En dan wel alles boven!! Vreselijk. Sterkte daarmee. Als ik er op terug kijk, voelde hij zich idd niet zo happy. Hij viel zijn weiland maatje steeds aan en die verzorgster. Nu is hij al een heel stuk vriendelijker. Het is jammer dat je verder weinig aan hem merkt, anders had ik al weer eerder aan de bel getrokken.
Ja paarden kunnen soms echt veel hebben! Mijn vorige paard heeft jaren vrolijk door gehuppeld en gedaan terwijl hij zwaar HKO had. Baalde toen ook dat hij niet wat kleinzeriger was....
Snowy2004
Geplaatst: 24-07-09 16:54
Ik kijk even of ik de filmpjes er op krijg van het ringsteken in Rijnsburg, alweer even geleden. Ze zijn door Esther met haar mobiel gefilmd. Nee, ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb wel nog een mooie van mijn dochter Rowena voor dr meditatie: En tijdens haar meditatie :
Hoefkatrol onsteking, ik zie het al. Duh. Ja vervelend is dat zeg. Atlas blijkt zijn kaken op verschillende plaatsen gebroken te hebben toen hij 1 jaar was. Wij zijn er pas op 12 jarige leeftijd achter gekomen.
Hallo allemaal, ikke is er weer! Ondanks het niet al te mooie weer toch een fijne week gehad en leuke ritjes kunnen maken met Rintske. We worden echt wel stoer saampjes! We hebben een paar ritjes alleen gemaakt en ook een paar ritjes met andere paarden mee. Ik ga liever alleen; het geeft haar meer zelfvertrouwen merkte ik. Als we met andere paarden samen rijden duikt ze het liefst met haar neus in de kont van d'r voorganger, wat ik erg irritant vind. En zodra die verder voor haar uit loopt zet ze het op een rennen en kan ik haar nog maar amper houden wat ik ook doe. Verdwijnt haar voorganger achter een bosje dan raakt ze zelfs in paniek. Ik heb haar verschillende keren omgetrokken en de bosjes in gestuurd omdat ze gewoon nergens meer op reageert behalve hard aan het bit trekken. Ik vind dit zo erg, ik hou helemaal niet van dat geruk en getrek aan die teugels en dus aan het bit, maar ik had gewoon geen andere keus..... Heeft iemand hier ervaring mee en tips hier voor???
Bijreageren doe ik morgen wel, hoor! (of misschien vanavond nog als ik me toch verveel )
Ik herken dit wel van sommige manegepaardjes.... Als de andere de hoek om gingen en ze zagen ze niet meer dat flipten ze wel eens idd. Vooral kanjer kan dan nog wel eens met galopssprongen met bokken er tussen snel de hoek omgaan. Enige optie was altijd goed aangesloten rijden...
Maar ja je wil inderdaad ook wel relaxed kunnen rijden in de groep.... Durft ze niet voorop als je met de groep gaat? Dan heeft ze niemand om bij in de kont te duiken.
frankiej
Geplaatst: 24-07-09 17:29
ola senoritas!!!
ff een berichtje van ons tussendoor... Bianca en Shanna: gefeli!!! We genieten hier echt!!! Zo luxe, zo mooi, zo ruim alles. zelfs internet op de kamer.... En natuurlijk mooi weer. Beetje te vochtig dat wel, gister en vandaag ca. 35 graden. In de andere 3 app. zitten ook nederlanders dus tis zowat een NL commune hier. ook in het huis tegenover ons.
Paar fototjes de eerste speciaal voor suzan:
Ook wij doen aan nachtzwemmen..... haha. Om binnen de boktcensuur te blijven wel met zwembroek aan
sprookjesachtig.... ons uitzicht van het appartement
vanochtend werden we uitgenodigd door de eigenaar die er zelf op de bovenste etage/penthouse woont om uitgebreid te komen ontbijten bij hem. echt een grandioos mooi spul met een nog mooier uitzicht
Jasmijn: veel plezier met Desje en met Rick. gaan jullie nog naar Heusden? camera meenemen hoor dan
overigens wel grappig dat ik nu allemaal spaanse banners op bokt heb staan.. tot volgende keer maar weer
Nu ik die foto's zie wil ik ook op vakantie!!! Het ziet er daar echt geweldig uit! Heel veel plezier, maar dat zal denk ik wel lukken als ik jullie zo zie!
