bij gebrek aan een beter woord). Op een gegeven moment ging ze ook helemaal in die hals, praktisch te slapen. Maar Jels was zaterdag natuurlijk helemaal munt. Is natuurlijk ook niet gek. Gisteren even een kort wandelingetje gemaakt in het bos met haar en merkte ik toch wel dat ze veel losgelatener beweegt. Nu eerst vrijdag zanddetectiefoto op stal met aansluitend de opvolg echo. Ik ben er optimistisch over, even afgaande op het klinische beeld dat ze laat zien. Dan staat de 30e nog een afspraak met de osteopaat en daarna wil ik nog een keer naar Noor voor nog een keertje bodywork/magneetvelddeken.
princequillo schreef:Ik vond het gros van de hengsten een beetje tegenvallen persoonlijk. Ik vond Elger altijd erg knap maar jammer dat hij hydro drager is en dat ook niet echt wordt benoemd op zijn hengstenpagina. Jeppe spreekt mij ook aan. Ik vind Menso kwalitatief goed maar zijn hoofd vind ik niet zo heel aansprekend.Maar er waren dan ook wel een aantal waar ik niet zoveel mee had.
Is er iemand die zich ook heeft aangesloten bij de webinar over aortaruptuur van Fenway?
Sanet schreef:Gister liep mijn knappe Lyr echt wel een goede les, we beginnen rustig met de voorbereiding naar de wissel toe, maar ze doet ook hetzelfde als mijn oudste merrie. Dan wil je aanspringen van stap naar contra galop en met het aanspringen gaat ze nog in contra, maar als haar voeten de grond raken, dan zit ze alweer in de gewone galop. In het aanspringen wisselen dus. Heel knap, maar bijna niet te voorkomen, behalve door heel vaak te herhalen: dit is wat ik wil, dit, dit, dit, dit.
Lange adem hebben dus.
Daarna nog even met haar(/mijn) Elias enter aan het trailerladen geweest, die stond al eerder op de klep dan ik. Wel vindt ze het op de klep veel leuker, dan kun je namelijk hoger en om je heen kijken en lekker op de klep stampen.
Maar ze is heel braaf een paar keer achter mij aan gehobbeld de trailer in. Man wat lijkt ze dan al ineens groooot.
Knappie
boemel schreef:Ik ben best benieuwd hoe vaak het slokdarm probleem voorkomt en vanaf welke leeftijd dit issue doorgaans opkomt.
Ik ken zelf geen Friezen die deze nare kwaal hebben.
_Jelske schreef:Wat geinig dat moeder en dochter dan toch hetzelfde trekje/gewoonte hebben
SunnyHorse schreef:Hoe vaak heb je les? En als je oefent met trailer laden, rij je dan ook een stukje?
SunnyHorse schreef:Hilarisch Sanet, ben een beelddenker, dus ik zie je al gaan op Syb.
Als dat besmettelijke goed werkt: misschien even twee weken tussen Jeroen en Elias stallen?dan kom ik daarna met mijn merrie.
Getty_Maan schreef:Hydro drager, wat is dat?
Vind het jammer dat er niet wat meer vreemd bloed bij de jonge hengsten zit...
Maar heb verder nog geen beeldmateriaal bekeken, dus mag eigenlijk nog niet oordelen![]()
Nu ik me wat meer verdiep in de fokkerij, zie ik pas echt hoe moeilijk het is om te fokken met een Fries.. Mijn merrie heeft natuurlijk ook geen vreemd bloed.
Vandaag de schimmelfries () voor het eerst op vreemd terrein gereden en wat vond ze het spannend, maar wat deed ze het braaf. Gingen 2 meiden ook nog met galopbalken bezig, nouja weet ze ook wat dat is.. En savonds nog lekker gelest met Hiske, die deed ook weer haar uiterste best!!