@ Saida; helaas geen tips... Vind het wel heel erg voor je, maar heb dit helaas zelf nog niet meegemaakt. Misschien dat inderdaad voorop laten lopen helpt zoals evdpanne zei?
marialva
Geplaatst: 24-07-09 17:47
frankiej wil je dat niet meer doen zulke mooie en heerlijke fotos plaatsen het kwijl loopt hier uit mn mond, whee en ik mag niet vliegen, heel veel pleszier op jullie vakantie en genieten he? maar ik denk dat dat helemaal goed komt zeg wat een heerlijke ontspannen gezichten op de laatste foto
eline ja ik baal er van mag totaal geen druk op mn hoofd maar we zijn nu aan het kijken voor een aangepaste vakantie in frankrijk, want ik kan een vakantie echt wel gebruiken nu
Ilona wat een mooie fotos zeg en een mooi paard onder je kont ohhh meis ik mis hem zo verschrikkelijk nu
shanna nou nou jij wordt verwent zeg met zn hoedje, heel mooi en wat heb je nog meer gehad
en voor allemaal die geageerd hadden op mij ik beloof veel meer rust te nemen, en zal daarom niet zoveel hier zijn ik zal grotendeels in mn bed liggen om te rusten, zo nu en dan kom ik eens bijlezen en reageren, hoop dat ik snel weer de oude ben
bedankt nogmaals voor alle leive en mee levende woorden doet me erg goed!!
Verder nog niks Cynthia... haha ja 10 euro van mijn andere oma over de post. Morgen vier ik het voor vrienden en de rest van mijn familie (de meeste zijn op vakantie ) Mijn oma (die ook heeft mee betaald aan het hoedje!) was net al wel hier. Voor haar is het wat te druk als de rest van de mensen ook verjaardag zijn vieren.
Daar ben ik ook weer eens! Lig natuurlijk weer heeeeel ver achter dus bijreageren wordt moeilijk, ik heb wel alles gelezen. Ik pik er een paar dingetjes uit, maar ik leef echt met iedereen mee, de blije gebeurtenissen en de verdrietige, echt!! Alleen dan wil je niemand overslaan, dus laat je het weer liggen omdat het zo veel wordt, maar het wordt alleen maar meeeeeeer .
Ben behoorlijk in shock door het verhaal van Atlas, jemig, heftig hoor! Veel sterkte. Ik kan ook alleen maar onderschrijven dat sommige paarden echt over al hun grenzen heen gaan om hun ding met jou te kunnen blijven doen... ik heb me daar erg schuldig over gevoeld als ik er dan achter kwam wat er allemaal aan de hand was en hoe hard ze geweest zijn voor zichzelf om door te gaan, maar nu probeer ik dat niet meer zo te zien. Ze hebben het voor me willen doen, desondanks...
Cynthia/Marialva: Wat een binnenkomer hier in het topic zeg, ik wens je alle sterkte. Heb altijd wel de topics over je lusitano's gevolgd, ook het verdriet om het veulentje dit jaar enzo, dus "kende" je wel al een beetje. En wij hebben dus niet alleen allebei lusitano's maar ook allebei een dochter die Fabienne heet . Ik hoop echt dat je voorspoedig gaat herstellen, het is niet niks wat je hebt meegemaakt.
Saida : Leuk te lezen dat het zo goed is gegaan de buitenritjes alleen met Rintske!! Dat het in een groep niet zo goed ging is dan weer minder... Ik vond het echt superdesuper-leuk dat je spontaan hier aan de poort stond met je mooie zwarte meisje! Was heel gezellig, en Veludo vond dat blijkbaar ook want die heeft nog twee uur staan huilen toen zijn nieuwe liefde weer weg was.
Update van deze kant: Rico lijkt nog redelijk te kunnen genieten van zijn tijd in de wei met Ullkenney en het veulen. Zijn luchtwegen geven nog geen grote problemen dus hij heeft nog steeds profijt van de longspoeling. Wel is hij van de week weer een keer hard gevallen toen hij zich plots uit de voeten moest maken. Zolang hij alles op het gemak kan doen red hij zich wel, maar het schiet bij een plotse beweging dan blijkbaar toch in zijn rug, dan slaan zijn benen gewoon onder hem vandaan . Ik hou nu zijn spieren goed in de gaten, zodra hij teveel pijn krijgt of te weinig zuurstof, dan worden die steeds harder. Maar nu zie ik nog geen reden om heel snel te beslissen. Zelf langzaam zo ver dat ik niet meer elke keer de tranen in m'n ogen heb als ik bij hem in de wei ben, en ook weer "gewoon" met hem kan knuffen omdat ie mijn paardje is en ik van hem hou, niet meer elk moment er aan denk dat het allemaal niet meer zo heel lang zal duren.
Veludo lijkt helaas weinig profijt te hebben van de behandelingen die hij gehad heeft. Volgende week moeten we weer terug. Ik ben wel nog steeds verder aan het zoeken naar dingen die evt. zouden kunnen helpen.Nu richt ik me vooral op de knie, als we die pijnvrij kunnen krijgen dan zijn de kansen voor belastbaarheid ondanks de neurologische klachten in ieder geval weer in beeld. Ik ben me nu aan het verdiepen in het medicinale gebruik van gember en de berichten daarover zijn heel erg positief, op vele gebieden maar vooral ook bij gewrichtspijnen. Malin, ik moest ook nog aan jou denken want ik kwam ook dit stukje tegen: Gember kan het aspirientje vervangen dat dagelijks geslikt wordt om het risico op bloedklontering (gevolg trombose) te verminderen. Als je gember gedurende langere tijd gebruikt verdunt het je bloed. Gember werkt dan ook hetzelfde als aspirine. Gember gaat dus ook de vorming van trombose tegen .
Verder bezig met vanalles.... ook met een projektje . Daarover later meer.
zasread
Geplaatst: 24-07-09 18:09
Jasmijn: Zo is dat! Dan kom ik bij jou een taart maken voor Bandiet, trouwens nu we het over taarten hebben, jij krijgt nog een aardbeientaart van me
Denise: Ja, Bondosa is echt 1.52m ! Je moet haar maar niet zien als ik naast haar sta, dan lijkt ze echt een ukkie Maar tis een lekkere brede dame Hoe lang gaat Heike op de wei? Trouwens, rond 20 augustus ben ik in Oud-Beijerland, dus als je nog een shoot wilt
Esther: Haha, Shaggy de charmeur Ik vond hem ook al erg leuk toen ik bij Mies was!
Lakshmi: Het hoesten van Igneo heeft nogal een voorgeschiedenis. In Maart had hij een flinke spoelworm infectie en als gevolg daarvan heeft hij een longinfectie opgelopen. Zijn longen zijn inmiddels schoon, maar zijn keel blijft nog erg gevoelig.
Regine: Dat hij steeds als er wat fout gaat Niemand gezien, ik ga gewoon weer verder Het is een lief veulentje
Shanna: Gefeliciteerd!!
Ilona: En toch vind ik Iggie nog een beetje klein.. ben steeds bang dat hij erg klein is voor zijn leeftijd Maarja moet hem ook niet vergelijken met kwpn veulens natuurlijk. Ja, Emilio doet inderdaad, niemand gezien, ok, dan ga ik weer verder Echt heel grappig, dat doet hij bij alles wat 'mis' gaat. Ja!!! Chico weer thuis!! Oh, zo stoer dat je op Marialva hebt gereden!!
Bianca: Jij ook gefeliciteerd!!
Laura: Spannend, verhuizen! Hoe is het gegaan?
Debby: Sterkte
Eline: Jeetje, dat is geen goed nieuws zeg! Arme Atlas!! Ahw, wat een lieve foto's van je dochter
Saida: Welkom terug
Frank: Ja hoor, is hij op vakantie, kan hij zijn harem nog niet missen
Karina: Jeetje meid, het is echt flink mis met Rico Kan me voorstellen dat je dat ontzettend moeilijk vind om te zien! Ik heb zelf 4 jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn bijrijdpaard, omdat ze ook zulke slechte longen had. Het was verschrikkelijk om haar zo als een zielig hoopje paard te zien. Met Veludo dus ook nog steeds niet de beste voortuitzichten Hopelijk vind je voor hem wel een oplossing! En een nieuw projectje, spannend!!
Oja, helemaal vergeten hier te zeggen, maar ik heb vorige week voor het eerst op Saturno de dekhengst van Lisa gereden! Wat een machtig beest is dat zeg en zo fijn aan je hulpen, echt gaaf om te rijden, maar wel onwijs wennen. En voor het eerst sinds de verkoop van Cedro heb ik weer een keer vliegwissels kunnen rijden Ik blijf dat zo onwijs leuk vinden om te doen!
Vandaag was het zo druk op mijn werk dat ik helemaal afgepeigerd weer thuis kwam, had toen niet echt meer zin om naar Iggie en Dosie te gaan, dus die moeten het een dagje zonder mij stellen.
Morgen ga ik naar de Johan Cruiff-schaal Heereveen - AZ En ik als AZ-fan vind dit dan natuurlijk ook helemaal fantastisch
jus
Geplaatst: 24-07-09 18:18
Haha Frank is echt lollig (zit zelf te lachen) je zit op ongeveer 2 km en ik ken het huis niet en het ziet er totaal uit net of je in Beverly Hills zit fantastisch , voor jou het vakantiegevoel en ik zit te klagen en te puffen over de hitte. Mooi dat zwembad zo! blij dat je het naar je zin hebt.
spokie79
Geplaatst: 24-07-09 19:53
Zo, ik kom ook weer even reageren. Is erg druk op mijn werk, dus ik kan niet meer tussendoor bokken. Volgende week heb ik waarschijnlijk al iets meer tijd en die week daarop is als het goed is alle drukte weer over. Ik moet voor de vakantie van mijn collega allemaal dingen af hebben, die zij weer kan beoordelen. EN dan kan ik tijdens haar vakantie verder, maar dan heb ik niet meer zulke superstrakke deadlines. Tegen die tijd heb ik mijn 3 (nieuwe) collega's ook ingewerkt en hebben die mij ook niet meer nodig.
Sanne, ik kan me voorstellen dat je geen puf hebt om te gaan. Afgelopen dinsdag was ik ook pas om half 10 bij Sun. Heb wel nog even een half uurtje gereden en dat was wel lekker. Maar koste me wel wat moeite om de puf te verzamelen. Ook nu erg moe na zo'n drukke week, dus ik kijk straks wel of ik ga rijden of even longeren. Maar bewegen moet het ventje wel, want ik krijg zijn singel bijna niet meer dicht. Dus de kilootjes moeten er wel af .
Karina, wat een vervelende berichten van jouw kant. Gelukkig kan Rico nog wel lekker genieten. Maar kan me voorstellen dat je emotioneel wordt als je hem ziet. En arme Veludo ook. Hopen dat het met hem ook snel wat beter gaat. Ik ben benieuwd naar je projektje.
Shanna en Bianca....GEFELICITEERD!!!!!!!
Cynthia, heel knap dat je nog zo helder kan reageren. Maar blij dat je gezellig mee kletst in het topic. Hersenkneuzing is niet mis (ik heb vroeger op neurologie gewerkt en weet wat de gevolgen kunnen zijn). Gelukkig gaat het zo goed met jou en we gaan er gewoon van uit dat je geen verdere complicaties krijgt. Maar inderdaad wel verstandig om de dingen goed te regelen. Scheelt ook veel stress voor de familie.
Frank, wat is het daar geweldig mooi. Krij helemaal zin in de vakantie. Al gaan wij zelden zo luxe met vakantie hoor. Maar als ik dat zo zie, gaat het toch wel weer heel erg kriebelen.
Saida, vaak genoeg naar buiten gaan met meerderen. En alleen maar een ophouding maken als het nodig is, dus niet vast gaan houden. Maar ik herken het wel hoor. Sun heeft het bijna niet, gelukkig. Alleen toen ik met een vriendin van mij met haar dominante ruin naar buiten ging, wilde hij heel de tijd zijn neus voor hebben, maar die van haar ook. Als zijn neus voor was, was er geen probleem. Maar ik ging met andere paarden ook veel liever alleen naar buiten. Dan waren er inderdaad ook geen trekpartijen.
Eline wat een verhaal zeg van Atlas, arm dier. Als hij goede medicijnen heeft, kunnen de symptomen vrij snel verdwijnen. Maar kan inderdaad een heel vervelend virus zijn, met vervelende bijwerkingen.
Katie, wat een mooie paarden zeg!
Iloon, wat een gave foto's. En wat een gaaf dier is het zeg (cynthia). Wauw, echt een hoog kwijlgehalte. Je zit er ook echt met zo'n big smile op, zo begrijpelijk.
Arme Debje, hoop dat je rug snel beter is. Ik zal Xantha wel een knuffel van je geven. En lekker rustig aan doen hoor.
Laura, succes met de verhuizing.
Denise, hoe is het met je paardje (weet even zijn naam niet meer, die zielige Anda).
Zo, dat vond ik weer even genoeg voor nu. Ga nu naar Sunnie toe, samen met Elise haar andere bijrijdster. En anders ben ik (weer) te laat.
Michelle_88
Geplaatst: 24-07-09 20:16
eline: het zit atlas ook niet mee! goed dat je hem nu zo hebt laten nakijken!
Sanne: veel plezier morgen! Maar dat zal zeker wel lukken... Gaaf dat je op saturno mocht rijden! Volgende keer met foto's!
frank: wooow! Ziet er lekker uit daar op vakantie! Geniet er maar van!
Saida: Heeey! leuke vakantie gehad? Shannon heeft die tik ook een tijdje gehad, maar het is vanzelf minder geworden en sinds de veluwe helemaal, ze zal wat meer ervaring en vertrouwen in het buiten rijden moeten krijgen.
Normaal gesproken zie ik shannon nooit liggen en vrijwel altijd eten nou lag ze vandaag al in de paddock, kon er zo bij gaan zitten maar een snoepje pakte ze niet aan. Ze was ook heel suf, legde dr hoofd in mn schoot en zag er maar zielig uit. Ik dr mee genomen om eigenlijk te grazen maar ze stond zo suf en wilde niks dat ik me toch wel een beetje zorgen ging maken, dus ik met dr gelopen maar ze ging niet mesten. Omdat ze in de bak bij het 1e rondje rijden meteen al mest ben ik daar met dr gaan wandelen en toen ging ze gelijk. Zag er normaal uit dus ik ging dr even op stal zetten om te kijken of ze al weer wat wilde eten. Maar ze ging meteen liggen...dus ik even aangekeken...weer gewandeld weer terug en weer liggen. Na zo'n 40 min de dierenarts maar gebeld en tot ze er waren moest ik afwisselend wandelen en op stal zetten. En natuurlijk net voordat die er was wilde ze weer wat eten. Het rommelde nog wel erg in dr buik dus heeft ze een ontspanner gehad en gelukkig was ze daarna weer wat vrolijker en bleef ze staan. Wat later op de middag nog even een rustig ritje gemaakt op aanraden van de da en toen gaf ze zelf aan een stukje te willen galopperen. IK kon met een gerust hart naar huis dat ze weer opgeknapt was..maar was wel even schrikken!
Denise – en hoe gaat het nu met je paardje en zijn de problemen een beetje opgelost
Ilona – zolang jij het niet erg vindt dan is het goed het natuurlijk niet leuk alleen maar straks als die weer thuis is dan genieten jullie nog meer van elkaar en straks lekker saampies weg heerlijk hoor. en hoe ging het met chico op de trailer ? En die foto’s van jou en marialva echt super ben jaloers
Laura – die stal daar vlak tegenover werk is daar rijd ik iedere dag voorbij ik wist niet dat het zo dicht bij was, als ik weet hoe ik er kom dan kom ik wel een keertje langs want ik rij over de brug naar de haagse beemden voor mijn werk Ben benieuwd hoe dat hincapie het gaat doen
Jasmijn – fijn dat je het zo naar je zin heb bij frank en dessie, en vanavond weer samen met vriendlief lekker hoor ik kan me geen dag meer zonder mijn vriend voorstellen we sliepen al iedere dag samen en nu wonen we samen ik vindt het heerlijk
Debby – balen dat het in je rug geschoten is doe maar voorzichtig want op vakantie met rugpijn zitten is niet fijn
Shanna – super mooi cadeau echt een mooi hoedje nu snel die z in En ook ik vier mijn verjaardag morgen dus zal nog een keer aan je denken
Regine – een drukke dag maar wel een leuke
Katie – die foto’s echt super om verliefd op te worden want een gave paarden heb je
Eline – wat een verhaal echt balen dat die het weer terug heeft, en wel fijn dat je al een nieuwe verzorgster heb, en gelukkig heeft rowena er niks aan overgehouden
Saida – welkom terug fijn dat je toch nog een lekkere vakantie heb gehad en wat betreft ‘’je probleem’’ heike doet het ook en hij doet het ook ‘’gelukkig alleen buiten ik kan je helaas niet helpen ook ik wacht nog op de tip, nu moet ik zeggen dat het wel minder wordt naarmate hij steeds meer zelf vertrouwen krijgt want ook ik ga liever alleen naar buiten
Frank – hoe bedoel je verslaafd je moet genieten van je vakantie en niet interneppen met ons ziet er wel super uit moet ik zeggen
Cynthia – ik hoop voor je dat je een aangepaste vakantie kan vinden want misschien doet je dat ook wel goed even weg van huis, rust lekker uit en kom af en toe vertellen hoe het met je gaat
Karina – fijn om te lezen dat rico nog even genieten kan alleen balen van veludo ik hoop echt dat je een oplossing voor hem kan vinden en hoe ons vooral op de hoogte. En een nieuw projectje je maakt me nieuwsgierig
Sanne – nou onder het zadel toont ze lekker groot en breed, heike gaat een maandje op de wei en ik wil super graag een shoot van je maar 20 augustus staat die in zevenbergen en niet in dordt En veel plezier morgen bij AZ ik duim voor je dat ze winnen
Mies – dat was zeker even schrikken gelukkig werd ze daarna wel weer de ‘’oude’’ hou der nog maar wel goed in de gaten hoor is toch niet niks
Net weer gereden maar het onweerde en er stond een flinke wind dus heike dacht gas maar even laten galoperen en even flink aan het werk gezet en toen zakte die weer lekker en kon ik lekker mijn oefeningentjes rijden morgen heeft mijn zwager een keertje les en kan ik lekker mijn verjaardag vieren. Zondag maar een lekkere buitenrit doen
Prinslover, lekker chico gehaald Gave foto's met Marialva.
Laulau, succes met t verhuizen van Hincapie.
Barocco, helaas niet. Naja of de zon moet hier gaan schijnen Maar we blijven thuis. Wonen hier net een halfjaar (klussen) en willen kijken of het mogelijk is om er een paardje bij te kopen. Jij al vroeg in de weer met stal en weiland uitmesten.
Shanna, gaaf dat je een hoedje hebt gekregen!'
Regine lekker in de weer met opa.
Katie gave foto's.
Thanx Snowy Jeetje dat is nogal een verhaal over Atlas en het virus Veel beterschap voor hem. Geinige foto's
Saida weer terug na een fijne week
Frank dat ziet er goed uit daar Have fun!
Marialva, met de nodige rust knap je denk ik nog veel harder op. Ik hoop t voor je
Karina gelukkig kan je weer even knuffen met Veludo zonder dat je zo verdrietig bent. Zal voor hem mss ook fijner aanvoelen want ze pakken toch de stress/verdriet van t baasje op. Hoop dat t nog een poosje zo door mag gaan. Gember ook tegen gewrichtspijn.. dat is interessant!
Mies, dat is zeker even schrikken met Shannon maar nu gelukkig een gerust gevoel.
Ben ook weer beetje bij..
laulau85
Geplaatst: 24-07-09 21:42
@ Denise Gezellig als je een keertje komt kijken! als je dan over die brug naar de haagse beemden rijdt dan ga je meteen de eerste stoplichten na de brug links. Dan weer eerste links en dan moet je links/rechts zodat je naast het spoor komt. Einde rechts en dan weer einde rechts dan ben je er (klinkt heel lang maar zijn allemaal wegen van paar honderd meter...)
Mies hopen dat Shannon weer helemaal de oude is nu.
Spokie en was je nog op tijd hihi...
Sanne verhuis is morgen pas!
Frank heerlijke foto's hoor! Ziet er super uit!
Karina balen dat het nog niet zo geweldig gaat met de paarden.. En wat voor projectje??
Saida inderdaad kan je niet voorop??
Jellie thanx!
Suelza
Geplaatst: 24-07-09 22:30
@ Saida, een lastig, maar veel voorkomend, probleem heb je. ik begrijp jouw probleem en zie het helemaal voor me. Zodra een dier (maar mens ook) in paniek is, is het totaal ongevoelig voor zowel positieve, als negatieve correctie.
Oftewel, even heel hard gezegd... een ruk in zijn bek helpt niet, maar een aai over zijn bol ook niet. Zeker paarden sluiten zich dan af (fase 3 uit de 4xF) en je komt er ook niet meer door... Op zo'n moment moet je het letterlijk 'doorbreken'... En eenmaal doorbroken heb je het probleem niet opgelost, want in een soortgelijke situatie, zal ze exact hetzelfde reageren. Waarom? Omdat dieren in stressvolle situatie niet het vermogen hebben om te leren. Dus hoe vaak je haar ook de bosjes in rijdt, ze zal er niets van leren en 5 minuten later exact hetzelfde reageren...
Om een, voor mij dagelijks voorbeeld, te geven...
Ik stond eens bij een geweldsincident, waarbij ik goed contact had met een verdachte, maar een, sorry Frank... uiteraard mannelijke, collega het presteerde om die gozer binnen 5 sec. totaal over de zeik te helpen. Die jongen zijn blik verstarde, hij begon te zweten, te trillen, te schuimen... kortom hij was totaal aan het trippen! Totaal geen contact meer t krijgen en mijn collega deed het in zijn broek. Ik heb die gozer toen zo'n gruwelijk harde dreun verkocht dat hij meteen weer down to earth was om zijn evenwicht te kunnen bewaren.
En er was weer contact... Hij reageerde weer op zijn omgeving en, met gepaste afstand van mijn collega, kon ik weer goed met hem communiceren. Heel bizar, hij was gewoon van de wereld. Woest gefocused op mijn collega. Ik dacht dat hij hem oprecht wat aan zou gaan doen.
Mensen reageren ook volgens de 4xF met als verschil dat wij kunnen redeneren en dus het vermogen hebben om een stapje terug te doen. Paarden hebben dat niet. Die bouwen eigenlijk alleen maar op.
Wat je moet doen is het heel rustig op gaan bouwen. Begin, heel simpel, met voltes 10 meter als je in de rij stapt. Heel voorzichtig opbouwen. Ga het niet opzoeken, vermijd het juist en zorg ervoor dat je het oude filmpje wat zij heeft, kunt vervangen door een nieuwe. Zoals ik al eerder zei, zodra ze angst hebben nemen ze niets op en leer je ze ook niets. Dus voorkom dat ze het op een lopen zet. Begin met een paar keer een volte (waardoor zij dus van de groep af moet lopen) en ga dit vaker doen. daarna kleine tempowisselingen leren. Heel simpel... halthouden en weer in stap volgen. Doe dit niet als de groep draaft, want je krijgt geheid paniek.
En het belangrijkste... bouw het vooral heel langzaam op. Het heeft gewoon tijd nodig, maar is zeker heel goed op te lossen.
Je moet haar leren, dat je haar niet bij de groep weghaalt, maar dat ze altijd weer terug mag. Kudde kwijt = paardje dood. Wellicht begrijp je haar paniek dan. Het is niet ongegrond, ze reageerd instinctief en weet zelf waarschijnlijk niet eens waarom ze precies in paniek raakt. Dat maakt het voor jou ook moeilijk op te lossen, want je kan haar angst niet weghalen.
Geef haar het gevoel dat je het begrijpt (door dus niet ineens de groep bij haar weg te halen) maar leer haar dat ze zelf van de groep af kan lopen. Omgekeerde wereld dus! En dat rustig op gaan bouwen...
borderjay
Geplaatst: 24-07-09 23:19
Goh,die verklaringen en uitleg van jou daar heb je wat aan! Super,en vooral mn complimenten van je geweldige manier van uitleggen!
tsjillert
Geplaatst: 24-07-09 23:41
wil jullie even medelen dat ik voorlopig niet kom jullie horen nog wel waarom
doei peet
borderjay
Geplaatst: 24-07-09 23:51
tsjillert schreef:
wil jullie even medelen dat ik voorlopig niet kom jullie horen nog wel waarom